Wie helpt zoon van 8 van zijn geloof af?

24-10-2012 17:41 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is 8 en zit in groep 5. Dit jaar gaan ze voor het eerst surprises doen. Mijn zoon gelooft nog heilig in Sinterklaas (ik heb al wel eens voorzichtig gepolst). Ik weet van 1 jongetje dat hij niet meer geloofd, geen idee hoe dat met de rest van de klas is gesteld.



En nu twijfel ik wat ik zal doen. Hem zelf vertellen dat de Sint niet bestaat? Niks zeggen met het risico dat hij het op school van vriendjes hoort? Ik vind het ook jammer om een kind wat totaal niet twijfelt van zijn geloof te brengen. Zeker omdat zoon emotioneel gezien wat achter loopt bij leeftijdsgenoten. Maar ik ben ook weer bang, juist omdat hij totaal niet twijfelt dat de schok alleen maar groter is als een vriendje hem bij wijze van uitlacht omdat hij nog gelooft.



Hoe hebben jullie dat gedaan?
Heb je al met de juf of meester overlegd? Hij zal misschien vanzelf wel gaan twijfelen als er surprises moeten worden gemaakt en cadeautjes gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een idee om met de leerkracht te overleggen?

Die heeft wel inzicht in de andere klasgenootjes.



Wel een lastige kwestie.
Alle reacties Link kopieren
Of iets in de trant van: Dat hij nu op een leeftijd is dat hij de sint mag helpen met het maken/geven van cadeautjes. (soort hulpsint/hulppiet idee)



(geen ervaring, zoonlief is pas 15 maanden).
Alle reacties Link kopieren
De juf zegt 'het ene kind gelooft nog in groep 5, het andere kind niet'. Zij laat het dus in het midden. En ik weet dus niet zo goed wat te doen. Vertel ik het dit jaar, wacht ik tot volgend jaar met het risico dat hij het ondertussen van een ander hoort?



Hoe het te vertellen, daar ben ik wel over uit. Maar of ik het nu of volgend jaar zal vertellen, daar twijfel ik dus over. Vandaar dat ik op zoek ben naar ervaringen van andere ouders.
Alle reacties Link kopieren
Wat Biebeltje zegt. Wordt het zo ook niet uitgelegd in de klas? Dat Sint hulp nodig heeft en dat ze daarom zelf kadootjes gaan uitzoeken en surprises gaan maken?
Doe het zoals mijn zus mij vertelde tijdens een ruzie

'En sinterklaas bestaat toch niet!!!!!'



Was er niet van onder de indruk, ben gewoon doorgegaan met m'n eigen ding. Zat ook in groep 5.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het denk ik juist wel zelf vertellen. Juist omdat het misschien wel extra hard aankomt bij hem. En andere kindjes van die leeftijd 'geloven' volgens mij niet meer, dus de kans is wel groot dat hij het dan ineens, op een misschien wel onprettig moment, hoort.



Maar eerst met leerkracht overleggen kan natuurlijk nooit kwaad.



Zelf hier overigens geen ervaring mee, mijn zoontje is nog te klein, maar mijn neefje en nichtje van zeven en negen zijn al wel een tijdje van hun gelOof gevallen.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat mij niet om de combi surprises maken en geloven. Maar puur om het feit, vertel ik mijn 8 jarige dat Sint niet bestaat of vertel ik pas als hij 9 is en in groep 6 zit. Die surprise komt wel goed, dat doen we thuis ook al jaren met de familie en kinderen, dus dat kemt hij al.
Ik denk dat 8 jaar wel een leeftijd is waarop je het moet gaan vertellen. Om hem heen zullen veel van zijn leeftijdsgenoten het inmiddels weten, en dan krijg je inderdaad lastige discussie tussen hem en zijn klasgenootjes.
Ik heb het heel bewust afgelopen zomervakantie aan mijn oudste (zit ook in groep 5) verteld.

Hij was erg verbaasd, geloofde nog heilig, maar ik had liever dat hij het van mij hoorde ipv op school. En dan het liefst juist buiten de Sintperiode.
aaah je vraag verkeerd begrepen...



Nu vertellen... Anders word je zoon op de basisschool nog lang 'gepest' met 'Jij gelooft nog in Sinterklaas'



Ik had een klasgenoot die in groep 8 nog in sinterklaas geloofde.... Geloof me... Die had het rond die tijd niet makkelijk..
Alle reacties Link kopieren
En na Sinterklaas vertellen? Pfffff, nu ik er over nadenk lijkt dit me echt moeilijk... Gelukkig moet bij ons de leukste periode (nog geloven in Sint) voor onze beide jongetjes nog komen.
Alle reacties Link kopieren
Op welke leeftijd geloven kinderen eigenlijk niet meer in Sinterklaas? Of wordt ze verteld dat het allemaal een grote poppenkast is die van mij is 7 en gelooft er nog in...
Om antwoord te geen op je vraag:



Jij natuurlijk.
Ik denk dat je het beter zelf kan vertellen. Mijn zus hoorde het in groep vijf van de juf en ik weet dat ze dat liever anders had gezien, omdat ze zich echt voor lul voelde staan. Die avond zaten we samen op de wc (onze wc was nogal groot). Ik zat op het potje en zei op de wc en toen vertelde ze het aan mij. Eerst geloofde ik het niet en toen was ik echt ontroostbaar. Boehoe

Volgens mij vergeet ik dit nooit meer.



Ik denk dat het qua timing beter nu of na 5 december kan vertellen, want als de gekte is losgebarsten komt het misschien nog harder aan.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al met de juf of meester overlegd? Hij zal misschien vanzelf wel gaan twijfelen als er surprises moeten worden gemaakt en cadeautjes gekocht.



Dit. Lastige situatie
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden hetzelfde dilemma. Ook zoon van 8 in groep 5. Ik wilde niet dat hij ermee gepest werd omdat ook hij een erg gevoelig ventje is.

Dus verteld, ik vind het wel jammer maar heb er geen spijt van. Hij vindt het zelf stoer dat hij het nu weet.



Dus ik zeg: doen!
Nu vertellen, in groep 5 heb je de kans dat hij anders erg gepest zal worden. Hij is groot genoeg om bij de grote mensen te horen.
Alle reacties Link kopieren
Als een deel van de klas het al weet dan kun je het denk ik beter zelf vertellen. Ik weet van mezelf dat in groep 4 er een aantal kinderen aan iedereen gingen vragen "Geloof jij nog in Sinterklaas?". Voor de kinderen die er nog in geloofden was dat heel vervelend, want ze waren abrupt van hun geloof afgebracht en stonden ook nog eens voor lul voor hun klasgenootjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:dannas schreef op 24 oktober 2012 @ 17:53:

De juf zegt 'het ene kind gelooft nog in groep 5, het andere kind niet'. Zij laat het dus in het midden. En ik weet dus niet zo goed wat te doen. Vertel ik het dit jaar, wacht ik tot volgend jaar met het risico dat hij het ondertussen van een ander hoort?



Hoe het te vertellen, daar ben ik wel over uit. Maar of ik het nu of volgend jaar zal vertellen, daar twijfel ik dus over. Vandaar dat ik op zoek ben naar ervaringen van andere ouders.



Nou jij kent je kind het beste. Ik hoorde het geloof ik pas toen ik 10 was van een klasgenoot en heb een jaar lang gewoon voorgenomen dat het niet waar was. Misschien was ik jonger hoor, weet het niet meer precies, wel het moment en wie het heeft gezegd.



Als er meerdere kinderen in de klas nog geloven zou ik het niet zeggen. Beetje rare reactie van de juf want die zit anders met een aantal kinderen die heel verdrietig zijn als er een klasgenoot het gaat vertellen.



Ik zou zeggen op zijn beloop laten en af laten hangen hoeveel andere kinderen in zijn klas nog geloven.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
quote:2Italy2 schreef op 24 oktober 2012 @ 18:11:

Om antwoord te geen op je vraag:



Jij natuurlijk.Dit dus. En gewoon nu ergens.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee hoe je dit het beste aan kan pakken, ik heb namelijk geen kinderen. Mijn vroegere oppaskindjes woonden in een afgelegen dorp met maar één school. In het dorp was de afspraak gemaakt dat het pas in groep 8 verteld zou worden. Omdat iedereen van de afspraak wist, lekte er ook niks uit. Vond het wel grappig om te horen!

Ik hoorde het zelf van mijn broer en zus toen ik 7 was. Ze hebben zich echt rot gelachen om mijn reactie (ongeloof, huilen, alle sint-situaties van vorige jaren aanhalen). Het lijkt me daarom beter om het thuis te horen, dan wanneer je door de hele klas wordt uitgelachen.
Alle reacties Link kopieren
Ze zeggen dat zodra ze vragen gaan stellen het een goed moment is om het ze te vertellen. Misschien kun je hem zelf die vragen stellen? Over hoe de sint alle kinderen in 1 avond cadeautjes kan geven, hoe het paard op het dak komt etc. Beetje twijfel bij hem triggeren?
Alle reacties Link kopieren
moeilijk he zulke dingen..

uiteindelijk ben jij degene die beslist, jij kent je kind tenslotte het beste..al is het toch moeilijk in te schatten hoe een kind reageert.



mijn kind is ook 8,groep 5...adhd,weinig zelfvertrouwen en van zulke dingen altijd snel van de leg dus ik heb besloten om het wel zelf te vertellen in plaats van af te wachten



kind zit in combiklas groep 4/5 en er zijn dus ook al kinderen uit groep 4 die niet meer geloven...en het er soms per ongeluk(blijven kinderen) uitroepen dat de sint niet meer bestaat



mijn kind reageerde heel positief...eerst verdrietig en een beetje boos...maar nadat ik had verteld dat hij nu mocht meehelpen omdat z,n kleine broertje nog van niks wist was het toch een heel spannend geheim....



en ik heb echt geen makkelijk kind, dacht ook dat hij moeite zou hebben om het geheim te houden maar dat gaat supergoed...dus ik kan alleen maar zeggen: ik ben blij dat ik het verteld heb, en weet je zelfs nu hij het weet blijft de sinttijd toch nog stiekum wel spannend succes met je keuze

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven