Kinderen
alle pijlers
... Maar dan anders: borstvoeding vs. kunstvoeding
woensdag 20 februari 2008 om 13:09
We kennen allemaal de borstvoeding vs. flesvoeding discussies. Vaak erg interessante discussies, moet ik eerlijk zeggen, maar waar een persoonlijk gevoel minder vaak genoemd mag worden, zo heb ik de indruk.
Maar wat vind jij persoonlijk nou fijn, handig, leuk, prettig aan borst- of kunstvoeding? Of waar baal je nou verschrikkelijk van, vind je ontzettend vervelend of niet leuk?
Maar wat vind jij persoonlijk nou fijn, handig, leuk, prettig aan borst- of kunstvoeding? Of waar baal je nou verschrikkelijk van, vind je ontzettend vervelend of niet leuk?
woensdag 20 februari 2008 om 13:16
Ik zal zelf ook de spits afbijten...
Zoon (2 jr) heeft kunstvoeding gehad na 5 weken kolven, dochter (6 wkn) krijgt borstvoeding.
Het leuke/fijne aan borstvoeding geven vind ik het trotse gevoel dat ik krijg dat mijn dochter groeit van iets dat ik maak. Dat ik dat toch maar mooi gepresteerd heb, terwijl zoon dat heeft gedaan met behulp van o.a. meneer Nutricia.
Het minder prettige van borstvoeding vind ik het gevoel van afhankelijkheid van mij, door altijd voor voldoende voeding te moeten zorgen.
En ik vind het ontzettend lastig om dochter goed aan te leggen, om dat goed onder de knie te krijgen. Waardoor ik weer onwijs baal van de kloven die ik daardoor heb.
Het prettige aan flesvoeding vind ik het gemak waarmee man zich ook met het onderdeel voeding bezig kan houden, nu schuift hij dat voor een bijzonder groot deel op mij af.
Het zwaar irritante was dat we (in ons geval) midden in de nacht konden wachten tot de magnetron piepte dat ie klaar was.... in een koude keuken
Zoon (2 jr) heeft kunstvoeding gehad na 5 weken kolven, dochter (6 wkn) krijgt borstvoeding.
Het leuke/fijne aan borstvoeding geven vind ik het trotse gevoel dat ik krijg dat mijn dochter groeit van iets dat ik maak. Dat ik dat toch maar mooi gepresteerd heb, terwijl zoon dat heeft gedaan met behulp van o.a. meneer Nutricia.
Het minder prettige van borstvoeding vind ik het gevoel van afhankelijkheid van mij, door altijd voor voldoende voeding te moeten zorgen.
En ik vind het ontzettend lastig om dochter goed aan te leggen, om dat goed onder de knie te krijgen. Waardoor ik weer onwijs baal van de kloven die ik daardoor heb.
Het prettige aan flesvoeding vind ik het gemak waarmee man zich ook met het onderdeel voeding bezig kan houden, nu schuift hij dat voor een bijzonder groot deel op mij af.
Het zwaar irritante was dat we (in ons geval) midden in de nacht konden wachten tot de magnetron piepte dat ie klaar was.... in een koude keuken
woensdag 20 februari 2008 om 13:17
Ik vond borstvoeding superhandig. Altijd bij de hand, overal op temperatuur, nooit gedoe. Toen ik met 6 / 7 maanden afbouwde en 's nachts eruit moest voor flesjes, vond ik dat een verschrikking! Naar die koude keuken, flesje maken/opwarmen.. enz. Wát een gedoe. Neehoor, geef mij maar borstvoeding. Heerlijk!
Later is nu
Ik wilde dolgraag borstvoeding geven...resultaat:
Mannetje pakte absoluut de borst niet, kolven was na ruim een uur maar 80 cc....erg frustrerend dus.
Een kunstvoedingskind dus hier.
Wel een poosje volgehouden tot het echt 'op' was maar dat mis ik dus...
Nadeel kv:
Geen kindje aan de borst, het tedere gevoel waar alle bv-mama's het over hebben. (alhoewel heb ik dat met kv wel hoor alleen net een beetje anders)
Altijd je bed uit om die fles klaar te maken.
Gesleep met flessen, voeding en noem maar op.
Je betaalt je scheel, geklooi met juiste spenen enzo
Voordeel kv:
Tja dat iedereen het kan geven misschien?
Geen lekkende borsten, geen kloven en ontstekingen e.d.
Voor mijn gevoel zitten er maar weinig voordelen aan eigenlijk.
Hier dus echt een jaloerse mama wat bv betreft.....
Mannetje pakte absoluut de borst niet, kolven was na ruim een uur maar 80 cc....erg frustrerend dus.
Een kunstvoedingskind dus hier.
Wel een poosje volgehouden tot het echt 'op' was maar dat mis ik dus...
Nadeel kv:
Geen kindje aan de borst, het tedere gevoel waar alle bv-mama's het over hebben. (alhoewel heb ik dat met kv wel hoor alleen net een beetje anders)
Altijd je bed uit om die fles klaar te maken.
Gesleep met flessen, voeding en noem maar op.
Je betaalt je scheel, geklooi met juiste spenen enzo
Voordeel kv:
Tja dat iedereen het kan geven misschien?
Geen lekkende borsten, geen kloven en ontstekingen e.d.
Voor mijn gevoel zitten er maar weinig voordelen aan eigenlijk.
Hier dus echt een jaloerse mama wat bv betreft.....
woensdag 20 februari 2008 om 13:18
Zal ik die maar vast voor jullie neerzetten dan?
Ach, ´t was meer bedoeld als een persoonlijk pro-con lijstje, zonder het inhoudelijke component van het gezondheidsbelang. Want wat dat betreft is het toch gewoon duidelijk dat borstvoeding beter is, maar dat er ook heel veel kinderen groot worden op kunstvoeding?
Ach, ´t was meer bedoeld als een persoonlijk pro-con lijstje, zonder het inhoudelijke component van het gezondheidsbelang. Want wat dat betreft is het toch gewoon duidelijk dat borstvoeding beter is, maar dat er ook heel veel kinderen groot worden op kunstvoeding?
woensdag 20 februari 2008 om 13:18
Hmmmm, interessant!!!
Nou, ik vind bv lekker makkelijk, op een paar dagen na een jaar gegeven. Het was met name handig in de nacht en ochtenduren zodat je niet eerst een flesje hoeft te maken. En waar we ook waren, ik had altijd mijn borsten bij de hand.
Ik ben overigens niet anti-flesvoeding. Maar ik hoop in juli wel weer met de bv aan de bak te mogen!! Dan komt mijn tweede.
Nou, ik ga eens wat eten en kijk straks weer even.
Voor het logboek, het is nu 13.18 uur! en er zaten alleen nog maar 3 toeschouwers op de tribune (zwaai zwaai)
Nou, ik vind bv lekker makkelijk, op een paar dagen na een jaar gegeven. Het was met name handig in de nacht en ochtenduren zodat je niet eerst een flesje hoeft te maken. En waar we ook waren, ik had altijd mijn borsten bij de hand.
Ik ben overigens niet anti-flesvoeding. Maar ik hoop in juli wel weer met de bv aan de bak te mogen!! Dan komt mijn tweede.
Nou, ik ga eens wat eten en kijk straks weer even.
Voor het logboek, het is nu 13.18 uur! en er zaten alleen nog maar 3 toeschouwers op de tribune (zwaai zwaai)
woensdag 20 februari 2008 om 13:19
Oh en die afhankelijkheid, die is makkelijk te verhelpen met kolven. De eerste tijd was ik toch niet echt op m'n gemak, als ik te lang bij m'n kind weg was, later had ik gewoon een voorraad in de vriezer. Ik ging tenslotte ook gewoon werken. Zelfs het kolven op het werk vond ik niet erg, even tijd voor mezelf
Later is nu
woensdag 20 februari 2008 om 13:19
Handig aan borstvoeding: altijd bij de hand, altijd op temperatuur, altijd voldoende, geen afwas, geen uitkoken (auw!!, hihi) en vooral heel erg gezellig met je baby kroelen terwijl hij heerlijk ligt te drinken. Het gevoel dat je goed bezig bent voor je kind (maar da's persoonlijk he, flesvoeding is ongetwijfeld ook niet slecht of ongezond)
Vervelend aan borstvoeding: ik ben altijd de pineut om 6 uur 's ochtends, in het begin moet je een beetje uitkijken met wat je eet en vooral wat je drinkt, ik heb een bloedhekel aan kolven gekregen.
Handig aan flesvoeding: manlief kan ook eens om 6 uur 's ochtends de pineut zijn, als ik eens wat langer weg ben dan gepland gaat baby niet dood van de honger, opa's en oma's vinden het ook erg leuk om de fles te geven.
Vervelend aan flesvoeding: al dat afwassen en uitkoken van die flessen, het klaarmaken terwijl je kind van de honger ligt te krijsen, het is best prijzig, zeker als er regelmatig halve flessen weer de gootsteen in gaan.
Misschien schiet me nog wel wat te binnen, ik ga nu weer even aan het werk. Hopelijk wordt dit geen pro en anti-discussie, maar meer een handig tiphoekje voor mama's die voor de keuze staan.
Vervelend aan borstvoeding: ik ben altijd de pineut om 6 uur 's ochtends, in het begin moet je een beetje uitkijken met wat je eet en vooral wat je drinkt, ik heb een bloedhekel aan kolven gekregen.
Handig aan flesvoeding: manlief kan ook eens om 6 uur 's ochtends de pineut zijn, als ik eens wat langer weg ben dan gepland gaat baby niet dood van de honger, opa's en oma's vinden het ook erg leuk om de fles te geven.
Vervelend aan flesvoeding: al dat afwassen en uitkoken van die flessen, het klaarmaken terwijl je kind van de honger ligt te krijsen, het is best prijzig, zeker als er regelmatig halve flessen weer de gootsteen in gaan.
Misschien schiet me nog wel wat te binnen, ik ga nu weer even aan het werk. Hopelijk wordt dit geen pro en anti-discussie, maar meer een handig tiphoekje voor mama's die voor de keuze staan.
..
woensdag 20 februari 2008 om 13:30
Handig aan borstvoeding? Je hebt het altijd bij de hand, je hoeft geen tassen vol met zooi mee te nemen als je de deur uitgaat. Je hoeft het niet op te warmen, het is fijn om te geven als je het eenmaal onder de knie hebt. Je hebt lekker even 1 op 1 tijd met je kind en kan de boel de boel laten en alles en iedereen in zijn sop gaar laten koken.
Niet handig aan borstvoeding? Inderdaad het gevoel dat je kind afhankelijk van jou is. Het kolven op het werk, ik zie er nu alweer tegenop, dat het bij mij in het begin best een beetje zeer deed, zo'n keihard zuigend ventje aan je tepel, Verder niets. De nadelen wegen niet op tegen de voordelen voor mij.
Niet handig aan borstvoeding? Inderdaad het gevoel dat je kind afhankelijk van jou is. Het kolven op het werk, ik zie er nu alweer tegenop, dat het bij mij in het begin best een beetje zeer deed, zo'n keihard zuigend ventje aan je tepel, Verder niets. De nadelen wegen niet op tegen de voordelen voor mij.
woensdag 20 februari 2008 om 13:32
Deel van de voordelen van bv verdwijnt dus wel als je gaat werken! Dan: kolf aanschaffen, dubbele elektrische gaat het best maar van dat geld kun je vrij veel kv kopen... Dan steeds die kolf uit elkaar halen, schoonmaken en uitkoken. Kliederen met ijsblokjes moedermelk die op tijd moeten ontdooien (want: liever niet in magnetron) En dan een dochter hebben die geen bevroren melk blieft! (Smaakte ook idd erg vies, ik heb geproefd) en toen 1,5 liter bloedig gekolfde melk door de plee gespoeld
Dan snap je wel dat ze er in Zweden een jaar verlof voor geven, niet zo raar dat de bv cijfers dan hoger liggen.
Maar goed, ik ga het toch weer proberen, werken en voeden combineren.
woensdag 20 februari 2008 om 13:33
Voordelen borstvoeding: gezellig met zo´n lekker babytje aan de borst rustig wakker worden, terwijl vriend ontbijt voor mij maakt...
Als kind ziek is prima troostmiddel.
Fijn dat die chocola waar ik niet vanaf kan blijven in mijn borsvoeding gaat zitten en niet op mijn kont.
Nadelen: Kolven, ik ben het nu na zo´n 7 maanden behoorlijk zat, zeker omdat het regelmatig niet meer zo goed lukt. Zere borsten als ik eens weg ben zonder baby en even niet kan kolven. Als ik savonds laat ben en kind heeft al gegeten, dan moet ik alsnog kolven. Oh en zere tepels door spruw of kloofje, vond ik ook niet zo fijn...
Kunstvoeding: Voordelen; het lukte mij op een gegeven moment niet om voldoende te kolven voor voedingen op kinderdagverblijf en als ik niet thuis was en ben blij dat er een goed alternatief is. Ook als het borstvoeden niet gelukt was, zou ik het prima gevonden hebben om op de kunstvoeding over te gaan.
Nadelen: geen
Als kind ziek is prima troostmiddel.
Fijn dat die chocola waar ik niet vanaf kan blijven in mijn borsvoeding gaat zitten en niet op mijn kont.
Nadelen: Kolven, ik ben het nu na zo´n 7 maanden behoorlijk zat, zeker omdat het regelmatig niet meer zo goed lukt. Zere borsten als ik eens weg ben zonder baby en even niet kan kolven. Als ik savonds laat ben en kind heeft al gegeten, dan moet ik alsnog kolven. Oh en zere tepels door spruw of kloofje, vond ik ook niet zo fijn...
Kunstvoeding: Voordelen; het lukte mij op een gegeven moment niet om voldoende te kolven voor voedingen op kinderdagverblijf en als ik niet thuis was en ben blij dat er een goed alternatief is. Ook als het borstvoeden niet gelukt was, zou ik het prima gevonden hebben om op de kunstvoeding over te gaan.
Nadelen: geen