Uniseksnamen

24-10-2014 17:19 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie van uniseksnamen?



Ik ben zwanger van de derde en als het een meisje is (we weten het geslacht nog niet), dan is Sam hier wel een erg grote kanshebber. Wij vinden dat echt een leuke en stoere naam voor een meisje.



Ik kan me echter wel voorstellen dat later wel eens gedacht zal worden dat ze een jongen/man is (niet als ze er zelf bij staat, natuurlijk, hoewel, dat weet je nooit ). Maar uit haar naam zal haar geslacht dus niet af te leiden zijn.



Ik hoor graag jullie meningen.
mijn dochter heeft een unisex naam, nooit negatieve reacties gehad, een enkele keer denkt men (bij consultatiebureau ofzo) dat ze een jongen is, als ze alleen de naam lezen, maar gebeurt niet zo vaak.



ik heb zelf gewoon een meisjesnaam maar had vroeger altijd kort haar en jongenskleren aan en werd alsnog voor jongen aangezien, sta ook op een klassenfoto tussen de jongetjes.. ach ja..
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik hoorde laatst een man die Valery heet. Dat is toch ook apart.
Hier iemand met een unisex naam en nee niet blij ermee. Zo vaak vergissingen. Ik kan me nog herinneren dat bij de schoolarts standaard jongen als geslacht stond

Man is eens aangezien als homo ( daar hebben we dan wel weer om kunnen lachen). Maar nee ik heb bij mijn eigen kinderen gekozen voor duidelijke namen.
Alle reacties Link kopieren
quote:understatement schreef op 24 oktober 2014 @ 20:09:

Nou, ik hoorde laatst een man die Valery heet. Dat is toch ook apart.Er was een Franse president die Valéry heette.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
quote:sweetfirefly schreef op 24 oktober 2014 @ 20:14:

[...]



Er was een Franse president die Valéry heette.Nou, dan waren ze ouders misschien Frans, of fan van Frankrijk, want deze man was echt zo Hollands als maar kon.
Alle reacties Link kopieren
Valéry is in bepaalde landen een jongensnaam.
Alle reacties Link kopieren
Mijn naam kennen ze in het buitenland niet (typisch nederlands), dus is wat dat betreft daar een uniseksnaam, want ze hebben geen idee. Als ik dan e-mails of brieven stuurde, kreeg ik standaard 'Geachte meneer...' terug. Toen ben ik mijn e-mails maar gaan afsluiten met 'met vriendelijke groet, mevrouw ...'. Maar dat voelt toch erg vreemd.
Alle reacties Link kopieren
Dicky vindt ik ook vreselijk, maar wel uniseksnaam.



Ik vind Sam een jongensnaam of Sam voor een meisje denk ik gelijk aan Samanta of Samira. Beide namen vind ik niet leuk.
Alle reacties Link kopieren
Charlie voor een meisje vind ik ook leuk!
Ik vind Sam erg leuk, vooral voor een meisje.

Ik zou het alleen wel zielig voor haar vinden al je haar als tweede naam Marietje of Marieke zou geven. SM Mossel dat kan echt niet
Sam als meisje doet mij meteen denken, dat het een afkorting is van iets als samantha. Dus al is het geen afkorting, ik denk dat ze die vraag dan veel gaat krijgen.

Ik heb een vrouwelijke voornaam maar word standaard aangeschreven met meneer, ik zit in techniek en men verwacht gewoon een man. Dus daarvoor zou ik het niet laten.
Alle reacties Link kopieren
Ali kan ook nog
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken meerdere meisjes die Sam heten. Wat dat betreft vind ik het een stoere naam.

Maar ik ben geen fan van unisex namen en zou dat nooit kiezen voor mijn kind. Ik heb een typische vrouwen naam en ben altijd blij dat daar geen onduidelijkheid over bestaat bij contacten via e-mail of post. Gewoon een soort van fijn idee dat mensen weten dat ze met een vrouw te maken hebben als ik solliciteer, een cursus ga doen of zakelijke klanten een bericht stuur.
Ik heb een uniseks naam en ben een echt meisje-meisje.. Ik laat best wat mensen schrikken als ik ineens bel en toch een dame blijk te zijn. Soms levert het grappige gesprekken op, maar over het algemeen vind ik het gewoon vervelend als ik dan alwéér een mailtje terug krijg gericht aan de heer *insert name*. Het wordt vermoeiend als je iedere keer hoort: goh, ik had verwacht dat je een jongen was..



Mijn kinderen krijgen dus nooit een uniseks naam later
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Sam een leuke, stoere meidennaam. Ik heb zelf ook een uniseks naam en daar ben ik erg blij mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Sam leuk en ik vind uniseks namen erg leuk. Zo vind ik Marijn voor een meisje echt mooi. Sacha vind ik ook mooi voor een jongen bv.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Sam een leuke en stoere naam voor zowel een jongen als een meisje. Je kan op heel veel manieren het 'probleem' omzeilen dus ik zou me daar niet druk om maken.

Een tweede meisjesachtige naam is denk ik een goede keuze, maar ik denk ook wel dat tegen de tijd dat het kind volwassen is alles qua papieren en sollicitaties zo anders is dat het geen belemmering zal vormen.
She needed a hero. So that's what she became.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fiorah schreef op 24 oktober 2014 @ 22:36:

Ik vind Sam leuk en ik vind uniseks namen erg leuk. Zo vind ik Marijn voor een meisje echt mooi. Sacha vind ik ook mooi voor een jongen bv.Sacha ís ook een jongensnaam.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het leuk een unisex naam. Mijn dochters hebben juist een klassieke meisjesnaam, maar in hun klas zit een meisje dat Chris heet en dat vind ik zo'n leuke naam.



En ook een Robin en een Sam op school. En een Senna, dat is een jongen en een Senne dat is een meisje.



Mijn nichtje heeft een unisexnaam, voor jongens en meisjes hetzelfde uitgesproken alleen door 1 letter verschil heb je een jongens en een meisjesversie. Zij heeft dus de jongensversie, en wordt inderdaad vaak als jongen aangeschreven. Met het sinterklaasfeest op ons werk kreeg ze een jongenscadeau.



Overigens heb ik een meisjesnaam (tenminste hier in NL, in andere landen verschilt het) en ik word op mijn werk zeer vaak met mijnheer aangeschreven. Ik denk ook omdat de titel mr ervoor staat (verwarring met mister), en omdat ik geen dubbele achternaam heb, maar alleen mijn eigen geboortenaam voer. Nou ja, ik zit er niet zo mee hoor.
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
quote:Mossel schreef op 24 oktober 2014 @ 19:29:

[...]





Zou je ook de originele naam geven als je die echt afschuwelijk vindt? Ik vind Sam echt heel mooi, maar Samantha, Samira, Samuela en weet ik veel heel erg lelijk. Ik zou me trouwens echt schamen als ik Samantha zou heten, ik heb met die naam toch echt een bepaalde associatie. Samira doet mij buitenlands aan en Samuela vergezocht. En alledrie erg lelijk.



Een van mijn zoons heet Lenn, dat is ook een afkorting van Lennert, en dat vind ik ook zo lelijk.



Nee uiteraard zou ik geen kind een lelijke naam geven. Maar zelf doe je het wel zeg je, met Lenn->Lennert?



Maar uit de miljoenen namen die je een kind kan geven, daar is er geen eentje tussen die mooi is en geen associatie geven dat het een jongen is?



Lijkt mij stug.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Ps, weet je wel hoeveel dieren Sam heten?



Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft ook een (hier genoemde ) unisex-naam. Nog nooit problemen mee gehad, en zij protesteert met haar bijna-3 jaar ook nog niet, grijns. Ik ben nogsteeds blij met de naam die zó bij haar past.



Twee vriendinnen hebben een echte jongensnaam, en ik heb ze wel gevraagd wat ze daarvan dachten. Zij waren niet negatief, integendeel. Ze waren er wel trots op, geloof ik. Het onderscheidde hen, omdat niemand hun naam vergat.



Nu heb ik zelf een echte meisjesnaam, redelijk oud-Hollands. En ik heb vroeger wel eens gebaald van mijn slome-tuttennaam.

Hoort dat er niet een beetje bij, dat je een fase hebt waarin je jouw eigen naam niet mooi vindt?
Wat wilde ik nou toch typen?
Alle reacties Link kopieren
Nikita is er ook zo een. Officieel een Russische jongensnaam, maar abusievelijk in andere landen geïnterpreteerd als meisjesnaam omdat het op een -a eindigt.



Net als Sascha.
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
Ik lees net dat Jennifer een unisexnaam is in Frankrijk
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
Op vakantie in Frankrijk hoor ik altijd de naam Blaise voor jongens en meisjes heel mooi

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven