Schoolplein horror (?)

06-10-2014 19:23 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees best vaak hier op het viva forum over de horror op het schoolplein van je kind. Met name dus de andere wachtende ouders, vaak vergeleken met de maffia....

Nu heb ik nog redelijk wat tijd voordat ik mij daar tussen moet mengen maar ik ben nu al wel heel benieuwd wat er nu waar van is....



Wat kan ik verwachten? Is het allemaal overdreven of wordt er echt flink op los geroddeld en zijn en kliekjes.

Ik zou het ook fijn vinden ervaringen te lezen waarbij je dikke vette vriendinnen hebt overgehouden aan zo een schoolplein.... 😁
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 06 oktober 2014 @ 21:12:

[...]





Natuurlijk wordt er geroddeld. Toen mijn dochter een klasje oversloeg werd ik ineens belegerd door ouders die ik werkelijk nog nooit gesproken had en die me allemaal kwamen vertellen dat hun kind ook Vreselijk Slim was en ook gerust een klas konden skippen maar dat zij om Sociaal-Emotionele redenen heel verstandig hadden besloten hun kind maar niet te laten versnellen .



Maar ja, roddelen is menselijk he. Ik vrees dat ik het zelf ook wel eens doe .





Dat gesprek heeft even geduurd zeker?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 06 oktober 2014 @ 21:12:

[...]





Natuurlijk wordt er geroddeld. Toen mijn dochter een klasje oversloeg werd ik ineens belegerd door ouders die ik werkelijk nog nooit gesproken had en die me allemaal kwamen vertellen dat hun kind ook Vreselijk Slim was en ook gerust een klas konden skippen maar dat zij om Sociaal-Emotionele redenen heel verstandig hadden besloten hun kind maar niet te laten versnellen .



Maar ja, roddelen is menselijk he. Ik vrees dat ik het zelf ook wel eens doe .Waarschijnlijk wel, dat het overal voorkomt. Maar jouw voorbeeld, dat is dan een verkapte vorm van hun mening geven. Dat kun je makkelijk langs je rug laten afglijden. Of er om lachen. Maar als ik de verhalen hoor aan school van neefje (die ik ook regelmatig ophaal) dan gaat het soms echt te ver. Tot aan insinueren dat iemand liggend op haar rug nog een centje bijverdiende aan de vader van x.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik sta al voor het vijftiende jaar op het schoolplein (tweede basisschool) en ik merk ook niks van kliekjes enzo. Natuurlijk ga je meestal het meeste om met ouders die kinderen in dezelfde klas als de jouwe hebben, al is het maar voor speelafspraakjes, maar van pikordes heb ik nog nooit wat gemerkt. Ik heb aan de basisschooltijd van mijn kinderen zelfs een aantal waardevolle vriendschappen overgehouden. Vaak is een basisschool een afspiegeling van de wijk waar hij in staat, dus als jouw kind naar een school in de buurt gaat weet je ongeveer wat je te wachten staat.
quote:Nouschi schreef op 06 oktober 2014 @ 21:18:

[...]







Dat gesprek heeft even geduurd zeker?Daar zijn wel een paar sigaretjes doorheen gegaan ja
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 06 oktober 2014 @ 21:25:

[...]





Daar zijn wel een paar sigaretjes doorheen gegaan ja Toch niet met een crisiskop hè, aan het verkeerde hek.
Wij hadden maar één hek. Heel egalitair allemaal.
Alle reacties Link kopieren
met mijn kinderen was het altijd Kiss and Run...

ik hou niet van werspennesten schoolpleinen
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
wespen -r moest er niet in
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Het is net als met school en werk: je wordt gedwongen om meer contact te hebben met andere mensen dan je lief is. En af en toe kom je dan iemand tegen die helemaal de moeite waard is!
Alle reacties Link kopieren
Soms gezellig en soms niet. Op het moment vind ik de nieuwe school van mijn kinderen niet zo heel erg leuk, maar ik zit er ook niet op. Ik klets als ik er zin in heb of een opening zie en anders ben ik snel weer weg. Voordeel is dan ook dat ik niet in het roddelcircuit zit. Ik hoor nooit wat.
Alle reacties Link kopieren
Hier valt het reuze mee. Er is ene groepje tokkie-ouders, maar die staan voor het hek bij elkaar omdat op het schoolplein niet gerookt mag worden. Die moeders en vaders staan daar elke dag tot zeker 10 uur te roken en roddelen. Maar ik heb daar geen last van.



Ik heb ook wel een groepje waar ik bij aansluit bij het ophalen. Dat zijn de moeders van goede vriendinnetjes en vriendjes van mijn dochters. Dus die ken ik ook goed van speelafspraakjes, kinderfeestjes enzo. 3 daarvan zijn wel echt vriendinnen geworden. Met de een ga ik een avond in de week sporten, met de andere twee gaan we vaak buiten school met de kinderen iets leuks doen, naar een pretpark of de dierentuin of speeltuin.

Ook kan ik altijd een beroep op ze doen als dat nodig is. Als ik in de file sta vanuit mijn werk, of als ik op een normaal roostervrije dag toch moet werken, of als er iets anders is nemen zij mijn kinderen mee. Eentje is thuisblijfmoeder dus die kan en wil dit altijd wel doen. En andersom ook. Als er iets is neem ik hun kinderen mee. Zelfs in het weekend heb ik opgepast als 2 ouders moeten werken (normaal stemmen ze hun roosters af maar soms lukt dat een keer niet en dan kunnen ze altijd hier komen) Of ik haal ze zelfs in noodgevallen op (keer gehad bij onverwachte ziekenhuisopname van een oma)



Dus ik ben er heel blij mee.
Ab imo pectore
De eerste jaren had ik nog de illusie dat ik op het schoolplein nieuwe contacten op zou doen. Tegenwoordig ben ik zo kort mogelijk op het schoolplein. Ik merk dat je als nieuweling in dit dorp er niet snel bij hoort. Jammer, maar het is niet anders. Moeders die uren op het schoolplein rondhangen zijn hier ook, geen idee wat daar de lol van is.
Oh in de waan bevind ik mij ook nog... Maar niet dus? Ook nieuw in het dorp (ik ben 100 km verderop opgegroeid) en de meeste volwassenen hier zijn hier zelf opgegroeid en naar school gegaan etc. Een kind op de basisschool hebben zitten lijkt mij wel de manier om contact te leggen, maar dat zou dus nog wel eens tegen kunnen vallen.
Ik heb de grootste lol op schoolplein, net een soap. Vermaak me prima gewoon beetje afzijdig houden en lekker kletsen, de roddels komen je wel aangewaaid bij ons. Vind leuk vermaak om te luisteren en naar al die ubermoeders en roddeltantes te kijken.
@nachtvlinder: wat ik ben dan toch wel echt benieuwd wat voor soort dorp dat is.

Gereformeerd? Nieuw geld? Oud geld? Veel import? Weinig import?



Ik woon in een dorp met veel import: iedereen in hetzelfde schuitje dus. Heel makkelijk nieuwe vriendschappen opdoen dus.
Het grootste deel van de ouders op ons plein vallen waarschijnlijk in de categorie tokkies, maar dat geldt ook voor de wijk waar de school staan (en waar we wonen). Het went zullen we maar zeggen en het blijkt dat veel van die 'tokkies' ook nog eens gewoon heel aardig en vriendelijk zijn.



Ik heb wel een hele goede vriendin overgehouden aan het schoolplein, verder een aantal kennissen. En veel contacten via speelafspraakjes enzovoorts waarmee je in geval van nood altijd wel iets kunt regelen voor je kind.



Hangen bij school doe ik ook regelmatig, maar ik werk ook deels op deze school dus dat telt niet helemaal. Dochter zit op een andere basisschool waar ik dus heel weinig kom (zij fietst zelf) en daar wordt ik wel echt met de nek aangekeken door de altijd aanwezige ouders. Daar ben ik dus als ik er kom altijd binnen 5 minuten ook weer vertrokken en ik kom er nooit zonder dringende reden. De sfeer per school kan heel verschillend zijn.
Alle reacties Link kopieren
Niks geen narigheden hier op het schoolplein. Ik klets met iedereen over koetjes en kalfjes. Geen probleem. Van roddels merk ik ook niets. Kan aan mij liggen.



Van ons oude schoolplein zelfs een paar waardevolle vriendschappen over gehouden. Waarvan ik hoorde dat er toch wel over ons geroddeld werd. Blijkbaar heb ik dan toch een olifantenhuid/plaat voor m'n kop. Daar profiteer ik dan maar van
Alle reacties Link kopieren
Ligt aan jezelf.

Als je graag bij zo'n groepje wil horen ten koste van alles, zal je het een en ander horen en zien, denk ik. Als je, zoals ik, alleen komt halen en brengen dan heb je nergens last van. Niet dat ik mensenschuw ben. Ik praat wel eens ff gezellig hier of daar, maar meng me niet in de vaste kliekjes.
Alle reacties Link kopieren
De eerste jaren stond ik gewoon aan het hek op mijn kinderen te wachten en maakte af en toe een praatje hier en daar.



Sinds een jaartje klikt het goed met een aantal moeders. We komen bij elkaar op verjaardagen, hebben koffieochtenden en borrelavonden, onze kinderen spelen leuk met elkaar en als het nodig is helpen we elkaar met opvang ed.



Wij hebben het enorm gezellig. Op school zelf voornamelijk als we onze kinderen staan op te wachten, maar daarna vertrekken we ieder weer. Staan geen uren rond het plein, maar spreken voornamelijk bij elkaar thuis af en Appen met elkaar.



Ik heb wel eens gehoord dat er moeders zijn die ons een "clubje" vinden. Tja, dat kan. Ik denk dat het voornamelijk vrij onzekere moeders zijn die zich druk maken om ons "groepje".
Follow your heart, but take your brain with you....
Alle reacties Link kopieren
quote:emmylou schreef op 06 oktober 2014 @ 22:31:

Hier valt het reuze mee. Er is ene groepje tokkie-ouders, maar die staan voor het hek bij elkaar omdat op het schoolplein niet gerookt mag worden. Die moeders en vaders staan daar elke dag tot zeker 10 uur te roken en roddelen. Maar ik heb daar geen last van.



Ik heb ook wel een groepje waar ik bij aansluit bij het ophalen. Dat zijn de moeders van goede vriendinnetjes en vriendjes van mijn dochters. Dus die ken ik ook goed van speelafspraakjes, kinderfeestjes enzo. 3 daarvan zijn wel echt vriendinnen geworden. Met de een ga ik een avond in de week sporten, met de andere twee gaan we vaak buiten school met de kinderen iets leuks doen, naar een pretpark of de dierentuin of speeltuin.

Ook kan ik altijd een beroep op ze doen als dat nodig is. Als ik in de file sta vanuit mijn werk, of als ik op een normaal roostervrije dag toch moet werken, of als er iets anders is nemen zij mijn kinderen mee. Eentje is thuisblijfmoeder dus die kan en wil dit altijd wel doen. En andersom ook. Als er iets is neem ik hun kinderen mee. Zelfs in het weekend heb ik opgepast als 2 ouders moeten werken (normaal stemmen ze hun roosters af maar soms lukt dat een keer niet en dan kunnen ze altijd hier komen) Of ik haal ze zelfs in noodgevallen op (keer gehad bij onverwachte ziekenhuisopname van een oma)



Dus ik ben er heel blij mee.Precies dit dus! Fijn toch?
Follow your heart, but take your brain with you....
Alle reacties Link kopieren
en Ja, er kunnen ook vriendschappen uitgroeien. Ouders waar je kind veel meespeelt. Met een beetje mazzel zijn het leuke mensen (onze oudste had vriendjes met ouders waar ik niet mee klikte bij jongste gaat het leuker.)

En je komt elkaar overal weer tegen, zwemles, sport, muziekles etc.

Dan is investeren in de leuke mensen echt wel de moeite waard, maakt de lange ochtend langs het veld of het zwembad gezelliger.
Alle reacties Link kopieren
Hier is het vrij divers, er staan overal groepjes maar ook mensen per twee of alleen. Ik heb zelf een hekel aan groepsgesprekken, in een groep voel ik me als een vis op het droge. Toen de oudste nog in de kleuterklas zat heb ik mezelf toch gedwongen om erbij te gaan staan. Ik was bang dat mijn dochter er hinder van zou ondervinden als ik geen moeite deed op sociaal gebied. Maar dat blijkt wel mee te vallen en ik heb het dan ook niet volgehouden, sta gewoon liever alleen of doe even een gesprekje 1 op 1. Ze blijven ook zo lang met elkaar praten, vaak een half uur nadat de bel is gegaan zijn ze er nog.



Er wordt natuurlijk wel geroddeld in die groepjes en ik zal vast wel over de tong zijn gegaan toen ik me wat meer ging afzonderen. Maar het zijn geen onaardige of gemene vrouwen, ze praten voornamelijk over dagelijkse dingen. En zo nu en dan een roddeltje hoort er gewoon bij, dat is ook maar tijdverdrijf.



Mijn dochter heeft nu haar vaste vriendinnetjes en met die ouders praat ik zo nu en dan, de rest zeg ik gewoon gedag en heel soms een kort gesprekje. Nu de middelste naar de kleuterklas gaat maak ik me ook niet meer druk, hij maakt zijn eigen vriendjes wel en ik spreek de ouders wel even aan als hij wat wil afspreken.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom nooit (meer) op school omdat de kinderen met de schoolbus naar school gaan, maar in het eerste schooljaar heb ik wel echt bewust moeite gedaan om veel andere ouders aan te spreken en wat telefoonnummers te krijgen, zodat we speelafspraakjes enzo konden organiseren.

Nu een paar jaar later hebben we een vaste groep gevormd met een stuk of zes andere moeders, waarmee ik regelmatig uitga, we ellenlange whatsapp chats hebben en oh ja, zo nu en dan organiseren we ook een speelafspraakje voor de kinderen.



Hekhoeren/geroddel heb ik nooit meegemaakt of ik let er gewoon niet op, kan ook.
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar vind hier dezelfde 'horror' deels plaats, door de 'nette' moeders die zich verheven voelen boven de 'tokkies met crisiskoppen' en de 'moedertjes' die tijd hebben om te blijven kletsen.

Ik voel me niet aangesproken (voordat dat weer komt als reactie), want én geen tokkie (denk ik zelf dan hé wie weet in de ogen van anderen wel ) én geen thuisblijfmoeder. (ook niks mis mee)



Ik vind het storend dat er tegenwoordig zoveel word gezien als tokkie, en afkeuerend word gedaan, terwijl hier een paar mensen lekker bezig zijn met oordelen en veroordelen van deze 'tokkies' en 'moedertjes'.

Dan zou je toch als hoogopgeleide,nette moeder beter moeten weten?

Mijn ervaring met zogenaamde 'tokkies' is dat zij tenminste redelijk vaak alleen maar bezig zijn met zichzelf en gezin, op wat voor manier dan ook, en minder oordelen dan de o zo 'nette' vrouwen, die o zo veroordelend zijn.

Maar dan wel anderen tokkie noemen en veroordelen, sneu.
Alle reacties Link kopieren
ik heb geen kinderen, wel breng ik af en toe mijn nichtje naar school. Een vader haalde een versierpoging uit, wat ik wel bijzonder vond om 8.30u. Of ik mee wilde rijden (het was prachtig weer) om wat koffie te drinken... kan onschuldig zijn, maar niet met die ogen erbij . Eh, nee dank je. Later hoorde ik van mijn zus dat hij heel netjes getrouwd zou moeten zijn met de moeder van zijn kind.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven