Kinderen
alle pijlers
Verjaardagsfeestjes/uitnodigingen klasgenootjes
vrijdag 15 februari 2008 om 17:45
Hier op school mogen de ouders geen uitnodigingen uitdelen op het schoolplein en of andere plek waarvan de schoolkinderen zich bewust kunnen zijn wel/of geen uitnodiging te krijgen. Ik vind dit een goede daad. Kinderen zijn altijd een beetje teleurgsteld of verdrietig wanneer ze geen uitnodiging krijgen voor een partijtje. Alsof ze niet leuk genoeg zijn. Mijn zoontje had laatst zijn feestje en ik heb echt stiekem bij de parkeerplaats voor de school de moeders een kaartje in de handen moeten drukken. Het is geen punt voor de ouders (denk ik, hoop ik) maar voor de kinderen duidelijk wel. Mijn gozertje kon het helaas niet laten door luidkeels in de klas te zeggen dat Ellen zijn vriendinnetje was en die ook mocht komen op zijn feestje....zucht! Ja, je kan het niet helemaal voorkomen toch?
vrijdag 15 februari 2008 om 21:50
vrijdag 15 februari 2008 om 21:51
Ik ben er nu even heel eerlijk in. Als ik zou merken dat mijn kind nergens voor gevraagd zou worden zou dat mijn hart breken. Ik zou dan zelf grote feesten geven. Waarom zou mijn kind moeten leiden op zo'n leeftijd en al een trauma ervaren terwijl ik dat kan voorkomen. Misschien is het niet de juiste manier maar het is wel hetgeen dat in mij opkomt. Ik ben echt heel blij dat mijn gozertje populair is. Maar nogmaals, hij weet heel goed dat hij niet beter is dan een ander, dat hebben wij er goed ingedrilt.
vrijdag 15 februari 2008 om 21:51
Dus hij moet beleefd zijn en naar een sneutje gaan omdat een sneutje hem uitnodigt maar no way dat hij dat sneutje hoeft te vragen ? Dat kan ik dan niet rijmen . Confronteer sneutje dan maar helemaal met zijn sneuzijn en kom gewoon niet .......
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 15 februari 2008 om 21:52
Ik vind het echt onzin. Kinderen moeten toch ook met teleurstellingen om leren gaan? Zo leren ze wel hoe de wereld in elkaar steekt! Mijn kind mocht ook maar 5 kinderen uitnodigen op zijn feestje, dat betekende dus ook dat hij bepaalde vriendjes niet kon uitnodigen en dat gebeurt dus ook andersom. Tuurlijk is hij even teleurgesteld als hij niet voor een feestje wordt uitgenodigd, maar hij is dat 5 minuten later alweer vergeten. Nu heb ik makkelijk praten want mijn zoontje wordt toch redelijk vaak op feestjes uitgenodigd, maar kindjes die nooit ergens voor worden uitgenodigd komen er uiteindelijk toch wel achter dat ze niet zijn uitgenodigd. Ik vind het allemaal een beetje geniepig. Maar goed zoals ik al zei heb ik makkelijk praten, misschien dat ik er anders over zou denken als mijn kind nooit uitgenodigd zou worden.
Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat de hele klas werd uitgenodigd!
Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat de hele klas werd uitgenodigd!
vrijdag 15 februari 2008 om 21:56
Het is trouwens wel zo dat er twee kindjes zijn die hij van mij moet uitnodigen. Onze buren (wonen hier 2 km vandaan) maar dat heeft meer met politieke slimheid te maken. Hij vind die jochies niet echt leuk meer maar van mij moet het. Uiteindelijk speelt hij er gewoon wel weer mee op het feestje. Is dat fout?
vrijdag 15 februari 2008 om 21:59
Fout, fout, wat is fout ? Ik zou het zielig vinden als hij daardoor twee echte vriendjes niet zou kunnen vragen omdat jij een maximum hebt hebt gesteld .
Ik zou trouwens mijn feestjes afstemmen op het aantal echte vriendjes wat mijn kind heeft ipv de vriendenlijst te halveren omdat je maar vijf kinderen wilt omdat het anders te druk / duur wordt . Maar nogmaals ; dat zou IK doen .
vrijdag 15 februari 2008 om 22:01
Ik vind dat wel fout ja, het is zíjn feestje, dus hij moet kunnen bepalen wie hij wil uitnodigen. Mijn zoontje wilde ook andere kinderen uitnodigen dan ik in gedachte had (want waar hij zelf ook op de feestjes was geweest, veel mee speelt, etc.),
Tenzij je toch al de hele klas uitnodigd, dan maakt het niet uit, maar als hij er maar 5 (ofzo) mag uitnodigen, dan vind ik het niet kunnen nee....
vrijdag 15 februari 2008 om 22:09
Mijn kinderen 'moeten'' van mij ook de eenlingen of degenen die anders nooit gevraagd worden uitnodigen.
Nu moet ik wel zeggen dat ze dat ook helemaal geen probleem vinden. Ze zeggen niet van, "ooh nee, die niet hoor".
Ik leg uit dat zo'n kind anders nooit gevraagd wordt of iets dergelijks.
En ik vind dat als dochter 8 vd 10 meisjes uit de klas wil uitnodigen de andere 2 ook 'moet' vragen.
Maar ieder heeft een ander referentiekader, hier zijn vrij kleine klasjes met verschillende leeftijden, alles en iedereen speelt met elkaar, weinig groepsvorming.
Ik houd in de gaten wie er enigzins buiten vallen en nodig hen uit. Niet om een moeder theresa te zijn maar ik vind het bij de opvoeding horen om ook de kinderen die er om wat voor reden dan ook buitenvallen te vragen.
Niet alleen met feestjes hoor, maar ook om eens te spelen.
Het gaat echt niet tegen de zin van mijn kinderen. Zij zijn toevallig allemansvriendjes, met wel een paar echte beste vrienden maar verder spelen ze ook met ieder ander.
Nu moet ik wel zeggen dat ze dat ook helemaal geen probleem vinden. Ze zeggen niet van, "ooh nee, die niet hoor".
Ik leg uit dat zo'n kind anders nooit gevraagd wordt of iets dergelijks.
En ik vind dat als dochter 8 vd 10 meisjes uit de klas wil uitnodigen de andere 2 ook 'moet' vragen.
Maar ieder heeft een ander referentiekader, hier zijn vrij kleine klasjes met verschillende leeftijden, alles en iedereen speelt met elkaar, weinig groepsvorming.
Ik houd in de gaten wie er enigzins buiten vallen en nodig hen uit. Niet om een moeder theresa te zijn maar ik vind het bij de opvoeding horen om ook de kinderen die er om wat voor reden dan ook buitenvallen te vragen.
Niet alleen met feestjes hoor, maar ook om eens te spelen.
Het gaat echt niet tegen de zin van mijn kinderen. Zij zijn toevallig allemansvriendjes, met wel een paar echte beste vrienden maar verder spelen ze ook met ieder ander.
vrijdag 15 februari 2008 om 22:13
Wat kunnen die kinderen de moeders schelen ? Stom soort concurrentie over de ruggen van de hummeltjes heen.
Wij nodigen vriendjes uit (al dan niet uit de klas), zes stuks, omdat er meestal wel eentje afbelt), mocht hier 1 vriendinnetje tussenzitten, dan voor het evenwicht nóg een meisje erbij, maar wie de ouders zijn, dat weet ik meestal pas als het grut wordt afgeleverd.
Op vijf uitnodigingen drie teruguitnodigingen, lijkt me prima. Mijn zoon voelt niets voor een prinsessen-make-over-party en andere huizen/portemonnees zijn ook niet van elastiek.
Wij nodigen vriendjes uit (al dan niet uit de klas), zes stuks, omdat er meestal wel eentje afbelt), mocht hier 1 vriendinnetje tussenzitten, dan voor het evenwicht nóg een meisje erbij, maar wie de ouders zijn, dat weet ik meestal pas als het grut wordt afgeleverd.
Op vijf uitnodigingen drie teruguitnodigingen, lijkt me prima. Mijn zoon voelt niets voor een prinsessen-make-over-party en andere huizen/portemonnees zijn ook niet van elastiek.
vrijdag 15 februari 2008 om 22:13
Lonbonton , dat wou ik eigenlijk zeggen ; het hoorde voor mij ook bij de opvoeding . Je kunt ook weleens wat voor een ander doen , dát zat er inderdaad achter .
Als ik zelf niet zo dol op drukte en kinderen was geweest zou ik wel een goeie smoes voor mezelf verzonnen hebben om het niet te doen , vrees ik . ( ik kan erg overtuigend tegen mezelf liegen ) Maar ik genoot minimaal zoveel als de jarige .
Als ik zelf niet zo dol op drukte en kinderen was geweest zou ik wel een goeie smoes voor mezelf verzonnen hebben om het niet te doen , vrees ik . ( ik kan erg overtuigend tegen mezelf liegen ) Maar ik genoot minimaal zoveel als de jarige .
vrijdag 15 februari 2008 om 22:17
Ik vond het vreselijk om die stomme buurmeisjes uit te nodigen of op hun partijtje te komen. Alleen maar omdt dat zo hoorde, waar slaat dat op?
Als jij iets 'politieks' te regelen hebt, wees dan een vent en regel dat lekker zelf.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
vrijdag 15 februari 2008 om 22:26
Moppeman begreep als kind ook nooit waarom die stomme buurkinderen moesten komen.
Overigens vraag ik me af of voor de "sneutjes" het wel leuk is om op een "feestje voor de hele klas" te komen. Ze zijn hooguit op een andere locatie, maar de concurrentie/groepsvorming blijft hetzelfde. Of ga je dan net als op de "juffenverjaardag" op school groepjes indelen die bij elkaar moeten blijven ?
Overigens vraag ik me af of voor de "sneutjes" het wel leuk is om op een "feestje voor de hele klas" te komen. Ze zijn hooguit op een andere locatie, maar de concurrentie/groepsvorming blijft hetzelfde. Of ga je dan net als op de "juffenverjaardag" op school groepjes indelen die bij elkaar moeten blijven ?
vrijdag 15 februari 2008 om 22:34
Ik heb nooit gemerkt dat er kinderen buiten vielen die enigzins eenlingen zijn. Maar dat komt ook omdat ze op de school veel aan leefstijl doen en er relatief veel 'buitenbeentjes' zitten.
En ik wil dat dat in de thuissituatie doorgezet wordt: iedereen hoort erbij.
Ik merk bij de kinderen onderling toch een grote acceptatie.
Ik sta er zelf soms van te kijken dat een buitenbeentje/eenling niet genegeerd wordt. Omdat ik dat wel een beetje verwachtte, zoals jij al schreef.
Maar blijkbaar is het heel gewoon als het heel gewoon is, als je begrijpt wat ik bedoel. Ze horen er gewoon bij, klaar. Zoiets.