Saai in groep 3

07-09-2014 21:43 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oudste zit net drie weken in groep 3 en klaagt elke dag dat ze het saai vindt. Ik heb het aangekaart bij haar leerkracht en die zegt dat ze op dit moment het systeem aan het leren zijn en over een tijd zelfstandig kunnen gaan werken. Hij zei dat wel dat het saai kon zijn voor kinderen die al een aantal letters kennen.



Ik ben bang dat mijn dochter afhaakt omdat ze het saai vindt en dat zou ik eeuwig zonde vinden, omdat het een leergierig en en enthousiast kind is. Wat is wijsheid? Nog eens aankaarten op school of afwachten?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Is er in groep 2 nooit aandacht besteed aan het feit dat ze leergierig is (en vooruit loopt?)



Als ouder zou ik het zeker nogmaals aankaarten met daarbij je uitleg dat het jammer en niet nodig zou zijn dat ze eventueel inkakt.



Ook al moeten ze de manier van werken nog leren ook hierin is differentiatie aan te brengen!!!!

Zon kind?... Bijvoorbeeld
Geef het nog even wat tijd. Hier zei de juf ook dat ze vanaf de herfstvakantie op hun eigen niveau konden werken, maar in de praktijk mocht een aantal lezende kinderen al heel snel zelf aan het werk gaan.
Alle reacties Link kopieren
Dit laatste zeg ik als leerkracht. (Oa groep 3 gedraaid)
Alle reacties Link kopieren
Bij een goe volg systeem kan het al gelijk. Maar ja ik weet natuurlijk niet of ze dat hebben.
Alle reacties Link kopieren
annestoel, bedankt. In groep 1 en 2 had ze wel hoge CITO scores, maar verder hebben we het nooit gehad over voorlopen. Ze speelt ook heel graag en halverwege groep 2 herkende ze nog lang niet alle letters bijvoorbeeld, dus ik had niet het idee dat ze extreem ver voor liep. Maar het is mijn oudste, dus veel vergelijkingsmateriaal heb ik niet natuurlijk. Ze heeft twee leerkrachten, ik kaart het nog eens bij andere aan, denk ik.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Er zijn sowieso heel grote verschillen aan het begin van groep 3 dus ik snap dat de leerkracht het even wil aankijken, zeker als kinderen niet overduidelijk voorlopen. Mijn oudste kon aan het begin van groep 3 wel wat kleine woordjes lezen, maar ging daarna als een speer. Ze heeft echter wel tot aan de kerstvakantie alles meegedaan. Dat was best nuttig omdat er ook 'lastige' letters zijn zoals ui, eu, e.d., maar ze vond het ook wel saai.

Heeft je dochter al een avi-niveau? Kan ze al woordjes lezen?
Wat vindt ze precies saai? Het niveau, het werk, de manier van werken, niet meer spelen en bijna heel de dag aan een tafeltje moeten werken.
Alle reacties Link kopieren
Vindt ze het niet gewoon saai omdat ze veel meer moet stilzitten en minder mag spelen? Ik kon in groep 3 al zelf boekjes lezen, maar ik kan me niet herinneren dat ik school daardoor saai vond. Er viel nog genoeg te doen en te leren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Kloppen haar verwachtingen?



Mijn zoon dacht echt dat hij de eerste week zou leren lezen, net zo goed als zijn twee jaar oudere zus. Viel hem dus heel erg tegen, maan, roos, vis, en alle afgeleide woordjes als mis, vin, moos en vaas. Saai dus, vond hij, hij wilde de derde week gewoon een boekje lezen. Pluk van de Pettenflat of zoiets. Toen eenmaal helder was, dat hij pas met kerst alle letters zou hebben geleerd ging het beter! Verder is school gewoon niet echt zijn ding! Nog niet, drie havo is ook saai!
Ik vond groep 3 tot en met groep 8 saai. Heb daar op de middelbare en daarna veel problemen mee gehad, nooit geleerd hoe ik moest leren.



Zou het dus zeker aankaarten! Wat annestoel al zei, ze hebben verschillende niveaus binnen vll.
quote:budapest schreef op 07 september 2014 @ 22:34:

Ik vond groep 3 tot en met groep 8 saai. Heb daar op de middelbare en daarna veel problemen mee gehad, nooit geleerd hoe ik moest leren.



Zou het dus zeker aankaarten! Wat annestoel al zei, ze hebben verschillende niveaus binnen vll.Maar als het kind het saai vindt om op een stoel te moeten zitten aan een tafeltje en werkjes te doen i.p.v. te spelen helpt dat niet. Eerst helder krijgen wat ze nou precies saai vindt.
Alle reacties Link kopieren
Afhaakt? En dan....een baan zoeken ofzo?

Ik denk dat je het even moet aankijken, ze zijn nog maar net bezig! En is het over een week of drie nog zo, dan zou ik in gesprek gaan met de leerkracht om wellicht wat moeilijker/uitdagender werkje aan te bieden op her moment dat ze zich gaat vervelen.

Hoe zeer er ook behoefte bestaat aan individuele benadering, je moet voor een deel toch op de grote meute uit de klas wachten. Niet iedereen is even snel. Biedt je haar zelf al iets aan thuis?
Wat Reisa zegt. Groep 3 is ook saai na 1 en 2.
Alle reacties Link kopieren
Als de school een goed volgsysteem heeft kan een leerkracht al vanaf dag 1 in groep 3 differentiëren, de vraag is inderdaad wat vindt jouw dochter precies saai, elke dag hetzelfde of het feit dat ze niks nieuws leert?

Ik zou het voorzichtig nog eens aankaarten met de leerkracht als jij duidelijk weet wat jouw dochter precies saai vindt.
jajajade49 wijzigde dit bericht op 19-09-2014 23:50
Reden: Te veel informatie
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ze is vast hoogbegaafd en verveelt zich....
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Wat is er mis met saai?



En stom kan het ook zijn,



Tja hoort er allemaal bij.

Ik zou het zeker even aankijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst eens met bij je dochter achterhalen wat er dan precies saai is.
Alle reacties Link kopieren
Zou het niet gewoon zo zijn dat ze moet wennen aan het niet meer kunnen spelen en moeten stilzitten? Mijn oudste (nu groep 4) klaagde ook steeds dat ze het saai vond (ik vroeg me af of ze op die leeftijd wel echt de betekenis ervan wisten) maar nu weet ik dat ze het spelen gewoon miste, ze heeft het overigens nooit echt leuk gevonden om naar school te gaan. Mijn jongste zit nu ook in groep 3 en daar merk ik hetzelfde aan. Zij had het in groep 1 en 2 juist heel erg naar haar zin, maar nu kost het me regelmatig moeite om haar naar school te krijgen, dus ik denk dat het gewoon de overgang is van 2 naar 3.
Groep 3 is ook gewoon een saaie groep. Vooral als kinderen al kunnen lezen en rekenen, dan blijft er in de eerste weken weinig over, behoudens leren schrijven. En nu net dat laatste is niet de favoriete bezigheid van de meeste kinderen. Zoals de leerkracht al zei, zijn er na die eerste opstartfase wel wat meer mogelijkheden voor verdieping.



Mijn jongste dochter is ook net een paar weken in groep 3 bezig en die klaagt ook al, alhoewel ze heel veel zin in school had. En dan kan ze nog geen letter lezen, dus genoeg te leren voor haar. Ze vindt het leren schrijven gewoon niet zo leuk.



Ik zou het nog heel even aankijken, 1 à 2 weken en als het dan echt niet verbetert met de leerkracht overleggen.
Alle reacties Link kopieren
Ligt dat niet aan de school? Onze dochter is ook 2 weken begonnen in groep3. Ze leest al ruim M4. Maar op school moet ze zoveel nieuwe dingen leren: nieuwe juf, verschillende vakken (gym, handenarbeid, muziek, schilderen, engels), zitten in een bankje, 2/3 van de klas kent ze nog niet want komen uit de andere kleuterklassen, etc. dat ze zich echt niet verveelt. In tegendeel, ze komt doodop thuis. En dan beginnen ze pas deze week met rekenen en schrijven/lezen zijn ze nog niet aan toe gekomen.....



Ik vind het misschien wel gek, dat kinderen groep3 nu al saai vinden
Zonder oorzaak geen gevolg
Die van mij vond er ook niet veel aan. De hele groep 3 vond ze niet leuk. Ze ging toen in Duitsland naar school en ze hadden een nieuw systeem om te leren lezen, haar leerjaar was ´proefkonijn´. Het systeem was prima. Maar de begeleiding was ronduit k*t, waardoor ze pas alle letters af had toen ze al halverwege groep 4 waren. Het leerjaar dat er na kwam, deed hetzelfde in het eerste half jaar, ze hebben er op school dus wel van geleerd.



Nu (3havo) vindt ze school nog steeds niet leuk. Behalve de tekenlessen en de pauzes .



Maar ik moet zeggen dat ik maar weinig mensen hoor over kinderen die de eerste weken helemaal geweldig vinden. Sommige dingen zijn ook gewoon saai. Welkom in het leven.
Komt het ook niet doordat we met zijn alleen de stap van twee naar drie nog steeds zo speciaal maken. Vroeger ging je naar de grote school, dat was een grote stap. Ander gebouw meestal, en dan begon het echte leren.



Nu gaan de kinderen naar groep drie, opa's, oma's vaders, moeders, iedereen vind het even spannend voor het kleintje dat nu al zo groot wordt. Na het spelen begint nu het echte werk! De hele vakantie kijkt het kind verwachtingsvol uit naar de dag dat het dan eindelijk gaat gebeuren!



Tja, en dan kan het eigenlijk alleen maar tegenvallen. Lezen leer je niet in één dag, rekenen lijkt nog erg op werkjes bij de kleuters, alleen staan de werkbladen nu in een werkboek. En eigelijk is alleen het buitenspelen nog leuk, maar dat duurt ineens wel heel erg kort! Kortom het is saai!
quote:sandt2.0 schreef op 08 september 2014 @ 09:11:

Komt het ook niet doordat we met zijn alleen de stap van twee naar drie nog steeds zo speciaal maken. Vroeger ging je naar de grote school, dat was een grote stap. Ander gebouw meestal, en dan begon het echte leren.



Nu gaan de kinderen naar groep drie, opa's, oma's vaders, moeders, iedereen vind het even spannend voor het kleintje dat nu al zo groot wordt. Na het spelen begint nu het echte werk! De hele vakantie kijkt het kind verwachtingsvol uit naar de dag dat het dan eindelijk gaat gebeuren!



Tja, en dan kan het eigenlijk alleen maar tegenvallen. Lezen leer je niet in één dag, rekenen lijkt nog erg op werkjes bij de kleuters, alleen staan de werkbladen nu in een werkboek. En eigelijk is alleen het buitenspelen nog leuk, maar dat duurt ineens wel heel erg kort! Kortom het is saai!



En dit.



Ze komt er snel genoeg achter dat die eerste weken de beste waren . Op het moment dat je gaat beseffen hoe goed je het had, is het voorbij.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste zei ook na 1 week in groep 3 dat groep 3 makkelijker was dan groep 2. Nu merk ik ook dat hij op school weinig leuke uitdagende werkjes doet. Zodra hij thuis is pakt hij zijn rekenoefenboekjes en voor het slapen gaan ligt hij soms nog een uur te lezen in bed. Als ik hem vraag of hij op school niet genoeg gerekend en gelezen heeft zegt hij dat hij de hele tijd letters en cijfers moet leren schrijven. Ze zijn volgens mij momenteel voornamelijk bezig met leren schrijven en voor cognitieve werkjes is er daardoor veel minder tijd en aandacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven