Borstvoedingsvragen (deel 4)

15-01-2014 20:02 1869 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Yamuna schreef op 18 november 2010 @ 12:29:

Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.



Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.





Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede



Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl



Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolvenEerdere topics:

Borstvoedingsvragen

Borstvoedingsvragen 2

Borstvoedingsvragen 3
Hmm, lastig. Ik weet het verder ook niet. Je kan altijd eens een berichtje sturen naar La Leche League of Borstvoeding Natuurlijk als je het idee hebt dat het opgelost moet worden. Anders zou ik het toch even een paar dagen aankijken. Andere houding ook al geprobeerd?
Kwartje, is ie verkouden? Heb je neusspray (zoutoplossing) in huis? Probeer dat eens vlak voor de voeding. Dat kan helpen.
Of moedermelk in z'n neusje. Volgens mij werkt dat overal tegen
quote:Captain_Obvious schreef op 04 januari 2017 @ 14:25:

Kwartje, is ie verkouden? Heb je neusspray (zoutoplossing) in huis? Probeer dat eens vlak voor de voeding. Dat kan helpen.Ja dat is hij. Maar dan zou hij daar bij andere voedingen ook last van moeten hebben toch? Kan het sowieso proberen uiteraard..
Andere houding inderdaad.... onze dochter voedde ik ook altijd liggend in bed in de avond. Anders ging het ook niet.
quote:Marie87 schreef op 04 januari 2017 @ 14:33:

Of moedermelk in z'n neusje. Volgens mij werkt dat overal tegen

Haha oh ja, dat kan ook natuurlijk.



Gebroken arm? Moedermelk erop
Liggend voeden kan ik niet goed. Althans, ik krijg het nooit pijnloos. Hij gaat dan ook aan mijn tepel trekken. Alsof hij er anders niet goed bij kan ofzo.

Maar ik zal het toch nog eens proberen en ook de rugby houding. Die heb ik ooit bij mijn oudste wel aangeleerd gekregen, maar eigenlijk nooit gebruikt.
Even een update. Ik hadnooit gedacht aan een andere houding proberen. Ik ben nu begonnen met op mijn rug voeden en baby buik op buik op mij. Dat gaat al veel beter. Ook realiseerde ik door het schrijven in dit topic dat we misschien wel te lang bezig zijn met rekken en dat de honger daardoor zo erg oploopt dat hij zo panisch doet. Overdag is rekken naar drie uur misschien prima, maar 's avonds komt hij wellicht wat vaker achter elkaar om dan een volle buik voor de nacht op te bouwen. Ik ben nu een oaar avonden achter elkaar wat makkelijker met snel weer aanleggen én op mijn rug voeden, en het gaat nu veel beter. Hopelijk geen toeval.
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,



Ik wil ook wat vragen, willen jullie met me meedenken?



Mijn dochtertje is bijna 7 maanden en krijgt nog volledig borstvoeding, met een klein beetje vaste voeding. Vaste voeding geeft snel verstopping, dus geven we dat in kleine porties.

Ik werk freelance en heb een opdracht buiten de deur aangenomen voor drie lange ochtenden. Ik zit alleen met kolven en een voorraadje opbouwen.



Ik breng mijn dochtertje naar de oppas om 9.00 uur, dan ga ik door naar mijn werk en blijf daar tot 14.00 uur. Rond 14.30 haal ik haar weer op en om 15.00 uur zijn we thuis. Op mijn werk kan en wil ik niet kolven. Er is geen geschikte ruimte en voor die paar uur dat ik er ben, wil ik ook niet kolven. Het is ook niet nodig, ik lek nooit melk. Het probleem is dat als we thuis komen, ik meteen weer moet voeden. Ze drinkt dan mijn borsten bijna helemaal leeg. Ik kan dus de hoeveelheid die ze bij de oppas krijgt niet kolven. Op de vier andere dagen dat ik thuis ben, probeer ik 2-3 keer te kolven. Daarmee heb ik zo'n 60cc per dag, dat is ook niet genoeg voor drie dagen. Hebben jullie tips hoe ik het beste voor melk kan zorgen? Of moet ik eraan wennen dat ze drie keer per week kunstvoeding gaat krijgen? Het eten vervangt nog lang geen melkvoeding, maar ik ben ook een beetje bang dat ze weer krampjes krijgt van de kunstvoeding. 's Nachts kolven heb ik een tijdje gedaan, maar ze drinkt nu 's nachts zo vaak dat er niks te kolven valt. Hebben jullie tips? Ik vind het lastig!
Wat lastig zeg. En er zijn geen andere momenten dat je kunt kolven? Kolf je 2-3 keer en de opbrengst daarvan is 60 cc? Heb je wel eens een andere kolf geprobeerd? Je zou er eens één kunnen huren bij de thuiszorgwinkel om te zien of dat verschil maakt.



En als je kunstvoeding liever niet ziet zitten, kan je ook nog overwegen om donormelk te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Het eerste dat in mij opkomt is een andere kolf proberen. Een sterkere of misschien juist een handkolf als je elektrisch kolft of andersom. Ik hoor van andere moeders dat dat soms veel verschil maakt.
Toch kolven op je werk? (Je hebt er recht op tot 9 mnd)



Flesje geitenmelk (speciale babyvoeding)?



Of een flesje water naast de vaste voeding?
Ik zou een medela huren en kijken of je daarmee meer opbrengst hebt. Zon dure, die werkt voor veel vrouwen goed. Als dat betere opbrengst heeft kun je bedenken wat je wil doen, andere kolf, en dan toch een keer op je werk? Want dat is wel het efficiënts qua winst...

En inderdaad anders poedermelk van geit, dat schijnt lichter verteerbaar te zijn, of met water verdunde yoghurt (ik weet niet meer vanaf wanneer yoghurt mag).
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat 60 cc veel is als je daarnaast volledige borstvoeding geeft. Je kolft dus 60 cc extra! Als je zou kolven op je werk zal je waarschijnlijk meer melk kolven.



Hou er ook rekening mee dat je productie mogelijk terugloopt als je niet kolft én niet voedt. Stuwing heeft jouw lichaam het signaal minder melk te gaan maken.



Een andere kolf is denk ik niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nog wel het advies willen geven om borst 1 nog even na te kolven als je baby aan borst 2 drinkt.



Maar toch denk ik dat kolven op je werk het meest effectieve is.
Alle reacties Link kopieren
Misschien in de auto kolven voor je naar huis rijdt? Kolven in plaats van een voeding (dus op het werk) gaat altijd makkelijker dan extra kolven naast de voeding.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het meedenken dames! Het probleem zit inderdaad niet in de kolf, want die werkt prima. Ik kolf 60 cc tussen de voedingen door.

Gisteren heb ik steeds een uurtje voor de voeding gekolft en daarmee 100 cc gespaard. Dochter kwam wel wat eerder voor de volgende voeding, maar hopelijk trekt dit de productie nog wat omhoog.



Die geitenmelk had ik al naar gekeken. Ik twijfel, hoe erg is het dat ze 1-3 van de 60-70 voedingen per week niet van mij krijgt? Aan de andere kant, is dit dan het begin van het einde van de borstvoeding? Ik zou graag nog een tijdje door willen gaan! Hopelijk gaat de vaste voeding snel beter zodat ze iets minder afhankelijk wordt van mijn melk.
Chantelle, het kan wel in de kolf zitten evengoed. Bij sommige vrouwen werkt de ene kolf namelijk beter dan de andere. Ik zou toch eens zo'n krachtige kolf huren bij zo'n thuiszorgwinkel. Kost volgens mij 2,50 per dag, dus het is het proberen waard denk ik!
Alle reacties Link kopieren
Ik geef nu borstvoeding aan mijn baby van 2,5 week. Overal lees ik dat je moet starten met afgekolfde voeding rond 4-6 weken ongeveer 30cc-40cc als de baby niet te hongerig is. Maar vanaf wanneer kun je een volledig gekolfde voeding geven?
Dat kan in principe al hoor, Krabbin, al zou het kunnen dat het afgeraden wordt in verband met tepel-speen verwarring. Ik denk dat ze die 4-6 weken aanhouden om te oefenen met een flesje.



Wij hebben de eerste 3 weken fles en borst afgewisseld omdat het moest (premature baby) en dat gaf geen problemen.



Waarom zou jij een volledig gekolfde voeding willen geven?
Alle reacties Link kopieren
Op korte termijn nog niet maar ik zou het fijn vinden om een drankje te kunnen doen of dat mijn vriend een voeding kan geven. Ik ga pas werken als ze 13 weken is.
Alle reacties Link kopieren
Chantelle, je hoeft niet bang te zijn dat je melk drastisch terug gaat lopen doordat je 3x per week 1 voeding vervangt door flesvoeding. Zelfs als je voeding al terug zou lopen, kun je het zo weer opkrikken door extra aan te leggen/kolven, dat is geen enkel probleem.



Krabbin, wat Marie87 zegt . Het kan gewoon, houdt alleen in de gaten dat het aanhappen goed blijft gaan,
Well, that didn't work.

~An Autobiography~
Alle reacties Link kopieren
Update: inmiddels hebben we een andere oplossing gevonden: vlak voordat ik wegga bij de opvang voed ik mijn dochtertje nog even. Daarna krijgt ze pap en een bakje vaste voeding en als ik haar ophaal, voed ik haar weer. Ik heb haar twee keer weggebracht en de melk weer half of helemaal teruggekregen, dus volgens mij kan ze wel vijf uurtjes zonder melk en met vaste voeding.

Fijn dat het eigenlijk vanzelf opgelost is!
Wij zijn op dag 2 (noodgedwongen) begonnen met flesjes.

Lactatiekundige in het ziekenhuis zei dat als de baby goed aan hapt, dat dan het tepelspeen verhaal een beetje achterhaald is. Enige waar je op moet letten is dat je je baby nog wel naar de speen laat happen en dat je de melk het liefst horizontaal aanbiedt. Dan moet je baby blijven zuigen ipv dat het er vrijwel indruppelt. Maar ik kan me niet voorstellen dat als je het 'verkeerd' doet dat het zo'n ramp is voor die ene keer dat je dat doet. Alle andere voedingen zijn nog aan de borst, dus zo lui zal je kind niet worden van die ene keer gemak. In ons geval moesten we alle rondes flesjes geven, dan is het een ander verhaal.
Ik ben over 3 weken uitgerekend van ons 2e kind. Nu dus bezig met de laatste voorbereidingen.



Bij dochter heb ik de medela freestyle kolf gebruikt. Deze was verder nog goed dus wil ik nu ook weer gaan gebruiken. Kan ik gewoon alle spullen hergebruiken of is het beter om bijv de schilden en connectoren te vervangen? Ze moeten sowieso even opnieuw uitgekookt denk ik? Ik heb al wel een paar nieuwe flesjes en spenen gekocht, dat leek me sowieso wel handig.



En hoe gebruikelijk is het eigenlijk om in je kraamweek te moeten kolven? Dochter had moeite met aanhappen dus toen was het wel noodzakelijk, hoor om me heen ook vrij veel dat kolven in het begin nodig is. En als dat nodig is, kan dat dan al meteen met de freestyle of met zo'n zwaardere huurkolf? Daarvan kwam ik nl. ook nog een starterskit tegen tussen onze babyuitzet, dus misschien kan ik die ook nog opnieuw gebruiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven