rs virus vastgesteld in klas stiefzoon, wat nu?

19-12-2014 16:09 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
op school en in de klas van mijn stiefzoon is het rs virus vastgesteld, zijn lerares en een klasgenootje zijn al ziek thuis.



Wat nu met het zicht op 2de kerstdag?

Stiefzoon heeft 3 kleinere zusjes.

oudste is 3,5 jaar oud en heeft een goede weerstand

middelste is 18 maanden en herstellende van een dubbele oorontsteking met een onderhoudsdosis antibiotica waarvoor we 5 jan terug moeten komen bij de kinderarts.

jongste is een baby van 8 weken oud met bijna nog helemaal geen weerstand.



Ik heb gelezen dat het rs virus heel besmettelijk is en het bijna onwaarschijnlijk is dat stiefzoon dus niet ziek wordt maar dan in een vorm van een fikse verkoudheid of luchtweginfectie.

Ook heb ik gelezen dat het voor baby's en mensen met een slechte gezondheid of weerstand deze ziekte of virus wel heftig kan verlopen tot ziekenhuisopname aan toe.



Nu heeft hij nog geen symptomen maar wat zouden jullie doen als blijkt dat hij met 2de kerstdag dus wel ziek is?

Moet ik dan aangeven sorry maar dan kan stiefzoon niet komen? Dat vind ik ook zo sneu en ook voor mijn man en zusjes en voor stiefzoon zelf.

Maar als hij dan komt zit ik dan een paar dagen later met misschien wel 2 hele zieke kleine kindjes, en hun gezondheid vind ik misschien toch wel iets belangrijker dan kerst vieren.



En mijn man zegt zonder zoon viert hij geen kerst wat logisch is natuurlijk.



Wie heeft ervaring met het rs virus en het verloop ervan, en is het misschien handig als ik de huisartsassistente bel voor advies?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat jij een beetje overdrijft eerlijk gezegd
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
PREVENTIE RS-VIRUS

Het is moeilijk om te voorkomen dat je baby het RS-virus krijgt. De ziekte is namelijk erg besmettelijk. Het wordt verspreid door de lucht en via aanraking. Je baby krijgt het al, als hij de uitgehoeste lucht inademt van iemand anders met het RS-virus. Of als hij door zo iemand wordt geknuffeld of gezoend. En vaak weet je niet dat die ander het virus heeft, omdat oudere kinderen en volwassenen er niet echt ziek van worden. Bij hen openbaart het virus zich alleen als een verkoudheid.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste geeft rsviris gehad en mijn oudste (en wij) hadden nergens last van
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik zou het laatste doen. Mischien overdreven Calvijn, maar je hoeft ook geen problemen op te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Baby maar niet meer mee naar de supermarkt, etc. Voor je het weet ademt hij uitgeademde , besmette lucht in.





Als er bij je vent op het werk een uitbraak is, doe je hem dan ook zolang de deur uit? Of is een besmetting via papa minder erg dan via stiefbroer, die er net zo goed bij hoort. Misschien wel meer: die was er het eerst. Doe je baby dan lekker met kerst de deur uit.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik zou de huisarts erover bellen. Als zoiets heerst op verpleegafdelingen is het advies voor bezoek om goed de handen te wassen en na afloop van het bezoek een kwartiertje buiten door te waaien voordat je in de auto gaat zitten.
Als hij het RS-virus heeft, dan mag hij 3 weken niet bij jullie zijn (want nog besmettelijk)?



Ik denk dat je je kinderen niet kunt beschermen tegen het RS-virus.



http://www.rivm.nl/Docume ... _standaarden/ISI_RS_virus
Het rs-virus waart altijd rond, dan kan je nergens meer naar toe. Volwassenen, kinderen, iedereen draagt het geregeld met zich mee. De meeste mensen hebben er helemaal geen last van, maar er is een groep die er meer last van kan hebben dan de gemiddelde mens. Mensen met astma, of een slechte gezondheid bijvoorbeeld. Te vroeg geboren of prematuur baby's kunnen er ook meer last van hebben. Ik zou me bij een baby van 8 weken niet zoveel zorgen maken. Die komt ook buiten en is al in aanraking geweest met het virus. Onze jongste was er erg ziek van, maar die was prematuur en dysmatuur.
Alle reacties Link kopieren
misschien overdrijf ik ook wel een beetje idd. Dat komt ook doordat ik dus 20 oktober ben bevallen en dat op die dag ook mijn middelste dochter met een dubbele oorontsteking liep. Waarvoor ze nu dus aan de 3de antibiotica kuur zit in 2 maanden tijd. Gelukkig 1 die wel werkt, maar wij hebben dus al een flinke heftige periode achter de rug.

Van bijna niet slapen en een gillend kind middenin de nacht van de pijn.



Waardoor ik nu dus een beetje beren op de weg zie
Alle reacties Link kopieren
quote:hgjb266 schreef op 19 december 2014 @ 16:13:

Ik zou het laatste doen. Mischien overdreven Calvijn, maar je hoeft ook geen problemen op te zoeken.



Opzoeken?

Besmetting met RS kun je niet voorkomen.

Erg sneu voor het mannetje om nu als een melaatse behandeld te worden
Frankly my dear, I don"t give a damn
En als het één van jouw dochters geweest was? Ik vind het een beetje gemeen van je.
Alle reacties Link kopieren
Je stelt je aan. Van ziek worden wordt je meestal beter.
Alle reacties Link kopieren
quote:StoraHuntur schreef op 19 december 2014 @ 16:21:

En als het één van jouw dochters geweest was? Ik vind het een beetje gemeen van je.Ik ook.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Onze zoon was op tijd geboren en hartstikke gezond en kreeg vorig jaar rond deze tijd ook het RS-virus. Resultaat: 5 dagen ziekenhuisopname met zuurstofbrilletje en maagsonde. Dus het klopt niet dat alleen 'zwakke' kindjes er erg ziek van kunnen worden. Toch zou ik stiefzoon niet weghouden.



Reden 1: het is al vaker genoemd, maar RS kun je werkelijk overal oplopen. Dan kun je nergens heen met je baby. Ik heb ook werkelijk geen flauw idee door wie of waar zoon vorig jaar besmet is.



Reden 2: tot voor kort nam men aan dat kindjes die het RS-virus kregen, daarna als gevolg van deze besmetting nog lang ademhalingsproblemen konden hebben. Tegenwoordig is men daar niet meer zo zeker van. Het RS-virus zou ook juist bij deze kinderen zo kunnen toeslaan omdát ze wat zwakkere luchtwegen hebben.



Ik snap je angst dan weer wel, hoor. Het is gewoon een rotidee dat een kindje zo ziek kan worden van iets wat je zo makkelijk oploopt.
Stiefzoon is onderdeel van jullie gezin, geen optionele uitbreiding. Als dit de klas van een van je eigen kinderen (ik neem aan dat de zusjes van jou zijn) was, werd ze dan ook verbannen naar oma?



Fijne kerst met zijn allen!



(Ik zet het even zwart-wit neer, misschien snap je dan het standpunt van je man beter)
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 december 2014 @ 16:15:

Baby maar niet meer mee naar de supermarkt, etc. Voor je het weet ademt hij uitgeademde , besmette lucht in.





Als er bij je vent op het werk een uitbraak is, doe je hem dan ook zolang de deur uit? Of is een besmetting via papa minder erg dan via stiefbroer, die er net zo goed bij hoort. Misschien wel meer: die was er het eerst. Doe je baby dan lekker met kerst de deur uit.Dit, geen woord meer oF minder.
Alle reacties Link kopieren
En als je dochter het nu krijgt? Dan zet je haar de deur uit, want stel je voor dat ze baby besmet. Of nog vervelender, stiefzoon die dan voor de 2de keer besmet wordt?



Je partner heeft groot gelijk dat hij zegt geen kerst zonder zoon. Wat een zot idee zeg!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je niet gemeen en ik snap best dat je je zorgen maakt.

Maar het is zoals hierboven beschreven. Dit virus kun je overal oplopen en hou je niet weg door stiefzoon niet in contact te laten komen met je jonge kinderen.

Gewoon kerst vieren dus en je niet zo'n zorgen maken.
Alle reacties Link kopieren
Jemig wat zijn sommige hard in hun adviezen en dan doe je je baby maar de deur uit met kerst.

Ik heb nog helemaal niet gezegd dat hij niet mag komen en behandel hem al zeker niet als een melaatse. Ik vraag advies wat jullie zouden doen?
quote:dikkie1 schreef op 19 december 2014 @ 16:29:

Ik vraag advies wat jullie zouden doen?Dat heb ik gepost, en ik ben ervaringsdeskundige. En ik vind je ook niet gemeen.
Alle reacties Link kopieren
Jemig ik zou nooit, never in mijn leven opkomen op: dan maar geen stiefzoon met kerst omdat misschien ook mijn eigen kinderen ziek kunnen worden. Jij was hard bij deze.
Alle reacties Link kopieren
Ikhierhuh ik heb opgeschreven wat er door mijn hoofd speelt (een gedachtegang), onzekerheid of ik wel het goede zou doen. Want ik zou ook geen kerst vieren als hij er niet bij zou zijn dat staat buiten kijf.

Jullie gaan er allemaal vanuit dat ik maar besloten heb om stiefzoon buiten te sluiten, maar dat is niet zo. Er is nog helemaal geen beslissing genomen in deze.





Hebjehaarookweer, dank je wel.
Alle reacties Link kopieren
Voor je stiefzoon is er eigenlijk weinig aan de hand...het is eigenlijk gewoon een verkoudheid met soms wat griep erbij

Het is enkel voor jonge baby's gevaarlijk.



Ik lees dat je wel net een kleine spruit hebt gekregen, voor hem/haar zou het wel wat kunnen betekenen. Maar je stiefzoon is kwa verkoudheid (dat is nl. rs) niet gevaarlijker dan een verkoudheid bij jouzelf bijv.

Ik zou, als er iemand verkouden is, niet knuffelen & kussen en gewoon goed de handen wassen. Mocht de kleine verkouden worden en wat rochelend ademhalen een dokter bellen voor een afspraak.



Lekker gezond eten en veel vitamines nemen.
anoniem_212844 wijzigde dit bericht op 19-12-2014 16:47
Reden: verandering ivm info
% gewijzigd
Leef nu! Maar hoe.....
quote:dikkie1 schreef op 19 december 2014 @ 16:29:

Jemig wat zijn sommige hard in hun adviezen en dan doe je je baby maar de deur uit met kerst.

Ik heb nog helemaal niet gezegd dat hij niet mag komen en behandel hem al zeker niet als een melaatse. Ik vraag advies wat jullie zouden doen?

Ik zou het even rustig afwachten.



De incubatietijd is 1 tot 10 dagen. Het is nu vrijdag. Kerst is nog 6 nachtjes slapen en het virus huppelde al een hele tijd door de klas (ook al minstens 10 dagen). Als je stiefzoon met kerst nog niet ziek is, is de kans klein dat ie het alsnog wordt. Is hij wel verkouden? Dan zorgen dat er niet teveel geknuffeld wordt en vaak handen wassen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven