Zelf billen afvegen.. wanneer?

23-06-2016 16:02 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi mama's,

mijn zoon wordt deze zomer 6.

Hij gaat al een tijdje vlot alleen naar het toilet, hij roept enkel nog om zijn billen af te vegen na de grote boodschap.

Mijn vraag is nu eigenlijk, vanaf wanneer kunnen ze dit zelfstandig en controleer je dat nadien nog eens?

Hij wil het dus ook zelf niet doen, ik krijg steeds het commentaar ' ik kan dat niet zelf en ik wil dat niet'

Na de zomer is zijn kleuterfase voorbij en gaat hij naar het 1ste leerjaar, het zou fijn zijn moest de juf hem daar alvast niet meer moeten mee helpen.

Maar ik krijg hem niet gemotiveerd het te proberen... Hij heeft ook een zwakkere motoriek en is onhandig, dus misschien weet hij gewoon niet hoe eraan te beginnen.

Hebben jullie tips of wacht ik gewoon tot hij er zelf klaar voor is?

Hij is zeer groot voor z'n leeftijd, ziet eruit als een 8-jarige en dan kan het misschien vreemd overkomen dat een ander hem hierbij nog moet helpen.

Wat denken jullie?
Ik voel mezelf totaal niet beter. Sterker nog; blijkbaar heb ik veel minder voor mijn kind over dan de meeste van jullie hier. Mijn billenveeg-service houdt op na de 4de verjaardag. Net als mijn veterstrik-service ophoudt wanneer ze naar groep 3 gaan.
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 27 juni 2016 @ 11:07:

Jij hebt er als juf geen last van. En als je even terugleest zie je waarom. Omdat kinderen niet op school poepen, of daar hun billen gewoon minder goed afvegen.



Mijn kind poept op school, net als vele anderen. En d'r onderbroeken zijn gewoon schoon. En de onderbroeken van de kinderen bij het schoolzwemmen zien er over het algemeen ook prima uit.



Je moet gewoon wat minder voor je kind doen. Dan leren ze het vanzelf.
Mijn 6-jarige vindt dat hij het kan. Hij doet het ook zelf.



Iedere dag vieze onderbroeken hoor. En het interesseert hem niks. Dus dat ze het leren als je het niet voor ze doet, nou nee.
Dan moet je hem natuurlijk wel bewust maken van het feit dat die onderbroek vies is. Wellicht elke keer als 'ie vies is zelf even laten uitspoelen ofzo?

(Ik ben blijkbaar een heel luie moeder, maar ik vertik het om dat soort dingen te doen. Zelf vies maken is zelf opruimen. Tenzij kind ziek is of er een andere reden is waarom een kind de dingen niet schoon kan houden)
Alle reacties Link kopieren
quote:south schreef op 27 juni 2016 @ 11:05:

[...]





Daar wentel ik me helemaal niet in. Maar vertel mij eens waarom een kind van 6 zijn of haar eigen billen niet zou kunnen vegen?Natuurlijk niet . Maar een ouder die het anders aanpakt noem je achterlijk. Leuke toon sla je aan. Verder neem ik aan dat je best zelf kunt bedenken waarom een 6-jarige nog geholpen moet worden met afvegen. TO noemt er nota bene een in haar OP.
Ik heb de OP gelezen, maar ik snap het niet. Omdat een kind niet zo'n goede motoriek heeft moet 'ie het maar niet te oefenen?! Dat is toch vreemd? Hij zou juist extra moeten oefenen.

Ik ben gewoon echt oprecht zeer verbaasd dat zoveel mensen de billem van een 6-jarige afvegen. Het zou gewoon niet in me opkomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:south schreef op 27 juni 2016 @ 11:11:

Ik voel mezelf totaal niet beter.



Jouw 'achterlijk' jegens andere ouders impliceert dat anders wel. Komt onaardig en denigrerend over.



En ik denk dat je een verkeerd, te romantisch beeld hebt van de billenveegkunsten van zesjarigen.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Bij ons was dochter net 2 toen ze dag en nacht zindelijke was. Vanaf 2.5/3 deed ze het zelf, en ja dan was wel eens lastig en er waren wel eens ongelukjes. Gewoon goedkope onderbroeken kopen!
quote:south schreef op 27 juni 2016 @ 11:27:

Dan moet je hem natuurlijk wel bewust maken van het feit dat die onderbroek vies is. Wellicht elke keer als 'ie vies is zelf even laten uitspoelen ofzo?

(Ik ben blijkbaar een heel luie moeder, maar ik vertik het om dat soort dingen te doen. Zelf vies maken is zelf opruimen. Tenzij kind ziek is of er een andere reden is waarom een kind de dingen niet schoon kan houden)



Nee, ik denk dat je gewoon geluk gehad hebt. Deze leeftijd zit er nou eenmaal precies tussenin: wil wel maar kan het nog niet (altijd).



Dan kun jij wel denken dat het aan jou ligt, maar je hebt waarschijnlijk een lenig kind. Of eentje die je doodsbang hebt gemaakt.....
Alle reacties Link kopieren
Hier in de opvang leren ze het op moment dat ze naar de toilet gaan.

Rond de 3.5/ 4 kunnen de meeste het zelfstandig.

Dus weet eigenlijk niet zo goed wat ik lees...
Alle reacties Link kopieren
Er schrijft toch niemand dat ze ook niet hoeven te oefenen? Maar als het nog niet wil, om welke reden dan ook, kun je ook beslissen dat je er nog geen halszaak van gaat maken en de boel even laat rusten. Ze leren het ook echt wel vanzelf.

Ik vind het absurd om ouders die er anders mee om gaan achterlijk te noemen. Dat vind ik dan weer oprecht zeer verbazend.
Alle reacties Link kopieren
En ik controleer altijd en dan zijn de billen schoon.

Is echt een kwestie van jong geleerd oud gedaan denk ik.
Ik zeg nergens dat ik de ouders die de billen van 6-jarigen afvegen achterlijk vind.

Ik zeg wel dat ik het billen afvegen van een 6-jarige achterlijk vind.

Daar zit naar mijn mening een behoorlijk verschil in.
Alle reacties Link kopieren
quote:south schreef op 27 juni 2016 @ 11:49:

Ik zeg nergens dat ik de ouders die de billen van 6-jarigen afvegen achterlijk vind.

Ik zeg wel dat ik het billen afvegen van een 6-jarige achterlijk vind.

Daar zit naar mijn mening een behoorlijk verschil in.



Die ouders vegen toch die billen af? En dat vindt je toch achterlijk? Wat is dan het enorme verschil?

Daarnaast vind ik dergelijk taalgebruik bijzonder onvriendelijk en onnodig.
quote:LaFleurNoire schreef op 27 juni 2016 @ 11:54:

[...]





Die ouders vegen toch die billen af? En dat vindt je toch achterlijk? Wat is dan het enorme verschil?

Daarnaast vind ik dergelijk taalgebruik bijzonder onvriendelijk en onnodig.Je bent toch niet wat je doet?
Alle reacties Link kopieren
quote:south schreef op 27 juni 2016 @ 12:06:

[...]





Je bent toch niet wat je doet?



Het eindresultaat is toch hetzelfde? Je kunt wel trachten enige nuance aan te brengen met die uitspraak, maar feit is dat je zelf ook heus wel weet dat men jouw "achterlijk" op zichzelf zal betrekken, ook al slaat die volgens jouw op de handeling.

En ook nog steeds volkomen onnodig en onaardig ook.
Alle reacties Link kopieren
Precies.



Zusenzoo, hier worden op de BSO ook nog billen afgeveegd bij de kleuters. Dat vinden ze normaal. Verschilt per opvang blijkbaar.



Ik blijf erbij dat het heel normaal is dat kleuters hun billen soms nog niet goed kunnen afvegen. 'Allemaal altijd een schone onderbroek' lijkt mij te rooskleurig gesteld.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 27 juni 2016 @ 11:06:

Nou hè? Ik vind dat zo bijzonder, dat je het schijnbaar nodig hebt te moeten afgeven op anderen om jezelf beter te voelen.



Eigenlijk ben je dan gewoon heel onzeker, volgens mij. Nergens voor nodig. Ieder doet het op zijn/haar eigen manier.



Da's dan ook weer een onnodige sneer.

Ik snap de verbazing best als iemand hier schrijft de billen van haar tienjarige af te vegen.
Alle reacties Link kopieren
Een sneer? Nee, zo was 'ie absoluut niet bedoeld. Maar je ziet het gewoon vaker. Degenen die het hardst schreeuwen zijn vaak onzeker.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Die verbazing snap ik trouwens ook wel, over de tienjarige.



Maar de verbazing over iedereen die nog helpt bij kinderen ouder dan vier, die snap ik dan weer niet zo.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 27 juni 2016 @ 12:26:

[...]





Da's dan ook weer een onnodige sneer.

Ik snap de verbazing best als iemand hier schrijft de billen van haar tienjarige af te vegen.



Een tienjarige die best kan maar echt te lui is vind ik een ander verhaal.

Maar South heeft het niet over "verbazing" maar over "achterlijk". En dat gaat dan ook nog over zesjarigen, niet over de tienjarige.
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 27 juni 2016 @ 12:27:

Een sneer? Nee, zo was 'ie absoluut niet bedoeld. Maar je ziet het gewoon vaker. Degenen die het hardst schreeuwen zijn vaak onzeker.Maar zo kan ie dus wel overkomen
quote:south schreef op 27 juni 2016 @ 11:11:

Ik voel mezelf totaal niet beter. Sterker nog; blijkbaar heb ik veel minder voor mijn kind over dan de meeste van jullie hier. Mijn billenveeg-service houdt op na de 4de verjaardag. Net als mijn veterstrik-service ophoudt wanneer ze naar groep 3 gaan.



Ik heb nog 8 weken begrijp ik



Ik heb mijn veterstrikdiploma in groep 3 gehaald, trouwens.
quote:LaFleurNoire schreef op 27 juni 2016 @ 12:29:

[...]





Een tienjarige die best kan maar echt te lui is vind ik een ander verhaal.

Maar South heeft het niet over "verbazing" maar over "achterlijk". En dat gaat dan ook nog over zesjarigen, niet over de tienjarige.



O my bad, ik dacht dat het over die luie tienjarige ging



Tja zes, soms lukt het gewoon niet helemaal zelf en dan is helpen prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 27 juni 2016 @ 12:29:

[...]





Maar zo kan ie dus wel overkomen Hahaha. Het is zooo niks voor mij, sneren. Maar leuk dat ik er nu een keer van beticht wordt hoor!
Les temps sont durs pour les rêveurs...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven