Gezondheid alle pijlers

Stoppen met de pil; ervaringen?

27-04-2015 16:48 999 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt genoeg denk ik



Ik slik nu zo'n 5 jaar de pil (Levonorgestrel/Ethinylestradiol) en ik wil er mee stoppen. Er zijn diverse redenen, die nu niet zo van toepassing zijn.



Waar ik benieuwd naar ben: wie is ook gestopt met de pil (na hoelang gebruik?) en wat zijn je ervaringen? (positief en negatief).
Alle reacties Link kopieren
Hoi Life25,



Nadat ik ben gestopt heeft het na mijn stopweek een jaar en een maand geduurd voordat ik uit mezelf ongesteld werd. Ik heb tussendoor een paar keer contact gehad met de huisarts, de eerste keer na een halfjaar en die zei dat ik pas hoefde terug te komen als ik in totaal een jaar verder was. Ze hebben mij uitgelegd dat het bijna altijd vanzelf wel weer goed komt en dat ze er niet zo veel aan kunnen veranderen. zolang je bloedwaardes (vitamines, schildklier, etc) goed zijn is het vooral een kwestie van geduld dus.



Ik denk dat je het niet kan vergelijken met voor de pil, je bent nu een stuk ouder en je hormoonhuishouding is helemaal veranderd, o.a. ook door de pil. Je lichaam moet het nu allemaal zelf weer oppakken en dat is best een gedoe, nadat je lichaam al die tijd niet zo veel heeft hoeven doen door het gebruik van de pil. Ik snap dat je je zorgen maakt hoor, dat had ik ook, het is toch iets dat hoort dus als dat uitblijft maak je zorgen. Maar zoals ik al zei is het logisch dat het langer kan duren en daarnaast ben je wel al een keertje ongesteld geworden, dat is dus al een goed teken. Als je je zorgen maakt kan je altijd de huisarts/assistente bellen om even te overleggen en bloed te laten prikken.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Hoi dames,



TMI, denk ik, maar ik vraag me af of dit normaal is. Ik heb echt best veel afscheiding de laatste tijd. Soms, als ik heb geplast, ligt er zelfs een 'bergje' in de wc (sorry, gadverdamme, haha). Hadden anderen dit ook?



Ik ben aanstaande vrijdag precies vier weken gestopt. Heb na de stopweek (tel ik als week 1) geen nieuwe pil meer genomen. Dus, nu drie weken na mijn stopweek geen pil meer geslikt. Met stopweek erbij zijn dit vier weken. Het stoppen met de pil resulteerde erin dat ik na mijn stopweek, nog een week langer heb gebloed. Dus van de vier weken, was ik er twee 'ongesteld' (waarschijnlijk 'nep', want nog door de pil. Toch?). Wanneer denken jullie dat ik mijn eigen menstruatie zou kunnen verwachten, mocht ik een 'regelmatige' cyclus hebben?
Alle reacties Link kopieren
Nav, ik denk dat je het ongeveer 30 dagen na je menstruatie kunt verwachten.



Ik zal dan nog wel even geduld moeten hebben dus. Voelden jullie het wel aankomen? Ik ben nu steeds bang dat ik op een onverwacht moment opeens mega doorlek
Vrijdag tot vandaag ongesteld geweest. Week ervoor Erg veel last gehad van mijn horromonen. Zere borsten jankerig. Niet te zuinig. Dat huilen kan ook bij mij door stress komen bezig met nieuwe baan oude baan zit veel stress in enz.

Maar verder netjes op tijd 30 dagen ertussen.



Ik voel mijn menstruatie altijd aankomen dus. Ook darmen zijn van slag hou soms wat of veel vocht vast. Buikpijn soms, beetje krampen maar verder niet deze keer.



Soms komt je menstruatie vanzelf op. Na 6 maanden niks zou ik wel contact zoeken met ha en overleggen wat handig is.



De afscheiding heb ik ook veel gehad van de pil. Na 1,2 maanden werd dit veel minder. Tot nu bijna niks mits ik mij eisprong heb of ongesteld moet worden...

Je heb geen schimmelweginfectie?
Alle reacties Link kopieren
@Nav, ik denk gewoon 28 dagen na je eerste menstruatiedag, maar kan altijd langer dan dat duren. Van die afscheiding is wel normaal, ik had toen ik de pil gebruikte altijd vrij veel afscheiding. Sinds ik ben gestopt heb ik het periodes, soms is het meer en daarna minder. In het begin was het eerst erger, heeft toch allemaal met hormonen te maken. Je schijnt ook aan de soort afscheiding te kunnen zien waar je in je cyclus zit, al is dat waarschijnlijk nu nog niet heel betrouwbaar omdat je pas net gestopt bent.



Vervelend dat je zo'n last van je hormonen had Elfje! Toch apart hé, wat die kunnen veroorzaken.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Ja die hormonen mogen van mij wel minder aanwezig zijn hoor. Maar ja wat doe je er aan? Terug naar de ha? Heb geen zin in om pillen te slikken...



Kan ook door stress komen dat alles net te veel was. Vriend heeft vorige wk zaterdag gehele fam ontmoet. 5 avonddiensten gedraaid pittig ook qua veranderingen op werk rot opmerkingen onderling/sfeer vrijdag voor dienst solicitatie gesprek en door naar de 2 de ronde... afgelopen zaterdag al zijn vrienden ontmoet. Is ook best emotioneel belastend.. dan ook nog ongesteld zijn is misschien te veel van het goede geweest. Hihi
quote:Zomerelfje schreef op 06 februari 2017 @ 09:45:

De afscheiding heb ik ook veel gehad van de pil. Na 1,2 maanden werd dit veel minder. Tot nu bijna niks mits ik mij eisprong heb of ongesteld moet worden...

Je heb geen schimmelweginfectie?



Nee, dat heb ik in het verleden wel eens gehad. Ik heb geen last van andere klachten, zoals jeuk, korrelige afscheiding, etc. Het is alleen veel afscheiding. Ik zal me niet te druk maken.



Maar jullie bedoelen dus 28 tot 30 dagen na de eerste dag van mijn laatste stopweek? Dus, ik stopte 13 januari met de pil, na een stopweek van 7 dagen die ik startte op 6 januari? Dus dan had ik al ongesteld moeten zijn, afgelopen week? Snap ik het dan goed?
Alle reacties Link kopieren
Vanaf de dag dat je ongesteld word duurt het in principe 4 weken voordat je weer ongesteld wordt. Dus als jouw laatste menstruatie op 6 januari begon, had je inderdaad al ongesteld moeten zijn geworden.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
quote:-catnip schreef op 07 februari 2017 @ 15:48:

Vanaf de dag dat je ongesteld word duurt het in principe 4 weken voordat je weer ongesteld wordt. Dus als jouw laatste menstruatie op 6 januari begon, had je inderdaad al ongesteld moeten zijn geworden.



Maar je bent toch helemaal niet echt ongesteld in de stopweek? Dat is toch een kunstmatige ontrekkingsbloeding? Dus ik zou niet weten wanneer ik voor het laatst echt ongesteld ben geweest, op mijn 13e denk ik :P. Of betekent het feit dat ik na de stopweek meteen nog een week extra heb gebloed, dat ik toen meteen ongesteld was? Dat lijkt me niet, want er is nog helemaal geen kans geweest op een eisprong.



Dat is mijn probleem: de menstruatie in de stopweek is geen echte menstruatie, dus waarom moet ik vanaf dat moment tellen? :P Snap je? Haha. Wat ingewikkeld :P
Alle reacties Link kopieren
Sinds september 2016 gestopt met de prikpil.

Merk vrij weinig verschil maar ben nog steeds niet ongesteld geworden..
Alle reacties Link kopieren
quote:Nav__ schreef op 07 februari 2017 @ 15:53:

[...]





Maar je bent toch helemaal niet echt ongesteld in de stopweek? Dat is toch een kunstmatige ontrekkingsbloeding? Dus ik zou niet weten wanneer ik voor het laatst echt ongesteld ben geweest, op mijn 13e denk ik :P. Of betekent het feit dat ik na de stopweek meteen nog een week extra heb gebloed, dat ik toen meteen ongesteld was? Dat lijkt me niet, want er is nog helemaal geen kans geweest op een eisprong.



Dat is mijn probleem: de menstruatie in de stopweek is geen echte menstruatie, dus waarom moet ik vanaf dat moment tellen? :P Snap je? Haha. Wat ingewikkeld :P



Klopt, het is een ontrekkingsbloeding. Maar nadat je met de pil bent gestopt hoort je cyclus zichzelf weer op te starten, krijg je je eisprong en ongeveer 2 weken daarna wordt je ongesteld. Als alles dit meteen goed zit, heeft je lichaam twee weken voor een eisprong en twee weken later wordt je ongesteld, dus dat zijn in totaal 4 weken. Snap je?

Als je hier meer over wilt weten kan je het misschien beter op internet opzoeken, want ik weet er ook niet alles vanaf.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Alle reacties Link kopieren
quote:-catnip schreef op 08 februari 2017 @ 09:09:

[...]





Klopt, het is een ontrekkingsbloeding. Maar nadat je met de pil bent gestopt hoort je cyclus zichzelf weer op te starten, krijg je je eisprong en ongeveer 2 weken daarna wordt je ongesteld. Als alles dit meteen goed zit, heeft je lichaam twee weken voor een eisprong en twee weken later wordt je ongesteld, dus dat zijn in totaal 4 weken. Snap je?

Als je hier meer over wilt weten kan je het misschien beter op internet opzoeken, want ik weet er ook niet alles vanaf.Tenzij je lichaam er dus iets langer over doet om een eisprong te krijgen, dan valt er geen peil meer op te trekken
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik plaatste eerder dat ik sinds September gestopt ben met de prikpil en nog niet ongesteld was geworden.

Inmiddels wel en volgens mij is dat best snel (5mnd) na prikpil gebruik.

Dus dat is het enige verschil wat ik nu merk

Ohja en behoorlijke buikpijnen
Alle reacties Link kopieren
quote:miss_W schreef op 09 februari 2017 @ 23:49:

[...]





Tenzij je lichaam er dus iets langer over doet om een eisprong te krijgen, dan valt er geen peil meer op te trekken Haha precies, ik heb het er ook over wanneer alles meteen gaat zoals het hoort. Bij mij was het een stukje langer wachten op die eisprong (jaar + een maand ongeveer) en bij jou zelfs nog steeds.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Alle reacties Link kopieren
quote:flower29 schreef op 10 februari 2017 @ 06:03:

Ik plaatste eerder dat ik sinds September gestopt ben met de prikpil en nog niet ongesteld was geworden.

Inmiddels wel en volgens mij is dat best snel (5mnd) na prikpil gebruik.

Dus dat is het enige verschil wat ik nu merk

Ohja en behoorlijke buikpijnen



Dat is inderdaad best snel voor na de prikpil, fijn!

Wel rot van je buikpijn, is het erger dan voorheen of lastig in te schatten?
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Alle reacties Link kopieren
quote:-catnip schreef op 10 februari 2017 @ 06:08:

[...]





Dat is inderdaad best snel voor na de prikpil, fijn!

Wel rot van je buikpijn, is het erger dan voorheen of lastig in te schatten?



Lastig in te schatten nog.

Het is wel echt een: ohja, zo voelde het : momentje
YES! Zoals het nu lijkt is mijn allereerste eigen cyclus sinds mijn dertiende levensjaar, 30 dagen. Op maandag 16 januari had ik weer een pil moeten nemen na een stopweek, maar dat heb ik niet gedaan. Vanochtend was ik voor het eerst ongesteld en ik heb twee weken geleden echt doorgehad dat ik een eisprong had (maar ging daar toen maar niet van uit). Ik weet niet waarom, maar ik ben zo blij. Ik heb altijd de angst gehad dat er misschien wel iets mis is met mij. Nergens op gebaseerd (of nouja, wel een beetje, ik heb een eetstoornis gehad), maar toch... Het is in elk geval even een bevesting dat alles het in elk geval niet NIET doet .
Fijn he Nav__ dat je toch een bevestiging krijgt dat het weer kan werken..
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu voor de tweede keer ongesteld, eerste keer na 30 dagen geloof ik, nu 29 dus prima. Voor t eerst sinds 15 jaar seks gehad met alleen condoom, maar aangezien t afgelopen weekend was, was ik vrij zeker dat ik sowieso niet zwanger kon raken. Denk dat ik rond de eisprong een stuk nerveuzer zou zijn.
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
Condooms zijn best veilig hoor, indien ze gewoon goed worden gebruikt.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Alle reacties Link kopieren
Ik had 5 dagen geleden ongesteld moeten worden.. Nu is mijn cyclus de laatste keren steeds ongeveer 30 dagen geweest, dus in dat geval ben ik nu 3 dagen te laat. Ik voel soms wel wat maar heb niet echt het gevoel alsof het echt gaat komen. Echt vreemd... Want ik ben nu ondertussen alweer 4 keer ongesteld geweest. Gisteren voor de zekerheid maar even een zwangerschapstest gedaan, maar die was (gelukkig) negatief.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Hey catnip balen dat je 5 dagen te laat ben.. gelukkig? Een negatieve test. Kan je iets merken dat het er weer aan zit te komen? Buikpijn, bolle buik enz?



Condooms zijn idd goed. Alleen pas vertelde een vriendin dat die van haar gescheurd was.. ze kon mooi en MAP halen... en laat dit nu echt mijn grootste angst zijn.. dat het condoom kapot gaat.



Hier nog officieel 12 dagen voor mijn menstuatie. Hopelijk optijd. Maar heb de laatste tijd heel veel stress.. en dat kan alles beinvloeden. Vorige X was ik maar 4 dagen en ook niet zo heel veel verloren. Ppff
Alle reacties Link kopieren
Ja gelukkig, een zwangerschap zou totaal niet uitkomen en ook echt niet welkom zijn, even grof gezegd. Helaas merk ik niet veel, vorige week was ik wel emotioneler en had ik zin in chocola. Verder heb ik wat last van mijn borsten, zoals ik dan ook wel vaker heb. Maar that's it.. Ben nu dus alweer een week te laat. Weet niet goed wat ik hier mee aanmoet, ben verder niet afgevallen en heb niet veel stress gehad.



Oh bah, dat is echt heel naar. Gelukkig dat ze het wel hebben gezien op tijd.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Alle reacties Link kopieren
Nou ik ben uiteindelijk 10 dagen te laat ongesteld geworden, met enorme buikpijn. Echt, die pijn heb ik na het stoppen nog geen één keer zooo erg gehad. Vroeg naar bed gegaan toen (was in de avond) en met een kruik natuurlijk, maar zelfs als ik stil lag deed het nog pijn. De volgende dagen was het gelukkig minder, had vooral last met lopen maar het ging wel. Nu ben ik er weer vanaf. Toch wel opgelucht dat het toch was gekomen.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Fijn Catnip-, dat je wel ongesteld bent geworden. Wel balen van de pijn... Hopelijk was dat eenmalig :O.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven