Borstvoedingsvragen (deel 4)

15-01-2014 20:02 1869 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Yamuna schreef op 18 november 2010 @ 12:29:

Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.



Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.





Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede



Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl



Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolvenEerdere topics:

Borstvoedingsvragen

Borstvoedingsvragen 2

Borstvoedingsvragen 3
Fitzgerald, dat klinkt heel erg als mijn zoontje. Dat is ook al zo'n plakkerd en pas sinds een paar weken speelt hij af en toe wat langer alleen, in plaats van alleen maar telkens naar mij toe te kruipen. Maar nog steeds zit hij heel graag op schoot, samen naar boekjes te kijken. Ik vind het vooral zwaar dat mijn man het bijna niet over kan nemen, omdat zoontje dan evengoed naar mij toe wil/komt. Dus dan moeten we echt apart van elkaar zijn, zodat man en zoontje het ook leuk hebben samen. Ik denk dat het wel gerelateerd kan zijn aan de borstvoeding, omdat dat nu toch ook nog wel belangrijk is voor hem. Maar misschien is het sowieso wel een mama's kindje.



Hoe gaan de nachten eigenlijk? Misschien dat de vermoeidheid het grootste probleem is? Het maakt het in ieder geval zwaarder om te relativeren. En je bekkenklachten zullen zeker ook niet meehelpen.



Klopt het dat je zoontje een flesje afgekolfde melk niet zo goed pakt? En pap, wil dat wel? (Sorry, ik ben te lui om terug te lezen of je dat al hebt gezegd) Ik denk zeker dat iedereen behoefte heeft aan wat persoonlijke ruimte. Man en ik proberen hier ook aan te werken thuis, wat dus betekent dat ik dan ergens anders moet zijn dan zoon en man. Ik heb heel lang niet per se behoefte gehad om iets voor mezelf te doen, naast werk dan. Volgens mij was zoontje 9 maanden toen ik een dag in het weekend weg ging. En toen was mijn man gewoon thuis met zoontje.



Maar mijn zoontje is een dikzakje, dus als hij een dag wat minder eet/drinkt, maak ik me daar geen zorgen om. Ik kan me voorstellen dat dat voor jou anders is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fitzgerald schreef op 02 mei 2017 @ 11:05:

De vaste voeding gaat nu sinds ongeveer 2 weken prima! Het heeft bijna 2 maanden geduurd voordat hij zijn mond vrijwillig open deed.

Het brood is wel nog wennen voor hem.



Tja wat maakt het zwaar. Ik denk een combinatie van dingen?

Allereerst die vermoeidheid, maar welke moeder heeft dat niet? Verder heb ik nog bekkenklachten die de gehele dag aanwezig zijn en waardoor ik op sommige avonden nauwelijks op mijn benen kan staan. Ik ben ermee bezig om dit te verminderen/verhelpen.

En mijn zoontje is best een plakkerd (eigenlijk ook heel fijn). Hij wil veel bij je zijn waardoor ik hem toch de hele dag aan het entertainen ben. Hij drinkt dan veel gedurende de dag, dus dan zit hij op schoot, het spelen doen wij dan ook veel samen en dan wil hij ook gewoon nog lekker op schoot knuffelen.

Ik krijg dan niet veel voor elkaar en daar baal ik dan weer van. En juist door de borstvoeding geef ik hem ook niet zo snel uit handen op mijn vrije dagen of in het weekend. Ik denk dat hierin vooral het probleem zit? Doordat ik hem voed kan ik nu (ook door de hoeveelheid) weinig ruimte voor mezelf creëren?

Hoe doen andere dit? Of heeft niet iedereen daar behoefte aan, een dagje weg oid?



Zo'n kind heb ik ook. En ben alleenstaand en kan dus met niemand afwisselen. Ik deed en doe veel huishouden (nou ja, áls ik huishouden doe) in de doek of draagzak. En ik accepteer maar gewoon dat het is zoals het is. Heb ik behoefte aan tijd voor mezelf? Ja soms. En toch ben ik vaak liever met m'n kind. Hij is nu voor het allereerst naar het kdv terwijl ik vrij ben. Dat gaat me makkelijk af want hij heeft het er inmiddels erg naar z'n zin.

Ik doe nu achterstallige klussen.



Ik denk trouwens dat ik zonder borstvoeding ook een plakkerig kind zou hebben. En ik ben misschien ook wel een plakmoeder. Ik heb in ieder geval nooit ruimte gezocht in het stoppen of minderen van borstvoeding, maar dat komt ook denk ik doordat ik borstvoeding als ideaal slaapmiddel zie.
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt helemaal lastig. Ik kan zoontje hier namelijk wel makkelijk overhandigen aan vriend. Sterker nog, wanneer hij thuis komt besta ik niet meer

Gelukkig pakte hij wel een fles afgekolfde melk. Hij drinkt er alleen niet heel veel uit. En hij is nu flink ziek geweest en dan heeft hij eigenlijk nauwelijks reserves waar hij op aan kan. Dus ondanks dat ik de muren echt compleet op mij af zie komen, krijg ik mezelf niet zover om even de deur uit te gaan zonder hem. Want ja wat nou als hij wil drinken? Dan weet ik in ieder geval dat hij bij mij het meeste drinkt.

Wat betreft pap, misschien ben ik een beetje te lui, maar het leek mij zo ontzettend veel gedoe om speciaal daarvoor te kolven. Ook omdat ik hoorde dat het vaak niet goed mengt met borstvoeding?



Bewondering hoor Frizz! Die draagdoek/draagzak blijf ik zelf ook nog steeds de tip van de eeuw vinden. Hij vind dat prima als ik een beetje in beweging ben/blijf. Maar mijn bekken dus niet

Qua slaapmiddel ben ik het helemaal met je eens. Ook qua troosten.

Ik denk zelf ook dat ons zoontje ook zonder bv een plakbaby was geweest. Maar ik denk tegelijk ook, dat hij misschien nog 'lastiger' zou zijn geweest met flesvoeding? Als hij een uur na de voeding overstuur is, is het soms toch de borst die hem dan het beste troost.. Ook in de nachten.



Het gaat hier de afgelopen dagen wel beter. Hij laat er overdag nu 4u tussen. Dat is echt al een verschil. Hij is dus alleen wel ziek geweest en had/heeft minder eetlust. Dus even afwachten of het zo blijft gaan.



De nachten gaan trouwens best oké. Een goede nacht, is 1x in de nacht drinken. Hij krijgt wel nog een late avondvoeding.

Op de fles deed hij de nachten minder goed...



Ik heb trouwens niet zozeer de behoefte om echt van alles te ondernemen hoor. Meer gewoon een dagje alleen met veel thee en Netflix

Vriend denkt dat de hormonen van de borstvoeding ook nog eens een loopje met mij nemen zo nu en dan.
Alle reacties Link kopieren
Fijn trouwens, om het even kwijt te kunnen en wat ervaringen/tips te lezen!
Alle reacties Link kopieren
Fitz, zou griekse yoghurt kunnen helpen als alternatief voor melk? Weet dat het niet helemaal volgens de regeltjes is, maar bij mijn niet zo enthousiast uit de fles drinkende zevenmaander scheelt het mij een hoop stress als ze op het moment dat het drinken niet lekker gaat dan in ieder geval een bakje vette griekse yoghurt en wat water neemt, dat vindt ze allebei heerlijk en dan heeft ze in elk geval iets binnen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter (7 mnd) lust heel graag biogarde standyoghurt.

Het is een borst-meisje, accepteert niet graag de fles. Wil daar alleen bv uit. Nu ze wat meer vast voedsel eet is het makkelijker om haar uit handen te geven, omdat ik weet dat ze geen honger hoeft te lijden.



Ik zou graag stoppen met bv, of in elk geval flink minderen. Ze drinkt echter heel weinig anders dan borst, dus dan zou ze uitdrogen. Ik hou dus maar vol. En dat. valt me soms zwaar. Eigenlijk viel het me zwaar, ik heb inmiddels acceptatie kunnen vinden in mezelf.

Ik vind het wel balen dat ik niet door kan slapen een keer, maar de nachtvoedingen zijn wel makkelijk, want ik slaap half als ik voed.
Alle reacties Link kopieren
Fitzgerald, qua slapen zit er overdag amper ritme in. Meestal was het slaapje 30 min, soms 1 uur.

Sinds afgelopen week gaat het wat beter, alsof ze nu zelf een ritme creëert. Ik hou bij wat ze doet (eten en slapen) ik zie nu ineens een beetje regelmaat.
Mag ik ook een vraag stellen over afbouwen?

Door omstandigheden heb ik besloten om te stoppen met de bv aan mijn 5 maanden oude zoontje. Ik wil stoppen zonder kind aan de borst, dus zoon gaat per direct over op flesvoeding en ik ga kolvend afbouwen.

Nu weet ik dat je normaal een voeding kv geeft en niet kolft. De voeding erop gaat het kind weer aan de borst en drinkt het de borst leeg. Zo wordt een borstontsteking voorkomen.

Maar doe je met kolven dan hetzelfde? Dwz: kolf je steeds de borst leeg? Ik heb het idee dat ik dan de productie alleen maar ga aanwakkeren, maar hoe waak je er dan voor dat je geen ontsteking krijgt?
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een korte vraag van een nieuwe moeder. Ik denk er ook over om een lactatiekundige te raadplegen, maar wil even weten of dit herkenbaar is.



Mijn zoon is nu 9 weken en lijkt zijn aanhapreflex te verliezen. Daarnaast hapte hij eerst met wat hulp uitstekend aan, maar lijkt ie nu een beetje lui te worden. Hij heeft nog steeds een groot deel van de tepelhof in zijn mond en het doet geen pijn bij mij, maar een mooie grote hap is het niet meer. Omdat die reflex er dus niet meer is, kan ik het ook moeilijk oplossen. Als hij flink honger heeft en nog heel slaperig is, gaat het het beste. Weten jullie of dit normaal is en of het kwaad kan? Ik vraag me bijvoorbeeld af of hij op deze manier alle achtermelk wel krijgt. Alvast bedankt!
Kwartje, misschien kan je alleen de druk eraf kolven? Ik heb nog nooit een borstontsteking gehad, dus weet niet zo veel daarover, maar als je er gevoelig voor bent, zou ik desnoods even advies inwinnen bij een borstvoedingsorganisatie.



Fientje, wat vervelend dat je zoontje een beetje lui lijkt te worden. Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met de aanhapreflex eigenlijk. Het omvatten van je tepel? Drinkt hij wel effectief? Mijn zoontje heeft ook niet precies de hap uit de boekjes (bovenlip niet helemaal omgekruld meestal), maar dat gaat al heel lang goed. Het lijkt me niet dat het per se kwaad kan, tenzij je wel pijn krijgt. En je hoeft je geen zorgen te maken om de achtermelk, lees bijvoorbeeld dit eens: https://www.lalecheleague ... 85-voormelk-en-achtermelk
Fientje: ik heb dat ook gehad met mijn zoontje en heb een lactatiekundige laten mee kijken. Bij mij deed het namelijk op den duur wél pijn. Het bleek te maken te hebben met mijn manier van aanleggen. Er waren toch kleine 'foutjes' ingeslopen in de loop der tijd. Door 1 consult van de lk kon ik dat weer bij schaven.

Met een goede hap kan je kindje beter de hoeveelheid reguleren die het binnen krijgt en kost het ook relatief weinig zuigkracht om het binnen te krijgen.
Marie, alleen de druk eraf kolven zou niet echt mijn voorkeur hebben. Dat betekent namelijk dat ik elke ronde verplicht moet kolven en ik zou er toch minimaal 1 willen laten vallen. Zoon komt nog elke 2 a 2,5 uur (nu met de kunstvoeding minder gelukkig) en elke 2 uur kolven vind ik 's nachts ondoenlijk. Dus ik kies er nu voor om 's nachts een blok van 5 uur te slapen, maar wordt dan wel wakker met hele zere borsten. En ik twijfel dan of ik die de eerstvolgende kolfronde helemaal leeg moet kolven, zoals een baby het leeg zou drinken.

Ik heb 'mijn' lactatiekundige al wel gemaild, maar wacht nog op antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Kwartje, je wip vrij snel afbouwen. Volgens mij wordt aangeraden één voeding per week te laten vallen.



Toen ik wilde stoppen ging ik van twee naar 0. Toen was advies: wachten tot er echt spanning op staat. Dan volledig leegkolven. Als je iedere keer wacht op flinke spanning wordt periode tussen kolfbeurten steeds langer.



Saliethee verkleint productie.



Succes!
Bedankt voor het advies.

Maar hoe kom je er bij dat ik snel wil afbouwen? Een voeding per week minder vind ik prima hoor.
Alle reacties Link kopieren
Fientje83 schreef:
09-05-2017 11:13
Hier ook een korte vraag van een nieuwe moeder. Ik denk er ook over om een lactatiekundige te raadplegen, maar wil even weten of dit herkenbaar is.



Mijn zoon is nu 9 weken en lijkt zijn aanhapreflex te verliezen. Daarnaast hapte hij eerst met wat hulp uitstekend aan, maar lijkt ie nu een beetje lui te worden. Hij heeft nog steeds een groot deel van de tepelhof in zijn mond en het doet geen pijn bij mij, maar een mooie grote hap is het niet meer. Omdat die reflex er dus niet meer is, kan ik het ook moeilijk oplossen. Als hij flink honger heeft en nog heel slaperig is, gaat het het beste. Weten jullie of dit normaal is en of het kwaad kan? Ik vraag me bijvoorbeeld af of hij op deze manier alle achtermelk wel krijgt. Alvast bedankt!
Er zijn wel trucjes om je kind goed te laten aanhappen. Ken je die en pas je die toe?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties! Met aanhapreflex bedoel ik of hij zijn hoofd naar achteren trekt en mond wij open doet wanneer ik met mijn tepel onder zijn neus/over bovenlip beweeg.

Hoe slaperiger en hongeriger hij is, hoe beter het trouwens lijkt te gaan. Misschien is hij amders gewoon te veel afgeleid?
Alle reacties Link kopieren
@Frizz, bedoel je met trucjes zoiets als wat ik hierboven beschreef? Ik zorg ook dat onze buiken tegen elkaar liggen en dat hij voor zover dat gaat in een lijn ligt.
Alle reacties Link kopieren
Fientje83 schreef:
19-05-2017 15:53
@Frizz, bedoel je met trucjes zoiets als wat ik hierboven beschreef? Ik zorg ook dat onze buiken tegen elkaar liggen en dat hij voor zover dat gaat in een lijn ligt.
Misschien begint hij inderdaad iets minder interesse te krijgen?

Bij mij werkt het als ik zijn kin goed tegen de borst laat leunen. Dan moet hij zijn mond wel open doen om de borst te kunnen pakken. Mijn dochter was ook een beetje lui. Dus soms koppelde ik haar weer af om het opnieuw te proberen.
Alle reacties Link kopieren
Fientje83 schreef:
19-05-2017 15:51
Bedankt voor jullie reacties! Met aanhapreflex bedoel ik of hij zijn hoofd naar achteren trekt en mond wij open doet wanneer ik met mijn tepel onder zijn neus/over bovenlip beweeg.

Hoe slaperiger en hongeriger hij is, hoe beter het trouwens lijkt te gaan. Misschien is hij amders gewoon te veel afgeleid?
Dat bedoelde ik ja.
Volgens mij is het normaal dat ze wat luier worden en dat je dus zelf meer secuur moet zijn met hoe je aanbiedt. Inderdaad soms even opnieuw laten happen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven