Kinderbijslag gaat omlaag.

06-09-2013 16:25 369 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
@scriptum: nee. Waarom zou ik als (on)gewild kinderloze méér belasting moeten gaan betalen? Ik betaal nu ook zonder morren mijn belasting die besteed wordt aan kinderdingen waar ik nooit gebruik van zal maken. Moet ik dan 'gestraft' worden door extra belasting te betalen?



En dan moeten mensen boven de 1.74 extra belasting gaan betalen voor bijlessen aan allochtone kinderen met een taalachterstand ?



Wat is je redenatie?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Shenadoah, als je uitgaat van Schouderklopjes post, dat een kind 210 euro per kwartaal aan kinderbijslag krijgt, en je rekent dat bedrag door op 18 jaar dan kan iemand daar toch een studie van volgen (= collegegeld en boeken)?
Alle reacties Link kopieren
quote:scriptum schreef op 07 september 2013 @ 19:53:

[...]





Goede vraag. Omdat er door kindlozen (en ik ben er zelf eentje) wel eens wordt geklaagd over het gedrag van de kinderen van tegenwoordig. Qua brutaliteit bijvoorbeeld. Lastig te duiden waar dat aan ligt. Komt het omdat de ouders zo zijn (die ook weer producten van hun opvoeding zijn), of is het schreeuwen om aandacht (omdat de ouders weinig tijd hebben), of is de vermindering van 'waarden en normen' een modern maatschappelijk verschijnsel dat we óf dienen te accepteren, óf kunnen pogen te begrijpen en te keren door beter (of aangepast) onderwijs.

Ik denk dat al die factoren wel een rol spelen.

Ouders vinden dat zij een bijdrage leveren aan de toekomst omdat ze kinderen krijgen.

Maar als ze de kinderen niet bijbrengen rekening te houden met anderen (en daar lees je ook op dit forum vaak over), en ze niet eens fatsoenlijk opvoeden, vind ik niet dat ze een bijdrage leveren



En iedereen (dus ook ouders) vindt dat kinderen slecht opgevoed worden. Alleen geldt dat dan wel altijd voor kinderen van anderen.... Dit is aangetoond middels enquêtes.



Het is aan de andere kant ook echt wel moeilijker om kinderen om te voeden. Veel meer factoren die meespelen waarop je geen invloed hebt, zoals media, en de druk van buitenaf (kinderen moeten echt veel, meer dan vroeger), en ouders hebben ook wel minder tijd met hun banen tegenwoordig dan de moeder vroeger die thuis bleef bij de kinderen. Ze hebben echt wel een dubbel takenpakket.



Toch vind ik niet dat je meer bent van een ander alleen maar puur op basis van het feit dat je jezelf voortplant. Veel mensen hadden zich helemaal niet moeten voortplanten en ik vind ook niet dat je afgerekend moet worden op de keuzes die je in dit leven maakt. Het is crisis. Iedereen gaat er op achteruit. Een bepaalde groep ontzien is een vorm van discriminatie.





Maar als studeren te duur wordt, denk ik dat de welvaart in de maatschappij nóg eens achteruit gaat boeren.
quote:himalaya schreef op 07 september 2013 @ 19:54:

@scriptum: nee. Waarom zou ik als (on)gewild kinderloze méér belasting moeten gaan betalen? Ik betaal nu ook zonder morren mijn belasting die besteed wordt aan kinderdingen waar ik nooit gebruik van zal maken. Moet ik dan 'gestraft' worden door extra belasting te betalen?



En dan moeten mensen boven de 1.74 extra belasting gaan betalen voor bijlessen aan allochtone kinderen met een taalachterstand ?



Wat is je redenatie?





Ik heb geen redenatie, ik vraag me bepaalde dingen af.



Kijk, of mijn belasting centen nou naar vrij besteedbare kinderbijslag gaan of naar onderwijs, ook al heb ik daar een voorkeur in, het zal me uiteindelijk worst wezen want die belasting zal ik toch moeten betalen. Maar zoals meerdere mensen in dit topic aangeven, het roept polarisatie op en ik vroeg me af of dat uit de weg zou kunnen worden geruimd door een gemene deler, namelijk het belang van onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
quote:scriptum schreef op 07 september 2013 @ 16:38:

Vraagje aan de ouders: zouden jullie bereid zijn om van de kinderbijslag af te zien in ruil voor (gratis, of bijna gratis) opleidingen voor jullie kinderen?



No strings attached, ben alleen benieuwdIk ben geen ouder, maar ik vind het wel een betere oplossing. (moet alleen niet meer maar liefst minder kosten) Op die manier weet je tenminste ook zeker dat er iets goeds met het geld wordt gedaan. Of ouders momenteel de kinderbijslag ook echt aan de kinderen besteden moet je in sommige gevallen ook maar afwachten (ipv dat het aan de kinderen wordt besteed wordt er bijvoorbeeld een nieuwe keuken aangeschaft ofzo)
quote:iones schreef op 07 september 2013 @ 20:00:

[...]



Ik denk dat al die factoren wel een rol spelen.

Ouders vinden dat zij een bijdrage leveren aan de toekomst omdat ze kinderen krijgen.

Maar als ze de kinderen niet bijbrengen rekening te houden met anderen (en daar lees je ook op dit forum vaak over), en ze niet eens fatsoenlijk opvoeden, vind ik niet dat ze een bijdrage leveren



Eens



En iedereen (dus ook ouders) vindt dat kinderen slecht opgevoed worden. Alleen geldt dat dan wel altijd voor kinderen van anderen.... Dit is aangetoond middels enquêtes.



Het is aan de andere kant ook echt wel moeilijker om kinderen om te voeden. Veel meer factoren die meespelen waarop je geen invloed hebt, zoals media, en de druk van buitenaf (kinderen moeten echt veel, meer dan vroeger), en ouders hebben ook wel minder tijd met hun banen tegenwoordig dan de moeder vroeger die thuis bleef bij de kinderen. Ze hebben echt wel een dubbel takenpakket.



Het wordt ook steeds moeilijker maar dat is inherent aan 'de vooruitgang'. In mijn tijd riepen oudere mensen ook schande over 'de jeugd van tegenwoordig'. Misschien is het iets wat we zullen moeten accepteren. There's no such thing as a free picnic.



Toch vind ik niet dat je meer bent van een ander alleen maar puur op basis van het feit dat je jezelf voortplant. Veel mensen hadden zich helemaal niet moeten voortplanten en ik vind ook niet dat je afgerekend moet worden op de keuzes die je in dit leven maakt. Het is crisis. Iedereen gaat er op achteruit. Een bepaalde groep ontzien is een vorm van discriminatie.



Hier zeg je meerdere dingen. Sommige mensen moeten zich niet voortplanten. En hoe fout dat anderen ook in de oren moge klinken, ik ben het daarmee eens. Daarnaast zeg je dat het discriminatie is om bepaalde groepen te ontzien (dan wel 'aan te pakken'). Ook eens. Het is een moreel dilemma. Wat willen we?



Maar als studeren te duur wordt, denk ik dat de welvaart in de maatschappij nóg eens achteruit gaat boeren.De verwachting is als je het woord 'studeren' hoort dat mensen in vet betaalde banen terecht komen. Maar die ladder is op een gegeven moment niet hoger. Misschien kan een ander soort opvoeding/onderwijs bijdragen aan tevredenheid en geluk ipv die doodlopende ratrace.
quote:nessemeisje schreef op 07 september 2013 @ 17:14:

[...]





Ik ook! Ik kreeg laatst voor mijn werk een zwik brieven te lezen van basisschoolleerlingen van 9-10 jaar. Echt, echt, echt om te huilen. Ik heb werkelijk waar geen één zin gezien die zonder enorme spel- of taalfout was. En dan heb ik het niet over d-tjes en t-jes, maar over fonetisch geschreven woorden. Verkeer werd furkeer. Politie werd poolitsie. Dat je je als leraar niet helemaal doodschaamt dat je zoiets instuurt. Dus meer kwaliteit op de basisschool graag!



Inderdaad slordig, maar mijn dochter moest dat als 8-jarige ook doen: "schrijf op zoals je het hoort". Later leren ze het dan weer goed te schrijven. Dus niet 'vakantie' maar 'vakansie' schrijven ze dan. Verder wel je eens, want ik vind het nederlands onderwijs bedroevend gewoon. In andere landen gaan ze wat sneller en is het wat minder op dat spelen gericht. In Nederland hebben we te weinig structuur.



Verder... ja, jammer dat de kinderbijslag minder wordt. Als ik naar mijn eigen situatie kijk, kan het wel. Ik vind jasjes en schoenen de laatste tijd goedkoper geworden en eerlijk gezegd is dat waar ik de kinderbijslag voor gebruik. De rest zet ik opzij en andere kleding koop ik van mijn loon.



Ik ben benieuwd naar Prinsjesdag. Ik wil weten waar het meeste wordt weggehaald en bepaal dan of het fair is.
Alle reacties Link kopieren
quote:scriptum schreef op 07 september 2013 @ 20:12:

[...]





De verwachting is als je het woord 'studeren' hoort dat mensen in vet betaalde banen terecht komen. Maar die ladder is op een gegeven moment niet hoger. Misschien kan een ander soort opvoeding/onderwijs bijdragen aan tevredenheid en geluk ipv die doodlopende ratrace.

dan moeten we allemaal veranderen voordat we een dergelijk onderwijs kunnen bieden. Want tevreden zijn, incasseren, accepteren als iets niet kan, daar zijn we slecht in geworden.



De kwaliteit van onderwijs is achteruit gegaan. Hoe komt dat?

Worden er minder uren besteed aan onderwijs?

Is de opleiding tot onderwijs minder goed?

Kunnen of worden er minder eisen worden gesteld aan kinderen?
quote:iones schreef op 07 september 2013 @ 20:19:

[...]



dan moeten we allemaal veranderen voordat we een dergelijk onderwijs kunnen bieden. Want tevreden zijn, incasseren, accepteren als iets niet kan, daar zijn we slecht in geworden.



We go do it. Yes, we can!



De kwaliteit van onderwijs is achteruit gegaan. Hoe komt dat?

Worden er minder uren besteed aan onderwijs?

Is de opleiding tot onderwijs minder goed?

Kunnen of worden er minder eisen worden gesteld aan kinderen?Dat vraag ik me dus ook af.
Alle reacties Link kopieren
quote:dtp-er schreef op 07 september 2013 @ 20:10:

[...]





Ik ben geen ouder, maar ik vind het wel een betere oplossing. (moet alleen niet meer maar liefst minder kosten) Op die manier weet je tenminste ook zeker dat er iets goeds met het geld wordt gedaan. Of ouders momenteel de kinderbijslag ook echt aan de kinderen besteden moet je in sommige gevallen ook maar afwachten (ipv dat het aan de kinderen wordt besteed wordt er bijvoorbeeld een nieuwe keuken aangeschaft ofzo)





NYC zei net ook al zoiets, maar die laatste zin slaat natuurlijk nergens op. Kinderbijslag is een bijslag voor mensen met kinderen, omdat mensen met kinderen gewoon om te leven sowieso altijd meer kosten maken dan mensen zonder kinderen. En net als bij kinderalimentatie geldt dat je geen bonnetjes hoeft in te leveren.



Als je je energierekening van de kinderbijslag of kinderalimentatie betaalt, heb je het geld ook aan je kinderen besteed. Want heel verrassend wellicht: ook voor kinderen is energie niet gratis. Boodschappen: idem dito. Nieuwe bank zodat je kinderen ergens op kunnen zitten: idem. Een kind kost tot zijn 18e een ton, en die ton zit hem niet in kleding of speelgoed, hoor. Die zit hem in eten, dak boven het hoofd, water uit de kraan, stroom uit je stopcontact, vervoer, school, brillen, beugels en andere zorg-ellende, etcetera. Die clubjes en speelgoed zijn extraatjes.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Pfff veel reacties op dit topic. En overal is wel wat voor te zeggen. Ik ben zeer blij met mijn twee kinderen, die ik heb gekregen omdat wij dat zelf gewoon geweldig leuk vonden. En het zal ook altijd mijn verantwoordelijkheid blijven om ze groot te brengen. Nu maar hopen dat ik in leven en gezond blijf!



Ondertussen ben ik blij met alles wat ik erbij krijg, want het geld vliegt er op alle gebieden uit. Ik zal nooit zeggen; nee dat hoef ik niet, niet nodig. Zolang iemand als Linda de Mol ook haar hypotheekrente mag aftrekken en ander voordeel krijgt, wil ik ook graag mijn deel uit de verschillende potjes terug. In Den Haag zitten allerlei knappe rekenwonders, dus waarom zou ik nee zeggen.



Ok, kinderbijslag eraf, ok kan ik inkomen. Maar dan moet gewoonweg alles op de schop. Zolang er auto wordt gereden dankzij de pgb's van de kinderen en de auto's op de stoep van de sociale dienst worden geparkeerd, en de pgb gezinnen eerst gratis op vakantie mogen met de ADHD kinderen en daarna nog gezellig gewoon op vakantie gaan, er allerlei Wahjong jongeren liever elke dag uitslapen dan n baan te zoeken, etc etc, wil ik toch ook wel graag mijn kinderbijslag ontvangen.



En mijn kinderen die dump ik niet op de crèche. Nee, ik werk, en er is zoiets als de crèche en daar gingen mijn Kids dan met veel plezier naartoe. Dat had ik liever dan de hele dag bij opa en ons op schoot. En dat kon allemaal, dus dat deed ik. De overige dagen breng ik overigens heel graag samen met de kinderen door, en meehelpen op school en sport doe ik ook.



Voorts ben ik absoluut voor algemene voorzieningen voor iedereen, qua school, sport, ouderen en gehandicaptenverxorging, omdat iedereen daar gelijkelijk van kan profiteren en gebruiken en omdat dat heel goed is voor de werkgelegenheid en eerlijkere samenleving. En daarvoor zou ik graag mijn kinderbijslag inleveren.
Alle reacties Link kopieren
quote:scriptum schreef op 07 september 2013 @ 16:38:

Vraagje aan de ouders: zouden jullie bereid zijn om van de kinderbijslag af te zien in ruil voor (gratis, of bijna gratis) opleidingen voor jullie kinderen?



No strings attached, ben alleen benieuwdNee, want ik leef nu en mijn dochter gaat nu ook graag naar een clubje en mee op kamp. Zonder KBgeld is dat no way op te brengen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 07 september 2013 @ 17:25:

Weer ouderwetsch taal, rekenen, schoonschrijven, aardrijkskunde, geschiedenis en biologie. En niet de godganse dag naar het digibord loeren.



Gewoon lesgeven.Als ik zie wat mijn dochter nu al leert op school, schrik ik juist van het hoge nivo en vraag ik me af waarom kinderen van 8 dit al moeten kunnen. Dus ik ervaar geen slecht onderwijs. Ook niet door het digibord. Maar dat kan ook komen door de regio en dat het een witte rijke school is.
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 06 september 2013 @ 16:47:

[...]





Helemaal mee eens!

Kinderen zijn een eigen verantwoordelijkheid.

En je eigen oude dag ook!



Ik wil niet dat een kinderloze later profiteert van alle moeite die ik gestopt heb in de opvoeding van mijn kinderen. Als zij later goed verdienen en veel belasting afdragen dan mag dat geld niet besteed worden aan al die oudjes in het bejaardentehuis die nooit de moeite hebben genomen om kinderen op te voeden en die nu lekker willen dat andermans kinderen hun kont afvegen, hun bejaardenhuis bouwen, de belastingen opbrengen voor hun verzorging, hun AOW.



Laat die lui dat maar voor de volle 100% zelf betalen, laat ze maar lekker sparen voor hun oude dag. Ze hebben toch genoeg over, want zonder kinderen is het leven goedkoop.



Niet gespaard? Jammer, dan creperen ze maar, niet de moeite geneomen om iets bij te dragen aan de samenleving in de zin van een volgende generatie opvoeden, en wel lekker er op los geleefd, dan heb je een probleem.



Eigen verantwoordelijkheid!

amen!

Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 07 september 2013 @ 19:36:

Hee, mijn idee voor de extra belasting voor kinderlozen is gaan vliegen



Je slaat wartaal uit.

En maar goed dat er naar jou ideeën niet geluisterd wordt.
Ja en?
heb je de laatste paar bladzijden van dit topic niet gelezen?
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 09-09-2013 22:35
Reden: foutje
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat van extra belastingafdracht voor kinderlozen vind ik zo raar! Als mensen kinderen willen prima (geen 10 aub) en als mensen ze niet willen ook helemaal prima. De zorg voor kinderen in de vorm van onderwijs, medische zorg, voorzieningen is n maatschappelijke verplichting en de zorg voor ouderen ook.



Alle toeslagen eruit die vrij te besteden zijn. Beter om te zorgen voor toegang tot onderwijs, zorg en algemene voorzieningen voor iedereen.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 07 september 2013 @ 20:19:

[...]



De kwaliteit van onderwijs is achteruit gegaan. Hoe komt dat ?



Worden er minder uren besteed aan onderwijs?

JA. Veel gedoe met thema's, weinig les. Steeds meer taken worden op het bordje van de leraar gelegd, van groep 1 t/m groep 8 moeten leraren kinderen volgens het lespakket vertellen hoe belangrijk een goede hygiëne is en dat je elke dag je tanden moet poetsen. Dat lijkt mij een taak van de ouders/verzorgers.



Is de opleiding tot onderwijs minder goed? JA. Vroeger kwamen vaak slimme kinderen waarvan de ouders weinig geld hadden op de kweekschool terecht, nadat de hoofdmeester hierop erg aangedrongen had bij de ouders.. De aanstaande leraren hadden meer potentie, die er bij hen als 'arbeiderskinderen' niet goed uitgehaald kon worden omdat ze op hun 14de moesten gaan werken.



Kunnen of worden er minder eisen worden gesteld aan kinderen ?

Met kleinere klassen en betere leraren kunnen veel meer kinderen voldoen aan de huidige eisen.

Maar ook voor kinderen die alles gemakkelijk aankunnen moet er op de basisschool capaciteit en materiaal aanwezig zijn om hen uit te kunnen dagen. Veel leraren denken een ijverig kind zoet te houden met extra taken die bestaan uit meer van hetzelfde en het 'helpen' van de dommere exemplaren in de klas.

School is bijvoorbeeld trots op Techniektorens. Ja, aardig. Maar in de toren voor groep 7/8 zit materiaal dat sommige kinderen als kleuter al konden begrijpen.

Als je kind elk jaar niet kan wachten op de Wetenschapsdag, waarbij het mag experimenteren met (kinder)activiteiten op de faculteiten Natuurkunde en Scheikunde dan biedt een bord met tandwieltjes maar weinig uitdaging.



Plus ruzie met de leraar als je kind het er niet mee eens is dat brood een droog voedingsmiddel zou zijn. In twee minuten is (zeker als de mussen dood van het dak vallen van de hitte) aan te tonen dat brood vocht bevat. Maar dat paste niet in het lespakket.....

Zo sla je creativiteit en inzicht wel dood op de basisschool.





Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad achterlijk als leraren kinderen zaken moeten leren die eigenlijk de ouders zouden moeten leren, zoals hygiëne. Sommige dingen zouden gewoon standaard in de opvoeding moeten zitten. Maar veel ouders weten volgens mij niet meer wat er allemaal bij komt kijken bij de opvoeding en schuiven alles maar af.



Als er te veel thema's bij komen in het lespakket, gaat er minder tijd uit per thema en wordt de materie dus oppervlakkiger aangeleerd. Dat kan niet anders.



Ik denk dat ze in het onderwijs prioriteiten bij zouden moeten stellen. I.p.v. al engels of wiskunde moeten leren in groep 6 of zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 08 september 2013 @ 01:05:

[...]



Helemaal mee eens!

Kinderen zijn een eigen verantwoordelijkheid.

En je eigen oude dag ook!



Ik wil niet dat een kinderloze later profiteert van alle moeite die ik gestopt heb in de opvoeding van mijn kinderen. Als zij later goed verdienen en veel belasting afdragen dan mag dat geld niet besteed worden aan al die oudjes in het bejaardentehuis die nooit de moeite hebben genomen om kinderen op te voeden en die nu lekker willen dat andermans kinderen hun kont afvegen, hun bejaardenhuis bouwen, de belastingen opbrengen voor hun verzorging, hun AOW.



Laat die lui dat maar voor de volle 100% zelf betalen, laat ze maar lekker sparen voor hun oude dag. Ze hebben toch genoeg over, want zonder kinderen is het leven goedkoop.



Niet gespaard? Jammer, dan creperen ze maar, niet de moeite geneomen om iets bij te dragen aan de samenleving in de zin van een volgende generatie opvoeden, en wel lekker er op los geleefd, dan heb je een probleem.



Eigen verantwoordelijkheid!



Stop jij wel moeite in de opvoeding van je kinderen ja? Veel ouders zeggen dat te doen maar dat blijkt nergens uit.

Veel mensen motiveren en stimuleren hun kinderen niet, leren ze niets, geen manieren etc, en laten ze tot 's avonds laat maar rond flaneren op straat. Die mensen krijgen wel kinderbijslag voor hun kinderen, maar dat geld is weggegooid! En ik moet daar als kinderloze aan meebetalen. En geloof maar niet dat die kinderen ooit gaan bijdragen aan iemands pensioen!



En sparen moeten we ALLEMAAL! Degenen mét en degenen zónder kinderen.

Alleen..... het is wel vals als je dat gespaarde geld moet inleveren, en gestraft wordt voor het feit dat je gespaard hebt. En anderen die er op los geleefd hebben krijgen het zo.



Ik denk ook dat we straks allemaal zelf moeten zorgen dat we ons kunnen bedruipen op de oude dag, want het zorgstelsel in Nederland wordt stelselmatig afgebroken. Terug naar af zo te zeggen.



Ik zie niet in waarom we dan nog kinderbijslag verschuldigd zijn. Ik kan me voorstellen dat mensen er niet nee tegen zeggen. Elke cent die je kunt krijgen is welkom. Eerlijk is eerlijk.

Maar dat geldt niet alleen voor ouders met kinderen maar ook voor ouderen, mensen zonder kinderen, mensen die single zijn etc.
quote:iones schreef op 08 september 2013 @ 10:13:

[...]



Stop jij wel moeite in de opvoeding van je kinderen ja? Veel ouders zeggen dat te doen maar dat blijkt nergens uit.

Veel mensen motiveren en stimuleren hun kinderen niet, leren ze niets, geen manieren etc, en laten ze tot 's avonds laat maar rond flaneren op straat. Die mensen krijgen wel kinderbijslag voor hun kinderen, maar dat geld is weggegooid! En ik moet daar als kinderloze aan meebetalen. En geloof maar niet dat die kinderen ooit gaan bijdragen aan iemands pensioen!





Kijk es, meid. Voor jou:



juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 09-09-2013 22:35
Reden: foutje
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 07 september 2013 @ 20:00:

[...]

Ouders vinden dat zij een bijdrage leveren aan de toekomst omdat ze kinderen krijgen..Ik geloof niet dat er ouders bestaan die om deze reden kinderen nemen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe werkt het eigenlijk in het buitenland? Krijgen ze in Amerika of Zwitserland ook kinderbijslag, of is het een typisch Hollands hangmat item?
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
quote:nellie0987 schreef op 08 september 2013 @ 17:14:

[...]





Ik geloof niet dat er ouders bestaan die om deze reden kinderen nemen.Maar je leest in dit topic dat zij wel vinden dat alleen zij recht hebben op de pensioen die door de generaties ná hen wordt opgebouwd. Dat impliceert min of meer dat zij vinden dat je met kinderen een bijdrage levert aan de maatschappij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 08 september 2013 @ 16:13:

[...]





Kijk es, meid. Voor jou:



[img]http://ibendebiben.punt.nl/_files/2008- ... en-mix.jpg[/img]En daarmee bedoel je? Bijdrage aan deze discussie, als argument?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven