Hoe dubbele achternaam op geboortekaartje

26-04-2017 14:10 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment schrijf ik de tekst voor op het geboortekaartje van ons tweede zoontje. Ik heb zelf een achternaam in de vorm van 'EigenNaam-MansNaam'. M'n man en oudste zoontje hebben hun achternaam in de vorm van 'MansNaam'. Het is een beetje een onnozele vraag, maar hoe geef ik onze namen weer onderaan het geboortekaartje (bij de adresvermelding)? Wat is het meest logisch?

1) Jan, Marie en Sjakie (EigenNaam)-MansNaam

2) Marie EigenNaam-MansNaam en Jan en Sjakie MansNaam

3) Jan, Marie en Sjakie Mansnaam

4) Jan, Marie en Sjakie
Alle reacties Link kopieren
4 please

Ik gebruik mansnaam niet, enkel mijn eigen naam.

Maar kind en vader hebben straks dezelfde naam en ik als enige een andere naam, dat hoeft niet perse extra benadrukt te worden op de kaart.
Oh, had ik de naam van mijn andere kinderen moeten vermelden op het geboortekaartje van de jongste? Nooit bij stilgestaan.

Ik zou nooit de naam van een man aannemen dus ook een dubbele naam zou ik niet doen.



Dus: geboren sjakie achternaam

Marie eigennaam

Jan mansnaam



Wat cijferen veel vrouwen zich/hun naam weg. Ik en mijn naam hebben ook bestaansrecht, te beginnen bij het geboortekaartje van het kind dat ik heb gedragen en gebaard.
Alle reacties Link kopieren
Wij deden Baby Achternaam en dan onze namen zonder achternaam.

Ook als we wel dezelfde achternaam zouden hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet jullie achternamen doen, aangezien je mans achternaam dan "dubbelop" op het kaartje komt te staan (1x bij jou met jouw achternaam en 1x bij je man), dus optie 4 in jouw geval



Wij waren niet getrouwd en hadden het volgende :

Loesje Pietersen en Pietje Janssen

Jantje, Klaasje



(fictieve namen natuurlijk )



Dit stond op de achterkant van het kaartje, op de voorkant stond dat Klaasje was geboren
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben gekozen voor: Hoera Sjakie Johannes is geboren!



Naam moeder en meisjesnaam

Naam vader en achternaam

Kind alleen voornaam
Always look on the bright side of life
Alle reacties Link kopieren
quote:honingbijtje schreef op 26 april 2017 @ 14:46:

Oh, had ik de naam van mijn andere kinderen moeten vermelden op het geboortekaartje van de jongste? Nooit bij stilgestaan.

Ik zou nooit de naam van een man aannemen dus ook een dubbele naam zou ik niet doen.



Dus: geboren sjakie achternaam

Marie eigennaam

Jan mansnaam



Wat cijferen veel vrouwen zich/hun naam weg. Ik en mijn naam hebben ook bestaansrecht, te beginnen bij het geboortekaartje van het kind dat ik heb gedragen en gebaard.Ik zie dat absoluut niet als wegcijferen, het stond gewoon mooier.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou optie 4 doen. Ik hou van informeel en ga ervan uit dat bij de ontvangers van een geboortekaartje met daarop als afzender de combi flomo en floman wel duidelijk is wie we zijn - anders had ik ze mi geen kaartje hoeven sturen. Alleen als je het ook naar HR oid stuurt kan het onhandig zijn (ik werk in een dusdanig grote organisatie dat ze me daar niet kennen).



Heb jij overigens niet altijd gedoe met je naam? Ik heb het ook even overwogen om meisjesnaam-mansnaam te gaan gebruiken, maar ik hoorde veel verhalen over dat er dan bij instanties gedoe was over wat nou de meisjesnaam was en dat het automatisch andersom gedacht werd. Dus toch maar niet gedaan. In het echte gebruik was de dubbele naam sowieso veel te lang en ik vond het ook wel leukom dezelfde achternaam te hebben als mijn kinderen. Nu heb ik mansnaam-meisjesnaam, maar gebruik ik in de praktijk vooral mansnaam, tenzij mensen me van vroeger kennen en niet weten dat ik ben getrouwd oid.
Ik ga voor optie 5:

Hoera Pietje is geboren



Jan Mansnaam en Marie Eigennaam-Mansnaam

Sjakie



Welke achternaam de kinderen hebben vind ik helemaal niet belangrijk op het geboortekaartje.

Ik zou daarom ook nooit schrijven: Hoera Pietje Jansen is geboren. Dat klinkt ´zoveel´ voor een pasgeboren baby.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt toch op de kaart de naam van het kind voluit zetten?

Geboren:



GIJS JANSSEN



en dan daaronder

papas voornaam mamas voornaam en kind
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net als TO naam van man achter m'n eigen naam geplakt. Zoons heten allemaal als man.



Bij ons stond het er zo (nog weer anders dan een van de opties, volgens mij!)



Voornaam baby



Voornaam + achternaam man en voornaam + (dubbele) achternaam van mij

Voornamen van de andere kinderen
Alle reacties Link kopieren
quote:Kirikou schreef op 26 april 2017 @ 15:01:

Ik ga voor optie 5:

Hoera Pietje is geboren



Jan Mansnaam en Marie Eigennaam-Mansnaam

Sjakie



Welke achternaam de kinderen hebben vind ik helemaal niet belangrijk op het geboortekaartje.

Ik zou daarom ook nooit schrijven: Hoera Pietje Jansen is geboren. Dat klinkt ´zoveel´ voor een pasgeboren baby.Haha, ja, dit dus! Maar dan bij vrouw eigennaam-mansnaam andersom, in mijn geval.
Alle reacties Link kopieren
quote:[message=26885297,noline]

Heb jij overigens niet altijd gedoe met je naam? Ik heb het ook even overwogen om meisjesnaam-mansnaam te gaan gebruiken, maar ik hoorde veel verhalen over dat er dan bij instanties gedoe was over wat nou de meisjesnaam was en dat het automatisch andersom gedacht werd. Dus toch maar niet gedaan. In het echte gebruik was de dubbele naam sowieso veel te lang en ik vond het ook wel leukom dezelfde achternaam te hebben als mijn kinderen. Nu heb ik mansnaam-meisjesnaam, maar gebruik ik in de praktijk vooral mansnaam, tenzij mensen me van vroeger kennen en niet weten dat ik ben getrouwd oid.Ik woon in het buitenland en de naamsconstructie die ik heb, is hier heel gewoon. Maar Nederlandse instanties willen nog wel eens wat omdraaien. Ach... het maakt mij niet veel uit hoe ze me noemen: als ik me wanneer nodig maar juist kan identificeren!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties zo ver. Ik ben er alleen nog steeds niet helemaal uit

Het is maar zo'n klein detail, maar toch houd het me bezig...
Alle reacties Link kopieren
quote:FroggyP schreef op 26 april 2017 @ 15:10:

Bedankt voor alle reacties zo ver. Ik ben er alleen nog steeds niet helemaal uit

Het is maar zo'n klein detail, maar toch houd het me bezig...Die hormonen hè
Alle reacties Link kopieren
quote:Kirikou schreef op 26 april 2017 @ 15:01:



Welke achternaam de kinderen hebben vind ik helemaal niet belangrijk op het geboortekaartje.

Ik zou daarom ook nooit schrijven: Hoera Pietje Jansen is geboren. Dat klinkt ´zoveel´ voor een pasgeboren baby.Wél als de kinderen de naam van hun moeder krijgen. Zelfs met de achternaam van mijn kinderen voluit op het geboortekaartje kreeg ik kaartjes gericht aan Baby Vadersnaam. En zo heten ze nu eenmaal niet.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden bij alle 3



Regel met aankondiging in vorm van



Blij / trots / gelukkig zijn wij met geboorte van onze zoon / dochter l



Piet Klaas (onze kinderen hebben 2 /3 namen )





Piet is geboren op

Datum etc

Dan





Polderman & Poldervrouw achternaam

Adres etc.
Bij kind 1 (nog niet getrouwd) hadden we:



Hoera! Voornaam kind is geboren

Man AchternaamMan

Ik eigennaam



Bij kind 2, wel getrouwd, hadden we

Hoera! Voornaam kind is geboren

Man, Ik, kind 1 AchternaamMan



Formeel heb ik een dubbele achternaam dus Captain Obvious AchternaamMan-Eigennaam maar dat vond ik hier wat te ingewikkeld
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg idd ook kaartjes waarin duidelijk is dat baby moeders naam heeft





Dus





Piet Poldervrouwachternaam is geboren op ...





Ik vind dat best wel belangrijk zeker als je heel

Bewust kiest voor achternaam moeder dat dat ook duidelijk is op kaartje
quote:fashionvictim schreef op 26 april 2017 @ 15:22:

[...]





Wél als de kinderen de naam van hun moeder krijgen. Zelfs met de achternaam van mijn kinderen voluit op het geboortekaartje kreeg ik kaartjes gericht aan Baby Vadersnaam. En zo heten ze nu eenmaal niet.Er was bij ons nog wel wat verwarring, dat vond ik wel grappig. Kind heeft achternaam van man maar dat hadden we er niet expliciet bijgezet. Dus kregen we wel wat vragen.
quote:fashionvictim schreef op 26 april 2017 @ 15:22:

Wél als de kinderen de naam van hun moeder krijgen. Zelfs met de achternaam van mijn kinderen voluit op het geboortekaartje kreeg ik kaartjes gericht aan Baby Vadersnaam. En zo heten ze nu eenmaal niet.

Dat zou me voor informele dingen als verjaardagskaartjes niet uitmaken.

En de instanties weten de juiste achternaam, neem ik aan.



Mijn kinderen hebben ook niet de standaard achternaam, maar dit was niet op het geboortekaartje vermeld.



Edit: ik kan me overigens wel voorstellen dat iemand dat in bepaalde gevallen wél belangrijk vindt.
Ik gebruik bewust beide achternamen en sommige instanties gebruiken dan alleen de eerste naam. Irritant, want zo heet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik bij officiële dingen mansnaam - eigen naam

Dagelijks leven mans naam. Ik was niet rouwig om mijn eigen naam " in te leveren ". Ik stotter en mijn eigennaam is een hel voor mij en hij is lang lastig op formulieren
Alle reacties Link kopieren
quote:Kirikou schreef op 26 april 2017 @ 15:31:

[...]



Dat zou me voor informele dingen als verjaardagskaartjes niet uitmaken.

En de instanties weten de juiste achternaam, neem ik aan.



Mijn kinderen hebben ook niet de standaard achternaam, maar dit was niet op het geboortekaartje vermeld.



Edit: ik kan me overigens wel voorstellen dat iemand dat in bepaalde gevallen wél belangrijk vindt.Dat maakt mij wél uit, ik heb immers niet voor niks mijn naam aan mijn kinderen gegeven en niet die van hun vader. Dus ik wil ook niet dat ze met die achternaam aangeschreven worden. Ik word daar echt pissig van. Ik vind het onbeschoft. Ik wil zelf ook graag met mijn eigen naam aangesproken of aangeschreven worden, immers.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Precies FV. Die keuze voor jouw naam is bewust dus heten ze niet als je partner.
quote:fashionvictim schreef op 26 april 2017 @ 15:47:

Dat maakt mij wél uit, ik heb immers niet voor niks mijn naam aan mijn kinderen gegeven en niet die van hun vader. Dus ik wil ook niet dat ze met die achternaam aangeschreven worden. Ik word daar echt pissig van. Ik vind het onbeschoft. Ik wil zelf ook graag met mijn eigen naam aangesproken of aangeschreven worden, immers.

Dat begrijp ik.

Ik zeg ook alleen maar dat ik het niet belangrijk vond.



En in geval van TO krijgt het kind de naam van de vader geloof ik. En dan zou ik het niet belangrijk vinden dit expliciet op het geboortekaartje te vermelden (omdat dit meer standaard is).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven