Hartig tussendoortje voor dreumes

08-10-2014 21:58 82 berichten
Mijn zoontje van bijna een jaar heeft een voorkeur voor hartig eten. Hij heeft drie "hoofdmaaltijden" op een dag en daarnaast 2 momenten van tussendoortjes (en nog een avondfles). 's Morgens fruit en 's middags vaak iets van een koekje. Yoghurt is een onderdeel van zijn avondmaaltijd.



Als tweede tussendoortje wil ik hem graag iets hartigs geven.



Wat tot nu toe succes is:

- Een tuc koekje (is wel erg zout, wil ik hem niet te vaak geven)

- Roerei (wil ik hem op deze leeftijd ook maar eens per week geven)

- Wortelchips



Iemand nog tips die niet meteen superzout en ongezond zijn?
Alle reacties Link kopieren
Tartex verkopen ze sinds kort bij mijn lokale AH, ze hebben opeens een schap met gezonde producten die niet zouden misstaan in een reformwinkel. Ik vermoed dat de Tivallpaté op basis van soja is en erg zout is en daarom niet zo goed voor kleine kinderen.

Het "probleem" met smeerkaas is de smeltkaas (of smeltzout zou het ook kunnen zijn, tenminste, dat wordt hierboven genoemd )die er in zit. Philadelphia en La Vache Qui Rit zijn verse kazen en bevatten dit niet meen ik.

Ik heb zelf deze studie naar voedingsmiddelen niet gedaan, maar weet dat de creche van mijn kinderen het uitgebreid heeft onderzocht.
Alle reacties Link kopieren
Een cracker (cracotte) of soepstengel gaf ik op die leeftijd. Of een rijstwafel. Een gekookt ei vindt hij misschien ook lekker? Ik gaf ook vaak nog een stuk broodkorst. Volgens mij is roomkaas een stuk beter dan smeerkaas.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is echt dol op humus, als kleintje al. En humus is heel gezond, is niet meer dan kikkererwten, olie, knoflook en sesampasta. Sesam is wel een allergeen, maar als je zoontje geen last heeft van allergieën dan zou ik dat gewoon proberen.

Verder at mijn zoon op die leeftijd graag rijstwafels met appelstroop of smeerkaas.



Edit: dan zou ik wel humus van Sabra kopen, daarvan weet ik zeker dat er niet meer in zit dan tahine (sesam), knoflook, kikkererwten, en knoflook. Er zit ook nog iets zout in, maar dat is maar iets van 100 mg.
Am Yisrael Chai!
Augurken? haha eet ik zelf graag, geen idee of kleintjes die mogen. Rauwe groenten, crackertjes.
Pesto, olijven ;)
Hier deed ik alleen een beetje boter op een cracker, in de dreumestijd hoefden ze er niet perse beleg op.



Soepstengels en rijstwafels ook veel gegeven, al waren ze met de laatste niet lang tevreden, vult voor geen meter nl.
quote:Doreia schreef op 08 oktober 2014 @ 22:35:

NYC, mijn bijna dreumes eet ook bijna dagelijks smeerkaas. De lachende koe variant, die schijnt het beste te zijn, daar ga ik op af.



Leuk he, deze leeftijd Ik vind het heerlijk! Geniet er zo ontzettend van! En samen eten, voor hem koken enzo, zo leuk! Volgens het CB mag hij al volledig met de pot mee-eten maar ik pas zijn variant toch altijd net wat aan (minder zout) en hoewel ik daar voor onszelf ook wel op probeer te letten vind ik het voor zoon nog wel iets belangrijker.
Hummus maak ik voor mijzelf altijd zelf, net als tahin. Vind sesam, noten, pinda's e.d. allemaal nog wel eng i.v.m. pinda- en notenallergie van mijn vrouw en ik niet weet of zoon dat ook heeft (kreeg ze wel pas op volwassen leeftijd) maar ben ik dus erg voorzichtig mee nog. Tot nu toe geen andere allergische reacties gehad ergens op.



Pesto ook een goeie, morgen eens basilicum kopen dan!
Alle reacties Link kopieren
Oh, als je het zelf maakt dan kan je voor je zoontje toch makkelijk humus zonder tahin maken? Probeer het eens zou ik zeggen, mijn zoon is er werkelijk dol op, die bedacht laatst dat hij zelfs brood met humus en hagelslag ging maken. Toen ik zei dat dat vast niet zo lekker was zei hij "nou, mensen eten toch pindakaas met hagelslag?" (hij is allergisch voor pinda). Hij vond het nog lekker ook, hahaha.
Am Yisrael Chai!
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar vermoed dat deze tip nog niet genoemd is: een klein schaaltje kikkererwten of witte bonen. Mijn dochter was er op die leeftijd (en nu nog) gek op!



Verder een lekker stukje leverworst of kaas, met wat komkommer of andere knabbelkost.
Alle reacties Link kopieren
Ben je een beetje een keukenprinses? Je kan namelijk ook redelijk makkelijk zelf (groente)chips maken.



Dit recept is wel met zout, maar je kan het ook zonder zout doen natuurlijk.

http://www.ilovehealth.nl ... ps-recept-van-4-groentes/
Avocado
Alle reacties Link kopieren
Een hoop vallen hier over het zout in worst en kaas. Maar beseffen jullie wel dat er enorm veel zout in brood zit?
Alle reacties Link kopieren
Er bestaan niet alleen rijstwafels, maar ook maiswafels en speltwafels (als je eens wilt varieren). Ook zijn er maisstangen, vonden die van mij ook altijd lekker.



Evt. zou je zelf van dunne schijfjes aardappel gedroogd in de oven chips kunnen maken.



In de categorie zoute stokjes bestaan ook kleine brezeltjes met zout erop. Dergelijke brezeltjes zijn er echter ook met sesamzaadjes erop i.p.v. met zoutkorreltjes. Sesambrezeltjes eten ze hier nog steeds.



Blokjes kaas.

Paprika met evt. wat zelfgemaakte yoghurtdip
Brood bevat ook zout, maar daar heb je helaas niet zoveel keus in.



Ik voelde niet de behoefte om daar nog een bak zout in de vorm van smeerworst of kaas aan toe te voegen. Smeerworst vind ik sowieso totaal niet geschikt als beleg.
quote:fashionvictim schreef op 08 oktober 2014 @ 23:02:

Oh, als je het zelf maakt dan kan je voor je zoontje toch makkelijk humus zonder tahin maken? Probeer het eens zou ik zeggen, mijn zoon is er werkelijk dol op, die bedacht laatst dat hij zelfs brood met humus en hagelslag ging maken. Toen ik zei dat dat vast niet zo lekker was zei hij "nou, mensen eten toch pindakaas met hagelslag?" (hij is allergisch voor pinda). Hij vond het nog lekker ook, hahaha.



Superidee, heb de kikkererwten meteen al in de week gezet!



Ook de groentechips om zelf te maken wil ik eens proberen!
in de categorie kant-en-klaar: maisboogies (ff googlen)
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelope_ schreef op 08 oktober 2014 @ 23:13:

Brood bevat ook zout, maar daar heb je helaas niet zoveel keus in.



Ik voelde niet de behoefte om daar nog een bak zout in de vorm van smeerworst of kaas aan toe te voegen. Smeerworst vind ik sowieso totaal niet geschikt als beleg.Natuurlijk heb je daar een keus in. Bakje yoghurt ipv brood bv. Een boterham bevat net zoveel zout als een dikke plak kaas.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 08 oktober 2014 @ 23:08:

Een hoop vallen hier over het zout in worst en kaas. Maar beseffen jullie wel dat er enorm veel zout in brood zit?

Reden te meer om dus geen smeerkaas en smeerworst te gaan toevoegen aan het al enorm zoute brood. Heb je suggesties voor een alternatief voor brood?



Edit, zag dat je al een suggestie gaf in volgende post
Alle reacties Link kopieren
quote:schnitzel schreef op 08 oktober 2014 @ 23:13:

in de categorie kant-en-klaar: maisboogies (ff googlen)Die bedoelde ik, met maisstangen.
quote:nina1966 schreef op 08 oktober 2014 @ 23:17:

[...]



Natuurlijk heb je daar een keus in. Bakje yoghurt ipv brood bv. Een boterham bevat net zoveel zout als een dikke plak kaas.



Die van mij teren niet een hele ochtend op een bakje yoghurt hoor, als ze het al zouden lusten.



Maar goed, je hoeft imo ook niet alle voedingsmiddelen te schrappen vanwege het zout, die van mij lusten graag brood en dan is mijn keus om daar niet ook nog zout beleg op te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:modus_ schreef op 08 oktober 2014 @ 23:17:

[...]



Reden te meer om dus geen smeerkaas en smeerworst te gaan toevoegen aan het al enorm zoute brood. Heb je suggesties voor een alternatief voor brood?



Edit, zag dat je al een suggestie gaf in volgende postsmeerkaas , smeerworst, roomkaas/kruiden, kan ook prima om een komkommertje. Of schuitjes of plakjes (staat feestelijker)
Alle reacties Link kopieren
Stukje vis is ook erg lekker.
Alle reacties Link kopieren
In de categorie zelf-maak-chips, ik maak tegenwoordig weleens bananen of appelchips. Dunne plakjes snijden, beetje kaneel op de appel en 1,5 uur in de oven op 100 graden. Ik vind t lekkerder dan zoon
Alle reacties Link kopieren
hardgekookt ei?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven