Wat missen we wanneer we moeder worder?

13-02-2008 08:47 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het krantenbericht in de Telegraaf wat de man mist waneer hij net vader is geworden, wat mist de moeder?

Vaders missen kroeg, slaap en seks

AMSTERDAM - Mannen die net vader zijn geworden, missen de kroeg, slaap en seks. Bijna de helft van de nieuwbakken vaders zegt na de bevalling het uitgaan te ontberen. Ongeveer 38 procent spreekt minder met vrienden af. Een derde komt slaap te kort en 29 procent heeft een minder actief seksleven.
De vader?? X-D
Slaap, slaap o ja en slaap. Ook nog. ;-)
Eeeeeh, niks?

Ik zou wat missen als ik nu niet meer moeder zou zíjn.
Kroeg, slaap en seks! Maar dat kwam allemaal vanzelf weer terug dus er is hoop.
Met een pasgeboren baby mis je:

Werk

Shoppen

Vriendinnen

Vrijheid

Optutten

Tijd

Krant

WC

Uitgebreid douchen

Uitslapen

Uberhaubt slapen

Je lijf

Je partner

Eigenlijk, als je ukkie net geboren is, heb je alleen je ukkie, en extra huishouden, en nog extra aanloop vanwege de mensen die je normaal nooit ziet maar die toch op kraamvisite komen.

Het eerste jaar draait vervolgens alles om ukkie, en als je weg wilt, wat moet ik voor ukkie meenemen, of waar kan ik ukkie laten.

Het tweede jaar draait nog steeds alles om ukkie, maar inmiddels heb je de mogelijkheid om ukkie mee te nemen als je uitgebreid wilt shoppen (wel afhankelijk van ukkie, die van mij is dol op shoppen, en dan voornamelijk op grote spiegels, waarin ze zichzelf kan bewonderen).

Het derde jaar krijg je meer tijd terug, want dan kun je ukkie naar de creche brengen. Speeltuinen en dierenparken worden nou ook leuk, en je hoeft niet meer bepakt en bezakt weg te gaan, je neemt hooguit een extra onderbroekje mee voor ongelukjes, en ofwel een goedgevulde beurs, ofwel drinken, lollies, broodjes en chips. Voordeel is dat ukkie ook wat kan dragen.

In het vierde jaar kun je zelfs weer eens lekker naar de wc, of de krant lezen, want dan gaat ukkie naar school. Na school is het wel extra druk, want er komen andere ukkies spelen. Maar als je nu weg wilt kan ukkie zelf jas en schoenen aandoen, zodat jij tijd hebt om je haren nog te kammen, een beetje lippenstift op te doen... Ukkies hebben namelijk een half uur nodig voor iets dat in 2 minuten gedaan kan worden. Dat gaat voorlopig niet over, die van mij is 8. Stuur ik haar naar boven om tanden te poetsen, moet ze eerst plassen, de poes aaien, met barbies spelen, nog even in een boekje kijken, he, daar ligt nog een snoepje, dat lust ik nog wel...... alles bij elkaar duurt tandenpoetsen dus minimaal een half uur (en soms nog langer).

Vanaf het vijfde jaar kun je, met een beetje geluk, ook wel weer eens uitslapen. Maar nu begint zwemles, balletles/voetballen en dat soort zaken. Maar aan de andere kant komen er daardoor ook weer extra vriendinnen voor mama.

Hoe ouder ze worden, hoe meer tijd je van je kinderen terug krijgt.
missen, missen, missen is een groot woord, maar inderdaad slaap is wel iets wat bij me opkomt, en af en toe denk ik nog wel eens met weemoed terug aan alle prachtige lange reizen die ik met een vriendin heb gemaakt. Zou het nu niet meer willen, niet meer kunnen en niet meer doen, maar heel soms mis ik dat wel. En zelfs een lang weekend met haar naar istanbul is nu lastig te plannen ivm de borstvoeding.
mamalelie schreef op 13 februari 2008 @ 09:14:

Werk

Shoppen

Vriendinnen

Vrijheid

Optutten

Tijd

Krant

WC

Uitgebreid douchen

Uitslapen

Uberhaubt slapen

Je lijf

Je partner

.
Een aantal dingen uit dit rijtje snap ik niet helemaal (douchen, optutten, krant etc.); pasgeboren babies slapen haske veel....
[quote]mamalelie schreef op 13 februari 2008 @ 09:14:

Werk

Shoppen

Vriendinnen

Vrijheid

Optutten

Tijd

Krant

WC

Uitgebreid douchen

Uitslapen

Uberhaubt slapen

Je lijf

Je partner

Eigenlijk, als je ukkie net geboren is, heb je alleen je ukkie, en extra huishouden, en nog extra aanloop vanwege de mensen die je normaal nooit ziet maar die toch op kraamvisite komen.

Het eerste jaar draait vervolgens alles om ukkie, en als je weg wilt, wat moet ik voor ukkie meenemen, of waar kan ik ukkie laten.

is dit serieus?

werk nooit gemist in het begin

partner? band is alleen maar hechter geworden.

vriendinnen? is niet minder geworden, eerder meer omdat ik minder ben gaan werken, wel anders, maar niet minder

vrijheid? echt nooit gemist

optutten? nooit gedaan

uitgebreid douchen? geen probleem, kind slaapt toch ook wel eens

lijf? nee, ben alleen maar trots op mijn lijf, 2 gezonde kinderen en nooit een probleem gehad met voeden ervan. Tja, wordt wel wat lelijker gedurende de jaren, maar ja, daar zit ik niet mee

En die extra aanloop van kraamvisite heb ik nooit begrepen, en ook nooit last van gehad, hier alleen mensen op bezoek die sowieso al langs komen, en geen aanloop van verre tantes, achternichten en buren.
Sja, Arwen. Jij misschien niet maar een ander kan dat allemaal wél missen, he.
Nou, ik miste het uitgebreid douchen ook hoor. Baby slaapt veel, maar eet ook vaak dus zoveel tijd heb je niet, zeker niet als je misschien ook nog wel even snel kunt slapen in die tussentijd ;-). Ik denk zelfs dat ik dat het meest miste de eerste weken, relaxed douchen zonder dat ik de hele tijd gespannen luisterde of baby misschien wakker werd!
Niet alle baby's slapen veel, helaas. Mijn jongste sliep uren achter elkaar, maar mijn zoon was ruim een jaar toen hij eindelijk meer dan 3 uur achter elkaar begon te slapen (ook 's nachts).
Mamalelie, ik ben 100% met je eens.
Ik miste vooral de vrijheid om stante pede te kunnen beslissen een avondje, dagje of weekend weg te kunnen gaan. Nu moet er van alles geregeld worden. En het heel laat kunnen maken zonder de volgende ochtend afgestraft te worden door een vroeg wakker kind. En ook mijn energie, die kreeg ik pas na ongeveer een jaar terug.
M'n geheugen. Weggespoeld, met het vruchtwater.

Nachtrust.

Zomaar lekker na het werk met manlief de stad/kroeg/restaurant in op de bonnefooi.
O ja, mijn geheugen! 3,5 jaar later heb ik nog steeds het idee dat ik beter in mijn werk was voor de zwangerschap dan nu. Ik kan de dingen niet goed meer onthouden, en zeker niet meer geordend onthouden!

En inderdaad, zomaar de deur uitlopen.

Of even heel snel iets doen. Snel iets doen kun je ook wel uit je hoofd zetten als je moeder bent geworden!
Uitslapen en zomaar spontaan afspreken met mensen.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Ja, en gewoon elke dag van de week afspreken met mensen. Nu wil ik dat ook zelf niet meer hoor want dan mis ik mijn kind.
Eigenlijk mis ik vooral slaap. En gaan plassen zonder dat er iemand MAMMA staat te roepen of begint te huilen.
Precies, ik heb ook het idee dat ik vroeger beter in mijn werk was, nieuwigheden sneller oppikte, beter kon ordenen. Zou het ooit weer beter worden? :)

En ja even heen en weer naar de winkel snel een pak melk halen kan niet meer, het wordt meteen een hele expeditie met een driejarige.
Er zijn veel dingen die ik niet meer doe, maar ik mis ze niet.
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.

X-D

Als makkelijke oppas wel maar verder? :-p
Onbezorgdheid.

Volgens mij komt verder alles vanzelf wel weer terug. Maar ik zal nooit meer helemaal zonder zorgen naar wereld kijken.
mamalelie schreef op 13 februari 2008 @ 09:14:

Werk

Shoppen

Vriendinnen

Vrijheid

Optutten

Tijd

Krant

WC

Uitgebreid douchen

Uitslapen

Uberhaubt slapen

Je lijf

Je partner

Iemand vroeg of dit serieus was. Nou.....

Mijn werk heb ik niet zo heel erg gemist hoor, had ik ook geen tijd voor.

Shoppen miste ik wel. Of beter, het shoppen voor mezelf. Als ik voorheen de stad inging, dan kocht ik iets voor mezelf, of voor het huis, of voor de tuin. Toen ukkie er eenmaal was kocht ik alleen nog maar dingen voor haar (er zijn ook zoooooooveel leuke spulletjes voor baby's te koop, en ze zeuren nog niet dat ze die trui niet aan willen).

Vriendinnen miste ik ook wel. Omdat ik de enige was met een baby, de rest werkte fulltime. Dus zat ik toch best veel alleen thuis in het begin.

De vrijheid om even weg te gaan is de eerste tijd ook foets. Meer zo van; sjips, ik ben vergeten groente te kopen, even vlug op de fiets naar de markt.... Dat kon in het eerste jaar niet. Was toch weer; ukkie aankleden, zelf alles aandoen, alles meenemen, maxicosi in de auto, in de winkel ofwel met zware mc sjouwen, of toch een wagentje pakken.... nou ja, vul het voor de rest maar in.

Optutten, tja. Zonder lippenstift ga ik nog steeds de deur niet uit. Maar met een papa die bang was om ukkie pijn te doen, ga je niet naar de kapper voor een uitgebreide was/knip/verf/plukjes/massage beurt van 3 uur. Zeker niet als je eerst een half uur in de auto moet om bij een kapper te komen, en dus ook een half uur terug, eventueel nog een kwartiertje wachten...

De krant uitgebreid lezen zat er de eerste tijd ook niet in. Als ukkie wakker werd, was het voeden, verschonen, even spelen, terug naar bed (ik vaak ook, bevalling was niet zonder complicaties en ik ben nog een hele tijd moe geweest. Daarnaast slaap je 's nachts ook niet lekker 8 uur aan een stuk....)

Ukkie weer wakker, weer voeden, verschonen, even spelen, terug naar bed, in deze tijd was het opruimen, wassen, flessen/spenen uitkoken, huishouden, tussendoor ukkie weer wakker, voeden, verschonen, wandelen, koken, eten, koffie voor kraamvisite, visite, ukkie voeden, verschonen, ukkie naar bed.... En tussendoor 60x telefoon van moeder en schoonmoeder, omdat die denken dat ze het allemaal veel beter kunnen en weten. En dan heb ik het nog niet over de bezoekjes van deze dames. Zo waren mijn dagen de eerste maanden gevuld. Gelukkig duurt dat geen jaaaaaren, maar ik had het in de eerste instantie ook over pasgeboren baby's.

Dit alles gold ook voor toiletbezoek, uitgebreid douchen en uitslapen. Dan wilde ik tijdens het middagslaapje van ukkie even lekker onder de douche, stond mijn schoonmoeder aan de deur. En als ik dan zei dat ik eigenlijk op het punt stond om onder de douche te gaan, dan was ze zwaar beledigd. Dus als ze dan weg was sliep ukkie met een beetje mazzel nog 5 minuutjes....

Ik wil ukkie niet kwijt hoor, maar in de eerste maanden heb ik stiekem wel eens gedacht, tjee, waar is mijn leven naartoe?
Sunemom schreef op 13 februari 2008 @ 10:01:

Onbezorgdheid.

Volgens mij komt verder alles vanzelf wel weer terug. Maar ik zal nooit meer helemaal zonder zorgen naar wereld kijken.
Inderdaad. Onbezorgdheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven