Lijf & Lijn alle pijlers

Kletstopic: weer energiek en fit!

30-12-2016 11:57 634 berichten
Wie kletst er mee om 2017 weer energiek en fit te worden? Dus (meer) sporten, gezond(er) eten, meer in beweging zijn en je gewoon lekker in je vel zitten? Misschien ben je net als ik op zoek naar motivatie en steun. Nou, dan ben je hier op de juiste plek!



Het gaat niet perse om afvallen, maar als dat (ook) je doel is, schrijf ook gerust mee. Er wordt alleen geen tabel bijgehouden.

Je bent van harte welkom!



Goh Tessa, daar zeg je me wat. Ik heb het wel gedaan rond mijn zwangerschappen namelijk. Nu vries ik alleen in wat ik overhoud of maak ik een dubbele portie. Maar dat doe ik eigenlijk niet consequent. Ga ik weer eens doen (en die vriezer waar man en ik over twijfelen, toch maar eens kopen).



En Fee, al wat gedaan?



Fiool, you go girl!



Valariaan, niet herkenbaar eigenlijk. Maar met twee kinderen zit je weinig stil dus je moet wel.



Pamela, ik ben nu een dag extra gaan werken en ben alleen de woensdag nog thuis. Ik merk dat ik dat wel lekker vind, blijkbaar past deze werk/thuis balans beter bij mij. Sowieso merk ik beter dat ik ze minder zie en de tijd dat ik ze wel zie beter wil besteden. Dus dat is al positief op beiden fronten. Krijg meer gedaan op het werk en thuis ben ik meer aanwezig.



Verder weinig nieuws. Vanavond weer yoga en we eten pannenkoeken. Morgen na het werk maar eens boodschappen doen en gaan we een fijn weekend tegemoet.
quote:Valeriaansnoepje schreef op 12 januari 2017 @ 13:24:

Merken jullie ook dat het moeilijk is om de rest van de dag niet zoveel te doen na het sporten? Ik zit nu thuis op de bank, vanochtend naar bodypump geweest, en heb hele gesprekken met mezelf in m'n hoofd. Dat het zo'n mooi weer is, de zon schijnt, ik kan toch niet na zo'n actief begin de rest van de dag lui binnen hangen etc etc...



Ik ga straks maar even wandelen. ja ik herken het wel, ik sport best pittig, en nu kom ik er ook net van vandaan, en dan moet ik best ff bijkomen. kan ook niet meteen eten, dus ik heb wel ff bijkom tijd nodig. ik denk en hoop dat het wel beter gaat worden als de conditie ook beter wordt. Ik denk dat de bodypump heel veel van je vraagt, dus moet je lichaam er ook van herstellen, en zolang het kan en je niet gedwongen wordt iets anders te doen, heb ik het ook hoor, dan doe ik het na een intensive training ook rustig aan.
quote:Fleet schreef op 12 januari 2017 @ 13:46:

Goh Tessa, daar zeg je me wat. Ik heb het wel gedaan rond mijn zwangerschappen namelijk. Nu vries ik alleen in wat ik overhoud of maak ik een dubbele portie. Maar dat doe ik eigenlijk niet consequent. Ga ik weer eens doen (en die vriezer waar man en ik over twijfelen, toch maar eens kopen).

Ja het scheelt echt, gewoon kopen die vriezer, die betaald zichzelf wel terug!! :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:Valeriaansnoepje schreef op 12 januari 2017 @ 13:24:

Merken jullie ook dat het moeilijk is om de rest van de dag niet zoveel te doen na het sporten? Ik zit nu thuis op de bank, vanochtend naar bodypump geweest, en heb hele gesprekken met mezelf in m'n hoofd. Dat het zo'n mooi weer is, de zon schijnt, ik kan toch niet na zo'n actief begin de rest van de dag lui binnen hangen etc etc...



Ik ga straks maar even wandelen.



Heel herkenbaar. Ik heb vanmorgen ook flink gesport, daarna gegeten en gedoucht en toen was het alweer tegen twaalven en had ik nergens meer puf voor. Ik heb wel wat opgeruimd, maar dat is alles.



Wel weer een gezonde, vullende salade gegeten en straks een ei als tussendoortje. Vanavond een curry met alleen gezonde ingrediënten.
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig dames! Ik doe even niet echt mee, lig al sinds maandag ziek in bed. Begin me vanmiddag weer een klein beetje beter te voelen gelukkig.

Als ik weer beetje fit ben ga ik weer lekker meedoen. Het lezen hier inspireert me al
Je kunt méér.
Wat vervelend Moon-Alisa beterschap.
quote:Tessa44- schreef op 12 januari 2017 @ 14:00:

[...]



ja ik herken het wel, ik sport best pittig, en nu kom ik er ook net van vandaan, en dan moet ik best ff bijkomen. kan ook niet meteen eten, dus ik heb wel ff bijkom tijd nodig. ik denk en hoop dat het wel beter gaat worden als de conditie ook beter wordt. Ik denk dat de bodypump heel veel van je vraagt, dus moet je lichaam er ook van herstellen, en zolang het kan en je niet gedwongen wordt iets anders te doen, heb ik het ook hoor, dan doe ik het na een intensive training ook rustig aan.Niet? Ik eet zo twee tosti's achter elkaar op, maar ik heb ook gewoon honger als ik (eindelijk) thuis ben.
Alle reacties Link kopieren
Moon-alisa: beterschap!



Valeriaansnoepje: ik heb ook meteen honger als ik thuis kom na het sporten. Meestal ontbijt ik al vroeg (uur of 7) en als ik thuis ben is het minstens al half 11, normaal eet ik anderhalf uur eerder alweer wat.
Alle reacties Link kopieren
Ja, het sporten was lekker en de spierpijn na afloop ook

Beterschap, Moon-Alisa!
Beterschap, Moon!



Ik ben druk met werk en de avonden met de vereniging. Zaterdag uitvoering en dan heb ik mijn avonden weer terug. Eettechnisch is het wel handig: overdag gezond eten en s avonds druk bezig. Ga wel met lichte honger naar bed. Ik vind het dan ook zonde om mijn goede dag dan af te sluiten met eten, net voor het slapen gaan.
Ik was best lekker bezig met sporten, maar dat lukt deze week dus echt niet. Baal ik wel van, zat in een goede flow. Zaterdag werk ik een extra dag en zondag andere verplichtingen. Vanochtend tussen alle hectiek toch nog even een half uurtje kunnen wandelen. Even wat buitenlucht en zonnestralen pakken.
Alle reacties Link kopieren
Hooi iedereen, ook ik heb natuurlijk een voornemen en die komt wel overeen met dit onderwerp.



Ik heb geen regelmaat in mijn leven, wil een fijne routine gaan opbouwen.

Werk 40 u maar wel onregelmatig, in de horeca, maar daarin heb ik ook aangegeven dat ik wat meer vastigheid wil. Zoals het er naar uit ziet wordt daar wel rekening mee gehouden! Tijd om mijn vrije uren ook beter in te delen.

Ik slaap vaak uit omdat ik lange dagen maak maar ik merk dat ik er alleen maar moeier van word.

Vanaf morgen ga ik de wekker elke dag om 8:00 zetten om vervolgens een lange wandeling te maken met de hond (dit doet mijn vriend altijd, een klein rondje om half 6. maar dit ga ik dan doen), stiekem weer wat beweging erbij. Verder wil ik minder frisdrank drinken/suiker eten, er moet ook 20 kilo van af maar wil in stapjes beginnen dus ga mij eerst focussen op een ritme zodat ik mijn energie beter kan verdelen en zo langzaam aan fitter kan worden.



Succes iedereen! Ik ben van plan om hier wel dagelijks bij te komen lezen.

Oh en ik ben wel benieuwd naar jullie routine???
quote:Noukaa schreef op 12 januari 2017 @ 23:38:

Oh en ik ben wel benieuwd naar jullie routine???Ik ben slecht in routine, terwijl ik weet dat het de beste manier is om nieuwe gewoontes aan te leren. Ik heb geloof ik een iets te sterke hang naar vrijheid
Hallo Noukaa, klinkt als een goed voornemen. Welkom!



Moon, beterschap meid! Vervelend is dat.



Idris, je bent ook druk bezig natuurlijk. Als je het drukste er op hebt zitten komt het sporten ook wel weer.



Ik houd meestal wel routine, maar komt er iets tussen (bar slechte nacht door de kinderen, een drukke week) dan is het weer weg en vind ik het weer, ergens.



Het eten schiet nog niet echt op, ben ook steeds zoekende naar zoetigheid. Ondanks het goed drinken. Maar de yoga gaat wel goed, dus ga volgende week kleine stapjes nemen om beter te eten, maar ook niet weer direct alles te willen zodat die beweging weer achterwege blijft.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fleet schreef op 13 januari 2017 @ 19:49:

Het eten schiet nog niet echt op, ben ook steeds zoekende naar zoetigheid. Ondanks het goed drinken. Maar de yoga gaat wel goed, dus ga volgende week kleine stapjes nemen om beter te eten, maar ook niet weer direct alles te willen zodat die beweging weer achterwege blijft.

Echt he, die drang naar zoet! Daar heb ik ook last van, zeker tegen het einde van de pilstrip

Qua routine: ik ben een echt gewoontedier. Tja, dat gaat vanzelf, dus tips kan ik er niet over geven.
Zolang ik werk, is er een hele sterke routine. Ontbijt met 2 boterhammen en een kopje thee (alles in de auto), lunch 3 boterhammen met vleeswaren/kaas, 's middags fruit, cup-a-soupje en een cappuccino. We hebben nu weer een weekmenu, dus we komen thuis en gaan koken. En dan is de routine: uitrusten, relaxen, filmpje, forummen, boekje lezen (en dat alles met wat snaai )



Die avondroutine proberen we anders te doen, maar dat is best lastig
Op vrije dagen heb ik geen routine, geen regelmatigheid en ook geen discipline. Dat vind ik zo stom van mezelf. Maar ja, daar wordt nu aan gewerkt
Alle reacties Link kopieren
Gisteren is goed gegaan. Zowel met productiviteit als met eten en drinken.

Sochtends vroeg de wekker, gedouchd, hond uit gelaten en ontbeten. Daarna wat opgeruimd en gepoetst. Daarmee was ik allemaal om half 10 klaar. Toen nog een klein rondje met de hond en naar mijn werk gegaan. Van 11:00 tot 22:00 gewerkt. Verdeeld over werktijd gegeten.. half 1 een klein broodje, 3u een klein broodje, 17:30 salade met biefstukpuntjes, rond 20:00 kreeg ik weer honger en een carpaccio voorgerecht gegeten. Rest van de dag water en thee gedronken. Cola en ranja afgeslagen. Mn vriend zat savonds ook klaar met een bakje dubbelvla, hoefde hem ook niet, voorlopig geen extra suikers voor mij.... Ik ben tevreden!
Goed zeg Noukaa, goed dagje!



Fiool, ik zit ook aan het einde van de strip! Volgende keer opletten of ik er ook last van heb dan. Zou wel fijn zijn om dat te weten!



Vandaag al de yoga gedaan omdat we vanavond dus feest hebben. Vond het goed van mezelf want ik heb snel de neiging om het dan maar te laten zitten. Wel met mijn oudste er bij dus héél bewust in het moment zijn is lastig, maar ach, ik voel het aan mijn lijf en dat telt. Morgen gaan we de weekboodschappen doen dus dan heb ik mijn gezonde lijstje al klaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tessa44- schreef op 11 januari 2017 @ 09:02:

Ik haak even in op het geen energie en geen gezonde maaltijd. Je kunt met weinig inspanning toch een gezonde maaltijd in elkaar draaien, dat snap ik even niet. Als ik geen zin heb om te koken kan het zo zijn dat er rijst met bonen en een gebakken eitje op tafel komt. Een uitje met een beetje knoflook in de pan gebakken voor over de rijst. 10 min werk. Mager en gezond. Dat zijn mijn geen zin in koken maaltijden, zo heb ik er nog een aantal. Eigenlijk eet ik eerder ongezond als ik wel veel tijd heb,





Ik heb gemerkt dat ik echt wat meer aandacht moet besteden aan mijn eten dan dit. Als ik dit zou maken heb ik wel genoeg vulling in mijn maag, maar niet de voldoening van een lekkere maaltijd die me goed heeft gesmaakt en waar ik van heb genoten. Dan ga ik daarna alsnog op zoek naar lekkere dingen omdat ik niet voldaan ben.



Ik was een paar dagen naar mijn ouders, mijn vriend was in het buitenland en ik zag er erg tegen op om alleen te zijn, dus ik ben woensdag na mijn werk daar heen gereden. het was fijn dat er even voor me gezorgd werd. Ik voel me echt weer opgeladen.



Niet heel erg op mijn eten gelet en ook weinig bewogen. maar daar kan ik vandaag weer meevan start gaan. Zo eerst een boodschappen briefje mkaen voor de rest van de week.
Mag ik meeschrijven?



Ik sportte voor mijn burnout 5x per week (thuis, met gewichten) en at rond de 2200kcal per dag. Nu, een jaar later, wil ik niet eens weten hoe weinig ik eet. Ik sport ook niet meer. Ik wil wel weer gaan sporten, maar moet van mezelf eerst mijn eetpatroon meer op orde hebben. Dat zal een paar weken duren, want ik moet weer wennen aan 'normaal' eten.



Ik heb alvast de bakken kwark in huis gehaald.



Mijn situatie: Ik ga 's avonds naar school (tot 22u) en heb een zoon van 12. Ik twijfel of ik, als mijn eepatroon dus weer okay is, naar de sportschool ga of weer thuis wil gaan sporten. Hond en kind maken dat laatste een beetje lastiger (hond gaat steeds op de mat zitten of naast me zodat ik vooral bezig ben dat ik geen dumbbel op zijn kop laat vallen).
@Pruttie, welkom!

-

quote:Kaaaaaaaatje schreef op 14 januari 2017 @ 11:34:

Ik heb gemerkt dat ik echt wat meer aandacht moet besteden aan mijn eten dan dit. Als ik dit zou maken heb ik wel genoeg vulling in mijn maag, maar niet de voldoening van een lekkere maaltijd die me goed heeft gesmaakt en waar ik van heb genoten. Dan ga ik daarna alsnog op zoek naar lekkere dingen omdat ik niet voldaan ben.

HIer idem. Ik ken maar weinig echt gezonde maaltijden die je zo op tafel hebt (binnen 15 minuten bedoel ik). En ja, als ik me er te gemakkelijk vanaf maak, krijg ik ook snaaitrek later op de avond. @Tessa44, in mijn geval zou de maaltijd die jij hier als voorbeeld geeft alleen al een halfuur kosten door het koken van de zilvervliesrijst. En ik mis de groente. In een gezonde maaltijd gaat hier gauw 250 gram groente per portie. Ik denk dat je voor gezond koken gewoon tijd moet maken. Mijn oplossing voor geen tijd is de vriezer. Daar heb ik altijd wel zelfbereide maaltijden en soepen in liggen.
Welkom Pruttie!



Eet je nu te weinig dan? Meestal klagen mensen over dat ze teveel eten en te weinig bewegen, niet dat ze te weinig eten, vandaar dat ik het vraag. En ik moet toch een beetje lachen om je verhaal over de hond & dumbbel



Maandag komt er een nieuwe track van se bodypump, de pump100. Ik ben benieuwd of ik dan omhoog kan met m'n gewichten, de laatste paar lessen heb ik nauwelijks spierpijn gehad. Maar bij een nieuwe track kunnen de oefeningen wel zwaarder zijn.
quote:pamelacourson schreef op 12 januari 2017 @ 14:16:

[...]





Heel herkenbaar. Ik heb vanmorgen ook flink gesport, daarna gegeten en gedoucht en toen was het alweer tegen twaalven en had ik nergens meer puf voor. Ik heb wel wat opgeruimd, maar dat is alles.



Wel weer een gezonde, vullende salade gegeten en straks een ei als tussendoortje. Vanavond een curry met alleen gezonde ingrediënten.

Grappig, ik ben juist heel actief als ik 's ochtends de dag begin met sporten. Helaas lukt me dat zelden vanwege werk of andere verplichtingen en 's avonds heb ik zo'n hekel aan. Zo zie je maar dat ieder mens zo anders in elkaar zit.



Ik ben dus bezig met een voedingsplan en dat gaat me verrassend goed af. Alleen 's avonds krijg ik heel veel trek in zoetigheid en heb ik vaak nog honger, dus meestal maar een schaaltje kwark of een boterham.

Hoe lang duurt dat eigenlijk voor je lichaam niet meer zo naar suiker snackt? Een nieuwe gewoonte aanleren duurt toch 30 dagen?
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 14 januari 2017 @ 11:34:

[...]





Ik heb gemerkt dat ik echt wat meer aandacht moet besteden aan mijn eten dan dit. Als ik dit zou maken heb ik wel genoeg vulling in mijn maag, maar niet de voldoening van een lekkere maaltijd die me goed heeft gesmaakt en waar ik van heb genoten. Dan ga ik daarna alsnog op zoek naar lekkere dingen omdat ik niet voldaan ben.



Herkenbaar. Ik probeer daarom vaak vooruit te koken. Er ligt bijna altijd wel iets in de koelkast of in de vriezer. Soms gaat dat even mis door mijn ADD of door het vele heen en weer gereis naar mijn vriend. Maar ik merk dat grote porties koken me daar wel bij helpt. En dan verse kruiden erover en dan lijkt het toch nog vers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven