Gezondheid alle pijlers

waarschijnlijk longkanker

01-03-2013 02:18 4992 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al. Een vlekje op mijn longen. Ik was niet bijster ongerust en ben dus gewoon alleen naar de longarts gegaan voor de uitslag van de ct-scan. Maar dat viel even tegen. U kunt zich vergissen zei ik tegen de arts. Hij keek me begripvol aan en zei, ja dat zou kunnen. Maar voorlopig dus al 3 onderzoeken voor de boeg. Mri, pet-scan en een long-of leverpunctie. Als het niet uitgezaaid is kunnen ze een stuk van mijn long afhalen anders niet en wordt het een levenrekkende behandeling. Hij wond er geen doekjes om die lieve dokter en ineens ziet mijn toekomst er heel anders uit. Volgende week gaat het feest beginnen.
odi et amo
Alle reacties Link kopieren
quote:lamaatje schreef op 12 september 2014 @ 10:44:

[...]



Vast wel Ronnie, want ik ben ook in het kasteel geweest.

Sneeuw is echt geweldig. Vlak voor ik vorig jaar opgenomen werd zijn we een weekje in het Zwarte Woud geweest op 900 meter in een vakantieappartement. Daar hebben we heel erg van genoten.

S'morgens broodjes eten in de serre met uitzicht op een opgerept besneeuwd landschap. Van die grote pakken sneeuw op de brievenbussen en besneeuwde bossen. S'avonds open haard en gezellig samen koken.

Met de kerst zijn we ook een paar keer weggeweest, maar dan met de bus. Een klein weekje in een hotel in het zwarte woud en een keer 6 dagen Praag.

Ik woon vlakbij het kasteel

Mooi he hier ziet het er dan net zo uit,het kan dan ook oorverdovend stil zijn hier
Dan is een hospice toch eigenlijk onbetaalbaar

als je niet aanvullend verzekerd bent. Je zou dan

bijna je hele maandinkomen kwijt zijn.

Allemaal dingen waar je nooit bij stilstaat als je niet

in zo'n situatie zit. Moeilijk hoor!
Alle reacties Link kopieren
Bijzonder stil. Nu je het noemt kan ik me dat heel goed herinneren.
odi et amo
Alle reacties Link kopieren
je mag meedoen
odi et amo
Lama, je vraagt het niet aan mij, maar ik wil toch graag mijn ervaring delen.

Morgen precies 2 jaar geleden is mijn schoonmoeder overleden aan longkanker. Thuis.



Vanaf zo ongeveer 2.5 week van te voren zijn mijn man en schoonzus daar om en om blijven slapen, om mijn schoonvader te ontlasten. Een week van te voren is er 's nachts verpleging gekomen.

Overdag kwam de thuiszorg, eerst 1 x per dag, later 2 x.



Het was een zware periode, maar ook heel mooi.
Alle reacties Link kopieren
quote:pimpelmeesje67 schreef op 12 september 2014 @ 12:07:

Lama, je vraagt het niet aan mij, maar ik wil toch graag mijn ervaring delen.

Morgen precies 2 jaar geleden is mijn schoonmoeder overleden aan longkanker. Thuis.



Vanaf zo ongeveer 2.5 week van te voren zijn mijn man en schoonzus daar om en om blijven slapen, om mijn schoonvader te ontlasten. Een week van te voren is er 's nachts verpleging gekomen.

Overdag kwam de thuiszorg, eerst 1 x per dag, later 2 x.



Het was een zware periode, maar ook heel mooi.Ja, ik weet dat het zwaar is, daarom ook mijn twijfel. We moeten het er eens goed over hebben. Het is echt een belasting voor de partner. Die is alle privacy tijdelijk kwijt en daar moet je tegen kunnen.
odi et amo
Hier een Brabantse, gek op zee, bos, strand en mosselen en Blof hoor ik sporadisch graag Mooie teksten.

Wij wonen nu bijna aan het water. Als we naar het bos willen zitten we vlakbij de Veluwe of de bossen bij Nijmegen dus wel afhankelijk van auto.



Ik ken mensen die zowel thuis als in een hospice gestorven zijn Lama.

Uiteindelijk moet het een keuze van jou worden Lama. Jij moet je prettig voelen en als enige kan jij beslissen waar dat is
Alle reacties Link kopieren
Grappig dat iedereen denkt dat zo'n Zeeuwse meid dan wel van typische Zeeuwse dingen houdt.





Niet?? Goh, ik heb bij jou altijd zo'n stoere Zeeuwse voor ogen:

Alle reacties Link kopieren
Wij(..) hebben strand dus houden van bossen...heb je bos, dan hou je strand.

Kijk maar naar al die oosterburen hier......zij zijn gek op kuilen graven en wij op hun bergen en bossen.

Mossels horen in de zee...schelpen op t strand..niet op je bord.



en blof is ook de blof niet meer van toen...

Racoon in wel van nu..maar man wat kan die gast druk zijn in de winkel....
Je kan de ander niet veranderen, je zelf wel.
Alle reacties Link kopieren
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Lamaatje, ben sinds lange tijd weer eens op Viva en lees dat het toch wel erg achteruit gaat intussen. Wat balen zeg. Kun je het wel een beetje accepteren? Of ben je intussen gewoon te moe om je er allemaal druk om te maken en neem je het maar gewoon zoals het komt? Dat laatste was bij mij aan de orde, op het dieptepunt van mijn ziekte. Het kon me toen ook niets meer schelen of de weg weer omhoog zou gaan of nog verder omlaag, ik was er gewoon klaar mee. En linksom of rechtsom moest het maar eens afgelopen zijn.

Ik lees dat je twijfelt of je naar een hospice zou moeten of niet. Is dat iets waar je het met je man over kunt hebben? Je bent natuurlijk een last voor hem (ja, dat klinkt heel bot en cru, maar ik heb bij mijn eigen man gezien dat ik dat heus wel was...), maar ik kan me zomaar voorstellen dat het voor hem ook fijn is om je juist te vergezellen op dat laatste stukje weg dat jullie samen afleggen.



Zomaar even mijn gedachten...



Maar je wilde het over luchtiger zaken hebben. Heel begrijpelijk. Heb je de ramen goed open staan, met dit mooie weer? Mooie bos bloemen op tafel, om wat kleur in huis te brengen? Ik word daar altijd heel blij van, gewoon wat frisse lucht en wat kleur in huis. Lekker kopje koffie erbij (of thee als je dat lekkerder vindt) en dan kan ik heerlijk van het moment genieten.



Beetje dit idee:







De koffie of thee moet je man maar even zetten, geniet-ze!
Alle reacties Link kopieren
Hi Lama ik lees nog elke dag mee en heb echt oprechte bewondering voor je.

Je vroeg het ook niet aan mij maar toch ook van mij een antwoord. Mijn beide ouders zijn thuis overleden (55&65) en hebben we kunnen verzorgen met behulp van thuiszorg. Ik had het zelf niet anders gewild. Ja het is zwaar, maar mijn ouders bijstaan in hun laatste levensfase was ook heel fijn om te kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon even mijn dagelijkse portie liefs voor jou, Lamaatje.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Ach Lamaatjelief, wat naar dat je zo hard achteruit gaat.



Ik ben nu op vakantie in Limburg, in Roggel (vandaag naar Valkenburg geweest) maandag gaan we weer naar huis.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou zowel van de bossen, als het strand, als de bergen. Ik zou niet kunnen kiezen. Voel me heerlijk in de natuur. Het bos vind ik fijn als het net heeft geregend, dan ruikt het zo lekker.

Op het strand is het heerlijk om in het warme zand te liggen en een briesje over je huid te voelen en met je ogen dicht de golven te horen. En de bergen vind ik gewoon zo imposant. En daar voel ik me zo klein.



En met betrekking tot thuis verzorging krijgen of de hospice.

Waar gaat als je puur naar je eigen gevoel kijkt je voorkeur naar uit Lamaatje? Ik denk dat dat heel belangrijk is. Het zal het laatste stukje van jouw reis hier op aarde zijn. Die mag echt zo gaan zoals dat voor jou het beste voelt.

Ik denk dat de meeste naasten ook willen dat de wensen van diegene die ziek is nog kunnen worden uitgevoerd. Dat is namelijk één van de laatste dingen die zij tastbaar nog voor iemand kunnen doen.

Thuiszorg kan op je wensen worden aangepast. Meestal is er niet 24/7 iemand in huis. Maar ze kunnen wel s' nachts iemand laten blijven zodat de naasten ook aan hun nachtrust komen. Misschien anders zowel iemand van de thuiszorg als van een hospice vragen langs te komen voor een gesprek. Leg jullie wensen voor hoe jullie die periode in willen vullen qua zorg en ondersteuning.

Schrik overigens ook wel van de kosten van de hospice.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lamaatje schreef op 12 september 2014 @ 10:29:

[...]



Jennie, is jouw moeder tot het einde thuis gebleven, of is ze op het laatst naar een hospice gegaan.

Ik zit daar nu een beetje over te dubben. Thuis kan ik wel alle zorg krijgen, maar dat is wel een heel gedoe met constant wijkverpleging over de vloer. We zijn niet aanvullend verzekerd en dan kost het ook 40 euro per dag voor hospicezorg.

Hoi lama

mijn moeder is tot het einde thuis gebleven.Ze had inderdaad wijkverpleging voor overdag en de nacht.Mijn (stief)vader had zorgverlof van zijn werk gekregen.Mijn zusjes en ik deden veel in het huishouden,het bed verschonen,eten koken,wassen enz.Ik kreeg netjes elke middag vrij van mijn werk zodat ik bij mijn moeder kon zijn.Ik weet dat jij niet in deze situatie zit en ik kan mij voorstellen dat dat een moeilijke keus voor je is.

Ik weet wel dat mijn moeder ook een basisverzekering hadden maar daar werd toch best nog wel wat vergoed eigenlijk.

Maar het is inmiddels al weer 3,5 jaar geleden dus waarschijnlijk waren de voorwaarden van toen gunstiger.Ze was verzekerd bij zilveren kruis,maar ik weet niet of dat wat uitmaakt..Mischien gek dat ik het zeg maar mijn moeder had haar crematie zelf geregeld en had er voor gezorgd dat er nog wat geld over bleef zodat mijn vader die zorgkosten kon betalen na haar overlijden.Ik hoop dat je een keuze kunt maken waar jij je goed bij voelt.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
Alle reacties Link kopieren
Wat een keuzes Lamaatje.



Ik sluit me aan bij de rest: kijk gewoon per week wat goed voelt, want dat hangt zo af van je ziekteproces. Ik denk wel dat je het niet af moet laat hangen van geld, want durf te wedden dat er op het viva-forum mensen zijn die bereid zijn om iets bij te dragen (en ja, ik weet dat je nu ongetwijfeld gaat sputteren )



Ik heb ervaring met zowel hospice als thuis, professioneel en privé. Thuis blijven vraagt heel veel inzet van de mensen om je heen, maar kan ook ontzettend waardevol zijn voor iedereen. Mijn ervaringen met hospices zijn louter positief, maar ik kan me ook voorstellen als je liever thuisblijft.



Het is jouw (jullie) keuze, doe waar je je goed bij voelt!



En voor de ontspanning nog een mooi plaatje met zee, maar ook met bomen



Alle reacties Link kopieren
Ook hier iemand die met liefde bij zou dragen in de kosten als je keuze puur door het financiële plaatje bepaald zou worden Lamaatje. Laat het daar inderdaad niet van af hangen.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit mij aan bij de laatste posts: kies wat jij het fijnst vindt, Lama. Ik doe ook graag mee met een financiële bijdrage. Voel je niet opgelaten, Lama. Ik vind het niet meer dan logisch dat we je helpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:stala schreef op 12 september 2014 @ 21:06:

Ook hier iemand die met liefde bij zou dragen in de kosten als je keuze puur door het financiële plaatje bepaald zou worden Lamaatje. Laat het daar inderdaad niet van af hangen.+1
Life is short. Eat dessert first.
Op mij kun je natuurlijk ook rekenen Lamaatje.

Liefs en slaap lekker.
Hoi Lamaatje,

Ik ben een midweek weggeweest en heb ELKE DAG een ander soort lama gezien! Ver was je dus niet uit mijn gedachten! Ik heb op de ezelopvang alpaca's gezien en in een dierenpark hadden ze een soort waar ik de naam van kwijt ben, maar die heilig zijn verklaart en alleen opgedreven mogen worden voor het scheren van de wol. En vlakbij waar we zaten stonden lama's in een weiland.



Mocht het financieel een probleem worden: je hebt verschillende stichtingen, vanuit de kerk of vanuit andere stichtingen (bijvoorbeeld Stichting Urgente Noden) waar je wellicht een beroep op kan (laten) doen in de vorm van een gift of lening. Ook zijn er potjes uit de bijzondere bijstand, mochten jullie op minimumniveau zitten. Sommige verzekeraars (menzis bijvoorbeeld) vergoeden(deels0 sommige soorten CAK declaraties. Laat je niet weerhouden door geld, daar komt een oplossing voor. Nederland is een heel gul land wat dat aangaat. We trekken alle registers open om je daar te krijgen waar jullie dat het fijnste vinden! Mocht je mij erop willen zetten, je weet mij te vinden!
Alle reacties Link kopieren
Lama, wat zou het fijn zijn als iedereen nu wat voor je kan doen! Draag dus ook graag bij. Is er iemand die een actie kan coordineren? Ik wens je veel liefde, kracht en troost toe.
Beter een half motto....
En ik vergeet helemaal dat je wellicht PGB zou kunnen aanvragen om zorg (hospice) in te kunnen kopen! Echt hoor, de mogelijkheden zijn er.
Lama ik lees je elke dag en ik vind je een



Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven