Hamas-aanval op Zuid-Israël

07-10-2023 09:57 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
Verschrikkelijk, met dit nieuws wakker worden.

Terreurbeweging Hamas voert een massale verrassingsaanval uit op Israël. Vanuit de Gaza zijn een spervuur aan rakketten afgevoerd en Hamas-terroristen zouden actief zijn op 21 locaties in het zuiden van Israël. Op sociale media zijn afschuwelijke beelden te zien van Hamas-terroristen die Israëlische burgers hebben aangevallen.

https://niw.nl/brekend-hamas-verrassing ... id-israel/

Zou er ooit nog een oplossing komen voor dit conflict?

Beste forummers,

Gezien het onderwerp van dit topic moeten jullie rekening houden met linkjes naar artikelen en filmpjes van zeer onplezierige aard. Wij lezen het topic met meerdere moderators mee en houden het in de gaten.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.


Lieve forummers,

Wij zouden graag van jullie willen vragen om niet zomaar alle details hier neer te pennen, maar deze met ons allemaal te delen via een linkje (met een waarschuwing dat het geen fijn bericht is). Wij hebben hier namelijk ook kinderen rondlopen die al wel mee kunnen lezen maar die we graag nog wat afschermen van de gruwelijke wreedheden die mensen elkaar aandoen. En wij zijn vast niet de enige. Daarnaast vinden we ook dat we iedereen de keuze moeten geven of en wanneer ze dit te lezen, te zien of te horen krijgen.

Dankjewel voor de medewerking.

Met vriendelijke groet,

Het Moderator team.


Vanaf nu (12 oktober 0.18 uur) gaan we hier niet alleen wissen bij negeren van onze aanwijzingen maar ook waarschuwen of bannen. Bij omschrijvingen van de (mogelijk) gepleegde gruwelijkheden grijpen wij in. Linkje naar het bericht/filmpje met waarschuwing is wel toegestaan.
Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!


Beste forummers,

Ik vind het heel erg jammer dat onze boodschap niet overkomt. We zijn begonnen met een verzoek, toen een waarschuwing, inmiddels moeten we blijkbaar ook al bannen. Laatste waarschuwing, het is nu 24 uur als je de volgende aanwijzingen negeert maar vanaf nu 13 oktober 19.00 uur ga ik de ban laten oplopen. De eerstvolgende krijgt 48 uur, degene erna ontvangt 72 uur en zo verder. Dus denk na over wat je post want je kunt zo zonder "strafblad" een langdurige ban oplopen.

______________________________________________________________

* Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-10-2023 19:16
Reden: Moderator aanwijzingen toegevoegd
71.85% gewijzigd
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Vanaf 13 uur lokale tijd is Israel in oorlog lees ik op Twitter
Ik vind het enorm beangstigend allemaal
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
07-10-2023 10:22
Vanaf 13 uur lokale tijd is Israel in oorlog lees ik op Twitter
Ik vind het enorm beangstigend allemaal
Wat bedoel je hier precies mee?
Ik vind het allemaal wel bizar. Hopelijk kan Israël snel de rust weer herstellen.
Alle reacties Link kopieren
Oorlog.

Ik schrik ervan. Grondgevechten op Israëlisch grondgebied. Die gaat verder dan eerdere aanslagen en gevechten vanuit Libanon of de Gaza strook.

Mochten andere landen zich ermee gaan bemoeien, ik houd mijn hart vast. De hele regio is één kruitvat.
Anemoon schreef:
07-10-2023 11:03
Wat bedoel je hier precies mee?
Ik vind het allemaal wel bizar. Hopelijk kan Israël snel de rust weer herstellen.

Israel will officially announce a war in 13:00 in the cabinet meeting.

Meanwhile Hamas reports it kidnapped 5 Israeli soldiers into Gaza.
https://x.com/HananyaNaftali/status/171 ... 09763?s=20

Ad:
In een verklaring op X, voorheen Twitter, meldt de Israëlische president Benjamin Netanyahu dat zijn land in oorlog is. ,,Onze vijand zal de prijs betalen'', zegt de president, volgens persbureau Reuters dat de verklaring van Netanyahu vertaalt. Hij is ervan overtuigd dat zijn land de oorlog zal winnen.
anoniem_6666bc69b907a wijzigde dit bericht op 07-10-2023 11:10
0.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pfff, ik vrees dat dit de komende 100 jaar een slepend conflict zal blijven.
Van oorlog naar staakt-het-vuren, naar schending daarvan, dan vredesbesprekingen, na een tijdje weer een aanval, weer gesprekken, toch weer een oorlog en weer een staakt-het-vuren, etc, etc, etc.

Het blijft een terugkerende herhaling van zetten die voor niemand goed is.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook verschrikkelijk. Ik heb me een tijd geleden verdiept hoe het conflict heel lang geleden is ontstaan en ben tot de conclusie gekomen dat het verrekte ingewikkeld is. Hier komt men nooit meer uit.
Dochter was van plan in de herfstvakantie naar Tel Aviv te gaan (schijnt het nieuwe Berlijn te zijn, hippe eettentjes en zo) maar gelukkig had ze nog niet geboekt. Wat een ellende daar voor al die mensen.
Het is ellende voor álle partijen daar. Voor zowel de Israëli’s als Palestijnen. En beide groepen hebben hun aandeel in dit conflict (op belicht het wat eenzijdig, maar logisch met NIW als bron).
Alle reacties Link kopieren
hanke321 schreef:
07-10-2023 11:10
Oorlog.

Ik schrik ervan. Grondgevechten op Israëlisch grondgebied. Die gaat verder dan eerdere aanslagen en gevechten vanuit Libanon of de Gaza strook.

Mochten andere landen zich ermee gaan bemoeien, ik houd mijn hart vast. De hele regio is één kruitvat.
Ik ben niet zo erg in shock. Het was allang oorlog , of dat woord nou gebruikt werd of niet. Denk ook niet dat andere landen er nu opeens in gaan duiken.
.
Alle reacties Link kopieren
PoesMinoes schreef:
07-10-2023 11:28
Ik vind het ook verschrikkelijk. Ik heb me een tijd geleden verdiept hoe het conflict heel lang geleden is ontstaan en ben tot de conclusie gekomen dat het verrekte ingewikkeld is. Hier komt men nooit meer uit.
Ik moest eind vorig schooljaar een paar observaties van leerlingen doen, en een aantal daarvan was bij de geschiedenisles van 5V, door een zeer gepassioneerde docent, met als "favoriet" dit onderwerp. En ik snapte er ook niks van. Of, ik snapte het wel, maar begreep het niet. Bi-zarre geschiedenis en belangen.
Zo'n massale aanval en dan 'maar' 22 doden op dit moment, ik had het veel erger verwacht
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
07-10-2023 12:46
Zo'n massale aanval en dan 'maar' 22 doden op dit moment, ik had het veel erger verwacht
Ze staan nog lang niet quitte:

More than 200 Palestinians, nearly 30 Israelis killed so far this year: UN

https://www.aljazeera.com/news/2023/8/2 ... is-year-un

(niet dat dat het streven moet zijn, begrijp me niet verkeerd).
.
Alle reacties Link kopieren
Dit houdt nooit op daar. De woede, onbegrip en verdeeldheid is enorm en gaat door van generatie op generatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben tegen geweld in zijn algemeenheid, maar in dit geval merk ik dat ik toch wel wat meer sympathie voel voor de Palestijnen dan de Israëliërs.

Ik vind het verschrikkelijk hoe genormaliseerd het geweld van Israël tegen Palestina en het continu illegaal maken en uitbreiden van nederzettingen is. Dat het geweld plaats vindt op een feestdag is verdrietig, maar laten we niet vergeten dat er voor de Palestijnen op iedere feestdag (Eid) geweld is en daar wordt dan weer bijna geen aandacht aan geschonken.
Alle reacties Link kopieren
Het is vreselijk ingewikkeld, zal generatie op generatie door gaan denk ik.
Wat een vreselijke beelden.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
07-10-2023 11:47
Het is ellende voor álle partijen daar. Voor zowel de Israëli’s als Palestijnen. En beide groepen hebben hun aandeel in dit conflict (op belicht het wat eenzijdig, maar logisch met NIW als bron).
Eens.

En ook ik ben niet verrast. Helaas.
Ik heb trouwens van de week de documentaire 'Innocence' gezien. Over de dienstplicht voor Israëlische jongeren waarin enerzijds belicht wordt hoe ze daar al vanaf kleuterleeftijd voor klaargestoom worden en anderzijds dagboekfragmenten en (oude) homevideo's toont van jongeren die hun leven beëindigden tijdens de dienstplicht (als ik het goed begreep de voornaamste doodsoorzaak onder jonge Israëlische soldaten). Heftig.
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
07-10-2023 11:47
Het is ellende voor álle partijen daar. Voor zowel de Israëli’s als Palestijnen. En beide groepen hebben hun aandeel in dit conflict (op belicht het wat eenzijdig, maar logisch met NIW als bron).

Inderdaad. Er is niet één goede en één slechte partij. En ik heb ook niet de illusie dat dit eeuwenoude conflict ooit opgelost gaat worden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Het is verschrikkelijk triest voor de partijen. Maar het verbaast me niet. Vorige week ook nog de docu 'Innocence' gezien. Daar wordt je ook niet vrolijk van.
Alle reacties Link kopieren
Meest actuele update:

Het dodental onder Israëli’s is gestegen tot tenminste 40, maar verwacht wordt dat dit nog zal blijven toenemen. 779 Israëli’s, vooral burgers, raakten tot nu toe gewond. Volgens onbevestigde berichten hebben de Palestijnse terroristen 52 Israëlische militairen en burgers gegijzeld en naar Gaza gebracht. Zes uur na de invasie wordt nog in verschillende Israëlische steden en dorpen aan de grens met Gaza gevochten, evenals in een IDF-basis die vanmorgen door de terroristen onder de voet is gelopen. Het aantal vanuit Gaza afgeschoten raketten is bijgesteld naar 2200, eerder werd bericht dat het om ca. 5000 zou gaan.

Palestijnse media spreken van 160 doden en meer dan 1000 gewonden aan Palestijnse zijde. Hierbij zou het gaan om op Israëlisch grondgebied gedode terroristen van de terreurbewegingen Hamas en de Paleijstijnse Islamitische Jihad en om Gazanen die zijn gedood bij vergeldingsaanvallen van de IDF. Israël bombardeert op dit moment stellingen van de terroristen in Gaza met artillerie, vliegtuigen en drones.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Duidelijk een Israëlische bron. Neutrale nieuwsbronnen gebruiken het woord terroristen niet. De NOS en NRC spreken van militanten, strijders, Hamas-leden of gewoon Palestijnen.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
07-10-2023 15:22
Duidelijk een Israëlische bron. Neutrale nieuwsbronnen gebruiken het woord terroristen niet. De NOS en NRC spreken van militanten, strijders, Hamas-leden of gewoon Palestijnen.
Nee, "neutrale" nieuwsbronnen doen inderdaad liever antisemitische uitspraken dan dat ze terroristen terroristen noemen inderdaad.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
07-10-2023 15:32
Nee, "neutrale" nieuwsbronnen doen inderdaad liever antisemitische uitspraken dan dat ze terroristen terroristen noemen inderdaad.
Als je dat woord gebruikt zou je beide partijen zo moeten noemen.
Dat de NOS antisemitische uitspraken doet, daar ga ik maar helemaal niet op in. Straks is het hier ook oorlog.

Het is in elk geval aan te bevelen om in ogenschouw te nemen wat de bron is van nieuws over dit conflict.
impala wijzigde dit bericht op 07-10-2023 15:41
28.96% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Intense trieste situatie maar dat is het daar al zo ontzettend lang. Toch denk ik wel dat zo'n grootschalige en, zoals het lijkt, goed georganiseerde aanval op Israëlisch grondgebied vrij uniek is in dit lang slepende conflict.
Ik hoop dat er ooit een respectvolle en voor alle partijen goeie oplossing gaat komen maar dat is denk ik een utopie. Tegelijkertijd kan zoiets niet eindeloos doorgaan.
Vreselijk wat daar gebeurd en hoe die arme mensen saar mieten leven. Zowel Israëlische burgers als Palestijnen. Dit conflict is zo complex en langslepend dat er alleen maar verliezers zijn.
impala schreef:
07-10-2023 15:22
Duidelijk een Israëlische bron. Neutrale nieuwsbronnen gebruiken het woord terroristen niet. De NOS en NRC spreken van militanten, strijders, Hamas-leden of gewoon Palestijnen.
Ook als je ze strijders noemt zijn zij deze escalatie begonnen en gaan er aan de kant van Hamas waarschijnlijk meer doden vallen dan aan de kant van Israël
198 t.o.v. 44 nu al

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven