computer afkick verschijnselen

09-06-2015 11:59 62 berichten
Vanwege allerlei persoonlijke omstandigheden (druk op school met oudste, diagnose ziekte man) zijn wij afgelopen maanden wat makkelijk geweest met het beeldscherm beleid voor jongste nu net 8. Daar plukken we nu de vruchten van .

we zijn dus met een streng afkick regime begonnen. Iets waar jongste het duidelijk niet mee eens is. Het is een pittig kind wat je nu goed merkt. Hij schreeuwt en krijst, heeft driftbuien. Gooit met spullen door zijn kamer.

Gisteren heeft hij een driftbui van 1.5 uur gehad. Uiteindelijk heb ik hem tegen half acht naar bed gestuurd. Nadat hij eerst al niet wilde eten want het eten was ook niet goed. Toen heeft hij nog een half uur in bed liggen huilen en is toen in slaap gevallen.

Ik probeer rustig met hem te praten eerst, uitleggen dat al zijn vriendjes buiten zijn, hij niet op de computer mag en hij gewoon buiten kan gaan spelen. Maar hij wil niks behalve een beeldscherm.

Hij wil andere ouders, ergens anders wonen. zijn leven is k-u-t.

Ik vind het ook nog echt rot voor hem, echt waar. Maar ik weet ook dat als ik nu toegeef hij weer achter die apparaten hangt.

maar wat heb ik te doen met hem....
Alle reacties Link kopieren
Maar mag hij nu helemaal niet meer achter het beeldscherm?
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
ja, dat zal hij wel aanvoelen, dat jij zo met hem te doen hebt. Dus gaat er nog een schepje bovenop.
Waarom dan een streng afkickregime? Kan je het niet beter wat geleidelijker doen?
Duidelijk aangeven hoelang het wel mag en wanneer en als het niet mag dan niet. Geen concessies doen. Moeilijk maar waarschijnlijk wel doeltreffend.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dit afkickproces voor een 8 jarige te snel gaat, ik zou het langzaam aan afbouwen. Als hij eerst 10 uur per dag achter een beeldscherm zat, laat hem de volgende dag 9 uur, die dag erna 8 uur.. en zo doorgaat tot het aantal uur dat acceptabel is voor jullie.
You can be the ripest peach in the world, and there's still going to be somebody who hates peaches.
En waarom precies accepteer je driftbuien zoals je ze beschrijft van een 8-jarige?
hij mocht afgelopen weekend beperkt er achter. Maar gisteren had hij zo'n driftbui nadat ik hem van de computer afhaalde dat ik heb gezegd de rest van de week niet meer. Als ik zeg een uurtje krijg je dus een enorme driftbui als hij ervan af mag. Als ik zeg straks wil hij een precies tijdstip weten en gaat hij om de 10 minuten kijken hoe laat het is en blijt hij om me heen hangen totdat het tijd is voor een beeldscherm.



En het is echt een superlief en slim kind, maar die apparaten halen echt het slechtste in hem boven
En waarom flikker je die apparaten dan het huis niet uit?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit echt niet tolereren van mijn kind als hij/zij 8 jaar zou zijn. Billenkoek kan ie krijgen.

Geef hem iets te eten en zeg hem dat hij pas weer gebruik van pc/tv/etc mag maken als hij zich weet te gedragen.
You can be the ripest peach in the world, and there's still going to be somebody who hates peaches.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou heel consequent blijven. Een vaste regel instellen (half uur per dag, doordeweeks niet weekend wel of wat je maar redelijk vind) en je daar aan vast blijven houden.

Bij zulke enorme driftbuien dan zou de volgende dag de computer helemaal niet meer aangaan. Dat zou ik hem ook uitleggen: als hij niet netjes om kan gaan met de computer tijd dan is er helemaal geen computer tijd meer.



Misschien geeft het trouwens sowieso wel meer rust om de computer even een paar weken helemaal uit te bannen en daarna een vaste regel te introduceren van hoe vaak en hoe lang. Ik vind zelf een regel als doordeweeks niet en in het weekend bijvoorbeeld 2 uur per dag prettiger dan een regel als elke dag een half uur. Het nadeel van elke dag is namelijk dat je dan steeds weer die strijd moet aangaan en dat het kind er in zijn hoofd steeds mee bezig blijft (dat geldt natuurlijk voor een kind wat al zo aan die computer hangt, niet voor elk kind). Dan liever twee dagen per week wat langer en de rest van de week geen gezeur.
Jeetje zeg, dus eerst mag hij van mama onbeperkt erachter omdat de oudste zo druk is met school en papa ziek is en nu opeens, vanuit het niets, mag hij helemaal niet meer erachter? Want mama heeft weer aandacht en tijd voor hem? En dan wordt hij boos en maakt strijd om het enige waar hij controle op heeft, namelijk zijn eten en zijn gedrag, en dan wordt hij nog veel meer gestraft?



Wat sneu voor het joch! Je kan hem toch niet zomaar totaal afkappen? Hij heeft niets verkeerd gedaan en toch wordt hij wel opeens gestraft. Zo ziet hij het in elk geval wel waarschijnlijk.



Waarom niet net zo natuurlijk de boel weer normaliseren? Het is mooi weer. Ga na schooltijd lekker met hem fietsen, wandelen, buiten spelen. Nodig vriendjes uit en klieder met water in de tuin. Maak andere dingen aantrekkelijk. Zo rigoureus staat mij tegen.



En boos worden dat hij er achterweg moet en dan meteen maar ene hele week verbieden?
Wij hebben een vrij simpele beeldschermregel: telefoons zijn voor buitenshuis. Andere schermen zijn ofwel voor school, ofwel voor maximaal een half uur per dag, in het weekend. Als ik een kind achter een scherm zie, en het kan niet aangeven hoe lang het al bezig is, dan gaat het ding onmiddellijk uit.



En driftaanvallen? Lekker naar bed, zoals kleutertjes nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisbeth schreef op 09 juni 2015 @ 12:12:

hij mocht afgelopen weekend beperkt er achter. Maar gisteren had hij zo'n driftbui nadat ik hem van de computer afhaalde dat ik heb gezegd de rest van de week niet meer. Als ik zeg een uurtje krijg je dus een enorme driftbui als hij ervan af mag. Als ik zeg straks wil hij een precies tijdstip weten en gaat hij om de 10 minuten kijken hoe laat het is en blijt hij om me heen hangen totdat het tijd is voor een beeldscherm.



En het is echt een superlief en slim kind, maar die apparaten halen echt het slechtste in hem bovenZoals je zijn gedrag beschrijft zou ik zeggen computer er voorlopig helemaal uit. Hij kan er duidelijk nog niet goed mee omgaan. om die obsessie te doorbreken is het beter om even helemaal geen computer te hebben en dan over een paar maanden rustig de computer met vaste regels weer te introduceren. En duidelijk maken dat regels niet volgen = geen computer.
Kan hij goed klokkijken? Snapt hij wat een uur inhoudt?
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het wel n enorme Whizzkid die je nu id knop afbreekt...
quote:Doreia schreef op 09 juni 2015 @ 12:17:

Jeetje zeg, dus eerst mag hij van mama onbeperkt erachter en opeens, vanuit het niets, mag hij helemaal niet meer erachter? En dan wordt hij boos en maakt strijd om het enige waar hij controle op heeft, namelijk zijn eten en zijn gedrag, en dan wordt hij nog veel meer gestraft?



Wat sneu voor het joch! Je kan hem toch niet zomaar totaal afkappen? Hij heeft niets verkeerd gedaan en toch wordt hij wel opeens gestraft. Zo ziet hij het in elk geval wel waarschijnlijk.



Waarom niet net zo natuurlijk de boel weer normaliseren? Het is mooi weer. Ga na schooltijd lekker met hem fietsen, wandelen, buiten spelen. Nodig vriendjes uit en klieder met water in de tuin. Maak andere dingen aantrekkelijk. Zo rigoureus staat mij tegen.



En boos worden dat hij er achterweg moet en dan meteen maar ene hele week verbieden? +1
Alle reacties Link kopieren
Het is behoorlijk onredelijk om hem eerst onbeperkt computertijd te geven omdat jij geen tijd voor hem hebt/ je hoofd bij andere zaken hebt om dan vervolgens zomaar die tijd weer in te trekken.



Krijgt hij in ruil daarvoor ook tijd met jou terug die je eerst niet had? Dat jullie iets leuks gaan doen samen?
Alle reacties Link kopieren
Helemaal eens met Doreia, eerst werd de computer als kinderoppas/zoethouder gebruikt en nu wordt het gebruikt als machts- en manipulatiemiddel van moeders? Kind snapt er natuurlijk geen klap meer van, hij wordt voor zijn gevoel gestraft, ziet niet in dat buitenspelen nu eenmaal beter voor hem is, hij wil computeren, net als vorige week en die week daarvoor.



Rustig blijven tijdens een driftbui, geen straf tegenoverzetten, wachten tot hij gekalmeerd is, je "fout" erkennen vwb de eerdere schermtijd, samen compromissen sluiten, wekker zetten, enz enz. Dat lijkt me de weg.
...
Het is wel erg abrupt zo, eerst onbeperkt en niemand heeft (hoe begrijpelijk het ook is) tijd voor je. En nu mag je helemaal niet meer op die computer. Ik denk meer tijd besteden aan hem, vraag of hij zin heeft om samen iets te doen, stel een spelletje doen voor, samen een ijsje halen, stukje fietsen en dan langzaam die computer steeds wat minder.
Alle reacties Link kopieren
Wat is er zo satanisch aan 'schermen'? Gelden al die beperkingen ook voor jullie zelf? Zo lang het kind ook nog genoeg beweging en sociale contacten heeft maakt het lijkt het me verder toch niet uit of hij achter de computer, achter een boek of met lego bezig is?
Zeg maar Spijker.
JollyJ, die wil ik dus niet accepteren, daarom was het dus gisteren ook naar bed op een bepaald ogenblik.
Alle reacties Link kopieren
Dus hij mag schikken als het thuis effe niet loopt. En als jij dan merkt dat er weer rust komt, mag je kind ineens ook alles omgooien. Prijs hem dat hij zo zelfstandig is geweest in de tijd dat jij minder ruimte voor hem had, ipv hem nu straffen omdat hij moeite heeft met weer opnieuw omschakelen... Help hem, ipv hem te straffen op moeilijke momenten ( die je nota bene zelf mee gecreëerd hebt). Sterkte
quote:lisbeth schreef op 09 juni 2015 @ 12:29:

JollyJ, die wil ik dus niet accepteren, daarom was het dus gisteren ook naar bed op een bepaald ogenblik.

Je neemt een maatregel, die je zelf om welke reden dan ook terecht vindt. Vervolgens maakt je 8-jarige een partij stennis die niet fris is, en vertel je hier dat je zo met hem te doen hebt.



Zou het kunnen dat je zijn gedrag zelf nogal bevordert?
helemaal abrupt is het niet. we hebben eerst geprobeert met strikte beeldschermtijden. Maar dan nog weigerde hij te spelen omdat het zeg over een uur beeldschermtijd was. Daarom dat we nu tegen hem hebben gezegd: beeldscherm mag weer als jij laat zien dat je ook leuk kunt spelen.

Er zijn speelmogelijkheden zat, er komen dagelijks kinderen aan de deur voor hem vragen, ik wil wat met hem doen, man wil met hem tennissen maar hij wil het allemaal niet.



Spijk-er, ik ben zeker niet tegen schermen, maar hij weigert op dit moment om maar iets met andere kinderen te doen want dan kan hij niet op een tablet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven