Waarom mannen besnijden?

08-02-2008 16:12 46 berichten
Waarom zou je je zoontje laten besnijden, of waarom zou een man zich op latere leeftijd laten besnijden?

Los van religieuze redenen, dan. Hoewel ik die voor kleine jongens eigenlijk ook niet echt een goede reden vind. Een baby kiest er niet voor om Joods of Moslim te worden en dus voortaan met eelt op de eikel verder te leven.

Als een man zich goed wast is hygiene geen reden. Te krappe voorhuid kan ook zonder het weghalen van de voorhuid verholpen worden.

De voorhuid moet de eikel beschermen. Dat is een hele belangrijke functie. Weg laten halen omdat dat mooier staat, netter is, schoner uit ziet vind ik net zo'n kul-reden als die vrouwen gebruiken om hun binnenste schaamlippen te laten inkorten.

Voor wat achtergrondinformatie: http://sync.nl/mannenbesn...lige-stukje-halen-ze-weg/

Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Het geval van een baby die is doodgegaan door een besnijdenis is op tv geweest op de BBC (circa 5 jaar geleden) het jongetje was besneden door een rabbi in New York (nu niet bepaald een ontwikkelingsland) het was in de synagoge gedaan. De behandeling is als volgt....eerst snijdt de rabbijn de voorhuid los met zijn nagel van zijn duim (toen werk ik al kotsmisselijk) daarna trekt hij de voorhuid helemaal over het piemeltje heen, neem een heilige schaartje en knip!!

En dan heb ik het nog niet eens over het jongetje wat als meisje moest opgroeien, omdat het ziekenhuis zijn piemeltje dusdanig had beschadigd gedurende de besnijdenis (lees het eraf had gebrand). Die film is vorig jaar in Nederland op tv geweest.
Elke operatie brengt risico met zich mee. Ik heb ook eens zo'n verhaal gelezen over een zeer oude Rabbi met bibberende onvaste hand die een jongetje ging besnijden. Met gruwelijke gevolgen.

Misschien kunnen vrouwen die heel makkelijk praten over een (niet-medisch noodzakelijke) mannenbesnijdenis eerst zelf even het beschermende stukje huid over hun clitoris laten wegsnijden?

En dat het een "gewoonte" is.....tja, iemand kan ook eens proberen zelf na te denken in plaats van klakkeloos een achterlijke religie te volgen.

Het hygiene argument gaat maar ten dele op: of een lul goed schoon is ligt vooral aan de eigenaar, en veel minder aan wel- of niet besneden zijn denk ik.

Dat een vrouw bij het neuken meer wrijving voelt van een besneden lul, dat kan idd een voordeel zijn lijkt me.

Als ik onder de zonnebank lig, of in de echte zon, of ergens veel teken of muggen zijn, of bloedzuigers, of het zeer koud is, of als ik per ongeluk met mijn lul tegen iets kouds of heel warms aankom: dan ben ik blij met de natuurlijke functie van een voorhuid: gewoon bescherming tegen pijn en beschadigingen.
toetyfroety schreef op 08 februari 2008 @ 19:20:

Het geval van een baby die is doodgegaan door een besnijdenis is op tv geweest op de BBC (circa 5 jaar geleden) het jongetje was besneden door een rabbi in New York (nu niet bepaald een ontwikkelingsland) het was in de synagoge gedaan. De behandeling is als volgt....eerst snijdt de rabbijn de voorhuid los met zijn nagel van zijn duim (toen werk ik al kotsmisselijk) daarna trekt hij de voorhuid helemaal over het piemeltje heen, neem een heilige schaartje en knip!!

En dan heb ik het nog niet eens over het jongetje wat als meisje moest opgroeien, omdat het ziekenhuis zijn piemeltje dusdanig had beschadigd gedurende de besnijdenis (lees het eraf had gebrand). Die film is vorig jaar in Nederland op tv geweest.

Die film die je als laatste noemt heb ik inderdaad ook gezien ja, dat was wel een heel erg verhaal. Maar dat is wel 40 jaar (ofzo) geleden gebeurd (het grote drama aan dit verhaal was trouwens met name, dat het kind werd gedwongen op te groeien als meisje, terwijl het natuurlijk gewoon een jongetje was).

Dat eerste wat je beschrijft, daar krijg ik ook kippenvel van hoor. Maar als je in Nederland kiest om het te laten doen, kun je ook gewoon naar een arts gaan (en in Amerika had dat natuurlijk ook wel gekund). Deze mensen hebben dat schijnbaar op hun traditionele manier laten doen, met alle risico's van dien. Kies je ervoor om het gewoon door een arts te laten doen, dan gaat het natuurlijk heel anders en met veel minder risico op infecties. Normaliter is het toch een ingreep met zeer weinig kans op complicaties, lijkt me.
anoniem_50315 wijzigde dit bericht op 08-02-2008 19:55
Reden: toevoeging
% gewijzigd
quattro35 schreef op 08 februari 2008 @ 19:36:

Het hygiene argument gaat maar ten dele op: of een lul goed schoon is ligt vooral aan de eigenaar, en veel minder aan wel- of niet besneden zijn denk ik.
Daar ben ik het wel mee eens.
Gelukkig maar, zou zo zeggen, maar ja, toch iets wat volkomen onnodig is.

Als in je familie iedere man besneden is, zal het best moeilijk zijn om dat dan niet ook te doen bij je eigen kind.

Maar ja, iemand moet de eerste zijn. En er is in Amerika een hele beweging van jonge joden die tegen de besnijdenis zijn.

Dus er komt toch langzaam maar zeker verandering.
Helemaal eens met Quattro. Manlief had ook een nauwe voorhuid, is daar ook aan geholpen maar dus niet dmv besnijden. Het kán dus zeker ook anders, wanneer er zogenaamde "medische noodzaak" lijkt te zijn.

Schoonhouden idem...we leren onze zoon tzt gewoon hoe hij dat moet schoonmaken/schoonhouden (is pas anderhalf) en dat zal vast genoeg zijn. Huttenkase tegenkomen als je onverwachts down-under gaat.....mwoah...zo iemand zal uberhaupt zijn persoonlijke hygiene niet op orde hebben lijkt me zo. Jij hebt toch ook geen last van kutkaas wanneer jij niet besneden bent? (Ik niet tenminste...ben ook opgevoed met het idee dat je dáár ook moet poetsen ;-) )
Wat ze ook zeggen.....(ok ik hoef het niet te ondergaan) maar persoonlijk geef ik toch de voorkeur aan een besneden pik.

Lekker glad,schoon en idd het schuift lekker.

Maar ik heb nu een man die niet besneden is en ook daar heb ik vrede mee hoor maar als ik de keuze had....;-)
Mijn vorige partner was wel besneden uiteraard anders zou ik niet weten waar ik het over heb..
Tante Sjaan schreef op 08 februari 2008 @ 18:58:

[...]

En Antonio heeft een goed punt!!!
Ieder voor zich toch?
Tenzij het een medische noodzaak is ben ik er zwaar op tegen om jongentjes te besnijden.

Kan me gewoon niet voorstellen om kindjes pijn te laten doen wanneer er geen zwaarwegende noodzaak voor is.

Ben ook al geen fan van oorbellen bij hele kleine kinderen alleen omdat mama of wie dan ook vind dat het leuk uitziet, tenzij ze - waneer ze oud genoeg zijn - er zelf om vragen, maar dat kunnen ze dan zelf beslissen.

(nu zal een jongetje hoogstwaarschijnlijk niet zelf om een besnijdenis vragen maar jullie snappen de vergelijking wel)
Ja, dat vind ik echt.
Er zijn nou eenmaal voorhuidjes die echt veel te krap zijn. Dat geeft plasproblemen. Jongen plast dan in meerdere straaltjes. Het kan steeds terugkerende infecties geven, als die voorhuid dus niet terug te trekken is. Al met al is dan een operatie zeker geindiceerd. Meestal wachten ze tot kind niet meer peuter is en goed heeft geprobeerd zijn voorhuidje elke douchebeurt terug te trekken.

Dus onzin om te zeggen dat het een overdreven operatie is.

En wat mensen uit religieuze overwegingen allemaal met hun lichaam doen, daar is dit nog niks bij.
Besnijdenis bij jongens, omwille van niet-medische redenen, die er zelf niet voor kiezen en jonger zijn dan 18 jaar zou moeten verboden worden en de ouders die zoiets laten doen zouden strafrechterlijk vervolgd moeten worden.

Je onmondig kind uit religieuze overwegingen of omwille van drogredenen zoals 'properder' of 'aantrekkelijker' laten besnijden is pure verminking en de wetgever zou daar paal en perk moeten aanstellen.

Waarom zijn er wel zulke strenge wetten op het laten zetten van tatoeages en piercings (jonger dan 16 verboden dacht ik) en mag men wel jongens verminken zonder hun toestemming??? kan iemand mij de logica uitleggen?

Gaan we ook zomaar even de amandelen en de blinde darm weghalen bij iedereen bij de geboorte omdat dat beter is? neen toch??

Gaan we effe preventief de borsten van vrouwen amputeren vlak na de puberteit als er vaak borstkanker in de familie voorkomt?

In een gezond lichaam laat je niet snijden!!

En waarom wordt er dan in de VSA zoveel reclame gemaakt voor voorhuidreconstruerende mechanismen?? Blijkbaar zijn veel mannen zeer ontevreden over de verminking die ze op jonge leeftijfd hebben ondergaan. Er moet blijkbaar een markt voor zijn..
absoluteEinstein schreef op 08 februari 2008 @ 16:12:

Waarom zou je je zoontje laten besnijden, of waarom zou een man zich op latere leeftijd laten besnijden?

Om medische redenen, dat schijnt wel eens voor te komen, hoewel je de indruk krijgt dat het vaak een gelegenheidsargument is. Als een arts zou beweren dat het de enige oplossing is voor wat dan ook, zou ik hoe dan ook een second opinion willen.

Om religieuze redenen vind ik een prima argument. Zou ik joods of moslim zijn, dan zou ik mijn zoons laten besnijden, geen discussie.

Maar de hoofdreden lijkt toch vooral het gewoonte-argument. En waarom ook niet? Tenslotte doen we dat met vrouwen ook al eeuwen, in Afrika heet het vrouwenbesnijdenis, en hier noemen we het "schaamlipcorrectie". Mooi toch, kleine kinderen voor het leven beschadigen, omdat dat nu eenmaal de gewoonte is, of omdat iemand verzonnen heeft dat het mooier is, of altijd weer komisch, omdat het "hygienisch" zou zijn. Besnijden, schaamlippen bijsnijden, borsten vullen met siliconen, jezelf verhongeren omdat je elkaar wijs maakt dat je pas mooi bent met maatje 34, moet kunnen toch? Het is toch het uiterlijk dat telt he.

Of wacht even, dat laatste misschien toch maar niet.
De hygienische reden gaat hier en nu, in Nederland of andere westerse landen, niet meer op. Maar in andere landen wel. In de arabische wereld is het voor veel mensen niet vanzelfsprekend om elke dag te douchen, bijvoorbeeld omdat er geen voldoende water is. De islam schrijft wel meer wetten voor om hygienische redenen. Zelf denk ik dat je als moderne gelovige wel mag nadenken over achterhaalde wetten en je geloof mag interpreteren naar je huidige situatie.

Maar goed, zelf ben ik niet gelovig en ik zou mijn (denkbeeldige) zoons nooit laten besnijden (tenzij om medische redenen natuurlijk, als het echt nodig is).

Verbieden bij de wet, zoals Gusher voorstelt, lijkt me in Nederland lastig vanwege vrijheid van godsdienst. Aan de andere kant, we verbieden wel meer geloofsuitingen, zoals vrouwenbesnijdenis (en maar goed dat we dat verbieden!).
Ik heb het topic nog niet gelezen. Mijn internet lag het weekend er uit.

Mijn excuses dat ik als TO dus helemaal nergens op het gereageerd.

Ik ga nu lezen.
Voor mijn huidige vriend had ik nog nooit een onbesneden pik gezien. En het verbaasde me hoe veel gevoel er in zo'n door een voorhuid beschermde eikel zit. Voorheen had ik nooit over mannenbesnijdenis nagedacht. Maar nu had ik zo iets van, wat wordt jongens aangedaan?

Er wordt heel veel gevoel weggehaald. Ik vroeg mij af hoe anderen er over denken en blijkbaar zijn er meer mensen die vraagtekens zetten bij het klakkeloos weghalen van de voorhuid.
Mijn partner is besneden vanwege medische redenen (infecties) toen hij nog jong was. Hij heeft hier verder geen problemen mee.

Ik zou het echter niet vanwege niet-medische redenen laten doen als ik een zoon zou krijgen!
Wel eens een spaanse kraag gezien?

Dat is als de voorhuid teruggetrokken wordt, maar te krap is en daarna niet meer teruggeschoven kan worden. Krijg je dus een heel pijnlijke, gezwollen en gevaarlijke situatie. (Eikel krijgt geen bloedtoevoer)

Daarom zijn er wel degelijk dus medische redenen om te opereren, hoewel ze tegenwoordig ook alternatieven hebben en het zover niet laten komen.

Bij oude mannen in ziekenhuis of verpleeghuis komt spaanse kraag nog wel eens voor.

http://www.besnijdenisinfo.nl/info.html#alternatieven
mijn zoontje is nu ongeveer 4 jaar geleden besneden.

die keus heb ik samen met de dokter gemaakt nadat,

hij al constant maanden infecties aan zijn piemeltje had.

nachten huilend van de pijn bij mij in bed kwam liggen.

de smeerseltjes en de oefeningen (lijkt verdorie wel of je je eigen kind moet aftrekken -heel vernederend-) niet werkten.

heb ik zelf aangedrongen bij de arts of hij alsjeblieft mijn ventje kon helpen. hij werd gek van de pijn, van de pus en van het bloed elke dag weer...binnen een week toen alles genezen was, zag ik een zielig jongetje weer opbloeien tot een leuke knul die weer vol in het leven staat. zoals een vijf jarig ventje hoort te zijn... geen moment spijt van gehad, en mijn kereltje ook niet!!

en als hij dat allemaal niet had gehad, had ik hem absoluut niet laten besnijden! zoals je wordt geboren ga je ook dood. er wordt niet gesleutelt aan het gezonde lichaam dat je door je moeder is gegeven.
tulepje schreef op 11 februari 2008 @ 22:09:

het gezonde lichaam dat je door je moeder is gegeven.
ROTFL
@ tulepje en Muze,

Auw, auw, auw!

Inderdaad, zo snel mogelijk het mes erin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven