Hoe zouden jullie reageren?

22-09-2013 17:51 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen spelen bijna dag en nacht met buurkinderen die op een andere manier opgevoed worden dan onze kinderen. De ouders zijn heel respectvol en zeggen eigenlijk bijna nooit nee en straffen in hoge uitzondering. Nou ben ik zelf ook helemaal niet streng maar moet mijn kinderen af en toe wel flink hun grenzen aangeven. Zoals vandaag toen mijn zoontje mij heel hard in mijn buik stompte en vervolgens zijn broer wilde bijten. ik stuurde mijn zoontje op boze toon naar zijn kamer om af te koelen. Meteen daarna zegt mijn buurjongetje: bij ons thuis hoeft een kind nooit naar zijn kamer, want dat is een veilige plek en moet geen strafplek zijn. Ik wist echt niet hoe ik moest reageren, dit is echt de zoveelste voorbeeld van hoe ik door hem of zijn broer wordt gewezen op wat ik fout doe in de opvoeding! Ik merk dat ik daardoor eigenlijk helemaal geen zin meer heb in hun aanwezigheid en ook nog eens ga twijfelen aan mijn handelen ook.

Hoe zouden jullie reageren?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er helemaal niet op reageren maar wel een zwaardere straf verzinnen voor het stompen en bijten, ze komen er makkelijk van af bij je, m.i.
quote:draaiorgel schreef op 22 september 2013 @ 18:11:

Ik zie geen leeftijden staan van de kinderen, maar ik denk dat het meer een constatering is, en dat er geen waardeoordeel aan vastzit.Eens, denk dat buurkind het alleen heeft gezegd omdat het hem opvalt en dat uitspreekt. Vermoed dat zijn ouders hem uitleggen waarom ze de dingen doen zoals zij het doen, zodat hij ook begrijpt wat de reden is waarom ze iets doen of niet. Vandaar ook de opmerking dat de slaapkamer een 'veilige ruimte' moet zijn. Het lijkt mij stug dat een kind dit soort woorden uitspreekt om iemand anders te veroordelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk alleen niet dat het brutaal bedoeld is. Laat het van je afglijden!
Alle reacties Link kopieren
quote:Nemesis. schreef op 22 september 2013 @ 18:18:

Op mij komt het alles behalve brutaal over, en zeker niet wijsneuzerig of jou op een fout in je opvoeding wijzen.

Het is een kind, dus hij hoeft die "taal" toch niet te spreken? Dat hoort bij volwassenen. Ik vind "dit soort" kinderen erg onprettig om mee om te gaan. Heel betweterig. Kinderen hoeven volwassenen niet aan te spreken op hun opvoeding.
Alle reacties Link kopieren
Direct afkappen dat jouw buurkind zich op deze wijze bemoeit met jouw opvoeding. Als is het maar om het buurkind wel de grenzen van buitenshuis te leren. Dat jongetje kan er niets aan doen want schijnbaar mag hij thuis op hetzelfde niveau als zijn ouders meepraten. Maar zo ziet de buitenwereld er nou eenmaal niet uit ongeacht dus wat die ouders hem leren. Dus afkappen die handel en leer hem grenzen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kinderen hoeven volwassenen niet aan te spreken op hun opvoeding



Maar ik lees hier ook niet dat dat kind TO aanspreekt op haar opvoeding. En zeker niet bewust. Dat kind herhaalt gewoon wat zijn ouders zeggen. Niks meer, niks minder. Hij uit hooguit wat verbazing, meer niet.



Sorry maar volgens mij laat TO zich gewoon veel te snel op de kast jagen in haar irritatie en/of machteloosheid van de situatie.
quote:emma77emma schreef op 22 september 2013 @ 18:20:

[...]





Het is een kind, dus hij hoeft die "taal" toch niet te spreken? Dat hoort bij volwassenen. Ik vind "dit soort" kinderen erg onprettig om mee om te gaan. Heel betweterig. Kinderen hoeven volwassenen niet aan te spreken op hun opvoeding.Ja maar als de situatie anders is? Moeder slaat kind verrot, mag buurkind niet zeggen dat dat bij hem thuis niet gebeurt? Want hij is een kind en dan mag hij niet met een volwassene over praten?
Alle reacties Link kopieren
quote:Nemesis. schreef op 22 september 2013 @ 18:18:

Op mij komt het alles behalve brutaal over, en zeker niet wijsneuzerig of jou op een fout in je opvoeding wijzen.Op bepaalde momenten en in bepaalde situaties heb je niets te vinden en/of te zeggen. Dat weet iedereen en dit jongetje heeft dat duidelijk nog te leren.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Enn schreef op 22 september 2013 @ 18:24:

[...]





Op bepaalde momenten en in bepaalde situaties heb je niets te vinden en/of te zeggen. Dat weet iedereen en dit jongetje heeft dat duidelijk nog te leren.Daar kan ik mij wel iets bij bedenken. Zou tegen buurkind zeggen dat bij jou thuis de dingen anders gaan en daarmee is de kous af.
Alle reacties Link kopieren
quote:draaiorgel schreef op 22 september 2013 @ 18:05:

Ik denk dat het kind zwaar verwaarloosd wordt. Moeders idee van opvoeding is kennelijk kind naar marathon van Jo Forst the Nanny laten kijken.......
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Op bepaalde momenten en in bepaalde situaties heb je niets te vinden en/of te zeggen. Dat weet iedereen en dit jongetje heeft dat duidelijk nog te leren.En daar is het dus een kind voor. Die niet kan inschatten dat zo'n opmerking wel eens heel erg verkeerd kan vallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nemesis. schreef op 22 september 2013 @ 18:26:

[...]





En daar is het dus een kind voor. Die niet kan inschatten dat zo'n opmerking wel eens heel erg verkeerd kan vallen.

Klopt en wat een mooie kans om het dan voor eens en voor altijd te leren. Want zijn ouders gaan dat dus duidelijk niet doen.



Dan maar door anderen toch? Het gaat sowieso gebeuren dus kan TO net zo goed ook heel duidelijk zijn.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Brutaal?

Hij merkt gewoon op dat het er bij hem thuis anders aan toe gaat.



Een kind is echt nog niet zo pienter om zoiets te zeggen als aanval op jouw opvoeding. Ik zou het dan ook niet als aanval zien.



Hou het gewoon simpel: 'Dat kan, dat is jouw huis, in dit huis gelden andere regels. Op school moet je bijvoorbeeld op de gang staan voor straf. Dat hoeft niet goed of fout te zijn, dat zijn gewoon andere regels.'
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je Enn. En natuurlijk kan TO iets zeggen in de trant van 'maar bij ons gaat het nu eenmaal wel zo' en punt. Maar om nou met z'n allen te roepen dat dat kind brutaal is en hem eens goed toe te spreken..... Met gewoon uitleggen bereik je bij kinderen veel meer. Ik geloof echt niet dat hij het met nare bedoelingen zei.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hoogstwaarschijnlijk iets geks gezegd hebben.



" hij boft nog; op vrijdag sluit ik stoute kinderen altijd op in de kelder " oid.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:emma77emma schreef op 22 september 2013 @ 18:20:

[...]





Het is een kind, dus hij hoeft die "taal" toch niet te spreken? Dat hoort bij volwassenen. Ik vind "dit soort" kinderen erg onprettig om mee om te gaan. Heel betweterig. Kinderen hoeven volwassenen niet aan te spreken op hun opvoeding.



Helemaal eens.

Ik zou er zeker wat van zeggen Marretje. Hier in huis gaat het zo, klaar.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Goh,slim ventje daar zou je nog een puntje aan kunnen zuigen.

Een kind die jou in de buik stompt en jij maakt je hier druk om? Really?
anoniem_184855 wijzigde dit bericht op 22-09-2013 18:31
Reden: F
% gewijzigd
Be kind but not weak.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 22 september 2013 @ 18:22:

Direct afkappen dat jouw buurkind zich op deze wijze bemoeit met jouw opvoeding. Als is het maar om het buurkind wel de grenzen van buitenshuis te leren. Dat jongetje kan er niets aan doen want schijnbaar mag hij thuis op hetzelfde niveau als zijn ouders meepraten. Maar zo ziet de buitenwereld er nou eenmaal niet uit ongeacht dus wat die ouders hem leren. Dus afkappen die handel en leer hem grenzen.En dit.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nou toe maar, 'dit soort kinderen' en 'onprettig om mee om te gaan' Het is een kind! Die zeggen wat ze zien en opvalt. Jouw kind zegt straks misschien ook tegen je: 'Maar bij Klaas hoeven ze nooit hun bord leeg te eten!' oid.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 september 2013 @ 18:28:

Ik zou hoogstwaarschijnlijk iets geks gezegd hebben.



" hij boft nog; op vrijdag sluit ik stoute kinderen altijd op in de kelder " oid.Weet je zeker dat het gezellig wordt op de komende buurtBBQ.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat stompen en bijten ook heel wat zorgelijker dan die opmerking trouwens.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 22 september 2013 @ 18:32:

[...]





Weet je zeker dat het gezellig wordt op de komende buurtBBQ.





Ben je gek!



Zo heb ik dat altijd gedaan, met dat soort op- en aanmerkingen van andere kinderen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
De discussie gaat er denk ik niet om of het wel of niet brutaal gedrag is. En mocht dit wel zo zijn dan wil ik deze heel even naast me neerleggen.



Ik denk namelijk echt dat het niet slecht is voor een kind om te beseffen en te leren dat wat hij thuis leert door anderen als brutaal kan worden ervaren. Dat is in mijn ogen helemaal niet slecht en het wordt - gezien zijn reactie op zijn buurvrouw- ook hoog tijd dat hij dit gaat snappen.



Er bestaan dus mensen die zijn vragen en opmerkingen dus als brutaal ervaren en dat is denk ik wat dit jongetje moet gaan snappen. Ik ben er geen voorstander van om de verantwoording altijd maar bij de volwassene leggen ook al heeft deze vanzelfsprekend eigen gedrag te beheersen.



Laat dit kind snappen wat jouw grenzen zijn zonder hem met boosheid te benaderen. Het is jouw huis en het zijn jouw grenzen. Punt uit.



.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Laat dit kind snappen wat jouw grenzen zijn zonder hem met boosheid te benaderen. Het is jouw huis en het zijn jouw grenzen. Punt uit.Eens.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen zijn nét mensen.... heel vreemd.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven