Niet willen ontbijten

10-02-2008 11:23 22 berichten
Hoi!

Mijn dochter wordt over drie maanden twee en ze vertikt het om te ontbijten. We hebben alles al geprobeerd. Bruinbrood, witbrood, allerlei soorten beleg, geroosterd brood, beschuit, crackers maar ook yoghurt, brinta, van dat soort ontbijtkoek met de voedingsstoffen van brood, of fruit. Voeren, zelf met de handjes eten, zelf met een vorkje eten, grote stukken, kleine stukjes of een hele boterham zodat ze kan afhappen. Het mag allemaal niet baten

We zijn een tijdje geleden maar weer overgegaan op een ochtendfles (friso groeimelk), maar dat wil ze ook niet meer.

Meestal zette ik haar steeds iets anders voor als ze niet wilde, maar ik gooi het nu over een andere boeg: "als je niet wil, wil je maar niet. Maar dan ook niks anders." En dus is het nu 11.20 en heeft ze nog steeds niks binnen.

Als ik haar iets voorzet gaat ze huilen, gillen, wegduwen, omdraaien, meppen, er is helemaal geen land mee te bezeilen.

Gek genoeg gaat het in de loop van de dag steeds beter. Voor lunch eet ze een cracker met een fles erachteraan. Na het middagslaapje krijgt ze fruit en een tussendoortje ( ontbijtkoekje, rozijntjes, soepstengel of babyliga) en 's avonds eet ze rustig een heel bordje groente/vlees/aardappelen. Of pasta, of ander avondeten.

Ze snoept verder helemaal niet, en ik zit haar verder ook niet te heuen ofzo met het ontbijt, zodat het een drama wordt o.i.d. Maar zo kan het toch ook niet. Voor een uur of twaalf krijg ik er gewoon NIKS in.

Heeft iemand misschien nog een idee wat ik nog zou kunnen proberen?

Alvast bedankt! :flower:
Alle reacties Link kopieren
Je hebt van bolletje brood uit het vuistje...ik zal even proberen om een plaatje te plakken. MIsschien werkt het als je het introduceert als een koekje...

http://www.distrifoodleveranciersgids.nl/public/image/BroodUitHetVuistjeAppel01.jpg%20bolletje.jpg
Ben jij nou helemaal van de ratten besnuffeld?

Jouw kind heeft een eigen ritme van eten, en dan ga jij haar in een keurslijf persen. Tenzij je kind hongeroedeem heeft of regelmatig van haar stokje gaat, maar dat lees ik niet. Jouw kind is helemaal prima, die luistert naar haar lichaam. Ik zie al dat ik tegen mijn kater Bertje zeg dat hij moet ontbijten, hij zal denken dat ik niet goed snik ben. Gewoon zo laten, geen snoep geven, en je kind lekker laten eten als het zelf wil.
Volgens mij doe ik precies wat jij zegt Antonio. Ik dwing haar nergens toe en ik maak er geen drama's van en en zoals je kon lezen geef ik haar zeker geen snoep. Fijn dat we het met elkaar eens zijn dus!
Niks proberen. Je dochter eet verder toch goed. Mijn jongste heeft ook heel lang niet ontbeten, dat was als baby al zo, de fles hoefde hij niet zo vroeg. Nu, sinds 2 maanden (hij was toen 2 jaar en 2 maanden) vraagt hij 's ochtends wel om een broodje. Prima toch.
remma, maar hoe laat begon jouw kind dan met eten? Ook tegen een uur of twaalf?
Antonio schreef op 10 februari 2008 @ 11:46:

Ben jij nou helemaal van de ratten besnuffeld?

Ben wel vaak DOOR een rat besnuffeld, telt dat ook?
Ja, zoiets. Soms 11 uur, soms 1 uur. Het gebeurde ook wel eens dat hij om 10 uur een appeltje binnenkreeg, maar het gebeurde ook wel eens dat hij 1 hapje appel nam en dan echt niet meer wilde. Het was inderdaad vaak tussen de middag dat hij trek kreeg.
Voyager schreef op 10 februari 2008 @ 11:48:

Volgens mij doe ik precies wat jij zegt Antonio. Ik dwing haar nergens toe en ik maak er geen drama's van en en zoals je kon lezen geef ik haar zeker geen snoep. Fijn dat we het met elkaar eens zijn dus!
Volgens mij zette je haar regelmatig wat voor wat ze niet wilde. En je ziet het als een probleem, wat het niet is. Zaken als "bordje leegeten" zal bij mij er nooit worden gezegd, ik denk dat kinderen prima weten wat ze willen eten en hoeveel. Alleen geen snoep geven (en dat doe jij gelukkig ook niet).
Ik denk dat je me dan verkeer begrijpt Antonio, met "voorzetten" bedoel ik letterlijk "voor haar neerzetten". Op tafel. Kijken of ze dat wel wilde. En als ze zoiets niet wilde, haalde ik het gewoon weer weg. Zoals ik al zei, ik denk er hetzelfde over als jij, alleen begin ik me zorgen te maken over het feit dat ze voor 12 uur niks binnen krijgt.
sunlight schreef op 10 februari 2008 @ 11:43:

Je hebt van bolletje brood uit het vuistje...ik zal even proberen om een plaatje te plakken. MIsschien werkt het als je het introduceert als een koekje...

[afbeelding]
Yep, wilde ze ook niet..
Hoi voyager.

Mijn zoontje at ook nooit een ontbijt.

Nu eigenlijk nog niet echt,hij is nu drie.

Meestal eet hij een kapitein koek en drinkt een beetje.

Op de peuterspeelzaal eten ze s'morgens altijd fruit,en daar eet hij dan wel wat van(zien eten doet eten).

Ik vind dat je het wel goed doet om haar toch wat aan te bieden en kijken wat ze dan wel wil eten s'morgens.

Maar als je inmiddels ziet dat eigenlijk niets naar binnen wil,zou ik het even zo laten,en gewoon drinken geven.

Als ze honger heeft vraagt ze er vanzelf om.

Antonio,je hebt redelijk gelijk om een kind zijn eigen eetritme te laten bepalen,maar een beetje sturing hebben ze wel nodig hoor!

Als ik mijn kinderen hun gang laat gaan,word het met gezamelijk eten echt een puinhoop.
Ik ontbeet als kind ook nooit. Ik heb een Italiaanse vader en die was het ook niet gewend, hooguit wat drinken(bekertje melk) en daar bleef het bij. Zelfs als volwassene heb ik nog steeds moeite met ontbijten. Het is mijn ritme niet. Ik moet me er echt toe zetten.
Héé Voyager :)

Eigenwijs was ze al sinds haar gebooorte toch? ;-)

Zoon hier is tegenovergesteld eigenlijk, jouw probleem hebben wij juist met het avondeten...dus geen tips, wel herkenning en een :hug:

(Overigens; wij pushen ook niet...geven wel altijd iets, wil hij niet, dan niet. Wil hij wel, dan is alles wat hij opeet, goed.)
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik denk dat jullie op zich wel gelijk hebben. Voorlopig blijf ik maar doorgaan zoals ik al deed, niet te moeilijk, en ze komt zelf wel als ze honger heeft. Als ze straks naar de creche of school gaat ofzo, denk ik dat ze vanzelf wel meer trek zal krijgen 's morgens.

Nogmaals dank!

Ha die Sarah, alles goed? Las ik nou dat je weer zwanger bent? gefeliciteerd joh!

Groetjes!
Mijn zoon (13 maanden) is ook niet zo ontbijterig. Kan me er thuis niet zo druk om maken, hij haalt het wel weer in.

Maar op dagen dat hij naar het kinderdagverblijf gaat vond ik het wel vervelend, om hem dan met een lege maag te brengen.

Maar goed, daar weten ze het nu ook en krijgt hij gewoon wat extra tegen de tijd dat hij wel aan eten toe is.

Iry, volgens mij zegt Antonio alleen wat over eetritme, niet over eetgewoonten. Zoonlief hoeft niet te ontbijten wat mij betreft, maar hij hoeft inderdaad ook niet z'n broodje over de hele tafel uit te smeren.
Ja idd, ik moet al bijna bevallen joh 8-P (drie weken). Dit keer hier ook een eigenwijs meiske, want ze ligt nog in stuit, donderdag valt de beslissing, dus waarschijnlijk weer een ks ;-)
Mille schreef op 10 februari 2008 @ 21:44:

Mijn zoon (13 maanden) is ook niet zo ontbijterig. Kan me er thuis niet zo druk om maken, hij haalt het wel weer in.

Maar op dagen dat hij naar het kinderdagverblijf gaat vond ik het wel vervelend, om hem dan met een lege maag te brengen.

Maar goed, daar weten ze het nu ook en krijgt hij gewoon wat extra tegen de tijd dat hij wel aan eten toe is.

Iry, volgens mij zegt Antonio alleen wat over eetritme, niet over eetgewoonten. Zoonlief hoeft niet te ontbijten wat mij betreft, maar hij hoeft inderdaad ook niet z'n broodje over de hele tafel uit te smeren.

haha,mille,

Gevalletje misverstand!

ik bedoel puinhoop niet letterlijk.

Ik bedoel dat wij als gezin dan nooit gezamelijk eten.

Als ieder zijn eigen ritme maar volgt word het gezamelijk eten dus een "puinhoop"

Er worden hier geen broodjes over de tafel uitgesmeerd hoor!

Ik bedoel dus ook ritme en geen gewoontes.
Als ik mijn post zo terug lees snap ik wel dat je het anders kan lezen dan hoe ik het bedoel.

Met hun gang laten gaan bedoel ik dus eten wanneer ze zin hebben.

Ik dring niemand wat op en ontbijten doen we toch niet gezamelijk.

Maar de ander eetmomenten zijn wel op gezamelijke tijdstippen.

Dus wat Antonio zegt over je kind laten eten wanneer het zelf wil, omdat het zijn eigen ritme moet kunnen bepalen,dat past niet bij mijn visie.
Sarah Scott schreef op 10 februari 2008 @ 22:35:

Ja idd, ik moet al bijna bevallen joh 8-P (drie weken). Dit keer hier ook een eigenwijs meiske, want ze ligt nog in stuit, donderdag valt de beslissing, dus waarschijnlijk weer een ks ;-)

Ooh, da's minder! Tenminste, ik neem aan dat je liever voor een "normale" bevalling wilde gaan. Maargoed, ik weet heel goed dat dingen soms gewoon anders lopen.

Succes en sterkte meid! Ik lees het wel als je kindje geboren is denk ik!
Mille, dat bedoel ik dus ook. Voor nu maakt het me ook niet zo erg uit allemaal, maar als ze straks naar de creche gaat dacht ik dat ze toch wel iets binnen moest krijgen 's ochtends. Maar dat zien we dan maar. Bedankt voor je reactie!

Iry, ik ben het overigens met je eens dat een kind niet helemaal stuurloos moet zijn qua eten. Mijn dochter komt er nooit zelf mee (is totaal niet op eten gericht) dan zou ze nooit meer eten. Jij als moeder (of vader natuurlijk) bepaalt toch wanneer er aan tafel gegaan wordt? Lijkt mij hoor, ik ken verder ook niemand die z'n kind zelf laat bepalen wanneer het eet! http://www.hondenhuys.nl/forumsmilies/nixweiss.gif
Voyager schreef op 11 februari 2008 @ 12:19:

Mille, dat bedoel ik dus ook. Voor nu maakt het me ook niet zo erg uit allemaal, maar als ze straks naar de creche gaat dacht ik dat ze toch wel iets binnen moest krijgen 's ochtends. Maar dat zien we dan maar. Bedankt voor je reactie!

Iry, ik ben het overigens met je eens dat een kind niet helemaal stuurloos moet zijn qua eten. Mijn dochter komt er nooit zelf mee (is totaal niet op eten gericht) dan zou ze nooit meer eten. Jij als moeder (of vader natuurlijk) bepaalt toch wanneer er aan tafel gegaan wordt? Lijkt mij hoor, ik ken verder ook niemand die z'n kind zelf laat bepalen wanneer het eet! [afbeelding]

Iry, lekker misverstand inderdaad X-D

Zo letterlijk had ik dat ritme helemaal niet opgevat. Zou idd. niet handig zijn :)

Hier zitten we ook gewoon met z'n allen te ontbijten hoor, alleen gaan er dan bij hem hooguit twee hapjes in.

En Voyager, zo'n dochter heb ik ook. Als ik haar geen ontbijt voor zou zetten zou ze dat waarschijnlijk niet eens door hebben. Maar als ik het wel doe gaat die boterham er wel in, en dat is het

verschil met mijn zoon: die eet prima op elk moment dat ik hem voedsel voorzet, behalve 's morgens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven