rs virus vastgesteld in klas stiefzoon, wat nu?

19-12-2014 16:09 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
op school en in de klas van mijn stiefzoon is het rs virus vastgesteld, zijn lerares en een klasgenootje zijn al ziek thuis.



Wat nu met het zicht op 2de kerstdag?

Stiefzoon heeft 3 kleinere zusjes.

oudste is 3,5 jaar oud en heeft een goede weerstand

middelste is 18 maanden en herstellende van een dubbele oorontsteking met een onderhoudsdosis antibiotica waarvoor we 5 jan terug moeten komen bij de kinderarts.

jongste is een baby van 8 weken oud met bijna nog helemaal geen weerstand.



Ik heb gelezen dat het rs virus heel besmettelijk is en het bijna onwaarschijnlijk is dat stiefzoon dus niet ziek wordt maar dan in een vorm van een fikse verkoudheid of luchtweginfectie.

Ook heb ik gelezen dat het voor baby's en mensen met een slechte gezondheid of weerstand deze ziekte of virus wel heftig kan verlopen tot ziekenhuisopname aan toe.



Nu heeft hij nog geen symptomen maar wat zouden jullie doen als blijkt dat hij met 2de kerstdag dus wel ziek is?

Moet ik dan aangeven sorry maar dan kan stiefzoon niet komen? Dat vind ik ook zo sneu en ook voor mijn man en zusjes en voor stiefzoon zelf.

Maar als hij dan komt zit ik dan een paar dagen later met misschien wel 2 hele zieke kleine kindjes, en hun gezondheid vind ik misschien toch wel iets belangrijker dan kerst vieren.



En mijn man zegt zonder zoon viert hij geen kerst wat logisch is natuurlijk.



Wie heeft ervaring met het rs virus en het verloop ervan, en is het misschien handig als ik de huisartsassistente bel voor advies?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het wel, met zo'n jonge baby ben je nou eenmaal voorzichtig. In dit geval is het inderdaad een virus dat je overal kunt oplopen, maar stel dat het een virus zou zijn geweest dat je niet zo makkelijk overal oploopt en dat ook erg schadelijk kan zijn voor baby's, zou er dan ook geen begrip voor zijn dat ze daar erg huiverig voor is en de confrontatie tussen de kinderen liever even vermijdt?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
dank je wel exces.
quote:Susan schreef op 19 december 2014 @ 16:44:

Ik snap het wel, met zo'n jonge baby ben je nou eenmaal voorzichtig. In dit geval is het inderdaad een virus dat je overal kunt oplopen, maar stel dat het een virus zou zijn geweest dat je niet zo makkelijk overal oploopt en dat ook erg schadelijk kan zijn voor baby's, zou er dan ook geen begrip voor zijn dat ze daar erg huiverig voor is en de confrontatie tussen de kinderen liever even vermijdt?Wel als ze in diezelfde situatie ook een eigen kind op afstand zou houden. In dit geval is to de uitzondering: die heeft als enige in het gezin geen bloedband met stiefzoon. En gelukkig realiseert ze zich dat en onderzoekt ze of haar gevoel valide is. (Ik herinner me trouwens een soortgelijk eerder topic over hoofdluis, was een zelfde soort samengesteld gezin. Weet niet meer welke to dat was)
Wat een lieve pa trouwens. Zonder zoon geen kerst, en zo is het.
quote:erizo schreef op 19 december 2014 @ 17:12:

[...]





Wel als ze in diezelfde situatie ook een eigen kind op afstand zou houden. In dit geval is to de uitzondering: die heeft als enige in het gezin geen bloedband met stiefzoon. En gelukkig realiseert ze zich dat en onderzoekt ze of haar gevoel valide is. (Ik herinner me trouwens een soortgelijk eerder topic over hoofdluis, was een zelfde soort samengesteld gezin. Weet niet meer welke to dat was)Zelfde TO
Alle reacties Link kopieren
Klopt was ik ook. Zoon is uiteindelijk gewoon geweest. Moeder en ik hebben zorgvuldig gekamt en gedaan. Hij had wel luis maar was alweer over toen hij kwam.
Ik vind dat je niet moet stressen om iets dat nog niet aan de orde is.
Alle reacties Link kopieren
Ergens snap ik je wel. Maar van de andere kant vind ik het schandalig dat je overweegt zoon niet te laten komen. Hij is dan wel niet jouw kind, maar wel van jouw man.
Wacht gewoon de Kerst af. Blijkt hij ziek te zijn, dan verplaats je de Kerst. Dan sla je het over en vier je het later met z'n allen.
Alle reacties Link kopieren
quote:dikkie1 schreef op 19 december 2014 @ 16:29:

Jemig wat zijn sommige hard in hun adviezen en dan doe je je baby maar de deur uit met kerst.

Ik heb nog helemaal niet gezegd dat hij niet mag komen





Je overweegt het.

het schoot door je hoofd als zijnde een optie.

Nou, dan kan je ook overwegen/ door je hoofd heen laten schieten dat de baby ook nog naar oma zou kunnen.

Maar dat is ineens keihard? Waarom dan? Omdat het een baby is? Omdat jij de moeder van die baby bent? Omdat die baby niet ziek is/ geen besmettingsbron is? Omdat baby de meeste rechten heeft binnen dát gezin?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:swimkim schreef op 19 december 2014 @ 19:49:

Ergens snap ik je wel. Maar van de andere kant vind ik het schandalig dat je overweegt zoon niet te laten komen. Hij is dan wel niet jouw kind, maar wel van jouw man.



Daar staat tegenover dat die baby van 8 weken óók van haar man is. En als dat kleintje ziek wordt en in het ziekenhuis terecht komt? Dan zitten ze met oudjaar in het ziekenhuis. Ook fijn, zeker met nog twee andere kinderen. Of drie, als stiefzoon dan ook nog komt.



Stiefzoon niet laten komen is geen optie. Maar jezelf inlezen en een paar maatregelen als dat nodig is, lijkt me toch wel het minste. Als stiefzoon inderdaad flink verkouden is, mag hij geen flesje geven, niet knuffelen, moet hij vaak zijn handen wassen (koop eventueel zo´n desinfecterende handen-wassen-zonder-water-gel).



De kans dat hij alsnog ziek wordt is maar heel klein. Maar om nou meteen maar te roepen dat er geen kerst is zonder zoon, is wel wat kort door de bocht, want het kán zijn dat ie dan wel oud op nieuw viert zonder dochter.



Ik snap best dat TO er even goed over nadenkt.



Maar ik blijf ook bij mijn; wacht het even af. Want gezien de incubatietijd lijkt me niet dat je je zorgen moet maken.
Kind lekker thuis laten bij z'n moeder zodat ie niet nog 'n extra gezin aan kan steken. Je zit er neem ik aan ook niet op te wachten om op je vrije dagen ziek te worden. En voor 'n ziek kind is het vast ook lekkerder om thuis te zijn in z'n rustige omgeving dan bij jou met je kleine kinderen.
quote:elninjoo schreef op 19 december 2014 @ 19:59:

Kind lekker thuis laten bij z'n moeder zodat ie niet nog 'n extra gezin aan kan steken. Je zit er neem ik aan ook niet op te wachten om op je vrije dagen ziek te worden. En voor 'n ziek kind is het vast ook lekkerder om thuis te zijn in z'n rustige omgeving dan bij jou met je kleine kinderen.Goh voorspelbare reactie.
quote:Annapalona schreef op 19 december 2014 @ 20:16:

[...]





Goh voorspelbare reactie. Maar...eveneens in het belang van het zieke kind zelf. Want neem aan dat ie thuis gewoon lekker alleen is en door z;n moeder verwend kan worden en bij TO met 'n stel kleine drukke kinderen te maken heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net zijn moeder gesproken en zoon heeft nu gelukkig nog nergens last van, het is nu ook vakantie dus maandag niet weer bij de infectiehaard in de buurt. Dus net wat exces zegt loopt het hopelijk met een sisser af. Zij houdt het ook in de gaten en mocht hij wel ziek zijn, dan kijken we dan wel wat hij wilt idd, want zoon is inmiddels 8 en kan goed aangeven of hij dan wel of niet wilt komen. Het is vaker gebleken dat hij dan liever thuis is bij ziek, zwak en misselijk.



Blijfgewoonbianca ja het is idd door mijn hoofd geschoten (ik ben ook maar een mens) maar ik heb besloten om eerst hier mijn gedachten te spuien, voor wederhoor. En voor adviezen, maar dat maakt mij niet tot stiefheks of gemeen. Baby heeft zeker niet de meeste rechten maar wel waar haar gezondheid betreft. Net wat exces zegt zij kan wel degelijk doodziek worden van de virus, hoeft niet maar kan. Ook al had het geen kerst geweest dan had ik er nog over nagedacht waar ik goed aan zou doen. Bij opa en oma geen optie want die zijn hier met de kerst (vaders kant) van mijn kant helaas geen opa en oma meer.



Exces bedankt voor je nuchtere input.
anoniem_108575 wijzigde dit bericht op 19-12-2014 20:31
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je hebt voor een man gekozen die al een kind had. Je kiest daarom ook voor zijn kind en om het te beschouwen als volwaardig lid van jullie gezin. Als hij ziek is in de dagen dat hij bij zijn vader is, dan zorgen jullie ervoor en nemen jullie de maatregelen die nodig zijn om besmetting te beperken. Simple as that.



Ik vind het best merkwaardig dat je het in je hoofd hebt gehaald om hem dan maar bij zijn moeder te laten. Dat is wel lekker makkelijk denken ja.
Alle reacties Link kopieren
Meaki eens al moet ik wel melden dat zijn vader en zijn moeder vaak anders regelen.
Mss kan paps wel bij ex en zoontje kerst mee vieren.
Alle reacties Link kopieren
quote:StoraHuntur schreef op 19 december 2014 @ 20:51:

Mss kan paps wel bij ex en zoontje kerst mee vieren.En net zo lang blijven tot de incubatietijd verstreken is.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:meaki schreef op 19 december 2014 @ 20:28:

Je hebt voor een man gekozen die al een kind had. Je kiest daarom ook voor zijn kind en om het te beschouwen als volwaardig lid van jullie gezin. Als hij ziek is in de dagen dat hij bij zijn vader is, dan zorgen jullie ervoor en nemen jullie de maatregelen die nodig zijn om besmetting te beperken. Simple as that.



Ik vind het best merkwaardig dat je het in je hoofd hebt gehaald om hem dan maar bij zijn moeder te laten. Dat is wel lekker makkelijk denken ja.Ik weet niet hoor, maar als ik ziek ben lig ik liefst lekker op de bank, voorzien van een kopje thee en mijn favoriete tv programma. De tv delen met nog 2 jongere broertjes/zusjes, een baby in huis die nog alle aandacht nodig heeft, drukte om me heen... Als ik Stiefzoon zou zijn, zou ik in geval van snotterkop en keelpijn lekker bij mams blijven .
Alle reacties Link kopieren
Ex ziet hem aankomen😁
quote:Exces schreef op 19 december 2014 @ 21:02:

[...]





Ik weet niet hoor, maar als ik ziek ben lig ik liefst lekker op de bank, voorzien van een kopje thee en mijn favoriete tv programma. De tv delen met nog 2 jongere broertjes/zusjes, een baby in huis die nog alle aandacht nodig heeft, drukte om me heen... Als ik Stiefzoon zou zijn, zou ik in geval van snotterkop en keelpijn lekker bij mams blijven .Daar hoef je geen keelpijn voor te hebben om dat 'n stuk aangenamer te vinden!
quote:elninjoo schreef op 19 december 2014 @ 21:09:

[...]



Daar hoef je geen keelpijn voor te hebben om dat 'n stuk aangenamer te vinden! Jij snapt ´m
Alle reacties Link kopieren
quote:Exces schreef op 19 december 2014 @ 21:19:

[...]



Jij snapt ´m Hij is anders wel graag bij ons en is gek op zijn zusjes en andersom ook op hem, bij zijn moeder is hij toch enig kind. Maar idd met ziekte ben je toch liever onder mams vleugels. Mijn moeder kwam mij altijd nog een soepje brengen of boodschappen als ik ziek was ook al woonde ik niet meer thuis.
In deze tijd van het jaar is het RS-virus echt overal. Als ik het me goed herinner, krijgt naar schatting 90% van de kinderen die naar een kdv gaan in het eerste levensjaar RS. Je kunt je stiefzoon nu wel gaan weren, maar dat geeft echt alleen schijnveiligheid: de kans dat het via een van de andere kinderen alsnog het huis binnenkomt, is levensgroot, en als ze over een paar weken naar het kdv gaat, is de kans dat ze een keer met het virus in aanraking komt helemaal enorm. In de overgrote meerderheid van de gevallen is het verloop van het rs virus, ook bij jonge babies, ook helemaal niet zo ernstig.



Heel bijzonder wel dat je je stiefzoon wilt weren, terwijl je eigen middelste kind kennelijk een heel rottige infectie onder de leden en wel gewoon mag blijven. Oorontstekingen zijn ook besmettelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven