Gezondheid alle pijlers

Na drie maanden weg uit hospice?

20-10-2016 23:21 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
De oma van mijn vriend is stervende; ze is ongeveer twee maanden geleden opgenomen in een hospice. De verwachting was dat ze heel snel achteruit zou gaan (uitgezaaide tumoren, veel pijn) maar dankzij een goed ingestelde morfinepomp is de pijn inmiddels goed onder controle. Wel is ze twintig kilo afgevallen, kan ze niet meer goed lopen, zichzelf wassen of aankleden en wordt haar geheugen en alertheid steeds minder.



Vanmiddag hadden we op verzoek van het hospice een gesprek (in de aanwezigheid van oma). De arts van het hospice deelde ons mee, dat het nog wel langer dan een maand zou kunnen duren voor oma zou overlijden, en zo zou ze voorbij de standaardtermijn van drie maanden komen. Dat was niet de bedoeling: de bekostiging zou dan in gevaar komen, en er waren ook patiënten die op de wachtlijst stonden en zieker waren. Het verzoek aan ons was om een andere plek voor oma te vinden: ze is te ziek om naar huis te gaan (daarom kwam ze ook in het hospice) en dus moeten we een verpleeghuis vinden - binnen vier weken.



Dit nieuws kwam eerlijk gezegd als een donderslag bij heldere hemel en we hebben geen idee waar je moet beginnen met zoeken, waarop je selecteert en hoe lang de wachtlijsten zijn (we hebben het over de Randstad). We maken ons ook grote zorgen over wat een verhuizing met haar zal doen: ze kan nu al regelmatig haar kamer niet terug vinden en had grote moeite met de verandering van huis naar hospice. Een verpleegkundige van het hospice zei op de gang dat veel bewoners na het bericht dat ze moeten vertrekken zo geschokt zijn dat ze kort daarna overlijden.



We zijn redelijk verbijsterd. Zijn er forummers die een dergelijke situatie hebben meegemaakt, en wat gebeurt er als we binnen vier weken geen alternatief adres hebben?
Ik zou morgen als eerste de zorgverzekering bellen.



Die hebben zicht op wachtlijsten en weten hoe het zit met de vergoeding voor de hospice.
Alle reacties Link kopieren
Ja, meegemaakt in de thuiszorg. Patiënt kon niet in een verpleeghuis terecht, alles zat vol en ging dus naar huis. Bed beneden in de woonkamer, po-stoel ernaast en daar moesten we het mee doen.

Maar wat nog erger was: de morfinepomp werd na 3 mnd door de verzekering "teruggevorderd". We zijn echt weken aan het bellen en mailen geweest om die pomp te mogen houden.
Alle reacties Link kopieren
Heeft je oma nog een huisarts? (Los v h hospice zeg maar) zo ja dan daar bespreken
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, wat vervelend. Mijn vader lag ook in een hospice en daar lagen blijkbaar wel eens mensen voor een maand of 6 die daar helemaal opleefden. Record was iemand die er een jaar had gelegen. Blijkbaar per hospice verschillend. Sterkte met zoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:priority schreef op 20 oktober 2016 @ 23:29:

Ja, meegemaakt in de thuiszorg. Patiënt kon niet in een verpleeghuis terecht, alles zat vol en ging dus naar huis. Bed beneden in de woonkamer, po-stoel ernaast en daar moesten we het mee doen.

Maar wat nog erger was: de morfinepomp werd na 3 mnd door de verzekering "teruggevorderd". We zijn echt weken aan het bellen en mailen geweest om die pomp te mogen houden.Nou breekt mijn klomp. Wat is dat voor onmenselijk iets?
Ik hoorde van iemand hier in de buurt waar de termijn van 3 maanden verlengd is door de zorgverzekering met nog eens 3 maanden. Dus zeker bellen.
Wat een ontzettende rotsituatie! Ik denk dat je inderdaad het beste z.s.m. contact kunt leggen met de huisarts en zorgverzekering. Verder heb ik er geen ervaring mee, maar heb wel eens gehoord dat er spoedplaatsen zijn in sommige verpleeghuizen. Sterkte
Alle reacties Link kopieren
Veel sterkte met jullie oma. Ik vind dat de arts vrij vroeg het gesprek over overplaatsing is aangegaan, er is nog een hele maand te gaan. Je hoeft in ieder geval niet zelf op zoek te gaan. De eigen huisarts moet een zorgindicatie aanvragen voor een verpleeghuis. Je kunt daarbij wel een voorkeur voor een bepaald verpleeghuis aangeven. Maar het kan ook zo zijn dat een ander verpleeghuis eerder plaats heeft en dan zal ze daar heen gaan. Ik zou me er nog niet zo druk over maken. Het belangrijkste is dat oma zonder zorgen in alle rust haar laatste dagen mag doorbrengen. Neem het bij de dag en laat de huisarts het regelwerk doen.
Alle reacties Link kopieren
Die 3 maanden grens is ook echt niet zo strikt. Mijn broer's toestand leek na 3 maanden stabiel, maar toen onderzoeken uitwezen dat hij er toch wel slecht aan toe was, mocht hij blijven en is hij er uiteindelijk 4,5 maand geweest.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring, maar lijkt me heel vervelend. Sterkte ermee.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat onwijs rot! Sterkte!



In sommige situaties kun je voorrang krijgen voor een bejaardentehuis/verpleegafdeling. Als daar nog geen plek is dan is wellicht een logeerplek een optie in een tehuis.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zoiets meegemaakt toen ik nog werkte als wijkverpleegkundige. Een man kwam naar huis uit het hospice omdat hij inderdaad niet 'binnen de gestelde termijn' overleed. Terminaal wil over het algemeen zeggen dat er wordt verwacht dat de patiënt binnen drie maanden zal komen te overlijden. De man in kwestie had echter nog een verlenging van drie maanden weten te verkrijgen, maar zat ook die drie maanden uit. Na een half jaar kwam hij dus terug in een leeg huis. Hij had niet verwacht terug te komen, dus familie had alle meubels etc. weggedaan, maar godzijdank nog niet de huur opgezegd! Voor het gemak verwijs ik nu even naar de oma van je vriend als 'jouw oma'. Dat schrijft wat makkelijker.



Optie 1: Misschien kunnen jullie overleggen met de verzekering? Als 'mijn' patiënt recht had op een verlenging van 3 maanden, waarom jouw oma niet? Het is het proberen waard...



Optie 2: Is het mogelijk voor jullie oma om eventueel naar huis te keren met een ruime indicatie voor thuiszorg? Er zijn instanties voor vrijwillige thuiszorg die overdag kunnen waken voor de niet-medische (ver)zorg(ing), maar dan de verpleging van de thuiszorg altijd kunnen bellen als er extra hulp nodig mocht zijn. Door de verwardheid die je beschrijft, komt ze vermoedelijk ook in aanmerking voor nachtzorg. Een ander voordeel van verpleging aan huis is dat als zij inschatten dat je oma echt snel en ernstig achteruit dreigt te gaan, zij jullie mogelijk kunnen ondersteunen en aandringen bij het regelen van een heropname in het hospice.



Wat een vervelende situatie voor jullie allemaal, zeg! Ik hoop dat jullie iets kunnen met mijn opties. Ik gun jullie en oma heel veel rust, sterkte en wijsheid toe. Hopelijk loopt het af met zo min mogelijk stress voor alle partijen. Houd vol, meid!
Zit ze in een grote stad in een Hospice? En is het een high care Hospice of een bijna thuis huis?
Alle reacties Link kopieren
Ze kunnen de indicatie eenmalig met drie maanden verlengen, dus vraag het hospice hulp om dat te regelen of neem zelf even contact op met het CIZ. Het is cru, maar terminaal betekent echt dat je binnen drie maanden (of in uitzonderlijke gevallen zes maanden - de verlengde indicatie) moet komen te overlijden. Als de verwachting is dat oma binnen die termijn alsnog zal overlijden, kan ze gewoon in het hospice blijven en komt de bekostiging niet in gevaar, als je dus de huidige indicatie laat verlengen. Mocht oma er na die bonusmaanden nog zijn, kun je altijd nog op zoek naar een verpleeghuis. Das is nu nog niet aan de orde.
If Yoshi manages to find Yoshi's Wings, it will turn into a Blue Yoshi and fly up to a bonus stage.
Alle reacties Link kopieren
Ga alvast kijken bij diverse huizen om een indruk te krijgen van de sfeer etc.

De transferverpleegkundige van het hospice kan samen met het CIZ een overplaatsing regelen naar een verpleeghuis, die zakelijke kant hoeven jullie niet zelf te doen.



Het blijft triest dat het zo moet gaan, dat je oma in die laatste fase nog moet verplaatsen. Maar de keiharde waarheid is dat er waarschijnlijk nog de nodige mensen wachten op een plek in het hospice.



Sterkte
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Inkie12345 schreef op 20 oktober 2016 @ 23:51:

Ik hoorde van iemand hier in de buurt waar de termijn van 3 maanden verlengd is door de zorgverzekering met nog eens 3 maanden. Dus zeker bellen.Mij is indertijd gezegd dat er een verlenging van 3 maanden kan plaatsvinden.
Alle reacties Link kopieren
Belachelijk! Zielig voor je oma. Volgens mij kunnen ze het vaak ook nog verlengen.

Ik zou eerst kijken of je dit kunt verlengen en daarna werk maken tegen die arts.

Als je oma naar een verpleeghuis gaat dan zou ze daar komen te overlijden....
Alle reacties Link kopieren
Mijn opa heeft met hersentumor uiteindelijk ruim 7 maanden in de hospice gelegen. Maanden langer dan iemand ooit verwachtte. En daar is nooit over gezeurd! (Is inmiddels 7 jaar geleden). Was wel grotendeels privé gefinancieerd, misschien zit daarin het verschil?
Alle reacties Link kopieren
Wat een nare situatie TO... je hebt al veel goede tips gehad dus van mij geen tips. Wel een dikke . Ik hoop dat jullie een verlenging kunnen aanvragen en krijgen voor oma: jullie hebben genoeg aan het hoofd nu. Veel sterkte voor nu en de komende tijd...
Only dead fish go with the flow
Neem contact op met de zorgverzekering en vraag ook na bij het hospice hoeveel de verzorging per dag kost. Als de verzekering dan niet thuisgeeft, kun je nog overwegen om het als familie zelf te betalen.
quote:daan6 schreef op 21 oktober 2016 @ 07:58:

Belachelijk! Zielig voor je oma. Volgens mij kunnen ze het vaak ook nog verlengen.

Ik zou eerst kijken of je dit kunt verlengen en daarna werk maken tegen die arts.

Als je oma naar een verpleeghuis gaat dan zou ze daar komen te overlijden....

Het klinkt belachelijk, maar dat is het niet. Wel heel naar voor de desbetreffende persoon en familie. Een hospice heeft een beperkt aantal kamers. Over het algemeen sterven mensen daar gauw. Als iemand daar langer ligt dan het gestelde termijn, dan komt het idd voor dat die persoon overgeplaatst moet worden. Om zo een kamer vrij te maken voor iemand die op de wachtlijst staat.



TO, sterkte want het is en blijft verdrietig.
Alle reacties Link kopieren
Ach wat verdrietig zeg, voor jullie en oma. Lijkt me vreselijk moeilijk om te zien hoe ze afzakt maar er straks misschien geen hulp meer is. Sorry, geen tips maar alleen een sterkte van mij
Dit ligt echt aan het hospice, die drie maanden regel geldt niet meer, is ons gezegd toen schoonvader in het hospice kwam. Die heeft daar 9 maanden gelegen. Het mag dus echt wel.
quote:gizzmo-returns schreef op 21 oktober 2016 @ 08:24:

Dit ligt echt aan het hospice, die drie maanden regel geldt niet meer, is ons gezegd toen schoonvader in het hospice kwam. Die heeft daar 9 maanden gelegen. Het mag dus echt wel.Dat moeten ze dan even heel goed navragen. En idd, verschilt het per hospice. Van de ene kant wel netjes dat het nu al medegedeeld wordt, zodat familie de tijd heeft om een vervangend tehuis te zoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven