Hoeveel kleedgeld aan 14-jarige?

28-09-2016 18:01 180 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al. Volgens nibud is dat rond de 50 euro per mnd. Maar als alleenstaande vind ik dat best veel geld. Mijn zoon wil graag merk shirts..schoenen en trainingspak. Zie ze idd op school er veel mee lopen. Maar het houdt een keer op. Hij wil wel een bijbaantje gaan zoeken. Ook krijgt hij 'maar' 10 euro zakgeld in de mnd. Nu mijn vraag; hoeveel geven jullie en betalen zij daar alles van? En hoeveel zakgeld geef je ze? Ik ben erg benieuwd, want ik kom er niet uit.
Alle reacties Link kopieren
ik kreeg ook 50 euro per maand op mijn 14e (van mijn 14e tot en met mijn 17e overigens). En daar moest ik alles van kopen. Kleding, ondergoed, jassen, schoenen etc. Dus als hij merkshirts enzovoort wil moet hij zijn kleedgeld opsparen! Wel hem duidelijk meegeven dat hij wel geld moet overhouden voor een winterjas enzo als hij dit jaar een nieuwe nodig heeft.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Kleedgeld was bij mij 50 euro. Op is op. Wil ik merkkleding? Prima, dan moet ik sparen en kan ik maar af en toe iets kopen of een baantje erbij nemen.
Alle reacties Link kopieren
Dit is wat het Nibud zegt.



Een jongen van 12 jaar en ouder heeft minimaal €55,50 per maand nodig. Dit is wel voor ALLE kleding, dus inclusief jas, schoenen, sportkleding, ondergoed etc.



Maak goede afspraken met je zoon waarvoor het kleedgeld dient en of dat jij ook nog kleding gaat betalen. Uiteraard moet dit ook binnen jullie financien passen. Leg dit dan ook uit. En leer je zoon om verstandig kleding te kopen, kijk eventueel op markplaats of tweedehands winkel voor specifieke merkkleding. Of vraag dit voor een verjaardag.



Laat ook zien dat hij voor die schoenen van €80, wel 3 dagen moet werken bij zijn bijbaantje (of hoe lang dan ook) en wil hij die schoenen dan nog?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Nibud vind ik vaak erg onrealistisch en aan de lage kant.

Maar ik zou wel een gesprek aanknopen en laten zien dat merkkleding (op goede schoenen na dan) verspilling zijn op die leeftijd aangezien je nog groeit.

Wat is er mis met een H&M'tje op die leeftijd?



Een goedkope redelijke winterjas is toch al gauw 50 - 60

Een t-shirt een tientje - 20 euro.

Een paar goede schoenen zit je toch ook al gauw op de 50 - 80 euro

Een jeans 30 - 40 euro

Een paar hoodies/truien ook zo'n 30 euro pst.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Koop die dure merkkleding dan tweedehands op Marktplaats,blijft echt veel langer mooi dan de goedkope kleding.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 50 per maand (600 per jaar) niet veel. Een 14-jarige groeit als kool. Probeer maar eens een lijstje te maken van wat hij per jaar minimaal nodig heeft. Ik verzin maar wat uit mijn hoofd, heb niet zoveel verstand van puberkleding:



- 1 zomerjas (40 euro)

- 1 winterjas (40 euro)

- 2 paar schoenen (2* 40 = 80 euro)

- 4 broeken (4 * 20 = 80 euro)

- 8 shirts/tops (8 * 10 = 80 euro)

- truien (2 * 20 = 40 euro)

- overhemden (2 * 10 = 20 euro, draagt hij toch alleen bij nette gelegenheden)

- ondergoed, ondershirts (50 euro)

- sokken (20 euro)

- nachtkleding (?) (0)

- zwem- en sportkleding (50 euro)

- sportschoenen (?) (0)



Dan zit je al op 500 euro, en dit zijn volgens mij echt vrij lage bedragen, dit is echt primark-kwaliteit, geen merkspul? Tenzij je dus een traaggroeiende puber hebt die het jaar erna nog in zijn jas van vorig jaar past, of hij kan dingen overnemen van een oudere broer, maar beide lijken me niet ideaal?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Ik mocht toen de kinderbijslag aan kleding spenderen. En daar hoefte ik dan geen schoenen en jassen van te kopen.



Wij sparen nu de kinderbijslag voor kind voor zijn uitzet/rijbewijs dus we moeten een andere constructie bedenken als hij oud genoeg is om zelf kleren te kopen.



Maar als iedereen hier €100 per maand roept en jij kan het niet betalen houdt het toch op? Voor iedereen zal het anders zijn
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
quote:violetskies schreef op 28 september 2016 @ 18:15:

Nibud vind ik vaak erg onrealistisch en aan de lage kant.

Maar ik zou wel een gesprek aanknopen en laten zien dat merkkleding (op goede schoenen na dan) verspilling zijn op die leeftijd aangezien je nog groeit.

Wat is er mis met een H&M'tje op die leeftijd?



Een goedkope redelijke winterjas is toch al gauw 50 - 60

Een t-shirt een tientje - 20 euro.

Een paar goede schoenen zit je toch ook al gauw op de 50 - 80 euro

Een jeans 30 - 40 euro

Een paar hoodies/truien ook zo'n 30 euro pst.



Aan de lage kant? Met jouw prijzen zit je op:

60+20+80+40+30=230.

Gooi er nog wat extra shirts, truien, sokken en ondergoed bij en je zit op 300 euro. Dat is dus 25 euro per maand. De helft van wat Nibud adviseert.

Leg mij dus nog even uit waarom je de bedragen van Nibud onrealistisch laag vindt?
Vivo per lei
Alle reacties Link kopieren
quote:DuploPanda schreef op 28 september 2016 @ 18:24:

[...]





Aan de lage kant? Met jouw prijzen zit je op:

60+20+80+40+30=230.

Gooi er nog wat extra shirts, truien, sokken en ondergoed bij en je zit op 300 euro. Dat is dus 25 euro per maand. De helft van wat Nibud adviseert.

Leg mij dus nog even uit waarom je de bedragen van Nibud onrealistisch laag vindt? Jouw puber loopt het hele jaar in 1 broek en 1 hoodie?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Hier een jaar lang bijgehouden wat ik per kind uitgaf. Dat kwam op 45 euro per maand uit. Dochter krijgt dus 45 euro. Daar doet ze alles van. Jassen, schoenen, kleding, ondergoed.



Hier al jaren de regel dat je genoeg hebt aan vijf à zes setjes goede kleding tegen elkaar. Dan kun je best nog wel aardige spullen kopen, maar geen merkkleding.
Alle reacties Link kopieren
Tien euro zakgeld vind ik iig aan de lage kant, zeker voor een 14 jarige. Weet niet wat hij er allemaal van moet kopen, maar als er ook cadeaus van gekocht moeten worden gaat hij er hard door heen.

Wel is het zoals iemand hiervoor al schreef, heb je het niet dan heb je het niet.
Mijn dochter krijgt al jaren, sinds haar 12e, 62,50 zak- en kleedgeld per maand en komt daarmee uit. Af en toe gaat ze met oma kleding kopen en de sportkleding voor school betaal ik extra. Ook de kapper is apart.
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 28 september 2016 @ 18:27:

[...]



Jouw puber loopt het hele jaar in 1 broek en 1 hoodie?



Het punt wat ik wou maken is dat ik haar causale verband niet begreep. Ze zegt enerzijds dat ze het advies van het Nibud onrealistisch laag vindt, terwijl afgaande op haar berekening het een heel redelijk advies is. Dat is wat ik niet begreep.



Dat staat los van mijn mening over het Nibud.
Vivo per lei
Alle reacties Link kopieren
quote:hamerhaai schreef op 28 september 2016 @ 18:11:

Dit is wat het Nibud zegt.



Een jongen van 12 jaar en ouder heeft minimaal €55,50 per maand nodig. Dit is wel voor ALLE kleding, dus inclusief jas, schoenen, sportkleding, ondergoed etc.



Maak goede afspraken met je zoon waarvoor het kleedgeld dient en of dat jij ook nog kleding gaat betalen. Uiteraard moet dit ook binnen jullie financien passen. Leg dit dan ook uit. En leer je zoon om verstandig kleding te kopen, kijk eventueel op markplaats of tweedehands winkel voor specifieke merkkleding. Of vraag dit voor een verjaardag.



Laat ook zien dat hij voor die schoenen van €80, wel 3 dagen moet werken bij zijn bijbaantje (of hoe lang dan ook) en wil hij die schoenen dan nog?



schoeisel zou ik buiten het kleedgeld houden.

Goed schoeisel is heel belangrijk en vaak onder de 100 euro krijg je niet veel goeds helaas.
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 28 september 2016 @ 18:27:

[...]



Jouw puber loopt het hele jaar in 1 broek en 1 hoodie?Dit en pubers groeien snel uit hun kleding...
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Zoon van 14 krijgt 50 euro kleedgeld en verdient nog 55 euro per maand bij met folderwijk en tuin bijhouden bij iemand in de buurt. Sportkleding betalen wij. Rest betaalt hij zelf (ook winterjas en schoenen). Komt goed met geld uit en koopt ook af en toe merkkleding. Wordt zich op deze manier erg bewust van waarde van geld.
Alle reacties Link kopieren
quote:DuploPanda schreef op 28 september 2016 @ 18:32:

[...]





Het punt wat ik wou maken is dat ik haar causale verband niet begreep. Ze zegt enerzijds dat ze het advies van het Nibud onrealistisch laag vindt, terwijl afgaande op haar berekening het een heel redelijk advies is. Dat is wat ik niet begreep.



Dat staat los van mijn mening over het Nibud.Nee, zij noemt prijzen voor losse artikelen.Een jas, een shirt, een paar schoenen, een broek en een per stuk prijs voor truien. Als je dan 2 jassen, 8 shirts, 2 paar schoenen, 4 jeans en 2 truien per jaar koopt, zit je al rond het Nibud-budget. Je kunt haar prijzen toch niet gewoon zo optellen en dat als jaarbudget nemen? Dan heb je 1 broek en 1 trui!
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik vind Nibud altijd erg realistisch. Ook al zouden we meer kunnen geven, willen we onze kinderen graag zuinigheid mee geven. Een winterjas heb je echt niet elk jaar nodig bijvoorbeeld.



Ook bij andere dingen vergelijk ik ons patroon wel met Nibud en blijk ik aardig Nibudprrof te zijn.
Ik kreeg op die leeftijd 75 euro per maand (zak- en kleedgeld bij elkaar), en mijn ouders betaalde dan mijn winterjas. Dat is 14 jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren
wij geven 45 euro per maand maar daar hoeven ze niet een winterjas van te betalen (kopen we samen als ik het nodig vind, en dat is niet elk jaar), en ze krijgen 1 paar goede winterschoenen per jaar. Daarnaast betaal ik bh's omdat dat bij een grotere maat erg prijzig is.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Zoon van 15 krijgt sinds een halfjaar kleedgeld, we hebben zijn kinderbijslag-bedrag hiervoor gehanteerd; 95 euro per maand.



Hiervan koopt hij zijn kleding (shirts/broeken/ondergoed etc.) maar schoenen (2 paar + gymschoenen) en jassen betalen wij.

Hij is erg van de merkkleding dus hij merkt steeds al dat het echt even slikken is, zo'n Stone Island shirt dat 'm al 90 euro kost.

Voor hem motivatie om zorgvuldig met zijn geld om te gaan, te sparen, bij te verdienen of andere keuzes te maken.



Dingen als sportkleding betalen we ook trouwens. Vind ik ook onder hobby/sport vallen, net zoiets als een fiets bijv.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg altijd de kinderbijslag en daar moest ik alles van kopen. Dus meer dan 50 euro per maand.
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet je geven wat je kan missen.



Is dat €30 dan is dat maar zo!

En dan van de kinderbijslag kan hij misschien duurdere schoenen kopen en een jas of wat dan nodig is.



Wat je niet hebt, heb je niet, simpel zat!

En tuurlijk is dit onwijs rot want je wilt ze alles geven, maar misschien zodra je financieel meer ruimte hebt dat je ook wat meer kunt geven.





€2,50 is wel heel weinig voor een 14jarige per week.

Dat is 0,35€ per dag.

Kan je geen blikje drinken van kopen ...
Alle reacties Link kopieren
Laten we zeggen 2 jassen: een winterjas + zomerjas samen 100 euro

3 spijkerbroeken samen 120 euro

4 truien samen 120 euro

6 t-shirts samen 100

3 overhemden/blouses samen 100

2 paar schoenen voor normaal gebruik en 1 paar 'sportschoenen' samen 180

onderkleding/zwemkleding/sokken 80

sportoutfit 80

2 zomerbroeken samen 50

Onvoorziene kleding uitgaven (trouwerij/feestdagen) 70



Dan zit je toch op 1000 euro per jaar.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven