En nu even eerlijk....

08-02-2008 21:56 1116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dus ik wil geen politiek correcte antwoorden, gedachten ingegeven door Oprah Winfrey of God (al worden die vaak als eenheid gezien), geen Moeder Theresa-achtige zalvende woorden of onrealistische benaderingen.

Mijn vraagstelling luidt als volgt: zijn er mensen die absoluut nergens goed in zijn, die eigenlijk niets kunnen, mislukt zijn op sociaal gebied, a-muzikaal zijn, een voorgebakken lasagneschotel als hoogtepunt van hun kookkunst beschouwen, niet kunnen studeren en een te slap karakter hebben om naar de sportschool te gaan om de bierbuik/vetrollen weg te trainen?

Ik denk persoonlijk van wel.

En helaas schaar ik mijzelf ook onder die categorie. Maar het gaat om meningen, dus ik ben benieuwd.
Dhelia schreef op 10 februari 2008 @ 18:11:

[...]

Die is inderdaad hier heel populair! Maar ja, dat is toch al de dominante lijn hier: you can't have it all. Of 't nou om kinderen én werken gaat, of intelligentie én sociale vaardigheden, íets moet ingeleverd worden. En zo niet, dan ben je wel een arrogant kutwijf ;-)

Maar ja, tijdens dat ene Mensa-avondje wel de harde kern van die theorie gezien. Mén, wat een nerds. Maar gezien hun totale gebrek aan sociale vaardigheden zal geen normaal mens hen ooit tegenkomen.
Dus dat lidmaatschap is niet iets om te begeren begrijp ik? :)

Weer wat geleerd!
Dhelia schreef op 10 februari 2008 @ 17:14:

[...]

't Gemiddelde gepieker op de Beautypijler vergt inderdaad geen al te hoog IQ ;-)

X-D touché.

Maar hoeveel mensen die schrijven op de psychepijler zouden hoogbegaafd zijn? Of bovenmatig intelligent?

En van de mensen die intelligent zijn, laten we zeggen 'universitair studenten', hoeveel procent wordt daarvan gek of is ongelukkig vanwege teveel nadenken en piekeren? Ik denk zelf dat dat allemaal wel meevalt.
(Ik zou me bijna aanmelden bij Mensa, alleen om daar de boel eens op stelten te zetten, hahahaha. Maar misschien hebben ze geluk en heb ik mijn IQ al om zeep geholpen in de disco en word ik niet toegelaten X-D ).
Am Yisrael Chai!
Weet je wat ik nou wel naar vind aan mensen die zichzelf intelligent vinden...dat ze zo neerbuigend kunnen doen over mensen die ze als minder intelligent beschouwen.... Mavoklantje... De dag dat ik me zo gedraag is de dag dat ze mij m'n IQ puntjes af mogen nemen dank u.
Tja, voor cynisme heb je inderdaad een hoog IQ nodig, Minny.
Am Yisrael Chai!
Voor arrogantie dan weer niet, helaas.
Digitalis schreef op 10 februari 2008 @ 17:29:

[...]

Nee, maar zulke vergelijkingen vind ik gewoon erg naar. Godsamme zeg, ik heb zeker een probleem ja en je kunt her en der lezen hoe ik bezig ben om dat op te lossen, door zo'n opmerking raak ik niet gemotiveerd en dat was de bedoeling ook niet. Ik schommel van uiterst euforisch naar totaal kut, en nee, daar kunnen jullie niets aan doen, maar waarom is zo'n opmerking nodig? En waarom nu ook weer van jou? Ik heb het gevoel vrij weinig goed te kunnen doen en NEE, dat is niet uit zelfmedelijden. Helaas een vervelende vaststelling. Maar goed, het is mijn topic al lang niet meer en ik word er niet beter van. Ik kan beter een psycholoog opzoeken en een studie-adviseur dan hier te schrijven.

En ja, ik ben in een kutbui, maar neem mijn woorden toch niet terug.
Ik begrijp je boosheid niet zo goed. Gaat die over de vergelijking die Fashionvictim maakte, of over mijn reactie daarop? En als 't over de vergelijking gaat, is 't dan vooral vervelend dat mijn naam genoemd wordt en dus twee forummers vergeleken worden, of is 't überhaupt vervelend om te lezen dat men jouw gedrag minder vindt dan x ander gedrag?
.
"Ik denk eigenlijk altijd bij dergelijke verhalen: als diegene echt zo getalenteerd of echt zo slim was, dan was ie geen vuilnisman.

Maar dat zal wel mijn simpele geest zijn."

Dat laatste kan ik niet beoordelen ;-) , maar er zijn mensen die níet leven voor hun baan en tóch erg intelligent zijn. Ik was het die in dat andere topic de vuilnisman noemde die universiteit had gedaan. Tja, die vind dat écht gewoon leuk om te doen (hij doet nu niet meer het echte ophaalwerk, hij heeft zich opgewerkt ;-) ), die leeft voor zijn muziek en werkt om geld te verdienen. Hij hoeft zich niet zo nodig te bewijzen met een baan (en misschien was hetgeen waar hij in afstudeerde ook wel niet zijn ambitie, dat weet ik eigenlijk niet), als ie maar kan doen wat ie leuk vind! Levensgenieter noem ik dat!

Oh en er zijn natuurlijk ook zat superslimme mensen die níet gaan studeren....(moet je ook maar net zin in hebben)
lindy schreef op 10 februari 2008 @ 18:20:

Mavoklantje en een IQ van 132? Weirde combi....
Wie zegt dat ik op de Mavo heb gezeten? Ik vind het alleen een beetje een nare benaming. En dat soort gedrag valt me vooral op aan mensen die zichzelf intelligent vinden. Let wel: vinden.
Margaretha2 schreef op 10 februari 2008 @ 16:59:

[...]

Ikzelf heb een universitaire studie gedaan en van mijn studievrienden is er overigens nog niemand gek geworden; misschien ligt 't aan de richting O.o Of we moeten over twintig jaar nog eens praten en zit dan iedereen in een inrichting X-D
Ik heb een sociale wetenschap gestudeerd. Maar bij mijn vrienden had het psychische probleem soms wel tien jaar nodig om te 'rijpen' :)
Klopt, niet iedereen die kan studeren gaat dat ook daadwerkelijk doen.
Liv schreef op 10 februari 2008 @ 17:40:

Nog meer kort: heb je wel eens een mongooltje gezien dat nadacht over de zin van het bestaan? Of daar depressief van werd?

Ik geef toe: het is wat simpel gesteld, maar ik geloof wel dat veel weten SOMS ook ongelukkig kan maken, oftewel: zalig zijn de armen van geest.....

Nee, maar in de vier jaar dat ik met verstandelijk beperkten heb gewerkt, heb ik wel gehandicapten gezien van 't niveau van een kleuter (die niet kunnen praten, soms niet zindelijk zijn, zich niet kunnen wassen of aankleden, enfin je begrijpt me wel) die de hele dag gruwelijk chagrijnig zaten te wezen. Dag in dag uit.

Automutilatie komt trouwens ook verschrikkelijk veel voor bij verstandelijk gehandicapten. Het zijn niet allemaal josti-band-types (maar dat kan je inderdaad niet weten als je nooit in een instelling komt, voor mij was dat ook een grote verrassing toen ik begon met werken daar).

En dat zal dan ongetwijfeld niet komen doordat ze depressief werden omdat ze de zin van 't bestaan niet konden ontcijferen, maar of dat dan minder erg is, dat weet ik niet. Voor mij in elk geval niet.
tubbetje schreef op 10 februari 2008 @ 18:21:

[...]

Ik heb een sociale wetenschap gestudeerd. Maar bij mijn vrienden had het psychische probleem soms wel tien jaar nodig om te 'rijpen' :)
En toen viel het pas van de boom? ;-)

"Wat is er met Fred gebeurd?" "Oh, die is toch van de boom gevallen uiteindelijk" "Ah...ik dacht altijd al dat er iets in hem groeide"
:-P
minny schreef op 10 februari 2008 @ 18:21:

[...]

Wie zegt dat ik op de Mavo heb gezeten? Ik vind het alleen een beetje een nare benaming. En dat soort gedrag valt me vooral op aan mensen die zichzelf intelligent vinden. Let wel: vinden.

Lezen is niet je sterkste kant, geloof ik. Of je komt uit een heel ander soort omgeving dan ik. Want ik weet niet hoe het vroeger bij jou op school was, op de mijne was het toch echt zo dat de jongens met de stoerste brommers, niet op het gymnasium maar op de havo zaten. En dat de meiden met de meeste make-up, niet op het gymnasium zaten, maar op de Mavo. Roken was ook nogal not done, bij mijn klasgenoten. Net als discotheken.

Wie op het gym zat, was ongeneeslijk saai en had per definitie geen verstand van modieuze perikelen. Ik was dus nogal een vreemde eend in de bijt en had alleen maar vrienden die op de havo zaten ( wij hadden geen mavo in de buurt).
Am Yisrael Chai!
Dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen. Ik vond de benaming alleen niet zo fijn staan.

Overigens was dat bij mij op school net zo.
Grappig trouwens dat je niet valt over de term gymnerd, maar wel over de term mavoklantje, terwijl "klantje" een stuk minder waardeoordeel bevat dan de typering "nerd".
Am Yisrael Chai!
Als jij jezelf een gymnerd wilt noemen val ik daar inderdaad minder over dan dat je een ander een mavoklantje noemt.
Maar ja, dat zal wel hetzelfde fenomeen zijn dat men wel over de term "vetklep" valt maar niet over de term "gratenpakhuis".

Domme en/of dikke mensen moet je hier altijd met veel meer omzichtigheid behandelen dan slimme en/of dunne mensen.
Am Yisrael Chai!
.
Ik krijg nu hele andere gedachtes bij "Rijp voor het gesticht"!
fashionvictim schreef op 10 februari 2008 @ 18:11:

[...]

Sja, ik geloof daar niet zo in. Da's weer die vuilnisman die in dat andere topic steeds weer naar voren kwam. Als je dit forum soms moet geloven dan lopen hier alleen maar mensen rond die allemaal op hun sloffen de universiteit doorlopen konden hebben, die allemaal topsporter of bestsellerschrijver of wat ook hadden kunnen worden, als ze maar niet zo'n last hadden van depressie/faalangst/moeilijke jeugd/ADHD/whatever.

Ik denk eigenlijk altijd bij dergelijke verhalen: als diegene echt zo getalenteerd of echt zo slim was, dan was ie geen vuilnisman.

Maar dat zal wel mijn simpele geest zijn.

Zoals het er staat vind ik het inderdaad wat simpel gedacht. Het is leuk om intelligent te zijn in een omgeving met veel stimulans, door bijvoorbeeld ouders die zo ongeveer op hetzelfde niveau zitten. Helemaal leuk is het als je dan ook nog in een omgeving zit met leeftijdsgenoten die zo ongeveer op hetzelfde niveau zitten.

Op die beide terreinen kan het behoorlijk mis gaan. Met ouders die echt niet begrijpen waar je het over hebt, die de boeken die je leest bekijken en zich afvragen wanneer je eens iets nuttigs gaat doen. Die demotiveren dus.

Of met kinderen die niet begrijpen dat je de stof daadwerkelijk interessant vind. En je niet, zoals ik hier ook lees, vooral je uiterste best doet te bewijzen dat je met zo min mogelijk moeite (interesse, intrinsieke motivatie desnoods) een voldoende hebt gehaald. Nee, dat is sociaal niet handig. En als je dan sociaal al wat zwakker bent, of onzeker, of geen grote bek maar verder in orde, kan je in een neerwaartse spiraal terecht komen.

Doet me denken aan een docu die ik ooit zag, over een school met hoogbegaafde kinderen. God wat een ellende kwam daar voorbij. De leraren en ouders lieten waren zo geïmponeerd door die kinderen, dat elk gedrag goed gekeurd werd. Dus een puberkind in een depressieve bankhang bui werd niet gecorrigeerd en kreeg geen goede begeleiding. Ook niet wb de negatieve en wellicht erg filosofisch getinte gedachten. En dan kan het al jong mis gaan. Dan loopt het hoofd vooruit op de feiten of de mensen in je omgeving en voor je het weet 'draait het door'.
minny schreef op 10 februari 2008 @ 18:29:

Als jij jezelf een gymnerd wilt noemen val ik daar inderdaad minder over dan dat je een ander een mavoklantje noemt.
Wederom: beter lezen, want ik zal mezelf nooit een gymnerd noemen. Ben ik namelijk nooit geweest, een nerd. Dus die benaming sloeg net zoveel op anderen als de benaming mavoklantje.
Am Yisrael Chai!
Kun je intelligentie wel veinzen? Dat zou ik dan wel heel knap vinden eigenlijk!

:rofl:

Zoiets gebeurde mij laatst met mijn Engels. Op de middelbare school en in mijn familie is mijn Engels altijd helemaal opgehemeld want ik had zo'n prachtig Brits accent (vanaf mijn geboorte kwam er ook elk jaar hetzelfde meisje uit Londen bij ons in de zomer vakantie vieren, een soort zus dus, en ik sprak al vroeg Engels daarom). Ik was compleet overtuigd dat ik Queen's English sprak. Toen ging ik een paar weken terug naar een seminar, praatte twee minuten met een Brit en hij zei 'Are you Dutch?'.

:rofl:

Jongens, ik zag er denk ik uit alsof de grond onder mijn voeten wegzakte, want hij zei meteen 'oh that's okay, I live in Brussels so I know a lot of Dutch'. X-D X-D X-D

Zolang je er zelf om kan lachen is er geen man overboord toch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven