Hoe zouden jullie reageren?

22-09-2013 17:51 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen spelen bijna dag en nacht met buurkinderen die op een andere manier opgevoed worden dan onze kinderen. De ouders zijn heel respectvol en zeggen eigenlijk bijna nooit nee en straffen in hoge uitzondering. Nou ben ik zelf ook helemaal niet streng maar moet mijn kinderen af en toe wel flink hun grenzen aangeven. Zoals vandaag toen mijn zoontje mij heel hard in mijn buik stompte en vervolgens zijn broer wilde bijten. ik stuurde mijn zoontje op boze toon naar zijn kamer om af te koelen. Meteen daarna zegt mijn buurjongetje: bij ons thuis hoeft een kind nooit naar zijn kamer, want dat is een veilige plek en moet geen strafplek zijn. Ik wist echt niet hoe ik moest reageren, dit is echt de zoveelste voorbeeld van hoe ik door hem of zijn broer wordt gewezen op wat ik fout doe in de opvoeding! Ik merk dat ik daardoor eigenlijk helemaal geen zin meer heb in hun aanwezigheid en ook nog eens ga twijfelen aan mijn handelen ook.

Hoe zouden jullie reageren?
Met grenzen aangeven is idd niks mis. Maar het zien als een aanval op je opvoeding of bemoeien met de opvoeding is m.i. verkeerd.
Alle reacties Link kopieren
Als ik m'n moeder in haar buik stompte kreeg ik een schop onder m'n reet en zat ik 2 uur boven.

Niet dat ik dat ooit deed.



Ik had m'n kind ook flink gestraft hoor
Be the change you want to see in the world
Alle reacties Link kopieren
quote:draaiorgel schreef op 22 september 2013 @ 18:39:

Met grenzen aangeven is idd niks mis. Maar het zien als een aanval op je opvoeding of bemoeien met de opvoeding is m.i. verkeerd.Eens en ik denk dat het een goede tip is om dit zo niet te zien. Dat jongetje moet snappen dat hij niet altijd zijn 'bekkie kan roeren'.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:sophine schreef op 22 september 2013 @ 18:39:

Als ik m'n moeder in haar buik stompte kreeg ik een schop onder m'n reet en zat ik 2 uur boven.

Niet dat ik dat ooit deed.



Ik had m'n kind ook flink gestraft hoorTO heeft in het begin direct al aangegeven dat haar zoon zich om redenen anders kan gedragen en ook dat ze dit zeer zeker niet goed keurt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Echt typisch een aangepast kind dat buurjongetje....iel ik walg daarvan!! (oftewel hij past zich aan aan regels zonder ooit opstandig te doen, verkend niet en heeft geen eigen inbreng) weinig eigenheid dus.



Bij jou thuis verkennen de kinderen hun grenzen ontdekken ze wie ze zijn. Maak je dus geen zorgen dat is toch zeer netjes? Een kind wat een keer opstandig of stout doet hoort er ook gewoon bij.



Ik vind het juist raar dat een kindje zich opstelt als volwassene in een gesprek en jou wijst op de regels..... Gedraag je als kind...!!!! En inderdaad heel brutaal van hem om dan maar even jou terecht te wijzen...! Bijna bevoogdend maar ja zo wordt hij ook thuis behandeld, Samen overleggen en eruit komen van volwassene tot volwassene bijna. Gelijkwaardigheid. Maar ja juist in relatie van ouder tot kind moet het kind ook leren ervaren dat ouders en kind niet altijd gelijkwaardig kunnen zijn en dat je soms door je moeder/vader terecht wordt gewezen!



Dus onthoud ook bij hun opvoeding kan je je vraagtekens zetten...laat je niet gek maken.



Voor meer info google maar eens op de transactionele analyse. Erg interessant!! Al zeg ik het zelf!!
Hoe oud is het buurjongetje? Ik vind het niet brutaal, hij praat gewoon zijn ouders na. En misschien is het het een heel harmonieus gezin waar de kinderen goed luisteren en de ouders altijd praten met hun kinderen.



Ik kan me niks voorstellen bij een kind wat de moeder in de buik stompt en naar zijn kamer gesleurd moet worden eerlijk gezegd. Gebeurt dat wel vaker?
Alle reacties Link kopieren
quote:mabelle schreef op 22 september 2013 @ 18:43:

Echt typisch een aangepast kind dat buurjongetje....iel ik walg daarvan!! (oftewel hij past zich aan aan regels zonder ooit opstandig te doen, verkend niet en heeft geen eigen inbreng) weinig eigenheid dus.



Bij jou thuis verkennen de kinderen hun grenzen ontdekken ze wie ze zijn. Maak je dus geen zorgen dat is toch zeer netjes? Een kind wat een keer opstandig of stout doet hoort er ook gewoon bij.



Ik vind het juist raar dat een kindje zich opstelt als volwassene in een gesprek en jou wijst op de regels..... Gedraag je als kind...!!!! En inderdaad heel brutaal van hem om dan maar even jou terecht te wijzen...! Bijna bevoogdend maar ja zo wordt hij ook thuis behandeld, Samen overleggen en eruit komen van volwassene tot volwassene bijna. Gelijkwaardigheid. Maar ja juist in relatie van ouder tot kind moet het kind ook leren ervaren dat ouders en kind niet altijd gelijkwaardig kunnen zijn en dat je soms door je moeder/vader terecht wordt gewezen!



Dus onthoud ook bij hun opvoeding kan je je vraagtekens zetten...laat je niet gek maken.



Voor meer info google maar eens op de transactionele analyse. Erg interessant!! Al zeg ik het zelf!!



Sorry hoor ... maar een typisch aangepast kind?

Eigenlijk vind ik het een hele goede opmerking... en ook een goed handelen... En misschien verkent het kind wel degelijk! Alleen gaan zijn ouders er anders mee om. Ik Kan me voorstellen T.O dat het lastig is...

ik vind het wel heftig dat je kind jou in je buik stompt..
Alle reacties Link kopieren
quote:mabelle schreef op 22 september 2013 @ 18:43:

Echt typisch een aangepast kind dat buurjongetje....iel ik walg daarvan!! (oftewel hij past zich aan aan regels zonder ooit opstandig te doen, verkend niet en heeft geen eigen inbreng) weinig eigenheid dus.





En hoe kom je bij die analyse?





Ik vind het juist raar dat een kindje zich opstelt als volwassene in een gesprek en jou wijst op de regels....





Wij horen hier geen toon, zien geen gezichtsuitdrukking. Misschien heb jij gelijk en is het een brutale kutopmerking, misschien spreekt het kind zijn verwondering uit, of is het slechts een droge constatering.





. Gedraag je als kind...!!!! En inderdaad heel brutaal van hem om dan maar even jou terecht te wijzen...! Bijna bevoogdend maar ja zo wordt hij ook thuis behandeld,





Hoe weet jij dat nou? Misschien heeft hij zich een keer thuis afgevraagd waarom hij niet en een ander wel voor straf naar een slaapkamer moet en kreeg hij dát antwoord.





Samen overleggen en eruit komen van volwassene tot volwassene bijna. Gelijkwaardigheid. Maar ja juist in relatie van ouder tot kind moet het kind ook leren ervaren dat ouders en kind niet altijd gelijkwaardig kunnen zijn en dat je soms door je moeder/vader terecht wordt gewezen!



Dus onthoud ook bij hun opvoeding kan je je vraagtekens zetten...laat je niet gek maken.



Voor meer info google maar eens op de transactionele analyse. Erg interessant!! Al zeg ik het zelf!!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://nl.wikipedia.org/wiki/Transactionele_analyse



geen idee wat TO hier aan zou hebben.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook brutaal. En ja, eens met degene die zeggen dat hij het niet brutaal bedoelt maar iets constateert. Maar is dat niet het hele eieren eten bij kinderen en opvoeden? Wij leren ze wat wel en niet kan. En als dat bij jou anders is dan bij hem thuis, so be it, leert hij dat ook.



Daarbij, gaat het hier niet gewoon om wat jij vindt en wilt in huis? Dat is toch opvoeden: doen wat jij denkt dat goed is?



Ik zou hem daar zeker op wijzen. Dat zou ik niet boos doen, wel duidelijk: 'ik vind dat brutaal, dat wil ik hier niet horen'. Sterker nog, zo heb ik mijn buurmeisje ook eens aangesproken: ik hoef dat niet te horen van jou dus kies maar, of je stopt ermee of je kan gaan.
Ik heb ook wel eens zo'n opmerking van een kind gekregen over mijn rommelige keukenkast. Toen heb ik uitgelegd dat het mij niet stoorde en dat het niet zo beleefd is om er bij anderen een opmerking over te maken. Het kind heeft zelf waarschijnlijk niet door hoe brutaal en ongemanierd het is, dus dat mag je hem best vertellen.

Overigens zou ik een schoppend en bijtend kind niet boos naar zijn kamer sturen als er 'iets mee aan de hand' is. Dan doet dat kind niet om te klieren maar omdat het op een andere manier zijn frustratie niet kan uiten o.i.d. Mijn jongste kan ook explosief reageren en als ik daar dan boos over word of me heel dominant opstel, weet ik zeker dat ik na een uur een kind heb dat compleet over haar toeren is en ik met zweet op de rug sta. Geen gewenste situatie, dus ik kies ervoor om het kind uit de situatie te halen en af te leiden, zodat we het er later nog eens over kunnen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties. Ik denk zoals een aantal al hier aangeven dat het buurjongetje (7 jaar) het echt oprecht niet brutaal bedoelde maar zijn ouders napraat en gewoon niet beter weet dat het ergens anders, anders gaat dan thuis. Ik zou me door deze ene opmerking alleen echt niet op de kast hebben laten jagen als het niet de zoveelste opmerking van hem of zijn broer zou zijn! Elke keer als ik iets met een van mijn kinderen heb (en zij zijn erbij) bemoeien zij zich ermee. Het is dus een optel som van ergenissen. En ja ik weet dat het kinderen zijn maar aangezien ze hier dagelijks zijn heb ik er toch echt wel last van.
Alle reacties Link kopieren
Helaas dat link van blijf gewoonbianca wat onduidelijk is.

Er zijn simpelere uitleggen te vinden. Ik werk op mijn werk veel met deze theorie.

Vanuit dat; heb ik dus inderdaad verschillende ideeën over het gesprek en heb ik een kijk op deze situatie.
Alle reacties Link kopieren
Overigens is de methode van even naar zijn kamer sturen en af laten koelen in zijn geval het beste. Hij mag weer terugkomen zodra hij weer rustig is. Vinden sommige misschien te soft maar in zijn specifieke situatie is dat het niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga het even opzoeken mabelle.
Alle reacties Link kopieren
Als die kinderen vaker opmerkingen maken zou ik er zeker wat van zeggen. Aangeven dat in jouw huis jouw regels gelden en dat je niet wil dat zij opmerkingen maken over de regels die bij jou thuis gelden. Mochten ze toch doorgaan kan je ook rustig zeggen dat je het erg onbeleefd vindt, mochten ze toch nog doorgaan zou ik ze naar huis sturen en aangeven dat ze de rest van de dag niet terug hoeven komen.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
Ga denk ik inderdaad tegen ze zeggen dat ze zich vaak bemoeien als ik iets met mijn kinderen heb en daarbij uitleggen dat ik dat vervelend vind en dat in ieder gezin het anders gaat. Lijkt nu wel een zeer simpele en voor de hand liggende oplossing.
quote:Klopt en wat een mooie kans om het dan voor eens en voor altijd te leren. Want zijn ouders gaan dat dus duidelijk niet doen.



Welja, Enn, omdat het buurkind iets zegt over de manier waarop je je kinderen opvoedt wat je niet zint, vind jij dat je het recht zou hebben de opvoeding van dat kind over te nemen? Kennelijk heb jij als kind onvoldoende geleerd je niet met dingen te bemoeien.





De manier waarop ik mijn kinderen opvoed, lijkt denk ik wel wat op de van de buren, maar dat betekent niet dat ze geen grenzen leren. Schoppen mag hier in huis niet, en dat je soms beter je mond kunt houden, leren ze ook. Zonder dat er een sanctie als naar je kamer gaan tegenover staat, dat wel.

Enn, je schrijft zelf:

quote:Ik denk namelijk echt dat het niet slecht is voor een kind om te beseffen en te leren dat wat hij thuis leert door anderen als brutaal kan worden ervaren. Dat is in mijn ogen helemaal niet slecht en het wordt - gezien zijn reactie op zijn buurvrouw- ook hoog tijd dat hij dit gaat snappen.Dát leer ik mijn kinderen dus. Niet dat ze naar hun kamer moeten oid als ze iets zeggen dat verkeerd valt. Alleen denk ik niet dat ze, zolang ze nog heel klein zijn, altijd allemaal goed kunnen inschatten wat wel en niet kan. Want over sommige dingen die bij de buren anders zijn dan thuis mag je natuurlijk prima opmerkingen maken, over andere dingen niet.
Alle reacties Link kopieren
Kindje zegt gewoon iets wat hij gehoord of geleerd heeft.

Hoef je je niet druk om te maken of op de kast te laten jagen. Kindje voelt zich tegelijk op zijn gemak dus spreekt uit wat hij ziet .( zo zou ik het ervaren. )

Ik houd van gezellig, rustig en harmonieus, mijn kinderen vertellen thuis ook weleens dingen die ze bij anderen opvallen. Ik hoop dat ze dat dus niet hardop zeggen maar voor mij bewaren.





Als een kind hier zegt dat hij het raar vind dat ik dingen op een bepaalde manier doe dan leg ik uit waarom, of maak een grapje ofzoiets. Afhankelijk van de situatie,



Ik zou me er echt niet druk om maken,
Zo even verder lezen, maar: je gaat nu het buurjochie aankijken op wat hij van zijn ouders aan opvoeding meekrijgt? Deze jongen constateert alleen maar een verschil tussen zijn eigen huishouding en dat van jullie. Dat jij dat opvat als commentaar, zegt in mijn ogen meer over jou, dan over de buurjongen.



En nu weer verder lezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miffy schreef op 22 september 2013 @ 20:07:

[...]





Welja, Enn, omdat het buurkind iets zegt over de manier waarop je je kinderen opvoedt wat je niet zint, vind jij dat je het recht zou hebben de opvoeding van dat kind over te nemen? Kennelijk heb jij als kind onvoldoende geleerd je niet met dingen te bemoeien.





De manier waarop ik mijn kinderen opvoed, lijkt denk ik wel wat op de van de buren, maar dat betekent niet dat ze geen grenzen leren. Schoppen mag hier in huis niet, en dat je soms beter je mond kunt houden, leren ze ook. Zonder dat er een sanctie als naar je kamer gaan tegenover staat, dat wel.

Enn, je schrijft zelf:



[...]



Dát leer ik mijn kinderen dus. Niet dat ze naar hun kamer moeten oid als ze iets zeggen dat verkeerd valt. Alleen denk ik niet dat ze, zolang ze nog heel klein zijn, altijd allemaal goed kunnen inschatten wat wel en niet kan. Want over sommige dingen die bij de buren anders zijn dan thuis mag je natuurlijk prima opmerkingen maken, over andere dingen niet.

Goh Miffy ik schreef het persoonlijk niet aan jou hoor.:)



Heb je net de laatste posts van TO nog gelezen? Heb je gelezen dat deze kinderen dus iedere keer als er iets met de kinderen van TO en TO speelt in haar huis, deze buurkinderen hun zegje doen? Wat zou dat kunnen zeggen? Wellicht dat de ouders van de buurkinderen in het bijzijn van hun kinderen de opvoeding van de hun buurvrouw (TO) bespreken? Geen idee natuurlijk ik ben er niet bij.



En jij bent toch niet de buurvrouw van TO? Of wel?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:marretje23 schreef op 22 september 2013 @ 19:18:

. Ik zou me door deze ene opmerking alleen echt niet op de kast hebben laten jagen als het niet de zoveelste opmerking van hem of zijn broer zou zijn! Elke keer als ik iets met een van mijn kinderen heb (en zij zijn erbij) bemoeien zij zich ermee. Het is dus een optel som van ergenissen. En ja ik weet dat het kinderen zijn maar aangezien ze hier dagelijks zijn heb ik er toch echt wel last van.Grenzen stellen dus. Het is jouw huis en het zijn jouw normen en waarden.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Mooi, ik was mosterd! Fijn om te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Enn voor nog wat verdere verduidelijking want er worden mij nu dingen op het bord geschoven die ik niet geschreven heb.

Ik ga vanaf nu zeker grenzen aangeven.
Alle reacties Link kopieren
quote:marretje23 schreef op 22 september 2013 @ 22:25:

Ik ga vanaf nu zeker grenzen aangeven.Yup want in mijn huis gelden mijn regels en die stel ik rustig ,duidelijk en vriendelijk.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven