Gezondheid alle pijlers

Hallux valgus, ervaringen van mijzelf.

16-01-2017 15:08 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey Dames,



Ik wil even mijn ervaringen vertellen aan jullie, over mijn hallux valgus voetoperatie.



In 2013 heb ik mijn eerste operatie gehad aan mijn linkervoet grote teen (knokkel) .

Ik had enorme last met lopen, staan, en kon geen schoen meer aan, rood opgezwollen,

vooral aan het einde vd dag.



Naar huisarts gegaan, en toen ben ik doorverwezen naar de orthopeed.

Daar hebben ze röntgenfoto's gemaakt, en tot eindstand gekomen dat ik Hallux valgus heb, en of ik een

operatie wilde overwegen, Ja dat deed ik.

Zo werd ik dus geopereerd in Maart, Ik koos voor narcose ipv ruggenprik.

Na de operatie te horen gekregen dat de operatie 70min duurde, en alles goed was verlopen.

1 nachtje in het ziekenhuis gebleven, daarna naar huis en rusten,

Voet omhoog, niet op staan of belasten. (dus 1e 2 weken krukken gehuurd).

Na ongeveer 7 weken, op een loopschoen te hebben gelopen, was de operatie & eind

resultaat super!



In 2015 kreeg ik enorm veel last weer, inmiddels 2 jaar erna.

Er zijn een aantal methode's voor de hallux valgus operatie, bij mij is een schroef in mijn teen (bot) gezet, na het

''wegzagen'' van eens stuk bot.



Ik ben terug gegaan naar dezelfde chirurg, nog niet eens voor de voet die weer ''teruggegroeid'' was naar mijn idee,

maar nu voor mijn rechtervoet. & daarbij ook vermeld dat mijn linkervoet niet goed behandelt was, omdat ik na 2 jaar nog last had.

Zo mijn 2e operatie maar nu aan de rechtervoet, met een andere methode om teruggroieing te bvoorkomen.

Nu had hij een sneetje gemaakt tussen de grote teen en de teen ernaast, en de zeikant van de knokkel,

Waardoor hij de grote teen naar links kon schuiven (recht zetten).

En nu GEEN schroef.



uiteindelijk nu 16-1-17 is mijn rechtervoet super!!



Ik ga nu weer terug over 2 weken, voor de linkervoet (de 1e operatie) en hij maakt er maar wat van,

hij doet nog meer zeer dan 4 jaar terug, en ik hoop dat ze de schroef eruit halen, en me hetzelfde behandelen als mijn rechtervoet.



iemand ervaringen, graag reactie!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou willen dat ik je ervaringen kon delen. Heb het mijn hele leven al en nooit last gehad tot ruim 2 maanden terug. Eerst week ibuprofen, daarna week antibiotica en daarna paracetamol en soms tramadol. Inmiddels vorige week bij een orthopeed geweest en er is in mijn geval niets aan te doen. Gedeelte rond grote teen en middenvoetsbeentje totaal versleten. Bovendien verwacht men dat de wond niet of slecht geneest en zou de grote teen volledig vastgezet (moeten) worden. De enige optie, handgemaakte schoenen en daar ben ik erg van geschrokken. Volgende week een orienterend gesprek. Had echt 'gehoopt' op een operatie



aanvulling: ik weet nog niet of ik mijn bericht laat staan
Alle reacties Link kopieren
Nee ik schijn dat wel te hebben, maar heb er op zich weinig last van. De last is er eigenlijk alleen wanneer ik zomerschoenen draag.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 19 jaar geleden aan links geopereerd en rechts is 11 jaar geleden en super tevreden tot voor kort.

Ik was toen 13 en 21 jaar oud.

Links gaat weer terug groeien en er komt weer een knobbel.

Ik kan nog wel alle schoenen aan die ik wil, ook hakken maar ik ben bang dat ik toch weer een keer aan de beurt ben.

Bij mij zijn er geen schroeven geplaatst maar na de operatie is toen het gips eraf mocht een pennetje uit getrokken die ze voor 6 weken hadden laten zitten.



Heb nu 2 kleine kinderen dus een operatie is echt niet handig.

Misschien dat ik wel een keer een afspraak maak, wie weet kunnen ze de klachten nu wat 'afremmen'.
Ik heb het ook best erg, wijdte K. Maar afgezien van moeite om schoenen te kopen, heb ik er eigenlijk geen last van. De angst dat het terugkomt en het feit dat je twee keer zoveel weken in het gips moet of in elk geval heel moeilijk vooruit kunt, weerhouden me ervan om naar een orthopeed te gaan voor een operatie. Ik heb natuurlijk wel steunzolen.
Alle reacties Link kopieren
Tjee, naar aanleiding van deze post eens gekeken wat dat nou was, zo'n hallus valgus. Blijk ik het ook te hebben ! Niet zo erg als je in sommige google images ziet, maar toch een beetje. Nooit last van gehad, nooit geweten dat er een naam voor was. Ik zag wel dat bij andere mensen de grote teen meestal wat rechter liep maar ach, je wijkt altijd wel met iets af van de norm...

Toch maar in het vervolg opletten dat ik geen te kleine schoenen ga dragen o.i.d. ik heb he-le-maal geen zin in klachten en operaties
For whom the bell tolls
Haha, ik kwam er een jaar of 15 geleden pas achter dat zo'n knobbel niet normaal is. M'n moeder had hetzelfde dus m'n referentiekader is wat gekleurd en blijkbaar let ik niet zo op voeten van andere mensen
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een 'slachtoffer'. Het is bij mij nog niet zo erg dat ik voor een operatie moet gaan. Ik droeg tot een paar jaar terug nog eigenwijs schoenen met hakken, maar sinds ik daar helemaal mee gestopt ben, zijn mijn klachten nu acceptabel. Door de jaren heen gaat het wel steeds schever staan, maar ik heb bijvoorbeeld geen problemen met schoenen kopen. Ik blijf dit topic even volgen voor eventuele tips en trucs
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft dat een aantal jaren geleden laten doen aan de linkervoet. Bij haar is het voornamelijk gekomen door vanaf haar 14e enkel en alleen op hakken te lopen (zelfs in de zomer heeft ze enkel slippers met hakken of een sleehak aan ).



Haar herstel ging redelijk snel. Zij had het "geluk" dat haar operatie net voor de kerstvakantie plaatsvond, dus dan kon ze lekker 2 weken rustig aan doen.



Overigens loopt ze nu weer gewoon vrolijk verder op hakken.. dus het zou me niks verbazen als het over 10 jaar weer nodig is . Als ik 1 avondje pumps aan heb gehad staan mijn grote tenen ook helemaal naar de andere tenen gedrukt, dus ik ga nooit exclusief op hakken lopen.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Mijn moeder had het inderdaad verpest met naaldhakken. Haar grote tenen stonden op het laatst bijna horizontaal naar binnen. Als ik zulke voeten dreig te krijgen, dan ga ik zeker voor een operatie, maar ik hoop dat dat niet gebeurt omdat ik bij voorkeur geen hakken draag of hooguit een cm of 2,5.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gelukkig nooit hoge hakken gedragen, ik ben al vrij lang en ik voelde me er net een steltloper op. Dus alleen af en toe lage hakken, heeft me veel ellende bespaard als ik het goed begrijp
For whom the bell tolls
Bij mij is toen ik 16 was de linker grote teen volledig vastgezet. 6 weken gips. De felle stekende pijn is jaren weggeweest (ben nu eind 30) maar het is nog wel steeds mijn zwakke plek. De laatste paar jaar heb ik weer meer pijn. Kloppende, stekende , zeurende pijn. Weet niet of er nog een optie voor me is qua opereren want de teen is dus al vastgezet. Iemand daar ervaring mee?
Ik wist niet wat het was, maar ik zie dat mijn voeten met de jaren wel meer een pump-vorm hebben aangenomen. No way dat mijn dochter hakken mag voor haar voeten volgroeid zijn dus.



Eigenlijk logisch. In china een eeuw geleden braken ze de voeten van vrouwen voor de juiste vorm en bonden ze het strak in, dus knellende pumps hebben natuurlijk een beetje datzelfde effect.



En dan draag ik niet eens vaak hakken...
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen voorjaar ben ik geopereerd aan beide voeten. Heb vanaf mijn achtste jaar al knokkels gehad waardoor ik veel last had met schoenen. Sinds vijf jaar begon de pijn erger te worden (ben nu 32), het belemmerde me met sporten, wandelen, fietsen veroorzaakte kramp en werd met regelmaat wakker van de pijn of krampen.

Ben eerst naar de podoloog gegaan voor zooltjes, want wilde de operatie zo lang mogelijk uitstellen. Dat ging twee jaar goed, tot ik nog meer last kreeg en veel minder ging bewegen. Een operatie was het enige dat mij nog kon helpen.

Op advies van de podoloog ben ik naar Bergman clinics gegaan. Daar was het niet de vraag of ik geopereerd mocht worden (zij zijn daar streng in, aangezien je niet om cosmetische reden zo'n operatie wilt ondergaan), maar wanneer. Een week later lag ik al op de operatietafel.

Bij mij is de scarf osteomie (schroefjes), akin osteomie (nietje) uitgevoerd en mijn kleine tenen zijn gebroken omdat deze ook scheefstonden. Alles in 45 minuten. Ik heb beide voeten tegelijk gedaan zodat je er gelijk vanaf bent.

Ik kreeg een week drukverband, revalitieschoenen en daarna een spalk met revalidatieschoenen voor nog eens zeven weken. Twee weken lang mocht ik maar een paar stappen zetten om naar de wc te gaan, daarna gelijk met de voeten omhoog! Mijn partner heeft mij overal bij moeten helpen.

Na acht weken kon ik iets meer lopen, met 12 weken ging het een stuk beter, na 16 weken kon ik weer hele wandelingen aan.



De pijn na de operatie viel mij vies tegen, maar had dan ook drie handelingen per voet laten doen, wellicht dat dat meer pijn geeft. Het revalideren, bedrust, opgezwollen voeten vielen mij ook tegen omdat je er na een maand toch echt wel klaar mee bent. Maar het resultaat mag er wezen! De littekens zijn mooi, mijn voeten zijn twee cm smaller, ik heb totaal geen pijn meer, kan mijn gewrichten nog geheel gebruiken, gebruik mijn spalkje nog wel elke nacht en let er heel goed op welke schoenen ik nu koop.

Ik kan een operatie dan ook echt aanbevelen, maar alleen als je alles al hebt geprobeerd en echt veel pijn hebt. Er zitten aardig wat risico's aan en de kans dat de tenen weer scheef gaan staan bestaat.



Succes met je linkervoet ts!!
Ik heb helaas ervaring. Tips zijn om thuis uit voorzorg zo veel mogelijk op blote voeten/sokken lopen, of als het kan op werk je schoenen een tijdje uit te doen (bv onder je bureau) en je tenen bewegen. En ergonomische teenspreiders gekocht die ik een paar keer per week thuis een uurtje draag (google maar op correcttoes, ik heb geen aandelen maar ben er heel blij mee). Deze twee dingen hebben bij mij een operatie aan mijn rechterteen voorkomen dus hopelijk heeft iemand er wat aan.
Alle reacties Link kopieren
Ruim 9 weken geleden geopereerd aan mijn voet vanwege hallux valgus. Eén week drukverband (niet belasten), daarna gipsverband (niet belasten). Dus twee weken met krukken gelopen.
Daarna schoen om gipsverband voor 4 weken.
Toen gips werd verwijderd bleken de betr. botjes niet goed aan elkaar gegroeid, dus moest ik, zonder gips, nog wel drie weken in de speciale schoen met harde zool blijven lopen. Na één week een spica omdat mijn grote teen weer de verkeerde kant op ging groeien. Ook was de wond niet dichtgegroeid en moest ik die twee maal daags spoelen met gewoon water. Na twee weken was ook dat euvel voorbij.
Nu na 9 weken totaal alleen 's nachts nog een spalk (voor drie weken).
IK LOOP WEER OP NORMALE SCHOENEN EN HEB IN AL DIE TIJD GEEN PIJN GEHAD.
Natuurlijk is mijn geopereerde voet aan het eind van de dag wat opgezet. Dit is normaal en trekt in de loop van de komende tijd wel weg.
Ik ben zéééér tevreden.
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk ook mee, ben bang voor een operatie en gelukkig hoeft dat ook nog niet, maar ik heb er ook al twee jaar eentje aan mijn rechtervoet :/
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een lichte vorm aan mijn linkervoet. Ik heb ook correct toes aangeschaft en ik heb al mijn schoenen de deur uitgedaan. Ik heb altra sportschoenen met een footshape toe box gekocht en ik loop tegenwoordig op minimalistische schoenen, zodat de voetbogen weer sterk worden. Eens kijken of ze teruggroeien. Gaat alleen wel jaren duren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven