Werk & Studie
alle pijlers
Oke, toch een nieuw onderwerp wat betreft schrijven...
vrijdag 8 februari 2008 om 22:14
...van artikelen en columns. Ik weet van Mastermind en Lindy dat zij op dit gebied succesvol zijn, en hoewel ik erg lang in het ongewisse ben gebleven betreffende wat nu toch te willen worden, kom ik toch terug op mijn jeugdwens: schrijfster worden.
Ten tijde van de digiwebstrijd (tweede plaats, grmbl) hebben enkele mensen mij over de streep moeten trekken om mee te doen. Alleen had ik het nooit aangedurfd, faalangst en vermeende onkunde. Nu ben ik best een leuk schrijvertje hoor, en kan ik behoorlijk goed argumenteren. Maar ik ben niet meer dan een middelmootje, en zie dat graag veranderen. In mijn zelfmedelijdende act van vandaag heb ik -tot mijn schaamte- insgeschreven voor een cursus schrijven bij de LOI. Staat iig best leuk op je CV, denk ik dan maar.
Ook heb ik veel magazines gecontacteerd, waaronder Psychologie Magazine en damesbladen. Columns, stukken met een bepaald thema, het maakt me niet uit, zolang ik maar een soort van schrijversportfolio kan samenstellen. Uiteindelijk, na afstuderen, wordt er natuurlijk ook wel een beetje verwacht een filosofisch getint boekje te schrijven. Ook heb ik plannen om een boek over mijn leven te schrijven, over hoereren en over de rest van mijn roerig leven. Probleem is, dat ik niet durf. Tips, schoppen onder mijn bevallige derriere of andersoortige posts zijn van harte welkom. Ik wil hier niet klagen over mijn onkunde, maar vooruit kijken. Al is dat toch een beetje lastig, omdat ik mij tov velen minderwaardig voel (en dat voor iemand die erg knap is en buitengewoon intelligent en avontuurlijk).
Wie helpt mij op weg?
Ten tijde van de digiwebstrijd (tweede plaats, grmbl) hebben enkele mensen mij over de streep moeten trekken om mee te doen. Alleen had ik het nooit aangedurfd, faalangst en vermeende onkunde. Nu ben ik best een leuk schrijvertje hoor, en kan ik behoorlijk goed argumenteren. Maar ik ben niet meer dan een middelmootje, en zie dat graag veranderen. In mijn zelfmedelijdende act van vandaag heb ik -tot mijn schaamte- insgeschreven voor een cursus schrijven bij de LOI. Staat iig best leuk op je CV, denk ik dan maar.
Ook heb ik veel magazines gecontacteerd, waaronder Psychologie Magazine en damesbladen. Columns, stukken met een bepaald thema, het maakt me niet uit, zolang ik maar een soort van schrijversportfolio kan samenstellen. Uiteindelijk, na afstuderen, wordt er natuurlijk ook wel een beetje verwacht een filosofisch getint boekje te schrijven. Ook heb ik plannen om een boek over mijn leven te schrijven, over hoereren en over de rest van mijn roerig leven. Probleem is, dat ik niet durf. Tips, schoppen onder mijn bevallige derriere of andersoortige posts zijn van harte welkom. Ik wil hier niet klagen over mijn onkunde, maar vooruit kijken. Al is dat toch een beetje lastig, omdat ik mij tov velen minderwaardig voel (en dat voor iemand die erg knap is en buitengewoon intelligent en avontuurlijk).
Wie helpt mij op weg?
anoniem_60552 wijzigde dit bericht op 08-02-2008 22:15
Reden: nou, mijn eerste typo is alweer binnen
Reden: nou, mijn eerste typo is alweer binnen
% gewijzigd
zondag 17 februari 2008 om 09:25
'Nu hoor ik er ook bij', schiet het door me heen. Ik dacht dat ik blij zou zijn, maar voel me vooral ongemakkelijk. Ook lekker handig, voor het eerst ongesteld worden op school.
Maar wat nu? Ik blijf op de wc zitten, handen in het haar, voel mijn buik. Gek zeg, mijn buik voelt opeens anders. Ik probeer me de verhalen van Meike en Shan te herinneren. Die zijn al voor het eerst ongesteld geweest. Ik weet het niet meer. Mam heeft het er ook met me over gehad, maar ik realiseer me dat ik me alleen maar ongemakkelijk voelde en eigenlijk helemaal niet gehoord heb wat ze vertelde.
'Shan? Meike?'
Ik hoor ze giechelen en ze wéten het gewoon al! Onder de deur door verschijnt een klein vierkant pakje, alsof het een cadeautje is.
Ik pak het cadeautje uit, het is maar klein, en heel dun. Het is kinderachtig, maar ik voel me opeens zo groot! Ik zie mam al voor me, met tranen in haar ogen:'Ó, meisje, nu ben je een vrouw!' Nou ja, doorzetten maar, zo zijn moeders nu eenmaal.
'Soft en Silk, de beste bescherming, zonder geurtjes en mét vleugeltjes!' zingen Shan en Meike in koor. Ik rol m'n ogen, wat zijn ze grappig...
Maar wat nu? Ik blijf op de wc zitten, handen in het haar, voel mijn buik. Gek zeg, mijn buik voelt opeens anders. Ik probeer me de verhalen van Meike en Shan te herinneren. Die zijn al voor het eerst ongesteld geweest. Ik weet het niet meer. Mam heeft het er ook met me over gehad, maar ik realiseer me dat ik me alleen maar ongemakkelijk voelde en eigenlijk helemaal niet gehoord heb wat ze vertelde.
'Shan? Meike?'
Ik hoor ze giechelen en ze wéten het gewoon al! Onder de deur door verschijnt een klein vierkant pakje, alsof het een cadeautje is.
Ik pak het cadeautje uit, het is maar klein, en heel dun. Het is kinderachtig, maar ik voel me opeens zo groot! Ik zie mam al voor me, met tranen in haar ogen:'Ó, meisje, nu ben je een vrouw!' Nou ja, doorzetten maar, zo zijn moeders nu eenmaal.
'Soft en Silk, de beste bescherming, zonder geurtjes en mét vleugeltjes!' zingen Shan en Meike in koor. Ik rol m'n ogen, wat zijn ze grappig...
Om een kort verhaal lang te maken...
zondag 17 februari 2008 om 09:30
Ook erg leuk, maar geen advertentie. Wel weer grappig, vooral hoe ze de reactie van haar moeder nuchter beschrijft. Het taalgebruik past echter niet bij een meisje dat voor het eerst ongesteld wordt, ze klinkt veel ouder. Als ik op basis van deze tekst zou moeten schatten hoe oud de ik-figuur is zou ik eerder een jaar of 24 denken dan een jaar of 12.
Am Yisrael Chai!
zondag 17 februari 2008 om 09:34
Trouwens, zullen we afspreken dat vanaf nu geen nieuwe verhalen over de liefde en over maandverband geplaatst mogen worden? Anders blijven we bezig en kunnen we het straks geen van allen meer bijbenen. Volgende ronde nieuwe kansen, misschien kan iemand anders dan een nieuw onderwerp verzinnen.
Am Yisrael Chai!
zondag 17 februari 2008 om 09:38
Digi, fijn dat je eerste column op dat forum goed ontvangen is! Hopelijk een boost voor je zelfvertrouwen. De commentaren die eerder gegeven waren, het 'wollige' en te veel moeilijke woorden waar je het simpel zou moeten houden, ben ik het mee eens. Je latere schrijfsels laten zien dat je echt wat met die commentaren doet, knap van je. Het is moeilijk om feedback te krijgen op zoiets persoonlijks als je teksten, omdat ze zo uit jezelf komen. De grens tussen het persoonlijk opnemen en het professioneel opnemen is moeilijk, maar je lijkt die grens nu goed te zien. Ook heel knap!
FV, ik weet niet of de deadline van het maandverband al verstreken was, maar ik wilde toch 'meedoen'!
Nijn, ik vind jouw verhaaltjes zo lekker kort maar krachtig! Ik kan me trouwens wel wat voorstellen bij dat 'ik voel aan zijn rug dat hij nog wakker is'. Kan ik bij mijn man ook altijd 'voelen'. Maar het leest inderdaad een beetje vreemd.
Dank jullie voor de commentaren op mijn vorige verhaal trouwens!
Ik ga even de teksten van oa Mastermind nog eens goed bekijken, die schrijven zo heel anders dan ik dat het moeilijk is om feedback te geven...
FV, ik weet niet of de deadline van het maandverband al verstreken was, maar ik wilde toch 'meedoen'!
Nijn, ik vind jouw verhaaltjes zo lekker kort maar krachtig! Ik kan me trouwens wel wat voorstellen bij dat 'ik voel aan zijn rug dat hij nog wakker is'. Kan ik bij mijn man ook altijd 'voelen'. Maar het leest inderdaad een beetje vreemd.
Dank jullie voor de commentaren op mijn vorige verhaal trouwens!
Ik ga even de teksten van oa Mastermind nog eens goed bekijken, die schrijven zo heel anders dan ik dat het moeilijk is om feedback te geven...
Om een kort verhaal lang te maken...
zondag 17 februari 2008 om 10:30
Allereerst: ik vind dit een van de beste basisideeën, een verhaal over een man die houdt van zijn criminele vrouw. Als vrouwen de criminaliteit ingaan is dat over het algemeen vanuit emotionele motieven, dus dat is een spannend uitgangspunt. Op de uitwerking heb ik wel redelijk wat aan te merken, Komt ie:
Die bewakers zijn wel allemaal fors he? Als je de dialoog aanscherpt met de aanwijzingen die ik net gaf, dan wordt die eindzin énorm schrijnend. Dan voel je de troosteloosheid en de wanhopigheid van die liefde van die man. en dan is het volgens mij een goed verhaal.
Am Yisrael Chai!
zondag 17 februari 2008 om 10:40
Dit vond ik een heel simpel, vertederend verhaal. Ik werd er blij van. Ik heb er eigenlijk ook weinig op aan te merken, alleen dat ik deze versie sterker vind dan de eerdere versie. Hele goede spanningsboog, de opbouw is precies zoals hij moet zijn. Het enige twijfelpuntje dat ik heb is of die laatste zin nog wel iets toevoegt of net te veel uitlegt. Misschien is "Nog even aai ik over mijn buik. Daar liggen we dan met zijn drietjes." wel net een tikkie sterker.
Am Yisrael Chai!
zondag 17 februari 2008 om 10:47
Ik heb natuurlijk al eerder verhalen van je gelezen. Stilistisch en taaltechnisch is er niet zo heel erg veel op aan te merken, op wat kleine smaakdingetjes na. Maar ik heb persoonlijk niet zoveel met jouw stijl, het is licht absurdistisch en daar kan ik zelf niet zoveel mee. Dus ik vind het moeilijk om er feedback op te geven. Alleen misschien dat die moeder mij deed afhaken, ze legt a) veel teveel uit en is b) echt een enorme karikatuur, erg ongeloofwaardig. Dat was eigenlijk het enige punt waar ik echt moeite mee had en wat het voor mij absurdistisch maakte. Tot dat punt en daarna vond ik het eigenlijk erg geestig, maar die dialoog met die moeder verpestte het voor mij.
Am Yisrael Chai!
zondag 17 februari 2008 om 10:59
Dit stuk viel me eerlijk gezegd tegen. In de eerste zin, waarin je aankondigt dat je het gaat plaatsen, heb je het over fictie, maar vervolgens schrijf je helemaal geen fictie. Omen heeft heel veel commentaar gegeven waar ik het mee eens ben, inhoudelijk rammelt het aan alle kanten, maar waar ik vooral moeite mee heb is dat ik niet begrijp wat dit genre is. Het is geen column, het is geen fictie, het is geen essay of opiniestuk, maar wat is het dan wel?
Het voelt aan als slechte selfhelpliteratuur, vol met open deuren over kansen grijpen en durven, en je richt het ook aan mij, de lezer, en wil mij dus kennelijk iets leren. Maar wát je me dan wil leren is niet origineel en ook niet bijster leerzaam (zie daarvoor opmerkingen van Omen).
Eigenlijk, en dat bedoel ik niet zo hard als het klinkt hoor, mijn intenties zijn verder gewoon zuiver, vond ik dit een typisch staaltje forumpsychologie van de kouwe grond. Het had zo als reactie op de relatiepijler gekund, waar dan andere forummers op gaan reageren met "wat ben je toch een wijze vrouw". Dat was de associatie die het bij mij opriep.
Maar het is zeker weten geen fictie. Jammer.
Am Yisrael Chai!
zondag 17 februari 2008 om 11:03
Op zich een leuk en vlot geschreven aandoenlijk verhaaltje. Maar wederom geen fictie, het is meer een "Gouden tientjesbrief" voor de Margriet ofzo ( heet dat nog steeds zo? Ik bedoel die rubriek waar mensen dan een vreselijke broche of hangertje krijgen voor hun brieven). Dus leuk, goed geschreven, maar eigenlijk voldoe je niet aan de opdracht.
Am Yisrael Chai!
zondag 17 februari 2008 om 11:09
Echt super, Susan! Jij hebt wat mij betreft de maandverband opdracht echt "gewonnen" ( het is natuurlijk niet echt een wedstrijd, maar soit). Kan zo de Yes in. Misschien zou de pay off wat sterker kunnen, maar dat is echt gemierenneuk.
Heel erg goed gedaan en nogmaals chapeau voor het feit dat je je er uberhaupt aan gewaagd hebt, want dat heeft verder niemand gedaan, zich echt aan de opdracht houden. Geeft ook maar weer aan dat juist met beperkingen en "volgens briefing" schrijven veel moeilijker is dan vrij schrijven.
Dikke thumbs up!
Am Yisrael Chai!
zondag 17 februari 2008 om 11:56
Laat ik dan eens wat feedback over jouw feedback geven:
in 1 woord: klasse! Ik ben het met zo'n beetje alles wat je schrijft eens. Vaak begrijp ik dan ineens wat me irriteerde aan een stuk. Je algemene opmerkingen vind ik het sterkst en ik denk dat je het beste zo commentaar kan geven (dat is ook sneller voor jou). Detailopmerkingen kunnen nuttig zijn als voorbeeld om een bepaald punt te demonstreren, maar voegen verder niet zo veel toe.
Hoe dan ook, je bent echt goed!
Je zet mij ook aan het denken over mijn eigen stijl. Je hebt gelijk dat ik licht absurdisme als humor gebruik. Kromme maar schijnbaar logische redeneringen vind ik ontzettend grappig. Ooit viel me op dat bijna alle humor over seks ging en dat vond ik goedkoop en slap, waarna ik voor absurdisme heb gekozen. Als er een volgende ronde komt zal ik eens iets schrijven zonder humor, dat zou wel eens een stuk sterker kunnen worden. Of juist niet, maar dat is dan een erg zinvolle les.
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
zondag 17 februari 2008 om 12:22
FV, bedankt voor je feedback, daar kan ik wel wat mee. Ik had het verhaal later ook nog wat herschreven, inderdaad de tweede bezoeker eruit gehaald en de grinnikende bewakers minder gemeen gemaakt
Ik vraag me wel af of je mijn 'maandverbandadvertentie' had gezien? Of voldeed die volgens jou niet aan de opdracht? (ik dacht nl van wel, heb heb op z'n Tina's geprobeerd te schrijven) Ik zou het leuk vinden om daar ook wat feedback op te krijgen, zeker omdat ik misschien in het najaar zelf ook wat dingen voor jongeren moet gaan schrijven, beroepsmatig.
Wat een leuk topic is dit geworden zeg!
Ik vraag me wel af of je mijn 'maandverbandadvertentie' had gezien? Of voldeed die volgens jou niet aan de opdracht? (ik dacht nl van wel, heb heb op z'n Tina's geprobeerd te schrijven) Ik zou het leuk vinden om daar ook wat feedback op te krijgen, zeker omdat ik misschien in het najaar zelf ook wat dingen voor jongeren moet gaan schrijven, beroepsmatig.
Wat een leuk topic is dit geworden zeg!
zondag 17 februari 2008 om 12:40
Oh nee, die heb ik dan gemist, ga hem straks zoeken. Er staat ook zoveel! Ik had je herschreven versie van je verhaal wel gezien, maar die vond ik minder goed dan de eerste versie. Het probleem zit hem sowieso in de dialoog tussen meneer van der Laak en Sylvia, daar moet je wat aan gaan doen.
Am Yisrael Chai!
zondag 17 februari 2008 om 12:58
Ik ga ook proberen wat kritiek te geven, maar ik voel me wel ongemakkelijk daarover omdat ik zelf nog niks geplaatst hebt. Sorry daarvoor, momenteel weinig tijd en daar komt bij dat ik ontzettend langzaam schrijf. Ik ben nog met de zesde versie van die eerste regel maandverband bezig als jullie al drie onderwerpen verder zijn.
Hoewel je het zegt heel eng te vinden om dit te plaatsen, neem je in de tekst weinig risico. Je richt je in dit stuk tot mij, de lezer, over wat ik met m'n leven moet doen en hoe ik het moet aanpakken. Je hebt een mening, een stelling met argumenten. Dat is een soort wapenrusting om de lezer mee te lijf te gaan. Ik vind een tekst over je levensvisie meestal spannender om te lezen als de schrijver zich kwetsbaar opstelt. Als je niet vertelt hoe ik het moet doen, maar (in de tekst) kritisch kijkt naar hoe je het zelf doet, waarom je er zo over denkt, hoe jouw mening zich gevormd heeft en op welke punten in je leven je een totaal ander pad in had kunnen slaan.
Anders gezegd: wat leer jij zelf van deze tekst, in plaats van: wat moet ik ervan leren.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg.
Hoewel je het zegt heel eng te vinden om dit te plaatsen, neem je in de tekst weinig risico. Je richt je in dit stuk tot mij, de lezer, over wat ik met m'n leven moet doen en hoe ik het moet aanpakken. Je hebt een mening, een stelling met argumenten. Dat is een soort wapenrusting om de lezer mee te lijf te gaan. Ik vind een tekst over je levensvisie meestal spannender om te lezen als de schrijver zich kwetsbaar opstelt. Als je niet vertelt hoe ik het moet doen, maar (in de tekst) kritisch kijkt naar hoe je het zelf doet, waarom je er zo over denkt, hoe jouw mening zich gevormd heeft en op welke punten in je leven je een totaal ander pad in had kunnen slaan.
Anders gezegd: wat leer jij zelf van deze tekst, in plaats van: wat moet ik ervan leren.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg.
zondag 17 februari 2008 om 13:02
Ik was het erg eens met de tegenwoordige tijd gebruiken, dus vandaar dat ik alleen deze herschreven versie beoordeel.
In principe is dit een heel aangrijpend verhaaltje. Het is herkenbaar en in principe zou het zo moeten zijn dat ik al die emoties - verdriet om wat geweest is, het vasthouden aan allerlei oude patronen die je na zoveel jaar niet makkelijk loslaat (= zoals ze altijd heeft gedaan: de dingen voor hem regelen, in dit geval zelfs zijn papieren invullen), weemoed, maar ook opluchting omdat dat huwelijk al lang niet meer was wat het hoorde te zijn - zou moeten voelen.
Nu verzin ik ze er zelf bij doordat je eigenlijk alleen vertelt wát er gebeurt, niet hoe ze dat ervaart. Als je op deze scene "show, don't tell" toepast, is het volgens mij een heel ontroerend verhaal.
In principe is dit een heel aangrijpend verhaaltje. Het is herkenbaar en in principe zou het zo moeten zijn dat ik al die emoties - verdriet om wat geweest is, het vasthouden aan allerlei oude patronen die je na zoveel jaar niet makkelijk loslaat (= zoals ze altijd heeft gedaan: de dingen voor hem regelen, in dit geval zelfs zijn papieren invullen), weemoed, maar ook opluchting omdat dat huwelijk al lang niet meer was wat het hoorde te zijn - zou moeten voelen.
Nu verzin ik ze er zelf bij doordat je eigenlijk alleen vertelt wát er gebeurt, niet hoe ze dat ervaart. Als je op deze scene "show, don't tell" toepast, is het volgens mij een heel ontroerend verhaal.
Am Yisrael Chai!
zondag 17 februari 2008 om 13:55
Ik heb mijn tekst aangepast aan de hand van jullie feedback. Zelf vind ik het ook beter zo. Alleen over het einde ben ik nog niet helemaal tevreden. Wat denken jullie?
Vandaag ga ik het doen. Dat heb ik gisteren aan mijn vriendinnen moeten beloven. Die werden natuurlijk gek van mijn constante gepraat over hem. Ik lijk wel een puber. ‘Als je wacht tot hij je aanspreekt gebeurt er nooit wat’. En ze hebben meestal gelijk.
Ik hang mijn jas op en loop naar mijn bureau. Vanuit mijn ooghoeken kijk ik of hij er al is. De matglazen wand maakt het moeilijk iets te onderscheiden. In mijn poging een glimp van hem op te vangen loop ik nonchalant naar het koffieapparaat. Ik wil niet dat mijn collega’s iets merken. Mijn hart mist een slag wanneer zijn silhouet zichtbaar wordt. Wat is hij toch sexy, zelfs achter die wand.
Ik haal diep adem en dwing mezelf naar de deur van zijn kantoor. Ik heb geen plan. Even blijf ik stilstaan, terwijl mijn hart als een razende tekeer gaat, maar dan klop ik aan. ‘Binnen’. Ok, hier gaat ie dan. Mijn benen trillen terwijl ik over de drempel stap. Hij kijkt op van een rapport wat hij aan het lezen is. Zijn gezicht is een mengeling van vriendelijkheid en lichte verbazing. Zou hij wel weten wie ik ben? ‘Kan ik je ergens mee helpen?’ Ik glimlach en loop zo charmant mogelijk naar zijn bureau. Terwijl hij me afwachtend aankijkt komt een lichte paniek in me op. Wat moet ik zeggen? Waarom heb ik dit niet geoefend? ‘Heb je een fijn weekend gehad?’ hoor ik mezelf zeggen. Terwijl hij een enthousiast verhaal afsteekt over een tentoonstelling probeer ik snel een opening te vinden om hem mee uit te vragen. ‘Die tentoonstelling klinkt erg interessant! Ik ben laatst nog naar een exhibitie van hem geweest’. Dat ik eigenlijk alleen de folder heb gezien doet er even niet toe. ‘Ik vroeg me af of je…’. Niet vergeten te ademen. ‘Ik vroeg me af of het je leuk lijkt na het werk wat te gaan drinken?’ Mijn hart klopt als een gek terwijl ik probeer de indruk te wekken dat ik me hier volkomen op mijn gemak voel. Hij lacht verrast. ‘Ja dat lijkt me erg leuk. Dan kun je me vertellen over die exhibitie’. Ik antwoord iets wat hopelijk charmant klinkt en loop achterwaarts zijn kantoor uit. Ik kan nog net een vreugdekreet onderdrukken. Hij zei ja! Een brede lach verschijnt op mijn gezicht terwijl het tot me doordringt. Vanavond ga ik wat drinken met de meest sexy man op de aardbol! Mijn euforie begint plaats te maken voor zenuwen. In mijn hoofd ben ik nooit verder gekomen dan dat moment in zijn kantoor. Wat nu?! Even lijkt mijn hartslag wat te vertragen maar dan loop ik snel naar mijn computer. Ik heb 7 uur om een interessant verhaal te verzinnen over een exhibitie waar ik nooit naartoe ben geweest!
Vandaag ga ik het doen. Dat heb ik gisteren aan mijn vriendinnen moeten beloven. Die werden natuurlijk gek van mijn constante gepraat over hem. Ik lijk wel een puber. ‘Als je wacht tot hij je aanspreekt gebeurt er nooit wat’. En ze hebben meestal gelijk.
Ik hang mijn jas op en loop naar mijn bureau. Vanuit mijn ooghoeken kijk ik of hij er al is. De matglazen wand maakt het moeilijk iets te onderscheiden. In mijn poging een glimp van hem op te vangen loop ik nonchalant naar het koffieapparaat. Ik wil niet dat mijn collega’s iets merken. Mijn hart mist een slag wanneer zijn silhouet zichtbaar wordt. Wat is hij toch sexy, zelfs achter die wand.
Ik haal diep adem en dwing mezelf naar de deur van zijn kantoor. Ik heb geen plan. Even blijf ik stilstaan, terwijl mijn hart als een razende tekeer gaat, maar dan klop ik aan. ‘Binnen’. Ok, hier gaat ie dan. Mijn benen trillen terwijl ik over de drempel stap. Hij kijkt op van een rapport wat hij aan het lezen is. Zijn gezicht is een mengeling van vriendelijkheid en lichte verbazing. Zou hij wel weten wie ik ben? ‘Kan ik je ergens mee helpen?’ Ik glimlach en loop zo charmant mogelijk naar zijn bureau. Terwijl hij me afwachtend aankijkt komt een lichte paniek in me op. Wat moet ik zeggen? Waarom heb ik dit niet geoefend? ‘Heb je een fijn weekend gehad?’ hoor ik mezelf zeggen. Terwijl hij een enthousiast verhaal afsteekt over een tentoonstelling probeer ik snel een opening te vinden om hem mee uit te vragen. ‘Die tentoonstelling klinkt erg interessant! Ik ben laatst nog naar een exhibitie van hem geweest’. Dat ik eigenlijk alleen de folder heb gezien doet er even niet toe. ‘Ik vroeg me af of je…’. Niet vergeten te ademen. ‘Ik vroeg me af of het je leuk lijkt na het werk wat te gaan drinken?’ Mijn hart klopt als een gek terwijl ik probeer de indruk te wekken dat ik me hier volkomen op mijn gemak voel. Hij lacht verrast. ‘Ja dat lijkt me erg leuk. Dan kun je me vertellen over die exhibitie’. Ik antwoord iets wat hopelijk charmant klinkt en loop achterwaarts zijn kantoor uit. Ik kan nog net een vreugdekreet onderdrukken. Hij zei ja! Een brede lach verschijnt op mijn gezicht terwijl het tot me doordringt. Vanavond ga ik wat drinken met de meest sexy man op de aardbol! Mijn euforie begint plaats te maken voor zenuwen. In mijn hoofd ben ik nooit verder gekomen dan dat moment in zijn kantoor. Wat nu?! Even lijkt mijn hartslag wat te vertragen maar dan loop ik snel naar mijn computer. Ik heb 7 uur om een interessant verhaal te verzinnen over een exhibitie waar ik nooit naartoe ben geweest!