Situatie Midden-Oosten II

06-01-2024 12:36 3081 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

______________________________________________________________

* Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie.


Wat wij naast alle regels hierboven ook willen benadrukken, is dat er ruimte geboden moet worden aan álle slachtoffers en het oogpunt vanuit de bewoners van Israël, Gaza en de Joden, de Moslims, anders/ongelovigen daarbuiten. Het is geen zwart/witverhaal!

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.


Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

actueel/hamas-aanval-op-zuid-isral/list ... es/501431#
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
Fijn
Alle reacties Link kopieren
Viva moderator. lees je tekst nog eens goed door, met name die dikgedrukte zwarte (en daarna mag je dit verwijderen)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Het is aangepast zie ik. Ik was verbijsterd.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat er weer een topic is.
Alle reacties Link kopieren
Blomke schreef:
06-01-2024 13:20
Het is aangepast zie ik. Ik was verbijsterd.
Nou ja, verbijsterd is ook weer een groot woord, Gewoon typefoutje,(nou ja wel eentje dat niet leuk was in deze context, waar je dan zelf overheen leest omdat je dan leest wat je denkt wat er staat, niet wat er echt staat
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
06-01-2024 13:29
Nou ja, verbijsterd is ook weer een groot woord, Gewoon typefoutje,(nou ja wel eentje dat niet leuk was in deze context, waar je dan zelf overheen leest omdat je dan leest wat je denkt wat er staat, niet wat er echt staat
Dan heb jij iets anders gelezen dan ik. Volgens mij ontbrak er iets waardoor het sentiment eenzijdig leek.
Alle reacties Link kopieren
Het was allebei zo.
Schokkend eenzijdig én een knullige typfout.
Imagine
Alle reacties Link kopieren
Klapstoel schreef:
06-01-2024 13:36
Het was allebei zo.
Schokkend eenzijdig én een knullige typfout.
Pijnlijk.
Alle reacties Link kopieren
Blomke schreef:
06-01-2024 13:43
Pijnlijk.
Ja, maar ook wel duidelijk.
Ik denk dat de Mod die het geschreven heeft zich hier niet eens bewust van was, ook omdat het direct aangepast is. Ik weet niet hoeveel anderen dit bericht gestaft hebben en daarop wezen.
Soms is het best goed om gewezen te worden op een partijdige of eenzijdige opstelling als je je daarvan niet eens bewust bent.
Maar een slechte herstart is het wel.
Imagine
Alle reacties Link kopieren
Vooral ook omdat er dus 2 weken bedenktijd nodig was om te bedenken hoe het topic opnieuw geopend ging worden. Oops...
Zwetser
Alle reacties Link kopieren
Hier een artikel wat iedereen zou moeten lezen over de aanval op 7 oktober. Zeker omdat bepaalde zaken nog steeds in twijfel lijken te worden getrokken.


Waarschuwing: het is zeer schokkend qua inhoud over het extreme seksuele geweld van Hamas.

https://www.nytimes.com/2023/12/28/worl ... lence.html
Alle reacties Link kopieren
Een s en een spatie waren verwisseld volgens mij. Had het willen staffen maar het was al gestaft. Maar goed. Het is aangepast!
Alle reacties Link kopieren
Positive_vibes schreef:
06-01-2024 14:18
Hier een artikel wat iedereen zou moeten lezen over de aanval op 7 oktober. Zeker omdat bepaalde zaken nog steeds in twijfel lijken te worden getrokken.


Waarschuwing: het is zeer schokkend qua inhoud over het extreme seksuele geweld van Hamas.

https://www.nytimes.com/2023/12/28/worl ... lence.html
Is het artikel ook ergens te lezen zonder betaalmuur?
Alle reacties Link kopieren
TVP
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Heanig an
Alle reacties Link kopieren
Klapstoel schreef:
06-01-2024 13:58
Ja, maar ook wel duidelijk.
Ik denk dat de Mod die het geschreven heeft zich hier niet eens bewust van was, ook omdat het direct aangepast is. Ik weet niet hoeveel anderen dit bericht gestaft hebben en daarop wezen.
Soms is het best goed om gewezen te worden op een partijdige of eenzijdige opstelling als je je daarvan niet eens bewust bent.
Maar een slechte herstart is het wel.
Ik vind het nog steeds eenzijdig. Ik denk dat ik de intentie snap om wat er op 7 oktober is gebeurd niet uit te vlakken, dat gevoel krijg ik zelf wel eens. Maar ik vind dat wat er nu al drie maanden gaande is in Gaza nu juist te klein gemaakt wordt. En in NL neemt zowel antisemitisme als moslimhaat weer toe n.a.v. de situatie. De topictitel is de situatie in het M.O., niet (alleen) de gruweldaden van Hamas.

Mods, ik neem aan dat jullie meelezen en meld het daarom niet apart nu het hier toch al over gaat. Misschien kunnen jullie er wat mee.
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het met je eens canis-felis.

Daarnaast vind ik het dikgedrukte zwarte stukje nog steeds vreemd. Door dat stukje ‘en de Joden daarbuiten’. Maar heb geen zin om een discussie met de mods aan te gaan over het beeld wat ze hiermee zélf zwart-wit neerzetten of oproepen.
Imagine
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het net precies andersom eenzijdig dan jullie twee nu vinden, nu vind ik het neutraal. Nu worden alle slachtoffers op dezelfde manier genoemd.

Ik ben blij dat het topic er weer is. Blij met een bijsmaak, gezien het onderwerp.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik het hele zwart gedrukte stukje een beetje dubieus. Moderators zouden dit soort visies niet moeten posten.
Alle reacties Link kopieren
@Klapstoel: Klopt, doelde ik ook op met te zeggen dat zowel antisemitisme als moslimhaat toeneemt. Ik heb verder ook geen behoefte aan discussie met de mods, behalve dat het illustratief is voor de complexiteit van het hele verhaal en wat woorden doen.
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Alle reacties Link kopieren
canis-felis schreef:
06-01-2024 17:52
behalve dat het illustratief is voor de complexiteit van het hele verhaal en wat woorden doen.
De manipulaties eromheen maken het complex. Wie zich in de feiten verdiept merkt dat het allemaal best duidelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Blomke schreef:
06-01-2024 18:15
De manipulaties eromheen maken het complex. Wie zich in de feiten verdiept merkt dat het allemaal best duidelijk is.
Ik geloof niet dat ik me hierin kan vinden.
Als er nou íets een enorm goed voorbeeld van complex is, is het wel de geschiedenis van het Midden-Oosten en alles wat daaruit voortvloeit.
Imagine
Alle reacties Link kopieren
Klapstoel schreef:
06-01-2024 18:21
Ik geloof niet dat ik me hierin kan vinden.
Als er nou íets een enorm goed voorbeeld van complex is, is het wel de geschiedenis van het Midden-Oosten en alles wat daaruit voortvloeit.
Om het bij Israël en de Palestijnse gebieden te laten: bepaalde basiskennis geeft genoeg houvast om bepaalde onwaarheden naar het rijk der fabelen te verwijzen.
Alle reacties Link kopieren
Klapstoel schreef:
06-01-2024 18:21
Ik geloof niet dat ik me hierin kan vinden.
Als er nou íets een enorm goed voorbeeld van complex is, is het wel de geschiedenis van het Midden-Oosten en alles wat daaruit voortvloeit.
Ben het met je eens, de geschiedenis van het Midden-Oosten is zo complex. Simpelweg zeggen dat de feiten het wel duidelijk maken is in mijn ogen erg kortzichtig. Aanrader is het boek The hundred years' war on Palestine van Rashid Khalidi. Door zich meer te verdiepen in het verleden en te begrijpen wat er nu 'speelt' ( sorry, een verkeerd woord voor alle ellende in deze oorlog) zou de bijdrage aan dit topic evenwichtig kunnen maken. Het gaat niet om voor of tegen, wel imo. begrip hebben voor iedereen die bedreigd wordt, dag in dag uit....
Alles sal reg kom

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven