Geen aparte kinderkamer?

24-05-2016 15:52 257 berichten
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het niet hebben van een aparte kinderkamer?



Het zit zo: man en ik wonen op dit moment in een ruime eengezinswoning, maar kunnen nu een tweekamerappartement krijgen in de stad waar man werkt en waar ik volgend jaar mijn phd ga doen. Dochter (11 maanden) slaapt op dit moment nog bij ons op de slaapkamer dus op korte termijn lijkt een kleine woning ons geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat het vervelend wordt als ze ouder wordt. Ik dacht zelf al aan een hoogslaper of een slaapbank in de woonkamer zodat ze haar eigen plekje heeft, maar toch twijfel ik of we het moeten doen. Heeft iemand ervaring?
Een slaapbank in de woonkamer? En dan jullie elke avond muisstil moeten doen? Tv heel zacht, nooit visite kunnen ontvangen, feestjes.

Lijkt me hóógst onpraktisch.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang wil je er blijven wonen? Voor een jaar kan het wel maar met twee jaar is een eigen kinder kamer wel heel fijn.



Neem trouwens aan dat jullie op die slaapbank gaan
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
En jullie op de slaapbank en dochter in de slaapkamer neem ik aan?



Lijkt mij erg onpraktisch dit. Daarnaast is er vast wel meer te krijgen in die stad..



Wel een erg creatief idee.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Ja precies, wij op slaapbank en kind in eigen kamer



Het zou gaan om een termijn van twee tot vier jaar. Een woning vinden is in de betreffende stad ontzettend moeilijk helaas, dus ik verwacht niet dat we op korte termijn iets beters kunnen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Tenzij het in New York is, zou ik het niet doen. Hoe kom je erbij?
Dan zou ik vanaf dat kind een jaar of 3 is de kamer aan kind laten.

En zelf een hoekje in de living afschermen voor een 2-persoonsbed.



Ik hoop wel dat jullie geen plannen hebben voor een 2de kind de komende 3 à 4 jaar, want dan wordt het echt wel krap.
Is het een stad in Nederland? En jij moet verhuizen voor je PhD? Klop dan eens bij je universiteit aan, bij ons wordt voor verhuizende promovendi nog wel eens wat geregeld. En anders: probeer het via-via, via mensen van de afdeling of collega's van je mans werk. Ik zou absoluut niet naar een 2-kamerappartement gaan als je kind al bijna een jaar is, je gaat elkaar geheid op de lip zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ollie92 schreef op 24 mei 2016 @ 15:58:

Ja precies, wij op slaapbank en kind in eigen kamer



Het zou gaan om een termijn van twee tot vier jaar. Een woning vinden is in de betreffende stad ontzettend moeilijk helaas, dus ik verwacht niet dat we op korte termijn iets beters kunnen krijgen.En dan elke ochtend de slaapbank opruimen? En savonds weer uitklappen? En dus altijd gelijk naar bed moeten met je vriend?
Alle reacties Link kopieren
Collega van mij doet het al jaren. Tweepersoons hoogslaper en zoon (inmiddels 5) slaapt in een gewoon bed onder hun bed.



Kind en ouders leven nog en zijn leuke mensen! Ik zie het probleem niet....
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen.
Onze dochter is 6 en slaapt wel eens op haar eigen kamer, maar meestal bij ons. Net als zoon (bijna 2). Ze speelt nog steeds niet op haar eigen kamer, zoon uiteraard ook niet. Aan een twee-kamerappartement zouden we eigenlijk ruim voldoende hebben.
Alle reacties Link kopieren
Als het moet dan moet het en dan kan het ook.



Maar uit vrije keuze echt niet.



Als je op een slaapbank in de woonkamer slaapt kan nooit 1 van jullie eerder naar bed.



Je mist niet alleen slaapkamer maar waar laat je dan je kleding? Alle kleding in 1 kast op de slaapkamer is best krap. Je hebt sowieso dan zo goed als geen bergruimte. Je hebt ook geen ruimte meer pm je was op te hangen.



je krijgt er waarschijnlijk echt spijt van dat je niet gewoon gaat reizen vanaf je huidige huis.
Inderdaad een Nederlandse stad. Zowel man en ik woonden daar op kamers, maar toen ik zwanger raakte was mijn kamertje natuurlijk geen optie meer en zijn we verhuisd naar een plek op anderhalf uur reizen van de betreffende stad. Drie uur op een dag reizen is erg veel, vandaar dat we graag terug willen. Helaas dus een erg moeilijke omgeving om iets te krijgen, al helemaal omdat we op dit moment te weinig verdienen om voor veel particuliere huur in aanmerking te komen. Vandaar dat we het appartement in overweging nemen.



Ik ga eens navraag doen bij de universiteit, goede tip.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken meerdere mensen die met kind (-eren) op 2 kamers wonen en dat zijn allemaal fijne, sociale mensen :-) Zelf hebben we ook weinig ruimte en zien dat eerder als een voordeel dan een nadeel eigenlijk.
quote:Ollie92 schreef op 24 mei 2016 @ 15:58:

Ja precies, wij op slaapbank en kind in eigen kamer



Het zou gaan om een termijn van twee tot vier jaar. Een woning vinden is in de betreffende stad ontzettend moeilijk helaas, dus ik verwacht niet dat we op korte termijn iets beters kunnen krijgen.

16 weken zwanger en de dementie kickt in bij mij geloof ik

Dan is het prima te doen.
Is er in de rand rond de stad of bijvoorbeeld op een half uur afstand niets (betaalbaars) te vinden?



Ik zou zelf ook niet happig zijn op allebei drie uur reistijd naar dezelfde stad.

Maar misschien is er wel een tussenoplossing?
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook eens bij woongroepen kunnen kijken, dan heb je net zo goed weinig ruimte voor jezelf maar vaak wel gedeelde ruimte waar je gebruik van kan maken zoals een tuin of een keuken, dat kan wel lucht geven.
Alle reacties Link kopieren
Onze dochters hebben een eigen kamer, maar spelen er nooit. Ik zou het geen probleem vinden om als ouders in de woonkamer te moeten slapen. Mits het ritme van jou en je man een beetje op elkaar aansluiten. Als jij graag om 21 uur gaat slapen, en hij wil tot 02 uur muziek luisteren, dan kan dat een issue worden

Je zou hoogstens een probleem kunnen krijgen met bergruimte.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen hebben een kamer en wij niet. Ons bed staat in de bijkamer. Het is afgrijselijk. Niet doen dus. Geen privacy, geen ruimte om elkaar even te ontlopen, verschillende ritmes... Blij als ik hier weg ben, en dat is een understatement.
Qua ruimte lijkt het ons verder geen probleem. In onze huidige woning gebruiken we eigenlijk ook alleen de slaap- en woonkamer, die in oppervlakte overeen komen met de oppervlakte van het appartement. Ik vind het alleen moeilijk in te schatten wanneer een kind echt behoefte heeft aan een eigen kamer, daar twijfel ik het meest over.
quote:Ollie92 schreef op 24 mei 2016 @ 16:19:

Qua ruimte lijkt het ons verder geen probleem. In onze huidige woning gebruiken we eigenlijk ook alleen de slaap- en woonkamer, die in oppervlakte overeen komen met de oppervlakte van het appartement. Ik vind het alleen moeilijk in te schatten wanneer een kind echt behoefte heeft aan een eigen kamer, daar twijfel ik het meest over.Mijn dochter is nu 6,5 en heeft er nog geen behoefte aan. Ik weet niet zo goed wanneer dat zo gemiddeld komt. Als ze bij vriendinnen speelt, spelen ze ook altijd beneden, dus ik denk dat ze niet heel uitzonderlijk is. Dat geeft je nog minstens 5,5 jaar om iets anders te vinden, voor het problematisch wordt.
quote:Ollie92 schreef op 24 mei 2016 @ 16:19:

Qua ruimte lijkt het ons verder geen probleem. In onze huidige woning gebruiken we eigenlijk ook alleen de slaap- en woonkamer, die in oppervlakte overeen komen met de oppervlakte van het appartement. Ik vind het alleen moeilijk in te schatten wanneer een kind echt behoefte heeft aan een eigen kamer, daar twijfel ik het meest over.



Er zijn mensen die zoiets laten doorgaan tot de leeftijd van pakweg 6 à 12 of tot het kind zelf om een eigen kamer vraagt.

Maar voor jezelf zou ik toch echt geen kind van pakweg 7 op je kamer willen.



Veel hangt ook af van hoe diep je kind slaapt.

Als het elke keer als jullie 's avonds in bed kruipen wakker wordt ... lijkt mij geen ideale situatie.

Slaapt het daardoor ... dan lijkt het mij best te kunnen tot een jaar of 3.



Bepaalde activiteiten onderling zal je dan wel anders moeten plannen .



Je kan natuurlijk ook gewoon de kamer aannemen, zien hoe het loopt en als het echt tegenvalt alsnog op zoek naar iets anders.

Of bijvoorbeeld over 2 jaar op zoek naar iets anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het bed van dochter op wielen zetten en haar 's avonds lekker in een afgeschermd hoekje in de woonkamer parkeren :-). Of idd zelf in de woonkamer gaan slapen. Ik denk dat het wel te doen is hoor. En wat is anders ook je optie? Dus als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Niet te moeilijk maken!
Ik word al claustrofobisch bij de gedachte

Een kind (of wij) zonder eigen kamer is voor ons echt ondenkbaar. Twee kinderen samen op een kamer zou nog wel kunnen als het echt niet anders kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven