Eigenlijk vind ik dit een gevaarlijke pijler...

10-02-2008 23:07 819 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sja,

Ik kom hier nooit eigenlijk, maar was per ongeluk in het topic van [Bewerkt door moderator, gebruikersnaam forummer] (via de lijst nieuwe topics aan de rechterkant) terecht gekomen. En zojuist klik ik - alweer per ongeluk - het verkeerde topic aan.

En hoewel ik niet echt aandachtig gelezen heb maar slechts vluchtig gescand, viel me direct op dat hetgeen wat ik op deze pijler tegenheb ook in die paar postings die ik dan vluchtig gelezen heb, bevestigd wordt.

Eigenlijk vind ik dit maar een gevaarlijke kutpijler, zoals ik ook in de titel al zei. Deze pijler zit vol met ernstig labiele mensen die kennelijk een dagtaak maken van andere ernstig labiele mensen nog verder een depressie inlullen.

Dat klinkt hard, is het wellicht ook, maar ik bedoel het eigenlijk behoorlijk serieus en vanuit een oprechte ... sja, hoe noem je dat.... bezorgdheid.

Ben ik de enige die dat vindt? Ben ik de enige die zich afvraagt of fora uberhaupt pijlers of subfora gericht op psychische problemen zouden moeten hebben?

Als ik eerlijk ben denk ik dat het internet sowieso niet echt gezond is voor mensen die worstelen met psychische problemen. En begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen mensen die - tijdelijk - niet zo lekker in hun vel zitten. Als die het internet als vluchtplek, uitlaatklep of ontspanning gebruiken: more power to ya.

Maar dat is niet waar ik op doel, met dit onderwerp. Op deze pijler staat het vol met allerlei ernstige psychische problemen, en al die zelfdiagnoses en bevestigingen van de eigen ellende lijken mij persoonlijk niet echt bijdragen aan beter functioneren in de maatschappij of een betere psychische gezondheid.

Nou ja, misschien ben ik wel de enige die dat vindt, dat kan natuurlijk. Maar ik wou het toch maar even gezegd hebben. Doe ermee wat je wil.
Am Yisrael Chai!
Dat snijden nu ook weer. Ik vind het vreselijk dat iemand hier letterlijk zegt zich te (zullen) gaan snijden. Dat raakt heel veel mensen en ik vind het een hele zware emotionele druk leggen op anderen forummers, zeker op de hele lieve en zorgzame, ik kan er zo een paar bedenken. Ik denk dat je gelijk hebt, Feliciaatje, en dat Digitalis nu niet in staat is dat zich te realiseren misschien, maar dan is het anderen om dat aan te geven en desnoods maatregelen te laten treffen.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Ik ga een topic openen, echt echt echt... "Ik ben zoooo in waaaaar, en nu wordt ik ook nog uitgelachen door Feliciaatje!" :'-( X-D
En ik denk dat dat voor Digitalis misschien wel beter zou zijn ook, want alles wat hier gezegd wordt raakt haar naar eigen zeggen enorm. Ik hoop echt dat je ooit helemaal genezen zult zijn en heel veel zelfvertrouwen zult hebben en dolgelukkig zult zijn met je lichaam, je geest, je hele wezen, Digitalis, maar zolang dat nog niet zo is moet je jezelf en anderen in acht proberen te nemen, en dat doe je nu, mijns inziens in elk geval, niet..
Ik ben zo in waar? Waar is 'waar'? *Krijgt hoofdpijn*
Waaaaar is in de zo...dat zeg ik toch? Tsssskkk....
Inad schreef op 12 februari 2008 @ 22:10:

Dat snijden nu ook weer. Ik vind het vreselijk dat iemand hier letterlijk zegt zich te (zullen) gaan snijden. Dat raakt heel veel mensen en ik vind het een hele zware emotionele druk leggen op anderen forummers, zeker op de hele lieve en zorgzame, ik kan er zo een paar bedenken. Ik denk dat je gelijk hebt, Feliciaatje, en dat Digitalis nu niet in staat is dat zich te realiseren misschien, maar dan is het anderen om dat aan te geven en desnoods maatregelen te laten treffen.
Ik begrijp je heel goed Inad en ik vind het lief van je dat je daaraan denkt :) . Ik kan je wel een dooddoener geven dat het haar keuzes zijn en dat dat uiteindelijk toch haar eigen verantwoordelijkheid is maar dat helpt niemand die zich zorgen maakt.
Ik sluit me volledig aan bij Inad. Jij zegt precies wat ik ook voel en vind.
Hoi, ik heb hier eigenlijk nauwelijks gelezen. Geen zin in, veels teveel gemep, gehakketak, korte kreten hier en daar en voor mij veels te snel. Dat hou ik niet bij en dat hoeft ook niet. Dan kan ik wel de hele dag op het forum rondhangen...

maar goed, mijn vraag aan de min of meer vaste schrijfsters hier is de vraag wat nu jullie mening is van het borderline topic? Want ik begreep dat mede vanwege dit topic er allemaal gedachten zijn dat eht gevaarlijk is om een psyche pijler te hebben (misschien heb ik het verkeerd begrepen. Maar ene evidenza kwam ook al eventjes kijken hoe het er bij ons nou voor stond). Nu is mijn vraag oprecht geinteresseerd -en ook nieuwsgierig- "is het nou echt zo raar wat we daar met elkaar bespreken???"

Ons vaste clubje is onlang uitgebreid met o.a. digitalis die hier ook wat heeft geschreven en het is me duidelijk dat sommigen daar een beeld bij hebben gevormd (had ik zelf ook en dat heb ik digitalis ook al uitgelegd op het borderline topic hoe dat ontstaan is). Maar goed, ik ben echt benieuwd of jullie ' ons' zo vreemd (gevaarlijk volgens de openingspost van dit topic) vinden. want dan heb ik kennelijk een heel slecht beeld van ons en vooral mezelf. Ik vind mezelf nl. heel erg normaal en daarbovenop nog eens heel goed bezig (en bepaald niet destructief). Ik zie dat liever bevestigd dan ontkracht (hoewel het me echt niet onderuit zou halen als jullie daar anders over denken > het geeft me dan hooguit wat te overdenken, that's all)
Spinster schreef op 12 februari 2008 @ 21:55:

@ Vl43inder: als ik even voor Inad mag spreken: is het geloof ik niet geheel toevallig maar n.a.v. het topic "En nu even eerlijk"

Dank je voor de tip.

Ik zeg: Go Inad. Inad je kan het ontzettend goed verwoorden zeg, to the point en netjes.
minny schreef op 12 februari 2008 @ 22:10:

Ik ga een topic openen, echt echt echt... "Ik ben zoooo in waaaaar, en nu wordt ik ook nog uitgelachen door Feliciaatje!" :'-( X-D

Dat krijg je ervan als je in de war raakt, dan word ik gemeen. Ha!

Misschien wat kringtherapie?
minny schreef op 12 februari 2008 @ 22:14:

Waaaaar is in de zo...dat zeg ik toch? Tsssskkk....
Oh, dááááár!
Eerlijk gezegd lees ik niet mee Intiem, ik vind een draad waar mensen elkaar treffen met dezelfde problemen of achtergrond op deze pijler vaak nogal prive. Niet in de zin dat ik me buitengesloten voel maar juist een stukje respect. Dat gezegd heb ik echt helemaal geen beeld van een stel gevaarlijke, slachtofferige gekken of zo :-P . Ik vind het juist fijn wanneer mensen met elkaar kunnen praten en een stuk herkenning vinden. Het is hooguit jammer wanneer dat ontwikkeling gaat blokkeren ipv dat het mensen stimuleert. Maar dat kan ik niet beoordelen en vind ik uberhaupt niet mijn positie.
Ik vroeg me dit ook al af Intiem, maar heb nog geen serieuze reactie gekregen. Zowiezo geen reactie, maar dat terzijde. Hopelijk boek jij meer succes ;)
Inad schreef op 12 februari 2008 @ 22:12:

En ik denk dat dat voor Digitalis misschien wel beter zou zijn ook, want alles wat hier gezegd wordt raakt haar naar eigen zeggen enorm. Ik hoop echt dat je ooit helemaal genezen zult zijn en heel veel zelfvertrouwen zult hebben en dolgelukkig zult zijn met je lichaam, je geest, je hele wezen, Digitalis, maar zolang dat nog niet zo is moet je jezelf en anderen in acht proberen te nemen, en dat doe je nu, mijns inziens in elk geval, niet..
Hier ben ik het heel erg mee eens. Het baart mij ook zorgen dat de reacties hier Digitalis zo enorm raken. Misschien is het beter, Digi, om het forum maar gewoon even het forum te laten.
.
Wederom kringtherapie?! Ik heb nog nekkramp van de vorige keer dank u... ;-)
Intiem, zo enorm veel lees ik niet van je, dat voorop gesteld. Het borderline-topic heb ik nooit gelezen en ik denk ook niet dat je er mij snel zult zien lezen. Hoe je op mij overkomt? Als een forummer met haar gebruiksaanwijzing. Je hebt soms dingetjes waar ik even een wenkbrauw bij kan optillen, je niet helemaal kan volgen, dat werk. Dat kan 'negatief' zijn, maar ook positief. Dit is overigens op een, ehm hoe zeg ik dit zonder meteen een nekschot te krijgen,....... 'gemiddelde' gebruiksaanwijzing. Velen van ons hebben onze eigenaardigheden, ik ook.

Zoals ik jou heb ervaren eerbiedig je de 'algemeen geaccepteerde' omgangsvormen. Volgens mij heb ik je ook al wel eens gemeend ergens op terug zien komen. Nou klaar. Voor mij ben je niets meer of minder dan een van de vele forummers.

En dan ga ik nu weer op mijn fikkies zitten.
vandaag ga ik van alles kunnen
ha Robin : ) jij ook hier? Heb je nog geen reactie gekregen op je vraag? Dus jij vroeg het je ook al af? Feliciaatje, het siert je dat je dat als prive beschouwt, want zo voelt het ook eigenlijk wel. En ik lees ook zelden andere topics dan de mijne. Inderdaad weer vanwege dat privee gevoel. Maar omdat er dus kennelijk ideeen bestonden over ons topic (borderline), zijn er dus mensen geweest die hebben meegelezen (moet je altijd rekening mee houden natuurlijk, want ook al voelt het privee, werkelijk iedereen kan het lezen). En niet alleen meegelezen, maar er dus ook een mening over hebben gevormd (nogmaals, ik heb niet teruggelezen, dus weet het niet zeker. Maar waarom kwam evidenza dan bij ons topic even poolshoogte nemen?)

Dus, ik zou het wel netjes vinden als mensen die er vanalles van vinden daar dan ook nog even (speciaal voor Robin en mij) toelichting op willen geven. Want nogmaals, ik vond ons daar altijd supergoed bezig. Elkaar ondersteunen, maar ook kritisch zijn tov elkaar. Dus niks niet alleen maar amen en bevestigen en boehoe wat zijn we zielig. Ik had juist heel erg het gevoel dat wel veel positiviteit in elkaar naar boven brachten en elkaar probeerden aan te spreken op kracht. En ja, natuurlijk is er herkenbaarheid. Maar is dat zo erg? Daarmee kun je elkaar toch juist mee vooruit helpen?

En over blijven hangen: als je werkelijk alles terugleest, zie je dat de meesten van ons een (grote) groei hebben meegemaakt. Ik heb dat bij Robin zien gebeuren en ik zie (merk!) het ook bij mij. Ben nog nooit zo stabiel geweest als het afgelopen half jaar!
tangerine schreef op 12 februari 2008 @ 19:51:

Mijn ouders hebben me ook altijd verteld dat ik leuk ben, en toch heb ik me heel lang vréselijk níet léuk gevoeld. Lelijk zelfs. En raad eens, bij vlagen voel ik me nog Lelijk. Terwijli k dat objectief gezien niet ben. Nu ben ik in een goede bui, nu vind ik mezelf dus best leuk. Nu kan ik dat schrijven ;-)

Maar toch vertrouw ik het vaak niet zo dat mensen zeggen me wél leuk te vinden. Toch vind ik vaak dat dingen best wel leuker kunnen.

Tangerine,

een paar jaar geleden heb je eens een foto van jezelf gepost hier op het forum. Ik schreef toen aan je: wat een ontzettend leuk mens ben jij!

En ik meende het uit de grond van mijn hart! :-)
Dat is ook wat mij stoort aan jou, Digitalis, op het moment: zeggen dat je niet gaat melden als je snijdt, maar er wel af en toe aan refereren. En nee, je kent me niet of nauwelijks, omdat ik meestal op mijn handen ga zitten omdat ik heel erg met je te doen heb, maar weet dat je niet tegen medelijden kan. Dat hou ik dan ook braaf voor me. Wat mensen hier of irl van jou vinden, zou geen ene reet uit moeten maken voor je. Dat is een gemoedstoestand die ik je van harte gun: totaal in balans met jezelf zijn. Zou ik zelf ook graag willen trouwens, maar dat terzijde.

Nog even de nadruk op: kappen met schrijven over snijden, net als Inad maak ik me dan zorgen en zo zijn er vast veel meer empatische wezens op het vivaforum. Basta!
Trouwens, ook gewoon: kappen met snijden natuurlijk.
Intiem, fijn dat jullie zoveel steun aan elkaar hebben. Ik denk dat er bij jullie minder mensen meelezen, jullie zijn rustig en schrijven gewoon samen op een topic, ik denk dat de meeste forummers niet eens weten wie er precies meeschrijven op jullie topic, al zal dat nu misschien veranderen, hoop voor jullie van niet. Ik vind jou verder een hele sociale en goede forummer. Volgens mij zijn we het heel erg vaak niet met elkaar eens, maar je beargumenteert goed en bent sociaal en netjes in de omgang. Eens met Roosvrouw dus, al heb ik dat wenkbrouw optrekken niet echt, misschien één keer toen je behoorlijk ruzie had met een forummer die ik goed ken.
roosvrouw schreef op 12 februari 2008 @ 22:27:

Dit is overigens op een, ehm hoe zeg ik dit zonder meteen een nekschot te krijgen,....... 'gemiddelde' gebruiksaanwijzing. Velen van ons hebben onze eigenaardigheden, ik ook.

En dan ga ik nu weer op mijn fikkies zitten.

Haha, nekschot. Voor wie zie je me aan haha? Ik heb een gebruiksaanwijzing, tuurlijk. Zal dat ook nooit ontkennen en daar word ik echt niet in het minst boos om hoor. Maar lief dat je het me even wilde terugkoppelen. Nu ga ik wasjes draaien. Misschien dat ik voor het slapen gaan nog even hier kijk of er meer reacties zijn over het borderline topic. Of wat dan wel precies de verwarring is.

Overigens sluit ik me in principe bij TO aan. Ik denk dat het voor sommigen heeeeel gevaarlijk kan zijn al die dramatische topics (niet alleen hier, maar bijvoorbeeld ook bij relaties). Maar als mensen het nodig hebben om over ellende te praten, vinden ze daar altijd wel manieren voor. is't niet hier, dan wel ergens anders. Blijft gewoon belangrijk om voor jezelf grenzen te bepalen en dat je niet wordt meegesleurd in discussies waar je geen zin in hebt.
Ene Evidenza? Polshoogte nemen? Ik kwam volledig met open vizier binnen inclusief reden en al omdat ik over jullie topic nagedacht had. En een aantal vragen had. Die beantwoord zijn. En toen heb ik jullie weer met rust gelaten. Iets wijzer dan voorheen.
Ach Inad, ik wenkbrauw al snel. ;-] Doe ik al als iemand reageert op een manier die ik niet verwacht had. Wenkbrauwen -het werkwoord- is hier dan ook niet sec negatief of 'groots'. Voor 'groots' grijp ik naar kaken die op de grond donderen. X-D
vandaag ga ik van alles kunnen
Dat vond ik ook leuk van je, Evidenza. :)

Wij, nou ja, ik in elk geval, bijt niet. Tenzij je een lekker ding van rond de 1.95m bent met gezichtsbeharing, rooiig blond haar en groene ogen. Dan bijt ik graag. :-p

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven