Hoeveel kleedgeld aan 14-jarige?

28-09-2016 18:01 180 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al. Volgens nibud is dat rond de 50 euro per mnd. Maar als alleenstaande vind ik dat best veel geld. Mijn zoon wil graag merk shirts..schoenen en trainingspak. Zie ze idd op school er veel mee lopen. Maar het houdt een keer op. Hij wil wel een bijbaantje gaan zoeken. Ook krijgt hij 'maar' 10 euro zakgeld in de mnd. Nu mijn vraag; hoeveel geven jullie en betalen zij daar alles van? En hoeveel zakgeld geef je ze? Ik ben erg benieuwd, want ik kom er niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Maar de vraag was toch niet of je het wel of niet kan betalen en wat je dus geeft? De vraag was is 50 euro veel. Nou nee dus.

Voor een normale puber is dat best heel krap, iig als ze er alles van moeten doen.

Ook dat tientje p maand is best heel weinig.

En dat het weinig is heeft niets te maken met wat je wel en niet kan betalen. Alhoewel de kinderbijslag ed natuurlijk wel meer is en je best de gehele kinderbijslag aan je kind zou kunnen besteden.
Alle reacties Link kopieren
quote:swifty schreef op 28 september 2016 @ 22:24:

[...]





Vind ik ook een goeie, de kinderbijslag aan kind direct geven.Moet dat wel kunnen. Schoolboeken, schoolreis, eten, sport, je houdt genoeg kosten aan een kind buiten kleding.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Maar 100/3mnd is toch prima als hij daarnaast bijvoorbeeld wekelijks tijdschriften enzo rondbrengt? Mag je als 14-jarige doen en het levert hem zo'n 70-80 euro per maand op.

Ik zie het probleem niet geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 28 september 2016 @ 22:40:



[...]



Moet dat wel kunnen. Schoolboeken, schoolreis, eten, sport, je houdt genoeg kosten aan een kind buiten kleding.Als je zo krap zit dat je 50 euro al te veel vind dan geef je óf te veel uit of je hebt lage inkomsten. In dat laatste geval zijn er voor boeken , sporten, schooluitjes diverse potjes. Dat is bij iedere gemeente anders maar iedere gemeente heeft wel wat.
Alle reacties Link kopieren
quote:konijn82 schreef op 28 september 2016 @ 23:00:

Maar 100/3mnd is toch prima als hij daarnaast bijvoorbeeld wekelijks tijdschriften enzo rondbrengt? Mag je als 14-jarige doen en het levert hem zo'n 70-80 euro per maand op.

Ik zie het probleem niet geloof ik.Houd er wel rekening mee dat inkomsten van kinderen bij het inkomen van de ouder(s) word gerekend . Is niet altijd gunstig.
quote:handigmetgeld schreef op 28 september 2016 @ 22:40:



[...]



Moet dat wel kunnen. Schoolboeken, schoolreis, eten, sport, je houdt genoeg kosten aan een kind buiten kleding.



Dit.

En nee niet iedereen heeft recht op hulp bij kosten boeken en sport ect vanuit potjes. Ook niet elke gemeente heeft daar een (zelfde) budget voor en hanteert eigen regels en voorwaarden indien ze er wel zijn.



Wij hebben geen hoog inkomen (en gelukkig een zeer goede budgettering maar toch een beperkt budget) maar hebben geen enkel recht op welke van deze regeling of toeslagen.

Is prima maar betekend dus niet automatisch dat onze kinderen de gehele kinderbijslag krijgen voor kleding.

Sport en school zouden daar misschien ook van betaald moeten gaan worden.
Nogmaals ik zou kijken wat je nu zelf elke maand ongeveer kwijt bent aan kleding en vanuit daar een bedrag verzinnen. Niemand kan hier in je portemonnee kijken.



En laat hem inderdaad een bijbaantje nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg 80 gulden per maand en elk zomer en winter een paar goede schoenen en een goede jas
Alle reacties Link kopieren
Sor, ik zou je zoon het bedrag geven dat je nu ook aan zijn kleding besteed. Zo te lezen kan hij daar prima kleding van kopen, alleen geen dure merkkleding. Wil hij per se wel merkkleding? Dan kan hij een bijbaantje nemen en ervoor werken. Daar is helemaal niets mis mee hoor, ook al lijkt het misschien wel zo door de bedragen die hier genoemd worden.
quote:nina1966 schreef op 28 september 2016 @ 23:03:

[...]



Houd er wel rekening mee dat inkomsten van kinderen bij het inkomen van de ouder(s) word gerekend . Is niet altijd gunstig.Hoe kom je daarbij? Vermogen wel maar inkomen niet.
Alle reacties Link kopieren
50 Euro is een redelijk bedrag hoor voor een 14 jarige. Leren sparen voor iets duurders is niets mis mee.



Ik kreeg rond die leeftijd 100 gulden per maand en kan mij nog heel goed herinneren dat ik dolgraag een miss sixty broek wilde van 120 gulden. Dat werd dus sparen, want ik moest van die 100 gulden alles betalen. Dus ook ondergoed, sokken, schoenen, jas, cadeau's etc. Daar kwam vrij snel ook extra sport activiteiten bij, (wilde naast ballet ook gaan tennissen) als ik dat wilde doen en ben toen post gaan bezorgen. Mijn ouders wilde best dat racket betalen, maar dat was dan alvast mijn verjaardagscadeau. Op mijn verjaardag kreeg ik dan iets kleins, gewoon voor het idee.



Het maakte mij in ieder geval bewust van geld. Op = op en het leert je keuzes maken. Dat hoort nou eenmaal bij het leven.



Is 50 euro niet voldoende, prima dan moet je iets gaan doen om maandelijks meer te besteden.
Eigen belang is groot belang
quote:nina1966 schreef op 28 september 2016 @ 22:36:

Maar de vraag was toch niet of je het wel of niet kan betalen en wat je dus geeft? De vraag was is 50 euro veel. Nou nee dus.

Voor een normale puber is dat best heel krap, iig als ze er alles van moeten doen.

Ook dat tientje p maand is best heel weinig.

En dat het weinig is heeft niets te maken met wat je wel en niet kan betalen. Alhoewel de kinderbijslag ed natuurlijk wel meer is en je best de gehele kinderbijslag aan je kind zou kunnen besteden.

De vraag was of 50 euro veel was. Jij zegt: 'Nou nee dus.'

Ik vind het genoeg, jij niet. Is ook maar een MENING. Is het veel voor kind van TO? Ja, best wel, want de TO kan het net aan missen, dus zal kind van TO het ermee moeten doen. Punt.



En dan is mijn mening weer dat TO beter weinig kan geven dan veel. Als ze krap geld geeft kan ze altijd nog besluiten bij te springen als het toch te lastig is voor kind om het goed te plannen. Of om hem een keer te verwennen als hij enorm zijn best heeft gedaan om uit te komen.



Hier krijgt dochter krap kleedgeld en toen ze pas bij Hunkemuller BH's wilde kopen was de tweede BH voor de helft vd prijs. Ze kocht een soort duo pak en dat telde maar voor een.

Eigenlijk had ze een derde BH niet beslist nodig en ook het geld er niet voor. Gebruiken kon ze hem wel Op zo'n moment trek ik dan mijn portemonnee.
quote:Sor schreef op 28 september 2016 @ 21:59:

Bedankt voor alle reacties. Nog steeds lastiger eigenlijk, want mijn kind wil geen ca en hm meer. Vind hij niet mooi. Nu doet hij het er maar mee. Maar als hij zelf geld heeft

Leert hij ms hoe duur de dingen zijn.



En zijn zakgeld maakt hij niet op. Sporadisch een uitje)(chilt graag met vrienden thuis ) dus meeste gaat op aan eten. Maar ik wil dat hij er ook wat voor gaat doen!!! Voorheen kocht ik uitverkoop enzo. Nu online kan hij uit bepaalde kleding kiezen (ik kijk naar prijs.hij naar uiterlijk) maar de keuze wordt steeds kleiner wat ik betaalbaar vind en hij mooi. Ik dacht om hem 100 te geven in de drie maanden en hem daar alles..behalve ondergoed en sokken en winterjas, van laat betalen...dat is, zoala ik hier lees niet te doen .Je zoon zal dan heel handig moeten worden met geld, wat je niet hebt kun je niet geven TO simpel. Je zoon kan op marktplaats echt veel merkkleding vinden veel goedkoper dan nieuw, en vaak is het zo goed als nieuw. Dat hij C&A niet meer wil, snap ik dat is een imago dingetje, (want ze hebben er tegenwoordig ook echt leuke dingen) maar Jack en Jones, de WE, H&M en soms de Cool CAT zijn winkels die echt leuke kleding hebben, voor minder geld dan merkkleding. Ik koop trouwens de broeken van Jack en Jones ook wel eens op marktplaats. Scheelt zoveel. Moet zeggen de oudste doet nu wel lang met zijn kleding, hij groeit bijna niet meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ariellle schreef op 28 september 2016 @ 21:55:

[...]



Ben het op zich helemaal met je eens, maar het hangt wel een beetje af in welke omgeving je woont, waar je naar school gaat etc.

Ik leef zelf redelijk zuinig, koop zelden kleren voor de volle prijs, koop als het kan dingen bij Action, Zeeman, probeer mijn kinderen ook te leren dat geld niet aan een boom groeit, maar het is ook niet leuk als je kind aanzienlijk minder te besteden heeft dan andere kinderen binnen de vriendenkring.



Maar daar zit ook een grens aan, ik zit dus echt aan de onderkant van wat andere kinderen in onze omgeving krijgen (weet ik niet van kind, maar van ouders ), maar vind dus ook dat dan wat er te "weinig" is, maar bijverdiend moet worden, dat gebeurt gelukkig ook.Het een hangt met het ander samen denk ik. Je zoekt toch ook een school uit die bij je past, waar je je prettig voelt enz. En daar zijn gelukkig meer mensen die denken net als jij. Mijn kinderen lopen er allemaal leuk en goed verzorgd bij, ze zijn erg handig in het scoren van uitverkoopjes en als het iets duurder is zijn ze bereid tot het doen van concessies. Maar zo leven wij zelf ook, dus ze zien het al hun hele leven.
quote:ecam2015 schreef op 28 september 2016 @ 20:02:

[...]





Daar is toch de kinderbijslag voor ?!

Een 14 jarige krijgt €282,16 per kwartaal.

Daar moet je kind toch wel goede schoenen voor kunnen kopen lijkt mij



Klopt hoor.

Ik zei alleen dat het Nibud naar mijn idee wel een heel minimaal bedrag aangeeft met die 55 euro per maand voor een jongen.

Een 14-jarige ontvangt 94,- euro sowieso aan kinderbijslag p.mnd dus ik snap niet zo goed waarom Nibud zo laag zit.
quote:Bambi schreef op 29 september 2016 @ 08:48:

[...]





Klopt hoor.

Ik zei alleen dat het Nibud naar mijn idee wel een heel minimaal bedrag aangeeft met die 55 euro per maand voor een jongen.

Een 14-jarige ontvangt 94,- euro sowieso aan kinderbijslag p.mnd dus ik snap niet zo goed waarom Nibud zo laag zit.

Kinderbijslag zien als kleedgeld vind ik dan weer raar, los van wat het Nibud voorschrijft. In mijn ogen krijg je kinderbijslag als ondersteuning bij het opvoeden van je zoon of dochter, niet om je kind aan te kleden. Dat je het geld gebruikt om je kind mee aan te kleden, dat is wat anders, maar vind niet dat dat geld van het kind is, kind gaat naar school, eet, wast zich, heeft een bed nodig, etc.



Overigens vind ik ook dat kinderbijslag afgeschaft zou mogen worden, zeker om het aan iedereen te geven, van mij mag de minima meer en ik heb het BV niet nodig en daar zou de overheid van mij dan een keuze in mogen maken, maar goed andere discussie. ;)
quote:Bambi schreef op 29 september 2016 @ 08:48:

[...]





Klopt hoor.

Ik zei alleen dat het Nibud naar mijn idee wel een heel minimaal bedrag aangeeft met die 55 euro per maand voor een jongen.

Een 14-jarige ontvangt 94,- euro sowieso aan kinderbijslag p.mnd dus ik snap niet zo goed waarom Nibud zo laag zit.Omdat een kind meer nodig heeft dan kleding? Sport, ouderbijdrage voor school, voeding, een fiets, een dak boven zijn hoofd. Je kunt niet stellen dat iedereen het hele bedrag van de kinderbijslag aan kleding kan uitgeven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bambi schreef op 29 september 2016 @ 08:48:

[...]





Klopt hoor.

Ik zei alleen dat het Nibud naar mijn idee wel een heel minimaal bedrag aangeeft met die 55 euro per maand voor een jongen.

Een 14-jarige ontvangt 94,- euro sowieso aan kinderbijslag p.mnd dus ik snap niet zo goed waarom Nibud zo laag zit.



Ik vind het niet laag. Van 600 euro (op jaarbasis) kun je best al een heel fatsoenlijke garderobe samenstellen, op voorwaarde dat je dus niet persé merkkleding wilt.



Een jaar of vijf geleden wilde mijn dochter Bjorn Borg onderbroeken. Bijna twintig euro voor één onderbroek. Bij de hema krijg je prima onderbroeken, drie voor een tientje.

Je kunt een mascara kopen voor vijf euro, je kunt ook bij douglas naar binnen lopen en er eentje van veertig euro kopen.

Leren schoenen kosten bij van Haren rond de 60 euro, bij Durlinger 150.

Jeans kosten bij de C&A tussen de twintig en veertig euro, een merkbroek kost een veelvoud daarvan.

En dan worden ze vaak ook nog eens in dezelfde Chinese fabriek gemaakt, met dezelfde mal en dezelfde stof. Duurdere broeken krijgen een betere rits en een mooiere knoop en dat is het dan.



Ik denk gewoon dat het nibud gemiddelde prijzen hanteert (bij de primark krijg je onderbroeken voor een euro) en dat is natuurlijk prima, ze hoeven de dure merken niet te stimuleren tenslotte.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet eigenlijk niet meer zo goed wat ik kreeg rond die leeftijd. Zal zo rond de 80 euro geweest zijn denk ik, maar kocht daar ook schoenen van. Enkel winterjassen en BHs betaalden mijn ouders voor me. Wel hield ik vaak wat over en spaarde dit dan netjes, dit wisten mijn ouders ook. Vanaf mijn 16e nam ik een bijbaantje en kwam ik altijd meer dan prima uit.



Ik denk dat ik ook nu gemiddeld genomen niet heel veel boven de 50,- euro per maand uit kom. Koop veel dingen in de uitverkoop en heb ook helemaal niets met merken.
mijn 14 jarige kreeg ook 50€ in de maand Wij kochten dure winterjas en schoenen en ondergoed. De rest was voor hem. Het kopen van merkkleding was snel over . Zodra hij doorhad dat je dan maar 1 trui had en verder niets , tja :-). Dus al snel kocht hij goedkopere kleding en ging sparen voor iets wat hij echt heel graag wilde hebben . Later kwam er bijbaantje bij en kon er meer gekocht worden.

Hij had er ook zakgeld bij bedenk ik me, ik meen iets van 15 € Maar hij moest daar dus echt alles van doen.
Alle reacties Link kopieren
100 per 3 maanden is lastig te doen denk ik.

Ik zou alles zelf door hem laten kopen. Dus echt alles. Schoenen, jassen, ondergoed. Dat is naar mijn idee het duidelijkst.

Om de maand 100 euro zou ik doen denk ik. Oftewel 600 per jaar. En hem hierin ondersteunen door met hem te kijken wat hij wel/niet nodig heeft, en daarbij vooruit denken.
quote:sssssst schreef op 29 september 2016 @ 09:03:

[...]





Omdat een kind meer nodig heeft dan kleding? Sport, ouderbijdrage voor school, voeding, een fiets, een dak boven zijn hoofd. Je kunt niet stellen dat iedereen het hele bedrag van de kinderbijslag aan kleding kan uitgeven.Da's waar. Niet aan gedacht.
quote:Bambi schreef op 29 september 2016 @ 09:14:

[...]





Da's waar. Niet aan gedacht. ik ook niet,
quote:nina1966 schreef op 28 september 2016 @ 23:03:

[...]



Houd er wel rekening mee dat inkomsten van kinderen bij het inkomen van de ouder(s) word gerekend . Is niet altijd gunstig.welnee
quote:nina1966 schreef op 28 september 2016 @ 23:03:

[...]



Houd er wel rekening mee dat inkomsten van kinderen bij het inkomen van de ouder(s) word gerekend . Is niet altijd gunstig.Dat is niet waar. Wel vervalt de kinderbijslag als een kind van 16 of 17 jaar meer dan 1266 euro netto per kwartaal verdient. Dus zo'n krantenwijkje maakt echt geen donder uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven