Alleenstaande ouder en onregelmatige diensten (avond/nacht)

14-11-2014 20:53 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi



Ben het topic 'kind in je uppie' al aan het doorlezen om ervaringen te lezen, maar in dat topic reageren vooral vrouwen in die alleen een kind gaan krijgen, en aangezien er ook andere (niet bewuste) alleenstaande moeders of vaders zijn die hier mee te maken hebben, heb ik even een apart topic aangemaakt.



Ik ben op zoek naar ervaringen van alleenstaande ouders die onregelmatig werken. Dus dag- avond- en nachtdiensten afgewisseld?

Hoe doen of deden jullie dat met de opvang? En dan vooral 's avonds en 's nachts bedoel ik.



Ik werk zelf onregelmatig en probeer manieren te bedenken om een eventueel moederschap met mijn werk te kunnen combineren. Helaas heb ik geen echt sociaal netwerk als ouders of andere familie die zou kunnen oppassen, dus ik moet het vooralsnog met officiele opvanginstanties doen.



Iemand tips? Ervaringen? Met avond- en nacht gastouder opvang bijvoorbeeld?

Of andere oplossingen?



Ik 'hoor' ze graag!
quote:waterval70 schreef op 14 november 2014 @ 22:01:

[...]





Wat gaat jou dat aan?

Er wordt hier toch ook niet naar jouw financiele situatie gevraagd? Lijkt mij een prive ding.Ik uitte mijn waardering.
Ik heb als studente bij een familie geslapen als beide ouders moesten werken. Misschien niet een optie voor als je een baby hebt, mijn oppaskindjes waren 4 en 6 en ouder.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me echt heel zwaar als je geen netwerk hebt en je moet het alleen rondboksen met alleen ingehuurde hulp. Want kinderen zijn ook wel eens ziek/hangerig en kunnen dan niet naar de opvang.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus werkte avonden, ze had dan een familielid die bij haar sliep. Heb je dat niet, dan inderdaad een flexibele gastouder of au-pair. Hou er wel rekening mee dat je niet alle uren dat je werkt kinderopvangtoeslag kan declareren, dat zit vast aan een percentage van je werkuren. (In ieder geval voor bso, dagopvang weet ik niet, maar kun je berekenen op de site van de belastingdienst.)

Verder kan een gastouder ook ziek zijn of zoals in mijn geval: ermee stoppen. Je kunt dan niet zomaar een nieuwe inzetten, terwijl je wel geacht wordt om op je werk te verschijnen. Lijkt mij heel lastig allemaal. Als ik dus alleen was en aan kinderen wilde beginnen zou ik liever mijn werk aanpassen.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog werkte en net zwanger was was de dochter van een collega een optie. Ik woonde toen niet ver van mijn werk, 5 minuten, en zij zou dan in mijn huis slapen. In geval van nood kon ik er zo zijn. Als we klaar waren kon ma met mij mee, dochter oppikken (zo laat waren we meestal klaar) en dan naar huis en dochter naar school.

Helaas ging dit niet door. Mijn zoon was géén makkelijke baby en kon niet zomaar bij een oppas. Hij sliep namelijk zeer weinig.

En ja ik had ook makkelijk rond kunnen komen van 3 avonden. Ik kon er ook lekker van sparen trouwens.

Maar heb jij geen dochter van een buurvrouw oid TO? Zolang je een kind hebt wat gewoon slaapt zou dat geen probleem moeten geven. Of idd een student, voor hun is het makkelijk verdienen zo.
Kinderen worden niet schoolgaand geboren.



Hoe ga je die eerste 4 jaar rondbreien als er overdag een wakker kind is en jij wilt slapen na je nachtdienst?
Ik ben zelf oppas aan huis (student) en ik denk dat er genoeg meiden van mijn leeftijd zouden zijn die willen blijven slapen. Zelfs als je niet de makkelijkste baby hebt.
Hier ook een alleenstaande moeder, vader niet in beeld/overleden en tot voor kort een onregelmatige baan.



Mijn baan in het ziekenhuis heb ik moeten opgeven. Het vele onregelmatig werken, lukte niet meer. Mijn dochter is overigens wel schoolgaand.



Andere baan gezocht. Mijn familie ving mijn dochter hele weekenden op. Ik werkte om het weekend. Dat ging prima, maar is ook een belasting voor in dit geval mijn ouders. In deze andere baan heb ik kunnen bedingen dat ik

door de week geen avond- en nachtdiensten hoefde te draaien en daar was ik heel dankbaar voor.



Maar ik moet ook naar de toekomst kijken. Ik ben alleen en blijf waarschijnlijk ook nog wel een tijd alleen met mijn dochter. Ik ben inmiddels weer gaan studeren en heb een baan gevonden die in het verlengde ligt van de studie. Geen onregelmatig werk meer. En dat geeft ontzettend veel rust.



Je moet een verrekte goed netwerk hebben, wil je onregelmatig kunnen werken. Ook moet je rekening houden met een kind dat ziek kan worden.Ik heb hierover goede afspraken gemaakt met mijn gastouder. Zit je kind op een KDV en heeft het koorts boven de 38 of 38,5 dan moet het worden opgehaald.



Of dat je een kindje krijgt, dat erg slecht slaapt....



Het is niet eenvoudig...
Alle reacties Link kopieren
quote:Saraatje schreef op 14 november 2014 @ 21:24:

Au pair had ik idd nog niet aan gedacht! Goede tip!

Dank!Een au-pair lijkt me wel erg duur. Of ga je ontzettend veel verdienen met nachtdiensten?
Alle reacties Link kopieren
quote:blackberry1980 schreef op 15 november 2014 @ 00:44:

[...]





Een au-pair lijkt me wel erg duur. Of ga je ontzettend veel verdienen met nachtdiensten?



Rond de 300 euro per maand. Als je kijkt wat kinderopvang kost, dan is het maar de vraag of dat goedkoper is. Naast de 300 euro 'zakgeld' moet je natuurlijk wel kost en inwoning rekenen.

Bovendien mogen aupairs vanaf 1 juli 2015 nog maar maximaal 4 uur per dag en 20 uur per week werken, dat lijkt me ook niet voldoende voor TO.
The time is now
Goh. Komt dat géén kind toch opeens weer in beeld.
quote:mallebeppie schreef op 15 november 2014 @ 00:28:

Zit je kind op een KDV en heeft het koorts boven de 38 of 38,5 dan moet het worden opgehaald. Dit ligt aan het Kdv. Hier mag die gewoon komen en blijven. Hier mag onze zoon alleen niet komen als hij iets heeft wat besmettelijke is zoals de eerst 3 dagen van krentenbaard.
quote:misspoez schreef op 15 november 2014 @ 02:02:

Goh. Komt dat géén kind toch opeens weer in beeld.Waar bemoei jij je mee?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle (nou ja, bijna alle ) reacties!



Ik ga mijn/de opties eens goed bekijken. Mochten er nog tips of ervaringen zijn die men wil delen, dan lees ik het graag, anders vooralsnog bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen onregelmatige diensten, wel regelmatig ' s avonds werken ivm bijeenkomsten. Vroeger kon mijn kind dan bij de gastouder slapen. Inmiddels haalt nvriendin van.mij hem dan van de bso en slaapt hij daar of pik ik mijn kind later op. Maar dit is 1, max 2 keer per maand. Zelf vind ik t onhandig, mijn kind vindt het gezellig :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een periode op kamers gewoond bij een alleenstaande verpleegkundige. Een deel van mijn huur betaalde ik 'in natura' door thuis te zijn en zo op haar kindje te passen wanneer zij nachtdienst had. Voor overdag (bijslapen) had ze dan een KDV.

Dit kan natuurlijk alleen als je een kamer over hebt en in een (studenten)stad woont.
Alle reacties Link kopieren
quote:Saraatje schreef op 15 november 2014 @ 17:39:

Bedankt voor alle (nou ja, bijna alle ) reacties!



Ik ga mijn/de opties eens goed bekijken. Mochten er nog tips of ervaringen zijn die men wil delen, dan lees ik het graag, anders vooralsnog bedankt voor het meedenken!Ik zou t echt zoeken in de vorm van een aupair of student die bij jullie slaapt als je nachtdienst hebt. Dan kan je kind ook thuis in eigen omgeving blijven. Waar een wil is, is een weg. Ik vind het juist heel goed van je dat je voor een zwangerschap al dit soort dingen uitzoekt. Komt vast goed!
quote:Banba schreef op 15 november 2014 @ 01:31:

[...]





Rond de 300 euro per maand. Als je kijkt wat kinderopvang kost, dan is het maar de vraag of dat goedkoper is. Naast de 300 euro 'zakgeld' moet je natuurlijk wel kost en inwoning rekenen.

Bovendien mogen aupairs vanaf 1 juli 2015 nog maar maximaal 4 uur per dag en 20 uur per week werken, dat lijkt me ook niet voldoende voor TO.

Is een au pair maar 300 euro (en kost en inwoning)?

Maar met 4 uur per dag red je geen nacht.
Alle reacties Link kopieren
quote:ambrosia9 schreef op 15 november 2014 @ 22:17:

[...]Waar een wil is, is een weg. Ik vind het juist heel goed van je dat je voor een zwangerschap al dit soort dingen uitzoekt. Komt vast goed!

Dankje. Dat is ook mijn eigen instelling hoor, waar een wil is....., maar ik wil het wel van te voren zo goed mogelijk geregeld hebben, mocht het gaat lukken/gebeuren. Het is dan ook een weloverwogen keuze, die ik organisatorisch gezien, zo goed mogelijk probeer voor te bereiden...



quote:annavanandelle schreef op 15 november 2014 @ 23:44:

[...]



Is een au pair maar 300 euro (en kost en inwoning)?

Maar met 4 uur per dag red je geen nacht.

Nee, inderdaad, een au pair lijkt dus geen goede optie te zijn.



Inmiddels van een collega vernomen dat zij iemand kent die in de nacht een oppas aan huis had. Maar eens verder naar vragen waar ze die gevonden heeft, of dat via een instantie is gegaan of niet.
Alle reacties Link kopieren
Na een nachtdienst wil je slapen, in ieder geval een aantal uur, dus moet je voor die tijd ook wat regelen. Onze zoon was en is een vroeg wakker wordend kind, dus regelmatig ben ik vanaf 05-06 uur gewooon lekker met hem bezig. En vanaf dat hij een paar maanden was betekent dat aardig wat lichamelijke beweging, want hij wordt graag gedragen en vermaakt. En je hebt geen garantie dat jouw kind een makkelijk kind wordt dat zichzelf goed vermaakt, waarbij je dus een beetje op de bank kunt hangen. Mijn zoon regelmatig uren entertainen na een nachtdienst lijkt mij echt dodelijk vermoeiend. Maar misschien kun jij wel heel goed tegen slaapgebrek?
Alle reacties Link kopieren
Heb je regelmaat in je diensten of is dit mogelijk? Dat scheelt al wel iets



Ik denk dat het toch wel goed is om iets aan je sociale netwerk te doen. Dat lukt soms met ouders bij een opvang ( of dat nu kdv of gastouder is), bij evt aktiviteiten die je met je kind doet, buren etc



Zijn er op je werk meer alleenstaande ouders, bijv gescheiden? Misschien is daar ook iets mee te regelen
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer dat je nu al geen netwerk hebt kwa familie.

Nu moet je het wel treffen met je familie. Soms zit dat er niet in.

Maar ik zou zeggen dat een familienetwerk of netwerk belangerijk is met kinderen.

Ook alleen al om eens iets te bespreken of ervaringen te delen.



Voor het kind lijkt mij een opa en oma ook belangerijk.

Is er helemaal geen familie in je leven.? Die wat voor jouw of je toekomstige kind kunnen betekenen.?



Niet dat familie alles is, maar ik vind wel dat een kind wel contact moet hebben met jouw familieleden.

Dat lijkt mij wel belangerijk. Ook voor jezelf. Je wilt toch wat delen met elkaar? Voor een kind zou het ook fijn zijn als het wat familieleden kent.



Maar zou voelt het na een overleden vader en een vriendin die niet meer van haar kind kon genieten.

Ben over de dingen anders gaan denken. Familie is niet heilig. Maar helemaal zonder vind ik ook moeilijk.

En als ik dat lees dat je het waarschijnlijk alleen van professionele opvang moet hebben.

Zou ik nu al gaan investeren in contact met familie of goede vrienden met kinderen.



Vrienden kunnen jouw ook bijstaan als alleenstaande moeder.
Alle reacties Link kopieren
quote:mallebeppie schreef op 15 november 2014 @ 00:28:[/



Je moet een verrekte goed netwerk hebben, wil je onregelmatig kunnen werken. Ook moet je rekening houden met een kind dat ziek kan worden.Ik heb hierover goede afspraken gemaakt met mijn gastouder. Zit je kind op een KDV en heeft het koorts boven de 38 of 38,5 dan moet het worden opgehaald.



Of dat je een kindje krijgt, dat erg slecht slaapt....



Het is niet eenvoudig...



Dat bedoel ik. Als er nu al geen familie is waar men op kan rekenen.

Dan moet je een goed vrienden/moeder/vader netwerk maken. En nu al bezig aan met het ontmoeten van mensen met kinderen. Waarbij je dan voor wat hoort wat kan hanteren.



Want een kind gaat juist huilen als hij rustig wilt gaan slapen na je drukke nachtdienst.

Met allemaal veel eisende patienten. En waarbij je dan nog een vergadering hebt in de middag.



Soms zie je ook dat mensen met een ander stel een kind willen en dan zou de zorg verdelen.

Bv homostel en een bv alleenstaande ouder. Je kunt ook in zulke situaties gaan denken.

Er is zoveel mogenlijk.
quote:mallebeppie schreef op 15 november 2014 @ 10:23:

[...]





Waar bemoei jij je mee?Ik geef een andere oplossing. Mag dat niet?
Jouw "oplossing" doet er in het geval van TO niet toe. Het geeft geen antwoord op haar vraag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven