Tandenpoets drama!

12-11-2014 19:00 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meiden,



Ik zit er even helemaal doorheen.Ons zoontje is nu 2,5 jaar oud en tandenpoetsen gaat gewoon niet goed, wij hebben alles al geprobeerd poets nu sinds een week electrische.

Hij schreeuwt de heleboel bij elkaar!Hij wil er niks van weten,ik mag niet in zijn mond komen met de borstel.Nu houd mijn vriend zijn handjes vast en sta ik achter hem en poets zijn tanden maar ik vind dit gewoon niet leuk ik wil het zo niet.Wat moeten we nu als we het zo niet doen kan ik gewoon niet zijn tanden poetsen en krijgt hij gaatjes.Hoe zouden jullie dit oplossen? Voor het elektrische poetsten we met een gewone borstel dat ging ook niet.



Bedankt! Loesje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit de tip gelezen om je kindje ook jouw tanden te laten poetsen. Dus omstebeurten elkaars tanden poetsen.
Hier is het ook drama, maar met afleiding gaat het redelijk. Ik zet via YouTube een filmpje op op mijn telefoon en geef mijn zoontje mijn telefoon in zijn handen om het filmpje te kijken. Ondertussen poets ik zijn tanden, het gaat nog niet optimaal, maar in iedergeval zonder gillen, huilen, schreeuwen enz.
Alle reacties Link kopieren
De standaardriedel al afgewerkt?

- liedje zingen

- kind laten meekijken in spiegel

- grapjes maken ("Daar zit nog een stukje rode kool...")

- kind zelf laten poetsen en dan napoetsen

- 'grappige' klok die de poetsgoed aangeeft

- zelf tandenborstel en tandpasta laten uitzoeken



Niet poetsen was hier geen optie, dan maar in de houdgreep. Dat heb ik maar twee keer hoeven doen tijdens een beruchte fase maar in de regel had ik voldoende aan de standaardriedel.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Misschien verschrikkelijk afgezaagd; maar een beloningskaart maken, met bijv. 7 vakjes. Elke keer als hij zonder getetter en gezeik zijn tandjes poetst, een sticker plakken. En als de kaart vol is, mag hij kiezen wat jullie eten/gaan jullie samen met de lego spelen/mag hij een spelletje kiezen/...

Zoiets?



Beloningskaarten werkten bij mijn (inmiddels 6-jarige) altijd erg goed.
Alle reacties Link kopieren
Ja, liedjes gezongen, filmpjes laten kijken alles wat jullie beschrijven.Ik voel me zo schuldig als we klaar zijn, ik vind het echt niet leuk.Maar wat moet ik dan? Stoppen met poetsen? Dat is toch ook geen optie?



Zijn er meer mama, s die het in de houdgreep doen?



Liefs,Loesje
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje praat ook nog niet goed hij zegt veel losse woordjes.Ik probeer alles uit te leggen wat ik ga doen.



Best lastig hoor ook dat stomme schuldgevoel!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mijn tandarts werkt het beter als je je kind laat liggen als je zijn tanden poetst. Dan kan je beter zien wat je aan het doen bent bij de kiezen en tanden achterin. ( NIet dat we dat zelf doen want we vonden het een beetje raar om het alsnog in te voeren en kind werkt hier wel mee) Maar misschien een tip voor de mensen die nog moeten beginnen met poetsen.



Bij staand poetsen zie je dat minder goed en krijgt kind nog wel eens een tandenborstel te diep zijn mond ingeduwd of raak je zijn wangen en is het logisch dat hij gaat protesteren.



Verder doen wij ook wel de standaard dingen die Lemoos aangeeft en dan vind kind het wel best.
Alle reacties Link kopieren
Stop sowieso met je schuldgevoel. Nergens voor nodig. Je bent mama en verantwoordelijk voor je kindje. Daarbij horen soms ook beslissingen die het kind absoluut niet leuk vindt, maar waar hij je later dankbaar voor zal zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:blackberry1980 schreef op 12 november 2014 @ 19:22:

Stop sowieso met je schuldgevoel. Nergens voor nodig. Je bent mama en verantwoordelijk voor je kindje. Daarbij horen soms ook beslissingen die het kind absoluut niet leuk vindt, maar waar hij je later dankbaar voor zal zijn.He-le-maal eens. Dat je het niet leuk vindt ok maar een schuldgevoel?? Het moet gebeuren, klaar.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties.Het is zoiezo een heel pittig mannetje waar ik best veel moeite mee heb.Vandaag was hij ook heel erg druk.Soms sla ik het tanden poetsen wel is 1 dag over maar dit is niet de manier.Ik wil niet dat hij gaatjes krijgt.



Lastig soms die kleine mensjes!
quote:k.middleton schreef op 12 november 2014 @ 19:06:

Ik heb ooit de tip gelezen om je kindje ook jouw tanden te laten poetsen. Dus omstebeurten elkaars tanden poetsen.Die had ik ook gehoord! Deed erg zeer, toen de borstel diep in mijn neus verdween!
Alle reacties Link kopieren
Dat kan ook echt lastig zijn, Loesje2014.

Soms een nachtje uit logeren laten gaan en de batterij opladen doet soms wonderen
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, in de houdgreep.

Op zijn rug op een aankleedkussen werkt idd het beste.

Duurde een tijdje, op een gegeven moment krijgen ze echt wel door dat verzetten het alleen maar erger maakt.

En vergeet hem niet de hemel in te prijzen als het even goed gaat, al is het maar twee seconden
Alle reacties Link kopieren
Sandt
Ik poets bij mijn zoontje al zo'n 2 jaar terwijl ik hem in de houdgreep houd.



Lange fase. Ooit gaat het wel over hoop ik? Het jong is beresterk.
Alle reacties Link kopieren
Misschien ook niet de manier maar zeg altijd: ok dan niet. Wie geen tandjes poetst mag ook geen snoepjes/ krentjes eten van de tandarts. Dus morgen alleen maar appels en komkommers. Meestal wil hij dan uit zichzelf tanden poetsen. Veels te bang dat hij de volgende echt niets anders krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat er meer mama, s zijn die het helaas zo moeten doen.Als we klaar zijn dan complimenteren we hem altijd het is ook altijd wel weer snel over maar toch.
Alle reacties Link kopieren
ach ja die houdgreepperiode...op het kleedje op de badkamer, met 2 man sterk. Het moet gewoon, klaar. En als het op de leuke manier niet gaat, dan maar op de niet-leuke manier.

Dochter hier weet er niks meer van hoor. En heeft nu op haar 15e prachtige tanden zonder gaatjes.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk is hij erg bang dat je hem pijn zal doen, en aangezien hij zo tegenstribbelt is de kans idd groot dat je uitschiet en hem pijn doet... Beetje vicieuse cirkel dus.



Ik zou hem heel rustig en duidelijk uitleggen dat de tanden gepoetst moeten worden en dat je dat heel langzaam en rustig bij hem gaat doen, en dat het geen pijn zal gaan doen. Eventueel (als hij dat al begrijpt/kan) een soort van teken afspreken dat je direct stopt als hij het eng vindt (dat hij zn hand opsteekt ofzo?)

En elke keer weer een stapje verder. Heel rustig en langzaam poetsen en rustig erbij vertellen wat je aan het doen bent (het koekje wat je vanmiddag gegeten hebt wegpoetsen, het avondeten wegpoetsen, dat lekkere toetje wegpoetsen, enz) Net zolang tot hij weer vertrouwen heeft.



(Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je goed en efficient kan poetsen als je een tegenstribbelend kind in de houdgreep houdt. Vandaar dus hem het vertrouwen geven dat het geen pijn doet)
Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op 12 november 2014 @ 19:37:

Ik poets bij mijn zoontje al zo'n 2 jaar terwijl ik hem in de houdgreep houd.



Lange fase. Ooit gaat het wel over hoop ik? Het jong is beresterk. Ja, ze zijn sterk hè hihihi! !
Alle reacties Link kopieren
Ik poets nog op de commode. Houd z'n handjes vast zodat hij me niet weg kan duwen en hij protesteert wel een beetje maar het is goed te doen zo. Ik voel me niet schuldig want tandenpoetsen is belangrijk!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof niet zo in die houtgreep methode.

Ben zelf een kind geweest die dat niet vergat en lang wrok koesterde en dus dan helemaal niets meer wilde. Heb ik bij mijn zoon dus nooit gedaan.

Wel vertellen dat ik twee tanden ging doen, en dan ook idd twee tanden. Dag er op weer. Dag later "goh ging goed hé, nu drie? " enz.

Je hebt echt niet meteen gaatjes hoor in zo'n peuter gebitje.

Ze eten nog geen suiker, extreme zuren etc. Het ging gewoon heel vanzelf zo. En ik heb een zoon die door zijn autisme van huis uit NEE roept tegen nieuwe dingen.
Alle reacties Link kopieren
[quote]Razzmatazz schreef op 12 november 2014 @ 19:53:

Waarschijnlijk is hij erg bang dat je hem pijn zal doen, en aangezien hij zo tegenstribbelt is de kans idd groot dat je uitschiet en hem pijn doet... Beetje vicieuse cirkel dus.



Ik zou hem heel rustig en duidelijk uitleggen dat de tanden gepoetst moeten worden en dat je dat heel langzaam en rustig bij hem gaat doen, en dat het geen pijn zal gaan doen. Eventueel (als hij dat al begrijpt/kan) een soort van teken afspreken dat je direct stopt als hij het eng vindt (dat hij zn hand opsteekt ofzo?)

En elke keer weer een stapje verder. Heel rustig en langzaam poetsen en rustig erbij vertellen wat je aan het doen bent (het koekje wat je vanmiddag gegeten hebt wegpoetsen, het avondeten wegpoetsen, dat lekkere toetje wegpoetsen, enz) Net zolang tot hij weer vertrouwen heeft.



(Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je goed en efficient kan poetsen als je een tegenstribbelend kind in de houdgreep houdt. Vandaar dus hem het vertrouwen geven dat het geen pijn doet)[/quote Bedankt voor je reactie.Dit heb ik allemaal geprobeerd.Ik mag echt niet in zijn mond komen, zelfs bij de dokter laat hij zich niet onderzoeken, het lijkt erop dat hij het niet fijn vind als je aan hem zit.Haren kammen tanden poetsen, kapper, dokter allemaal drama!!
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 12 november 2014 @ 19:59:

Ik geloof niet zo in die houtgreep methode.

Ben zelf een kind geweest die dat niet vergat en lang wrok koesterde en dus dan helemaal niets meer wilde. Heb ik bij mijn zoon dus nooit gedaan.

Wel vertellen dat ik twee tanden ging doen, en dan ook idd twee tanden. Dag er op weer. Dag later "goh ging goed hé, nu drie? " enz.

Je hebt echt niet meteen gaatjes hoor in zo'n peuter gebitje.

Ze eten nog geen suiker, extreme zuren etc. Het ging gewoon heel vanzelf zo. En ik heb een zoon die door zijn autisme van huis uit NEE roept tegen nieuwe dingen.Daar ben ik dus ook bang voor dat hij er een trauma aan overhoud.Ik vind dit echt niet leuk vandaar mijn schuldgevoel.Ik weet soms niet hoe ik hem moet benaderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven