Werk & Studie
alle pijlers
Conflict
vrijdag 8 februari 2008 om 15:21
Ik heb afgelopen week om een klein voorval een conflict gekregen met een collega. Nadat ik hem telefonisch aan het einde van de dag sprak over iets wat mij dwarszat wat betreft de samenwerking in een project, is hij naar de leidinggevende gegaan met het verhaal dat ik compleet tekeer was gegaan en hem had lastig gevallen in zijn vrije tijd (we belden regelmatig na werktijd). Ik had alleen maar gezegd dat ik vond dat hij eerst moest overleggen voordat er afspraken werden gemaakt met derden, was hoogstens een beetje geirriteerd! De volgende dag kwam mijn leidinggevende meteen naar mij toe met de melding dat ik eerst naar hem toe had moeten komen, wat ik nooit meteen zou doen omdat ik dat achterbaks vind. We moesten het maar uitpraten, en in dat gesprek waarin ik zakelijk bleef en het over een verbetering van de samenwerking wilde hebben, kreeg ik alleen verwijten en persoonlijke aanvallen naar mijn hoofd geslingerd...
Ik vind dit hele voorval gedramatiseerd en zijn houding erg kinderachtig maar m'n leidinggevende neemt het serieus. Het vervelende is dat ik in het verleden een klacht heb ingediend tegen deze collega omdat hij mij steeds uitschold, en hij het erg goed kan vinden met mijn leidinggevende. Eigenlijk zie ik een samenwerking niet meer zitten maar er zou worden gezocht naar 'een oplossing'.
Als mijn leidinggevende besluit dat we toch samen door moeten, moet ik dat dan accepteren en negeren dat die collega lullige dingen heeft gezegd over m'n persoonlijkheid en mijn mening er voor hem niet toedoet? Is dat wat men verwacht van iemand met een professionele houding??
Ik vind dit hele voorval gedramatiseerd en zijn houding erg kinderachtig maar m'n leidinggevende neemt het serieus. Het vervelende is dat ik in het verleden een klacht heb ingediend tegen deze collega omdat hij mij steeds uitschold, en hij het erg goed kan vinden met mijn leidinggevende. Eigenlijk zie ik een samenwerking niet meer zitten maar er zou worden gezocht naar 'een oplossing'.
Als mijn leidinggevende besluit dat we toch samen door moeten, moet ik dat dan accepteren en negeren dat die collega lullige dingen heeft gezegd over m'n persoonlijkheid en mijn mening er voor hem niet toedoet? Is dat wat men verwacht van iemand met een professionele houding??
vrijdag 8 februari 2008 om 15:34
Een professionele houding, oke, maar over je heen laten lopen hoort daar niet bij. Ik zou 1 op 1 eens gaan zitten met je collega en uitleggen hoe je over de situatie denkt. Vervolgens ga je met je leidinggevende en die persoon om de tafel zitten en kijken wat eruit komt.
En het is niet professioneel van je leidinggevende dat hij mensen voortrekt die hij graag mag.
En het is niet professioneel van je leidinggevende dat hij mensen voortrekt die hij graag mag.
vrijdag 8 februari 2008 om 15:39
Ik zou je adviseren de samenwerking wel voort te zetten. Ik zou dan ook duidelijk laten merken aan je leidinggevende dat jij geen problemen hebt met de samenwerking. Dat is juist sterk omdat jij wel verder wilt en nog met hem kunt werken.
Wat betreft die samenwerking met die collega, probeer zoveel mogelijk via de e-mail met hem af te stemmen/overleggen. Wat mondeling moet: probeer er dan voor te zorgen dat je niet alleen met hem bent zodat andere jouw houding kunnen observeren. Als je toch met hem alleen bent, niet veel zeggen vooral werken.
Verder kan ik er nog over zeggen dat het vaak zo is dat de "zwakke" vaak meer aandacht krijgt van directie, hoe onterecht ook. Dit is helaas de kei harde zakenwereld, probeer erboven te staan, hoe moelijk dat soms is.
Wat betreft die samenwerking met die collega, probeer zoveel mogelijk via de e-mail met hem af te stemmen/overleggen. Wat mondeling moet: probeer er dan voor te zorgen dat je niet alleen met hem bent zodat andere jouw houding kunnen observeren. Als je toch met hem alleen bent, niet veel zeggen vooral werken.
Verder kan ik er nog over zeggen dat het vaak zo is dat de "zwakke" vaak meer aandacht krijgt van directie, hoe onterecht ook. Dit is helaas de kei harde zakenwereld, probeer erboven te staan, hoe moelijk dat soms is.
vrijdag 8 februari 2008 om 16:12
Ik zou adviseren om nogmaals een 1-1 gesprek met je leidinggevende te hebben.
- Geef aan dat je wel wilt samenwerken, maar dat je graag gadvies van je leidinggevende wilt vragen om problemen te voorkomen. Probeer geen verwijten te maken.
- Vertel jouw kant van het verhaal, hoe jij dingen ervaren hebt.
- Geef aan dat je zijn reactie niet verwacht had, hoe zou je dit moeten voorkomen?
- Heeft je baas advies over hoe je moet reageren als je collega opmerkingen maakt, die jij als kwetsend ervaart?
("Hij zegt lullige dingen" klinkt minder objectief en professioneel dan "Hij zegt dingen die ik als kwetsend ervaar, zoals xyz")
Wellicht dat je dan nogmaals 1-1 met je collega kunt praten. Niet meer willen samenwerken lijkt me geen professionele oplossing, alles accepteren van je collega ook niet.
- Geef aan dat je wel wilt samenwerken, maar dat je graag gadvies van je leidinggevende wilt vragen om problemen te voorkomen. Probeer geen verwijten te maken.
- Vertel jouw kant van het verhaal, hoe jij dingen ervaren hebt.
- Geef aan dat je zijn reactie niet verwacht had, hoe zou je dit moeten voorkomen?
- Heeft je baas advies over hoe je moet reageren als je collega opmerkingen maakt, die jij als kwetsend ervaart?
("Hij zegt lullige dingen" klinkt minder objectief en professioneel dan "Hij zegt dingen die ik als kwetsend ervaar, zoals xyz")
Wellicht dat je dan nogmaals 1-1 met je collega kunt praten. Niet meer willen samenwerken lijkt me geen professionele oplossing, alles accepteren van je collega ook niet.
vrijdag 8 februari 2008 om 16:14
Mijn leidinggevende probeert wel objectief te zijn. We zijn nu zover dat ik verteld heb dat die collega persoonlijk is geworden en dat ik dat als heel vervelend heb ervaren. Dat mijn mening er duidelijk niet toe doet en dat hij er geen zin meer in heeft. We gaan nog bespreken hoe verder.
Ik hoop dat m'n leidinggevende doorheeft dat die collega ontzettend lichtgeraakt is (dat hebben de meesten al door die veel met hem omgaan) en dat hij mij in een kwaad daglicht probeert te zetten. Hij heeft mij ook door het slijk gehaald bij andere collega's om wat er eerder is gebeurd.
Als we echt verder moeten, zal ik aangeven dat als hij niet zakelijk kan blijven en mij weer gaat beledigen het voor mij ophoudt. Ik hoop dat die collega het voor zichzelf verpest door mij zo naar beneden te halen.
Ik hoop dat m'n leidinggevende doorheeft dat die collega ontzettend lichtgeraakt is (dat hebben de meesten al door die veel met hem omgaan) en dat hij mij in een kwaad daglicht probeert te zetten. Hij heeft mij ook door het slijk gehaald bij andere collega's om wat er eerder is gebeurd.
Als we echt verder moeten, zal ik aangeven dat als hij niet zakelijk kan blijven en mij weer gaat beledigen het voor mij ophoudt. Ik hoop dat die collega het voor zichzelf verpest door mij zo naar beneden te halen.
dinsdag 12 februari 2008 om 07:49
Gisteren hebben we overlegd met de leidinggevende erbij en toen zij hij meteen dat hij spijt had van zijn boze reactie. Ik kreeg inhoudelijk trouwens wel gelijk maar ik moet kritiek de volgende keer op kantoor uiten en had meer begrip moeten tonen. We blijven dus wel samenwerken, maar hoe moet ik reageren als hij weer zo raar reageert? Ik vind dat echt niet acceptabel...
woensdag 13 februari 2008 om 09:27
Ik vind deze oplossing al niet acceptabel, als ik eerlijk mag zijn.
Hij gedraagt zich idioot, en dan moet jij vanalles? HIJ moet door het stof, je voeten kussen en je smeken om vergeving. En nu overdrijf ik maar een héél klein beetje.
Is er geen vertrouwenspersoon voor ongewenst gedrag in je bedrijf? Zo ja: MELDEN.
woensdag 13 februari 2008 om 19:40
M'n leidinggevende was er helaas niet bij toen ik belde en ook niet toen ik met die collega dat gesprek had waarin het helemaal misging. Hij zegt daar niet over te kunnen oordelen. Ik vind het in ieder geval niet acceptabel om uitgemaakt te worden voor 'hysterisch', 'paranoide' en een 'zeer negatieve persoon' nadat je kritiek hebt geuit, ook al klonk ik geirriteerd. M'n leidinggevende ziet het als een reactie op het prive bellen en voor die ene keer moest ik het maar slikken. Ik heb wel duidelijk gezegd waar m'n leidinggevende bij was, dat ik hier echt niet van gediend was! Als het weer gebeurt stop ik gewoon het gesprek en ga ik met de leidinggevende praten.
Gaan die uitspraken echt te ver of moet ik er maar boven staan? Ik wilde eerst eigenlijk met een vertrouwenspersoon praten, maar ik weet niet of dit onder ongewenst gedrag valt.
Gaan die uitspraken echt te ver of moet ik er maar boven staan? Ik wilde eerst eigenlijk met een vertrouwenspersoon praten, maar ik weet niet of dit onder ongewenst gedrag valt.
woensdag 13 februari 2008 om 20:46
woensdag 13 februari 2008 om 21:26
In het algemeen lijkt het me onprofessioneel om een collega dit soort kwalificaties toe te voegen. Hij vindt dat kennelijk ook want hij heeft natuurlijk niet voor niets zijn excuses aangeboden. Als het weer gebeurt kun je toch opnieuw met je leidinggevende om de tafel? De vertrouwenspersoon komt pas in beeld als je er met je leidinggevende niet uitkomt.
donderdag 14 februari 2008 om 09:22
Knuffel,
Helaas is werken met vervelende, onprofessionele mensen ook deel van het leven en een leidinggevende kan hem niet zomaar ontslaan. Nog een paar tips:
Een vertrouwenspersoon is voor ongewenst gedrag en daar kan vanalles onder vallen. Dit gedrag is nou niet bepaald gewenst toch? Daarnaast mag een vertrouwenspersoon niets doorvertellen (hoe zeg je dat) en is hij/zij niet alleen voor klachten maar ook voor advies. Dus mocht er nog iets gebeuren of zit je er echt mee, dan kan je naar de vertrouwenspersoon gaan voor advies.
Tweede tip: Mij werd een keer aangeraden om op te schrijven wat er gebeurde met een bepaalde collega. Een beviende collega tipte mij dat deze man achter mijn rug over me praatte en dingen compleet verdraaide. Hij dreigde zelfs met vage dingen. Ik heb toen opgeschreven wat er was gebeurd - (ik had bijv. kritiek op hem gehad maar dit was volledig terecht.) Mocht er dan ooit nog een staartje aan komen, dan heb ik in ieder geval de feiten paraat.
Wellicht kan je nu voor jezelf wat opschrijven over dit voorval, en als er nog andere dingen gebeuren ook opschrijven. Stel je voor dat dit gedrag regelmatig voorkomt - als het dan ooit zover komt dat je een klacht wil indienen, heb je tenminste een 'dossier'.
Maar hopelijk is dit het laatste wat je ervan hoort!
Helaas is werken met vervelende, onprofessionele mensen ook deel van het leven en een leidinggevende kan hem niet zomaar ontslaan. Nog een paar tips:
Een vertrouwenspersoon is voor ongewenst gedrag en daar kan vanalles onder vallen. Dit gedrag is nou niet bepaald gewenst toch? Daarnaast mag een vertrouwenspersoon niets doorvertellen (hoe zeg je dat) en is hij/zij niet alleen voor klachten maar ook voor advies. Dus mocht er nog iets gebeuren of zit je er echt mee, dan kan je naar de vertrouwenspersoon gaan voor advies.
Tweede tip: Mij werd een keer aangeraden om op te schrijven wat er gebeurde met een bepaalde collega. Een beviende collega tipte mij dat deze man achter mijn rug over me praatte en dingen compleet verdraaide. Hij dreigde zelfs met vage dingen. Ik heb toen opgeschreven wat er was gebeurd - (ik had bijv. kritiek op hem gehad maar dit was volledig terecht.) Mocht er dan ooit nog een staartje aan komen, dan heb ik in ieder geval de feiten paraat.
Wellicht kan je nu voor jezelf wat opschrijven over dit voorval, en als er nog andere dingen gebeuren ook opschrijven. Stel je voor dat dit gedrag regelmatig voorkomt - als het dan ooit zover komt dat je een klacht wil indienen, heb je tenminste een 'dossier'.
Maar hopelijk is dit het laatste wat je ervan hoort!