Zelf billen afvegen.. wanneer?

23-06-2016 16:02 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi mama's,

mijn zoon wordt deze zomer 6.

Hij gaat al een tijdje vlot alleen naar het toilet, hij roept enkel nog om zijn billen af te vegen na de grote boodschap.

Mijn vraag is nu eigenlijk, vanaf wanneer kunnen ze dit zelfstandig en controleer je dat nadien nog eens?

Hij wil het dus ook zelf niet doen, ik krijg steeds het commentaar ' ik kan dat niet zelf en ik wil dat niet'

Na de zomer is zijn kleuterfase voorbij en gaat hij naar het 1ste leerjaar, het zou fijn zijn moest de juf hem daar alvast niet meer moeten mee helpen.

Maar ik krijg hem niet gemotiveerd het te proberen... Hij heeft ook een zwakkere motoriek en is onhandig, dus misschien weet hij gewoon niet hoe eraan te beginnen.

Hebben jullie tips of wacht ik gewoon tot hij er zelf klaar voor is?

Hij is zeer groot voor z'n leeftijd, ziet eruit als een 8-jarige en dan kan het misschien vreemd overkomen dat een ander hem hierbij nog moet helpen.

Wat denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
Vanaf 4 jaar mee begonnen omdat ze op school ook niet kan vragen aan de juf of meester.
Alle reacties Link kopieren
De juffen in groep 1 bij ons verwachten wel dat een 4 jarige dat al zelf kan.

Ik heb het ze direct geleerd op het moment dat ze op de wc gingen poepen.

Dat het dan niet perfect afgeveegd is....tja....daar hebben we gelukkig een wasmachine voor.
Vanaf een jaar of 4-5 zou het al moeten kunnen. Het is niet bepaald iets waar motivatie voor nodig is. Sommige dingen zijn geen optie om te weigeren. Ik zou toch gaan beginnen en daarna navegen als hij thuis is en niet al te moeilijk doen als er vegen in een onderbroek zitten na school. Ook met een zwakkere motoriek zal hij het ooit moeten leren. Gewoon doen dus
Alle reacties Link kopieren
Hier vanaf 4,dan moeten ze het op school ook zelf kunnen.
Meteen vanaf ze kunnen plassen en poepen op de wc.
Alle reacties Link kopieren
Haar onderbroekje was wel nog vaak vies in het begin, maar dat hoort bij het leren afvegen denk ik dan maar.
Zodra ze zelf naar de wc gaan beginnen hen dat te leren. Gaat natuurlijk niet meteen goed, maar na een tijdje wel. En dan kunnen ze dat idd. straks op school ook gewoon zelf.
Alle reacties Link kopieren
Zeker vanaf 4 zou ik zeggen. Zoon komt na de zomervakantie in groep 1 met 32 kindjes, zou wat zijn als de juf van 32 kinderen de billen af zou moeten vegen....
Remember me with smiles and laughter, for that is how I will remember you all. If you can only remember me with tears, then don't remember me at all
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 23 juni 2016 @ 16:06:

Meteen vanaf ze kunnen plassen en poepen op de wc.

Dit. In het begin moet je natuurlijk navegen, maar meteen aanleren.



Maarja, dat is een beetje mosterd nu. Maar 'wachten totdat hij er zelf klaar voor is' is raar, hij is er al lang klaar voor, hij weet het alleen nog niet
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Op school vanaf 4 jaar, thuis vanaf een jaar of 6/7.
Vanaf 4 jaar, dat hij naar school ging dus.

Als tip zei ik altijd: "net zo lang blijven vegen tot je een schoon papiertje hebt".
Alle reacties Link kopieren
Bij een jaartje of 4 inderdaad. Mijn dochter werd in haar 1e kleuterjaar (hier beginnen ze als ze 3 zijn) nog wel eens geholpen, maar vanaf het 2e jaar deed ze het zelf. kwam nog wel eens met remsporen thuis, maar goed, daar hebben we een wasmachine voor

Mijn jongste is nu 3.5 en heeft er nog wel moeite mee om zelf haar billen aftevegen (ze krijgt niet alles weg, zeg maar )
Alle reacties Link kopieren
En ik zou donkerkleurige onderbroekjes kopen, zolang hij het zelf nog niet kan
Mijn dochter ook heel lang afgeveegd, tot ruim 6, ze was ook groot voor haar leeftijd en haar armen waren nog kort in verhouding tot de rest, ze kon er niet goed bij hierdoor. Maar inderdaad zelf laten doen toen ze naar groep 3 ging.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 23 juni 2016 @ 16:13:

Op school vanaf 4 jaar, thuis vanaf een jaar of 6/7.

Mag ik vragen waarom je thuis dan helpt als hij/zij het op school wel blijkt te kunnen?



To: gewoon meteen aangeleerd. En zoals hierboven al staat aangegeven: gaat af en toe wat minder netjes maar daar hebben we een wasmachine voor.
Gekke vraag misschien: hoe krijgen jullie die onderbroekjes schoon??

Ik heb hier dus onderbroekjes waar ik de spoortjes gewoonweg niet uit gewassen krijg. Ziet er zo armoedig uit. (Op school veeg ik niet zelf, vandaar)



Kind hier 4. Ik help thuis met vegen. Echter ben voornemens het steeds vaker zelf te gaan laten proberen.
Direct met zindelijk worden. Ik vind 6/7 jaar heel erg laat.
Alle reacties Link kopieren
quote:poeziewoezie schreef op 23 juni 2016 @ 16:14:

Vanaf 4 jaar, dat hij naar school ging dus.

Als tip zei ik altijd: "net zo lang blijven vegen tot je een schoon papiertje hebt".



Ik heb ze wel geleerd om niet voor elke veeg een halve rol toiletpapier te gebruiken. Prijs- en riooltechnisch wel praktisch

Ik heb mijn dochter nog vrij lang geveegd. Ze heeft jarenlang laxeermiddelen gebruikt(forlax)en kreeg daar nogal plakkerige poep van die slecht te vegen was. Voordeel was dat ze op school nooit poept vanwege het rottige dunne toiletpapier waar je idd een halve rol per veeg van moet gebruiken omdat je anders met je vingers er doorheen steekt, dus juffen of meesters hoefden ook niet te vegen.
Als hij 6 is en het lichaam heeft van een 8jarige vind ik dat je er veel te laat mee bent. Sommige vierjarigen kunnen er zelf nog niet bij, vanwege korte armen, maar anders vind ik dat ze het op hun vierde echt zelf mogen gaan doen. De juf helpt ook niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Troeteltje schreef op 23 juni 2016 @ 16:21:

Gekke vraag misschien: hoe krijgen jullie die onderbroekjes schoon??

Ik heb hier dus onderbroekjes waar ik de spoortjes gewoonweg niet uit gewassen krijg. Ziet er zo armoedig uit. (Op school veeg ik niet zelf, vandaar)



Kind hier 4. Ik help thuis met vegen. Echter ben voornemens het steeds vaker zelf te gaan laten proberen.Op een gegeven moment niet meer, helaas... Heb hier wel wat onderbroekjes waar de spoortjes in blijven staan :( donkerkleurig ondergoed kopen, dus
Alle reacties Link kopieren
In België gaan de kindjes met 2.5 jaar naar school.

Nog te jong dus daarvoor, en ik heb de indruk dat het nadien ook niet meer gestimuleerd wordt.

Ik merk wel dat mijn zoon zoveel mogelijk thuis de grote boodschap doet, telkens als hij thuis komt is het van dat...

Misschien durft hij het op school niet meer vragen, alhoewel ze er daar totaal geen probleem van maken.

@Dragisa, hij is met alles later en is moelijk lerend, dat is iets wat we sowieso weten.

Ik vind het gewoon een moelijk iets om aan te leren. En zijn onhandigheid speelt idd wel een rol, zoals bij het afdrogen met een handdoek heeft hij het moeilijk om langs achter zich af te drogen. Maar een restje water is natuurlijk minder erg dan poep die achterblijft...
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 23 juni 2016 @ 16:13:

Op school vanaf 4 jaar, thuis vanaf een jaar of 6/7.Dit. Mijn dochter is net 7 en die controleer ik nog op haar verzoek. Het valt me op dat haar vrienden/vriendinnen hetzelfde hebben.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Volgens mij heb ik na het prille begin van zindelijkheid de billen van mijn kinderen nooit meer afgeveegd, dat was hier geen issue. Ze hadden heus wel eens een remspoor, maar daar is de wasmachine dan weer goed voor. En op een goeie dag bleven de remsporen weg, maar ik weet echt niet meer hoe oud ze toen waren.
quote:Troeteltje schreef op 23 juni 2016 @ 16:21:

Gekke vraag misschien: hoe krijgen jullie die onderbroekjes schoon??

Ik heb hier dus onderbroekjes waar ik de spoortjes gewoonweg niet uit gewassen krijg. Ziet er zo armoedig uit. (Op school veeg ik niet zelf, vandaar)







Ik kocht altijd een bult hele goedkope onderbroekies van Zeeman, die na een paar keer wassen sowieso de vuilnisbak in konden .



Beetje bleekmiddel in de machine wil ook wel eens helpen, maar dan moet je al wel een trommel vol witte of lichtgekleurde broekjes hebben en dat red je als lullig gezin natuurlijk niet zo snel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven