Gezondheid alle pijlers

Stoppen met de pil; ervaringen?

27-04-2015 16:48 999 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt genoeg denk ik



Ik slik nu zo'n 5 jaar de pil (Levonorgestrel/Ethinylestradiol) en ik wil er mee stoppen. Er zijn diverse redenen, die nu niet zo van toepassing zijn.



Waar ik benieuwd naar ben: wie is ook gestopt met de pil (na hoelang gebruik?) en wat zijn je ervaringen? (positief en negatief).
Alle reacties Link kopieren
Succes purple, ik ben benieuwd wat je gaat merken!



Ik ben zelf 6 jaar aan de pil geweest. Na te stoppen heb ik helaas vaker puistjes, maar die gaan gepaard met mijn cyclus. Mijn huid is ook droger maar t-zonde vetter. Daarentegen werd ik wel vrolijker/minder neerslachtig, viel ik wat af (al moest ik juist aankomen) en mijn libido is na enkele maanden steeds wat vooruit gegaan. Als in, ik heb nu wat vaker vanuit mezelf zin en ik krijg ook een stuk makkelijker zin (dus sneller opgewarmd). Mijn menstruatie is tot nu toe minder heftig dan toen ik aan de pil zat, terwijl ik aan de pil ben gegaan vanwege de buikpijn.. Heb minder buikpijn en maar twee dagen dat ik echt veel bloedverlies heb, derde dag een stuk minder en vanaf dag 4 al bijna niks meer. Daarnaast wel veel hoofdpijn als ik ongesteld ben en enorm emotioneel, maar dat had ik daarvoor ook al.

Oh en ook niet geheel onbelangrijk: ik werd pas voor het eerst ongesteld (na de bloeding van de stopweek) na 1 jaar en 1 maand. In die tussentijd niks gehad, behalve soms wat meer puistjes en vage buikpijn.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Alle reacties Link kopieren
Hee Catnip, dank voor je posting.

Ook bij jou klinkt het wel positief. Fijn! Ik hoop dus op hetzelfde. Evt. beetje afvallen, wat minder neeslachtig/wat vrolijker en wat meer spontaan zin in sex. Lijkt me wel wat .



Gek he, maar ik vraag me toch af hoe vruchtbaar ik nu ben/zou zijn. Manlief ziet erg tegen sterilisatie op, dus die heeft nog geen afspraak gemaakt. Maar ik wilde echt niet langer meer slikken, dus ik ben zoals bekend tóch gestopt met de pil. Op mijn dertigste duurde het dus 2,5 jr. voor ik weer ongesteld werd en dik 3 jaar voor ik zwanger was. En toch...... durf ik nu niet zonder voorbehoedsmiddel te vrijen. Aan de ene kant geloof ik er niets van dat ik zomaar zwanger raak op mijn 43ste, aan de andere kant..... ik moet er niet aan denken dat het wel zou gebeuren. Echt niet dat ik nog weer een baby wil.(Sorry voor degenen met een kinderwens; ik snap dat dit hard aan kan komen.... Maar in mijn geval is het gewoon zoals het is.). Dus vrijen we maar op allerlei manieren zonder penetratie, zeg maar. Maar tja... da's ook wel een beetje jammer, soms. Condooms kán, maar we kunnen nooit een geschikte maat vinden ;) . Zit of veel te strak of is te kort enz. Daarbij ben ik allergisch voor latex, stom genoeg.



Iemand die iets zinnigs kan zeggen over kansen op zwangerschap vanaf je 43ste icm langdurig pilgebruik? Vást niet, hahaha, maar je weet maar nooit op zo'n forum .
Zou niet gaan testen of je zwanger kan raken... gegarandeerd dat je zwanger word!!! Op je 43 ste na jaren pil gebruik kan je gewoon vruchtbaar zijn..... niemand kan daar echt iets over zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het er ook niet op wagen, dan maar creatief zijn denk ik maar.. Op je 43ste kan je nog prima zwanger raken, vooral met de welvaart van tegenwoordig.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Ik ben na twee jaar zonder pil (ik slikte hem dik 10 jaar) sinds een half jaar aan de mini pil. Ik ben weer begonnen omdat er om mij heen veel vrouwen zwanger raken en ik hier wat zenuwachtig van werd (dit klinkt misschien heel stom). Ik had daardoor behoefte aan extra bescherming. De mini pil bevalt goed, geen klachten en geen condoom meer nodig wat handig is. Het enige waar ik erg aan moet wennen is dat ik nooit meer ongesteld ben sinds ik deze pil slik. Opzich wel handig maar ik vraag mij af of dit wel gezond is. De apother zei dat dit niet erg is en het komt ook veel voor omdat je geen stopweek hebt.

Toch blijft het me bezig houden en zit ik er aan te denken om weer te stoppen met de pil. Ik vind het fijner om geen hormonen te moeten slikken, aan de andere kant bevalt dit ook wel. Dilemma dilemma ;)
Alle reacties Link kopieren
Haha, Catnip en Elf.... dan ga ik het er maar niet op wagen.... Yep, creatief zijn dan maar. En als man dat allemaal zat is, is dat een mooie stok achter de deur voor hem om een afspraak te maken bij de ha ;) .



Dilemma kan ik wel me voorstellen, Madame, maar mss kun je je apotheker wel vertrouwen. Vrouwen die een hormoonspiraaltje hebben worden immers ook vaak niet ongesteld? Net zo bij de prikpil.... Kennelijk wordt het medisch niet als een probleem gezien als je geen stopweek hebt / niet ongesteld wordt. (Ach, en echt ongesteld is het niet, he?! Ik bedoel, er is geen opbouw van het baarmoederslijmvlies en er is geen eisprong. 't Is allemaal al wat neppig, zeg maar )



Maarreh.... in jouw geval wist ik het wel. Geen hormonen meer als 't niet hoeft. Want jouw man is gesteriliseerd, maak ik op uit je post? Volgens mij is dat behoorlijk veilig! Desnoods laat je zijn sperma nog eens checken?
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Nou ik ben in totaal 6 maanden gestopt met de pil. Met af en toe pieken en dalen qua geestelijke gezondheid. Ik kreeg veel last van kwaaltjes, pukkeltjes, gevoelig voor mijn shampoo, haaruitval e.d. Maar wat voor mij het belangrijkste was, was dat ik gewoon weer heel goed in mijn vel zat. Ik was vrolijk, optimistisch en had geen last meer van onrust, paniek en angst. En ook mijn libido was weer terug. Maar ik moest gaan beslissen wat te doen met anti conceptie. Zwanger worden willen we niet. We hebben 2 gezonde kinderen en een wens voor nummer 3 is er op dit moment niet. Het liefst wilde ik geen hormonen meer in mijn lijf maar mijn huisarts raadde mij de koperspiraal af. We hebben besloten om terug te gaan naar mijn ouderen pil, die ik jaren geslikt heb zonder bijwerkingen. Weer wel met hormonen maar destijds had ik hier geen klachten van.



Goed afgelopen vrijdag was mijn eerste dag van de menstruatie dus begon braaf met het innemen. De volgende dag merkte ik dat die vervelende hoofdpijn weer terug was. Dag 2 merkte ik dat ik tegen de avond weer last van die onrust kreeg. Dag 3, was een verschrikkelijke nacht. Hele nacht wakker, de gekste dingen malen door mijn hoofd, mijn darmen slaan op hol, ik word weer wakker met angst en paniek. En dit na slechts 3 pillen! Deze gaat dus direct de prullenbak in. Ik weet het nu zeker, dit nooit meer.



Maar nu mijn vraag: kan ik na het innemen van slechts 3 pillen direct stoppen of moet ik de hele strip afmaken? En kan je ook na slechts 3 pillen al weer afkick verschijnselen van maanden krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen deskundige, maar ik denk dat je gewoon meteen weer kan stoppen.

Als je een operatie moet ondergaan of als je plotseling een erge buikgriep krijg, moet je in het eerste geval ook plotseling stoppen met innemen, ongeacht hoeveel dagen je 'm geslikt hebt. In het tweede geval neemt je lichaam niets op van je ingenomen pil, en dat kan op ieder moment van de cyclus gebeuren immers.... Dusss... volgens mij kun je gewoon meteen weer stoppen.



Die afkickverschijnselen van maanden geloof ik ook niet in.

De halfwaardetijd van de werkzame stoffen in de pil is in je lichaam maar kort. De hormonen die je in drie dagen tot je hebt genomen, zijn er dus zo weer uit. Dat allerlei processen in je lichaam na langdurig pilgebruik weer door het lichaam zelf overgenomen moeten worden hetgeen tot afkickverschijnselen leidt, dat is natuurlijk waar. Maar ik denk niet dat drie dagen die processen allemaal weer in de war hebben gegooid.
Ik vind het stoppen wel spannend! Morgen zou ik m'n eerste pil na de stopweek weer moeten nemen, maar dat doe ik dus niet Ben benieuwd hoe snel ik verschil merk. Werd vorige week nog "niet zo sprankelend" genoemd maar wie weet komt daar verandering in



Ben een beetje bang voor die pukkeltjes! Heb ik sowieso al last van (ben verdorie al 26, geen 16 meer?!), dus vraag me af of dat erger gaat worden. Iemand advies voor bepaalde middeltjes tegen pukkeltjes? Ik gebruik nu niks, gooi alleen wat water in m'n gezicht.



Ik moest er 10 jaar lang bijna elke dag aan denken dat ik de pil moest nemen, nu moet ik mezelf eraan herinneren dat ik hem níet hoef te nemen
quote:purple1973 schreef op 03 april 2017 @ 09:35:



Dilemma kan ik wel me voorstellen, Madame, maar mss kun je je apotheker wel vertrouwen. Vrouwen die een hormoonspiraaltje hebben worden immers ook vaak niet ongesteld? Net zo bij de prikpil.... Kennelijk wordt het medisch niet als een probleem gezien als je geen stopweek hebt / niet ongesteld wordt. (Ach, en echt ongesteld is het niet, he?! Ik bedoel, er is geen opbouw van het baarmoederslijmvlies en er is geen eisprong. 't Is allemaal al wat neppig, zeg maar )



Maarreh.... in jouw geval wist ik het wel. Geen hormonen meer als 't niet hoeft. Want jouw man is gesteriliseerd, maak ik op uit je post? Volgens mij is dat behoorlijk veilig! Desnoods laat je zijn sperma nog eens checken?



Bedankt voor je berichtje, je hebt gelijk natuurlijk het is sowieso geen echter ongesteldheid.

Bedoel je mijn man? Die is niet gesteriliseerd hoor. Voorheen gebruikte we condooms toen ik de pil niet slikte.
Alle reacties Link kopieren
Owww, sorry... Ik dacht uit je posting te lezen dat je eigenlijk geen voorbehoedsmiddelen hoefde te gebruiken, maar het alleen maar deed als extra veiligheid. Dus nam ik aan dat je partner gesteriliseerd was. Excuses; even te kort door de bocht .
Alle reacties Link kopieren
Ik denk er al heel lang over om te stoppen met de pil. Gewoon omdat ik die troep niet meer in mijn lijf wil. Maar ik durf steeds niet omdat ik dan niet weet wanneer ik ongesteld wordt. Hoe doen jullie dat? Merk je dat je ongesteld gaat worden? Draag je een paar dagen bescherming? Dat is echt mijn twijfel...
Ik merk altijd wel wanneer de menstruatie moet komen..bollere buik, zeur gevoel vocht vast houden enz enz.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe onregelmatig je cyclus eerst was, maar als het regelmatig is kan je het dus gewoon bijhouden en daarbij voelen de meesten ook wel een beetje aan wanneer het eraan zit te komen. Als je net bent gestopt is het natuurlijk nog een verassing, maar vindt dat niet zo vreselijk dat ik dan maar hormonen in mijn lichaam blijf stoppen.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Alle reacties Link kopieren
Tja, misschien wel wat simpel gedacht maarrehh.... zodra ik "nattigheid" (gheghe) voel, loop ik even naar het toilet om te checken. Ongesteld geworden? Shit; schone slip aan (die heb ik altijd wel bij me, een ouwetje ) en tampon erin. Hopelijk is broek nog draagbaar. Zo niet.... dan maar naar huis en omkleden of winkelen vlakbij werkplek . Ik zie het wel. Voor mij is deze "verrassing" geen aanleiding om niet met de pil te stoppen.



Maar goed.... resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, maar ik heb zomaar ;) het gevoel dat het weleens maaaaaanden kan duren vooradt ik weer ongesteld ben.
Alle reacties Link kopieren
@mms, ik had ook altijd last van acne. Nu ik gestopt ben met de pil heb ik nog steeds wel wat last van pukkeltjes, maar lang niet meer zo erg als vroeger. Misschien valt het bij jou dus ook wel mee, omdat je niet meer in de puberteit zit. Ik zelf gebruik ook geen middeltjes, maar ik stoor me er ook niet zo erg aan. Het kan voor je huid al heel veel schelen dat je gezond eet (vers en niet te veel suiker) en genoeg drinkt.



@Miek, volgens mij kan je inderdaad gelijk weer stoppen, na 3 pillen zal je lichaam sneller weer in balans zijn dan na jaren pilgebruik.



@mybobo, de meeste vrouwen merken echt wel wanneer ze ongesteld moeten worden. Als dat bij jou niet het geval is, kun je altijd op de dagen dat je ongesteld zou moeten worden, uitgaande van een regelmatige cyclus, een inlegkruisje dragen bijvoorbeeld. Ik ben anderhalf jaar na stoppen met de pil nog steeds niet ongesteld geworden, maar heb ik elke tas wel een tampon zitten, voor het geval dat.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gewoon rond de tijd dat ik ongesteld moet worden inlegkruisjes in. En natuurlijk altijd een schone onderbroek bij me en maandverband.



@Miek, ja hoor, je kan meteen stoppen.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in totaal vanaf mijn 14e tot mijn 23e de pil geslikt, ook prikpillen tussendoor gehad. (5 verschillende gewone pillen gehad, lichte en zware)

Na de 2 zwangerschappen een spiraal laten zetten en die is er 2 maanden geleden uit.

Ik ga nu 2 maanden hormoonloos door het leven, heerlijk!

M'n man krijgt in mei zijn knip (zodat condooms niet meer nodig zijn) en ik krijg maandag mijn novasure behandeling omdat ik heftig bloed (vanaf mijn 11e al) en daardoor ernstige bloedarmoede heb wat weer had geleid tot een ernstig hoge bloeddruk (240/160).

Nu 2 maanden dus hormoonloos en ik zou willen dat ik dat JAREN eerder had gedaan.

Nu nog van mijn hevige menstruaties en pijnen af en ik kan weer genieten van het leven!
Krav maga isn't just a sport, it's a way of life
Alle reacties Link kopieren
Goh, Crientjuh, da's niet mis. Hopelijk helpt de behandeling; hevige menstruaties en pijnen wens ik niemand toe. Zo vervelend!
Alle reacties Link kopieren
quote:Nav__ schreef op 05 februari 2017 @ 21:33:

Hoi dames,



TMI, denk ik, maar ik vraag me af of dit normaal is. Ik heb echt best veel afscheiding de laatste tijd. Soms, als ik heb geplast, ligt er zelfs een 'bergje' in de wc (sorry, gadverdamme, haha). Hadden anderen dit ook?



Ik ben aanstaande vrijdag precies vier weken gestopt. Heb na de stopweek (tel ik als week 1) geen nieuwe pil meer genomen. Dus, nu drie weken na mijn stopweek geen pil meer geslikt. Met stopweek erbij zijn dit vier weken. Het stoppen met de pil resulteerde erin dat ik na mijn stopweek, nog een week langer heb gebloed. Dus van de vier weken, was ik er twee 'ongesteld' (waarschijnlijk 'nep', want nog door de pil. Toch?). Wanneer denken jullie dat ik mijn eigen menstruatie zou kunnen verwachten, mocht ik een 'regelmatige' cyclus hebben?





Dat bergje herken ik! Nu ongeveer 3 weken gestopt met microglynon30. Daardoor bem ik nu tevens gezegend met de geweldige combi van een flinke schimmelinfectie en een libido dat door het dak gaat.

Die infectie ben ik wel heel gevoelig voor en ik hoop dat dit minder wordt in de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
Weet niet of ik al geantwoord had, maar toen ik was gestopt kreeg ik ook meer afscheiding. Nu is het weer minder, maar in sommige periodes erger. Heeft waarschijnlijk met mijn cyclus te maken nu die weer op gang is gekomen.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Afscheiding werd bij mij juist heel veel minder! Alleen met de ei sprong en vlak voor de menstruatie word het meer.

Wel is het in de dagen voor dat ik moet menstrueren het geiriteerd is beneden. Maar geen infectie ofzo maar net niet zeg maar..
Nou inmiddels ben ik bijna een week pil-vrij (bijna 2 weken met de stopweek meegerekend). Merk nog niet echt een verschil, misschien een paar pukkeltjes meer, maar dat valt nog mee.



Eén ding is wel heel vervelend en ik weet niet of dat door het stoppen met de pil komt... Ik heb twee keer hardgelopen en twee keer flinke pijn in m'n buik zo rond 4 kilometer. Ik ben een fanatiek loper en heb (sinds 3 jaar) nooit ergens écht last van (heel enkel een steekje hier of daar). Maar gisteren tijdens een 5 km-evenement liep ik de laatste kilometer echt met pijn door en hardop "auw auw auw auw".

En toen ik zonet van het station naar het werk liep (op een niet echt hoog tempo), voelde ik ook alweer wat pijn in m'n buik. Gisteren zat het meer in m'n onderbuik, vanochtend iets meer naast m'n navel.



Hoop niet dat het iets ernstigs/permanents is, want ik vind hardlopen veel te leuk



Oh ja, toen ik m'n moeder vertelde dat ik gestopt was met de pil, dacht ze even twee secondes dat ik zwanger wil gaan worden. Heb toen héél snel gezegd dat dat niet de reden is Ze zei nog: "ach, als je dan toch per ongeluk zwanger wordt, is het niet zo erg". En later zei ze "als je aan de kinderen gaat als ik met pensioen ben, is het wel erg laat" (dan ben ik 34). Weet zij veel dat ik écht nog lang geen zin heb in kinderen. Ben nu 26 en het trekt me echt nog totáál niet Nog lang geen last van rammelende eierstokken
Alle reacties Link kopieren
Hahaha, MMS je moeder zit aardig te vissen. Die wil graag oma worden. Lekker laten vissen; geniet eerst van je leven zou ik zeggen



Ik ben ook vrij laat aan kids begonnen; had nooit rammelende eierstokken. Manlief wou op een gegeven moment, en toen ben ik maar akkoord gegaan . Maar ik vond mijn leven voordat ik kinderen toch ook wel érg leuk. Ik denk dat als ik ze niet had gekregen, we samen ook een heel leuk leven hadden kunnen hebben. (Maar nu ben ik enorm blij met mijn kids, hoor, maar ik vind het hebben van kinderen gewoon geen voorwaarde voor geluk ofzo).



Vervelend van die buikpijn, vooral als het je hindert tijdens het rennen. Hier ook een week nadat ik gestopt was met de pil een zeurend gevoel in mijn buik. Lijkt wel of ik vlak tegen het ongesteld worden aanzit, maar dat het niet doorzet ofzo. Duurt al anderhalve week, denk ik.

Zal vanzelf wel overgaan, toch? Als alles hormonaal gezien weer wat in natuurlijk evenwicht is....
@Purple

Ze is wel al oma, maar dat zijn kinderen van m'n broer. Een zwangere dochter is vast nét iets leuker En m'n vriend en ik zijn al vrij huisje-boompje-beestje (alleen is dat beestje een kat), dus m'n moeder (en vast meer mensen) wacht er waarschijnlijk wel op. Ik wil eerst trouwen voordat ik kinderen wil, maar vrees dat ik daar nog lang op kan wachten Gelukkig heeft m'n vriend ook nog echt geen behoefte aan kinderen



Ah ja, heb even gegoogled, maar buikpijn komt blijkbaar vaker voor. Jammer dat het bij mij dan alleen tijdens het hardlopen opzet. Hoewel ik nu op het werk ook wel héél licht iets voel, inderdaad net alsof ik bijna ongesteld moet worden (al was het dan altijd iets meer aanwezig).



Hoop inderdaad dat het gewoon door de verandering in het lijf komt en dat het met een paar weekjes weer voorbij is! Hopelijk houdt het niet een half jaar tot een jaar aan, ik was nu juist super lekker bezig met het hardlopen... Vanavond weer een training op de baan, dus niet constant actief maar steeds met hele korte pauzes. Ben benieuwd hoe dat gaat!



Oh ja, ik was dit weekend gewoon lichter dan ooit tevoren (of nou ja, lichter dan de afgelopen +/- 8 jaar). En ik eet/beweeg echt niet anders dan de weken ervoor, beweeg zelfs iets minder omdat ik kortere afstanden hardloop. Geen idee of dat effect zo snel optreedt, maar ik vond het wel leuk Libido is overigens nog niet veranderd... Maar heb het niet naar m'n zin op m'n werk, dus heb nog wel het een en ander aan m'n hoofd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven