Tandenpoets drama!

12-11-2014 19:00 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meiden,



Ik zit er even helemaal doorheen.Ons zoontje is nu 2,5 jaar oud en tandenpoetsen gaat gewoon niet goed, wij hebben alles al geprobeerd poets nu sinds een week electrische.

Hij schreeuwt de heleboel bij elkaar!Hij wil er niks van weten,ik mag niet in zijn mond komen met de borstel.Nu houd mijn vriend zijn handjes vast en sta ik achter hem en poets zijn tanden maar ik vind dit gewoon niet leuk ik wil het zo niet.Wat moeten we nu als we het zo niet doen kan ik gewoon niet zijn tanden poetsen en krijgt hij gaatjes.Hoe zouden jullie dit oplossen? Voor het elektrische poetsten we met een gewone borstel dat ging ook niet.



Bedankt! Loesje
quote:nina1966 schreef op 12 november 2014 @ 19:59:

Ik geloof niet zo in die houtgreep methode.

Ben zelf een kind geweest die dat niet vergat en lang wrok koesterde en dus dan helemaal niets meer wilde. Heb ik bij mijn zoon dus nooit gedaan.

Wel vertellen dat ik twee tanden ging doen, en dan ook idd twee tanden. Dag er op weer. Dag later "goh ging goed hé, nu drie? " enz.





Allang geprobeerd. Werkt niet. Alle trucjes al gehad.



Ik heb een heel koppig kind. Dus dan maar zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 12 november 2014 @ 19:59:

Ik geloof niet zo in die houtgreep methode.

Ben zelf een kind geweest die dat niet vergat en lang wrok koesterde en dus dan helemaal niets meer wilde. Heb ik bij mijn zoon dus nooit gedaan.

Wel vertellen dat ik twee tanden ging doen, en dan ook idd twee tanden. Dag er op weer. Dag later "goh ging goed hé, nu drie? " enz.

Je hebt echt niet meteen gaatjes hoor in zo'n peuter gebitje.

Ze eten nog geen suiker, extreme zuren etc. Het ging gewoon heel vanzelf zo. En ik heb een zoon die door zijn autisme van huis uit NEE roept tegen nieuwe dingen.Huh?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Nouschi schreef op 12 november 2014 @ 20:06:

[...]





Huh?



Nina heeft hele speciale eetgewoontes voor haar kind.



Wel met de pot mee met 3 maanden, maar geen suikers als ze klein zijn.
Alle reacties Link kopieren
Zoon had op zijn vierde zijn eerste gaatjes. En daar is het niet bij gebleven. Het kan dus zeker, ook in die kleine schattige tandjes. Poetsen dus, en kan hetniet op een leuke manier, dan maar op de niet-leuke manier.



Ooit een vijfjarige gezien met alleen maar bruine stompjes. Dàt is pas zielig
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Rianne
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp het wel maar heel veel dingen gaan gewoon moeilijk bij hem en ik ben dat zat.Kapper kan ik hem niet mee naartoe nemen zet heel de boel op stelten, nagels knippen is drama, nou tanden poetsen dan,hij is overal bang voor.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar.

Mijn oudste dochter had daar ook last van.

Ook inderdaad de kapper, vreselijk.

Ik moest naar de kinderkapper een half uur verderop omdat mevrouw anders ook de buurt bij elkaar gilde.

Maar ze is nu 8 en geloof me ze is er overheen 😄

Daar heb je voor nu niks aan maar wat wij altijd deden, we schonken er geen aandacht aan.

Tandenpoetsen hoort erbij dus geen gezeur, als je gaatjes hebt dan piep je wel anders. 😄
What Goes around, Comes around!
Alle reacties Link kopieren
Ja, Lastig hè het enige wat ik wil is mijn kind geen angst geven voor mij.Ik wil zo graag dat hij weet dat het voor zijn eigen bestwil is.Ik heb ook eens een meisje gezien van 3 jaar die Had allemaal zwarte tandjes in dat mondje zo zielig, dat wil ik echt niet hoor.



Bedankt voor jullie reacties!!
Bij ons werkt nooit overslaan prima. Tandenpoetsen is een battle die ik pick zeg maar en die win ik altijd (vader staat daar precies zo in). Dat heb ik in kindertaal uitgelegd en dat werkt. Ik denk dat twee keer houdgreep genoeg was.



Zoon (net 3) maakt er geen drama van maar stelt het het liefst wel zo lang mogelijk uit. Ik geef 'm eerst de kans om uit zichzelf naar me toe te komen, dan ga ik naar hem toe, als dat niet werkt dan zeg ik "Ok, geen tandjes poetsen? Dan ben ik klaar, doei!" en maak aanstalten om weer naar beneden te gaan. In alle gevallen tot nu toe "NEEEEEEEEEEEEEEEE, ik kom tandenpoetsen". Meestal is dat niet eens nodig.



Mijn zoontje kletst de hele dag door en eigenlijk is het grootste probleem nu dat ie effe zijn klep houdt en 'm toch open doet tijdens het tandenpoetsen.
Voor "eigen bestwil" zal hij nog niet snappen. Omdat het moet van pappa en mamma wel.
Hier een pittige dame van 2,5 die ook een drama maakte van het tandenpoetsen. Houdgreep ook een keer gedaan, maar voelde voor mij net zo onprettig als voor haar.



Ik heb toen haar Hello Kitty bekertje gepakt waar ze altijd haar melk uit drinkt 's morgens, en heb daar een spelletje van gemaakt. Bekertje onder de kraan gezet, deze héél langzaam laten vollopen, en gezegd: "Wat is sneller? Mama die jou de tanden poetst, of het bekertje vol?" Hoppa, de mond ging open, want ze wilde winnen van het water



Omdat het bekertje zo tergend langzaam volloopt, win ik uiteraard altijd en zijn de tandjes goed gepoetst. Heel af en toe laat ik het bekertje 'winnen' en spreken we af dat we het vanmiddag/vanavond/morgen nog eens proberen



Zou zeggen, pak zijn favoriete beker en probeer het eens.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Loesje, omdat je schrijft dat je zoon ook zo gevoelig is voor haren kammen/knippen en nagels knippen zit ik te denken aan een sensorische integratie stoornis. Dat betekent simpel gezegd dat prikkels (in zijn geval tast-prikkels) bij hem sterker binnenkomen. Je kunt dit laten testen door een kinderfysiotherapeut en die kan het als het nodig is ook behandelen.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Alle methodes die ik hier lees werken alleen als het kind het niet echt vervelend vindt, maar vooral zijn eigen wil aan het testen is. Als hij het wel echt vreselijk vindt zal niets hiervan werken en omdat jij hier niet zeker over bent blijft jouw schuldgevoel. Daarom zou ik naar de fysio gaan. Komt er niets uit, weet je dat je zonder schuldgevoel de houdgreep toe kunt passen :-)
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Vroeger als kind had ik het ook niet echt op tandenpoetsen.

Mijn ouders namen mij nog net niet in de 'houdgreep', maar regelmatig, ik denk vanaf een jaar of 3 poetsten ze mijn tanden na het douchen 's avonds. Ik kan mij verder niet echt veel herinneren of ik tegenwerkte of niet? Ik denk dat ik het vrij snel zelf heb geleerd, maar mn ouders hebben wel consequent gecontroleerd na het poetsen.

Misschien een tip: zoveel mogelijk 'zelf' laten doen? Ik wilde dit als kind nl heel veel, en werkte zelfs 'tegen' als mn ouders dan na-poetsten omdat ik het zelf wilde, maar het dus niet tegoei deed. En ik was toch geen baby meer? Misschien hierop een beetje inspelen als je kind hiervoor gevoelig is? Doorgaans op deze leeftijd willen ze toch al 'groot' zijn? Dus bv. zeggen: "Grote jongens/meisjes kunnen al veel zelf, en dus ook goed tanden poetsen?"



Even off-topic: Als je kind een drama maakt van tandenpoetsen, erg jammer natuurlijk, maar dan bedoel ik ENKEL ivm de soort tandpasta (ik veronderstel eentje met Fluor erin?) --> je reinste vergif, lees de waarschuwing maar op de tube! Zelfs mijn tandarts gebruikt fluor-vrije, het gaat er gewoon om regelmatig en GOED te poetsen...

Naar het schijnt is fluor nog niet eens nodig, zelfs niet een beetje tegen gaatjes. Het is er gewoon ingedaan en we trappen erin omdat fabrikanten ons dit doen geloven van kinds af aan.

Groot gelijk, jong geleerd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven