Vragen mbt vliegen

30-04-2024 13:56 46 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi!
Ik ga over 2 weken op vliegvakantie naar Portugal. Ik vroeg me af, hoe zit het met het meenemen van medicatie, en met vloeibare stoffen?
Ik wil o.a. zonnenbrandcréme,DEET, shampoo, toiletartikelen enz meenemen maar bijvoorbeeld ook Voltaren meenemen en mijn medicatie. Mag dat in mijn handbagage of moet dat in mijn koffer?
Waar moet ik verder rekening mee houden?
Dank.
Alle reacties Link kopieren Quote
TIP: lees op de website van de maatschappij waar je mee vliegt.

Daar staat precies wat er wel/niet in de (hand)bagage mag en hoe groot die verpakkingen mogen zijn.

Kijk ook even of je een verklaring nodig hebt voor je medicatie of dat een medicijnpaspoort (via de apotheek) voldoende is.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij doen ze op Schiphol niet meer moelijk over de hoeveelheid vloeistoffen in je handbagage, maar op andere vliegvelden moet je soms alles boven de 100ml nog weggooien. Het verandert allemaal steeds dus ik zou idd checken bij de vliegmaatschappij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kijk op de site van de vliegvelden. Wij vliegen binnenkort van Eindhoven naar Faro. Vanaf Eindhoven mag je vloeistoffen meenemen in handbagage ivm de scanners die ze daar hebben. Maar terug vanaf Faro mag het max 100ml per verpakking en een liter totaal zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesmetLaarzen schreef:
30-04-2024 13:58
TIP: lees op de website van de maatschappij waar je mee vliegt.

Daar staat precies wat er wel/niet in de (hand)bagage mag en hoe groot die verpakkingen mogen zijn.

Kijk ook even of je een verklaring nodig hebt voor je medicatie of dat een medicijnpaspoort (via de apotheek) voldoende is.
Een medicijn paspoort is alleen handig voor jezelf. Hier kun je controleren of je ook een officiële verklaring nodig hebt: https://www.hetcak.nl/medicijnen-mee-op-reis/
Voor Portugal is dat een schengenverklaring.
Alle reacties Link kopieren Quote
OgenvanTijgers schreef:
30-04-2024 14:22
Een medicijn paspoort is alleen handig voor jezelf. Hier kun je controleren of je ook een officiële verklaring nodig hebt: https://www.hetcak.nl/medicijnen-mee-op-reis/
Voor Portugal is dat een schengenverklaring.

Ja dat zeg ik 🙂. Kijk of dat voldoende is.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Juist niet bij de vliegmaatschappij checken, maar op de site van het vliegveld. En denk er dan ook aan dat je nog terug moet vliegen.
Wil je safe zitten, neem dan max. 1 liter (ziplockzakje) met verpakkingen van max. 100ml vloeistoffen/cremes mee in je handbagage. Nog beter: stop gewoon al je toiletspullen in je ruimbagagekoffer, dan zijn er geen restricties.

Of je voor je medicijnen een verklaring mee moet ligt het soort medicijn. Dat kun je googlen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor juiste antwoorden je richten tot de luchtvaartmaatschappij en Schiphol. Die hebben de juiste informatie. Medicatie altijd in handbagage meenemen, toiletartikelen in je ruimbagage. Wel zo makkelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Medicatie moet je altijd in je handbagage doen. Voor medicatie geldt geen vloeistofbeperking, maar je moet wel kunnen aantonen dat het je eigen medicatie is, dus in de originele verpakking. Voor een aantal medicaties heb je een speciale verklaring nodig. Dat kun je op de website https://www.hetcak.nl/medicijnen-mee-op-reis/ vast wel vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alles boven de 100 ml stop je in je koffer en niet in je handbagage. Die Voltaren zou ik ook in mijn koffer doen.
En je medicatie in je handtas, niet in je handbagetrolley want je hebt kans dat je die misschien toch ook moet inchecken vanwege te weinig plek in de bagagebakken boven je.
En van te voren even kijken of je inderdaad een officiële verklaring nodig hebt voor je medicatie en neem ze mee in de originele verpakking.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zulke dingen vind je toch gewoon op de site van de vliegmaatschappij??
"Erf de ogen van je kind, kijk erdoor..."
Alle reacties Link kopieren Quote
Hela schreef:
30-04-2024 15:39
Zulke dingen vind je toch gewoon op de site van de vliegmaatschappij??
Ja ik snap zulke vragen ook niet zo maar veel mensen worden als het vliegen betreft ineens super onzeker of zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn vliegtuigmaatschappijen hadden beiden andere informatie op de site staan dus wat was even verwarrend. Denk dat ik dan toch Schiphol aan moet gaan houden.
Ik verwacht niet dat ik met méér thuiskom dan dat ik wegging.

Mijn medicijnen vallen gelukkig allemaal niet onder de opiumwet, dus een schengenverklaring is niet nodig. Kan alleen niet vinden of het medicijnpaspoort van mijn apotheek dan voldoende is.
Ik hoorde ook dat je voor medicatie van de drogist (paracetamol bijv) geen medicijnpaspoort nodig hebt, klopt dat?

En gekke vaag misschien, maar iets als haarlak, kan dat ook mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Haarlak is vloeistof dus als zeker wilt zijn gooi het in de koffer. Net als bijvoorbeeld een pot pindakaas.
De enige vloeistoffen die ik mee neem in de cabine in mijn rugzak zijn een flesje mondwater, handcrème en een reinigingsgel. Heb het altijd voor de zekerheid toch in een ziplock zakje voor de terugweg.
En een fles water, van Schiphol en Eindhoven mag dat zo mee. Vanuit Portugal niet.
Moet je leeggooien en kan je na de security vullen maar dat is niet aan te raden want ik vond het heel vies dus de volgende keer koop ik gewoon weer een fles bij de taxfree of uit een automaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat medicijnenpaspoort is niet verplicht, maar het is handig mocht je in het buitenland naar de apotheek moeten. Omdat je je medicijnen kwijt bent of omdat je misschien ziek wordt en medicatie voorgeschreven krijgt. Dan kunnen ze zien wat je al slikt en of dat niet botst.

Haarlak in je koffer

En ze hebben ook winkels he in dat Portugal. Waar ze voltare, paracetamol en weer ik niet wat allemaal verkopen. Het hoeft niet allemaal mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
De reden om medicijnen in je handbaggage te doen, is dat die in de regel niet weg kunnen raken. Een ingecheckte koffer wil nog wel eens een dag of een week zoekraken. Bovendien heb je die medicijnen wellicht ook nodig tijdens het vliegen.

Het hangt er natuurlijk nogal vanaf hoe kritisch die medicijnen zijn.

Als bijv. een zalfje als medicijn kan doorgaan, dan valt het buiten het 100 ml maximum.

Wel geldt dat het in principe alleen geldt voor persoonlijke medicijnen. Met voorgeschreven medicijnen is dat natuurlijk makkelijk. Met niet voorgeschreven medicijnen gaat het om redelijke hoeveelheden voor de reis die je gaat maken.

Wat haarlak betreft geldt ook voor spuitbussen de 100 ml limiet. Dat wordt dus lastig, want de meeste bussen zijn groter dan 100 ml. Nu gebruik ik eigenlijk niet zoveel spuitbussen, maar wel bijv. scheerschuim. Maar dat bij mij in de ruimbaggage.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je ook ruimbagage hebt, dan alles daarin, behalve je medicatie. Medicatie hoeft ook niet aan de 100ml eis te voldoen (als het vloeistof is).

Op Schiphol mag je tegenwoordig ook grotere hoeveelheden vloeistof meenemen, omdat ze betere scanners hebben. Veel andere luchthavens (nog) niet.
https://www.schiphol.nl/nl/pagina/vloei ... andbagage/
If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. (Desmond Tutu)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had laatst op Gatwick nog een bodempje make-upreiniger in een flesje van 125 ml. Dan zijn ze daar dus onverbiddelijk. Ik had het ook al op Schiphol meegenomen waar het geen probleem was. Was overigens geen verrassing, daarom had ik expres een bijna leeg flesje meegenomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vloeistoffen boven de 100 ml worden uit je tas gehaald en weggegooid. Ik vind het zelf ook altijd nogal genant wanneer je hand bagage wordt geopend en de helft wordt weggesmeten. Misschien niet zo aardig> maar het zijn altijd de mensen die nooit vliegen die de boel ophouden.

Koop het nadat je door de incheck bent of in het land van herkomst of betaal 50 euro om je koffer mee te nemen. In Portugal hebben zij ook winkels.
Alle reacties Link kopieren Quote
Schiphol is echt wel makkelijk met vloeistoffen geworden. Het flesje drinken hoefde mijn reisgenoot niet eens vlug nog op te drinken voor de handbagagecheck.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
30-04-2024 18:50
Vloeistoffen boven de 100 ml worden uit je tas gehaald en weggegooid. Ik vind het zelf ook altijd nogal genant wanneer je hand bagage wordt geopend en de helft wordt weggesmeten. Misschien niet zo aardig> maar het zijn altijd de mensen die nooit vliegen die de boel ophouden.

Koop het nadat je door de incheck bent of in het land van herkomst of betaal 50 euro om je koffer mee te nemen. In Portugal hebben zij ook winkels.
Mijn handbagage moet altijd open. Is het niet zo’n lullig flesje met nog 20 ml lotion, dan moet mijn laptop wel afgestoft of gaan ze uitgebreid al mijn medicijnen bestuderen. Nog nooit meegemaakt dat er niet iets extra bekeken moest worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
30-04-2024 22:59
Mijn handbagage moet altijd open. Is het niet zo’n lullig flesje met nog 20 ml lotion, dan moet mijn laptop wel afgestoft of gaan ze uitgebreid al mijn medicijnen bestuderen. Nog nooit meegemaakt dat er niet iets extra bekeken moest worden.
Mijn tas en ik worden er ook altijd uitgepikt. Dochter lacht er altijd al om als er weer eens met zo'n pluizenstoffer over mijn handen wordt gegaan 🤣
Alle reacties Link kopieren Quote
Coreopsis schreef:
30-04-2024 16:30
Als je ook ruimbagage hebt, dan alles daarin, behalve je medicatie. Medicatie hoeft ook niet aan de 100ml eis te voldoen (als het vloeistof is).

Op Schiphol mag je tegenwoordig ook grotere hoeveelheden vloeistof meenemen, omdat ze betere scanners hebben. Veel andere luchthavens (nog) niet.
https://www.schiphol.nl/nl/pagina/vloei ... andbagage/
Ja, eens. Als je toch ruimbagage hebt, doe je toch alles daar in? Behalve medicatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Schiphol doet allang niet meer moeilijk over vloeistof in je handbaggage voor zover ik weet. Niet bij Schengen in elk geval. Je hoeft het zelfs niet meer uit je tas te halen of in een apart zakje te doen.

In Spanje en Portugal zijn ze wel wat lastiger dus ik neem flesjes mee van max 100 ml. En een leeg waterflesje dat ik na de check weer vul. Dat doe ik altijd.

Maar het is toch afhankelijk van de regels van de luchthaven ipv met welke maatschappij je gaat? Als ik bij de douanier aan kom op Schiphol weten ze daar toch niet of ik met KLM ga of niet? Dat doet er toch niet toe?
Als je er onzeker over bent zou ik je vloeistof gewoon in je ruimbagage doen.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor medicijnen die onder de Opiumwet vallen, moet u een Schengenverklaring of een Engelstalige medische verklaring voor medicijnen aanvragen. Dit hangt af van het land waar u naar toe gaat. Opiaten zijn bijvoorbeeld slaapmiddelen, sterke pijnstillers, ADHD-medicijnen of medicinale cannabis.

Ik slik medicatie tegen ADHD; ik neem altijd een engelstalige verklaring van mijn psychiater mee, samen met een medicijnpaspoort. Ik doe dat, incl. doosjes, nooit losse stripjes, altijd in zo'n doorzichtig plastic zakje. Als ik mijn handbagage moet openmaken is dat het eerste wat je ziet.

Omdat alles zo open is, zichtbaar is, heeft nog nooit iemand naar de inhoud van het zakje gekeken. Ik heb niets te verbergen. Ik denk, dat het de interesse wekt als het helemaal onderin mijn koffer tussen kleding zou liggen.

Fijne vakantie.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven