Hartig tussendoortje voor dreumes

08-10-2014 21:58 82 berichten
Mijn zoontje van bijna een jaar heeft een voorkeur voor hartig eten. Hij heeft drie "hoofdmaaltijden" op een dag en daarnaast 2 momenten van tussendoortjes (en nog een avondfles). 's Morgens fruit en 's middags vaak iets van een koekje. Yoghurt is een onderdeel van zijn avondmaaltijd.



Als tweede tussendoortje wil ik hem graag iets hartigs geven.



Wat tot nu toe succes is:

- Een tuc koekje (is wel erg zout, wil ik hem niet te vaak geven)

- Roerei (wil ik hem op deze leeftijd ook maar eens per week geven)

- Wortelchips



Iemand nog tips die niet meteen superzout en ongezond zijn?
Plakjes komkommer ("kommer") en kerstomaatjes ("maatjes") doen het altijd goed bij mijn 1.5-jarige. Maisstangen eten alle kleintjes hier op de speelgroep, maar mijn kinderen gooiden ze altijd weg. Ik vind ze zelf ook niet echt smakelijk, i.t.t. bijvoorbeeld een soepstengel, die ik wel lekker vind.



Af en toe een plakje worst (niet zo gezond) of een plakje rookvlees (de variant met minder zout, gezonder dan worst) vindt hij ook lekker. Of een beetje zelfgemaakte soep (ik maak nu veel pompoensoep vanwege de oogst uit de tuin, maar tomatensoep vinden de kinderen ook lekker).



En hummus inderdaad, ik maak hem meestal zonder tahin.



Rozijntjes en gezoete cranberries vinden alle kinderen (ook de oudere) hier nog steeds lekker, maar is niet echt hartig.
Monkey platter werkt niet met mijn kinderen. Als ik zo'n bord op tafel zet is het binnen een minuut leeggeroofd en is er enorme ruzie over wie er nou net een stukje meer van het ene had dan de ander, die ook net nog dat ene stukje wou hebben, dat weggegrist was door de ander, die op zijn beurt weer net iets wou hebben wat weer een andere heeft opgegeten.

En meegekomen vriendjes en vriendinnetje hebben gewoon pech, want eer die hun druif weg gekauwd hebben is het bord leeg.
Ik deed toen zoon die leeftijd had ook vaak een gekookt ei in plajes op een cracker.. misschien is dat iets?
Smeerkaas zit erg veel zout in (smeltzout) en is daarom elke dag niet zo geoznd (lastig he...).



Kinderen zijn hier dol op hummus, we maken die zelf, dus hebben zelf controle over de ingredienten :-) Jongste is net 1 en vindt het erg lekker.
Kookworst is hier ook favoriet. Maar dat krijgt ie niet zo vaak, dus misschien dat ie er daarom zo op aanvalt
Alle reacties Link kopieren
leuk topic.
Alle reacties Link kopieren
Wat een tijd en moeite steken sommigen van jullie in de tussendoortjes, respect.

Ik ben zelf van het snelle en makkelijke. Tomaatjes, druiven, stukje kaas, paprika, of iets wat voor handen is tijdens koken. Vriendin van mij maakt er groot werk van , groentepannekoekjes, zelf gemaakte notenkoeken, bananenbrood. Elke dag wat anders. Ik vind het knap (en lekker als ik er ben want dan snoep ik mee) maar vind andere dingen zelf belangrijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven