Kinderen
alle pijlers
Aan alle ouders
donderdag 21 februari 2008 om 15:47
Mijn god...Wat is er aan de hand met de jeugd van tegenwoordig?! Zelf ben ik (pas) 22 , maar ik erger me groen en geel aan wat ik om me heen zie gebeuren! Zo zit (lees: sta) ik net in de bus; de hele bus is gevuld met luidruchtige middelbare scholieren, er stapt een oudere dame in en niemand die ook maar aan biedt om op te staan!!?!!! Vervolgens staat er een Turks meisje voor me met haar mobieltje in de hand ongelofelijk slechte muziek te luisteren en de hele bus moest maar mee genieten. Toen ik haar zei dat ik het respectvoller zou vinden als ze oordopjes zou gebruiken kreeg ik een loflied aan Satan naar m'n hoofd... En ik ben echt geen racist, ik erger me er ook aan dat ik dat elke keer moet zeggen in een land als Nederland waar tolerantie geen grenzen kent, maar het zijn wel erg vaak de Turkse en Marokkaanse jongeren die muziek luisteren zonder oordopjes (en dan altijd die vreselijke rap muziek) en niet opstaan voor ouderen. Hiermee wil ik echt niet zeggen dat alleen zij dat doen of dat de hele gemeenschap dit doet, maar ik merk wel dat hier vaak een andere opvoeding aan de orde is. Ik ben zelf opgevoed met respect voor mijn omgeving en m.n. voor ouderen, maar dit zie ik niet meer terug in de jeugd van tegenwoordig. Ook die asociale jochies met de bomberjackies aan komen mij de neus uit! De hele dag loopt dat maar te kankeren en te schelden en te blowen voor mijn deur. Niet dat ik iets tegen blowen heb, ik hou zelf ook van een blowtje op z'n tijd. Maar je ziet mij niet bij een ander voor de deur staan te blowen om twee uur 's middags. Ik vraag me dan ook steeds meer af, loopt Nederland vol met weeskinderen? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat ouders dergelijk gedrag niet adresseren!!! Waar zijn alle ouders gebleven? Waar is het respect voor elkaar gebleven?!! Daarom wil ik hierbij alle ouders oproepen om uw kind nog eens goed uit te leggen wat respect is. Dat dit iets is wat van twee kanten komt, wat je geeft kan je terug verwachten (zowel goed als slecht). Ik wil ouders zeker niet oproepen om hun kinderen weer te slaan o.i.d. maar for god's sake... leer je kinderen respect te hebben voor een ander!!!
Bedankt voor uw tijd en begrip!
m.v.g.
Suzanne
Bedankt voor uw tijd en begrip!
m.v.g.
Suzanne
donderdag 21 februari 2008 om 16:04
Esuzy, heb je je ook bedacht dat die kinderen die je op straat ziet, maar een minderheid zijn? Dat de nette, opgevoede en respectvolle kinderen misschien gezellig thuis thee met een koekje erbij krijgen van hun moeder? Terwijl de kinderen die jij op straat ziet, hun huis niet inkunnen omdat mama nog niet van haar werk thuis is? Die onrespectvolle minderheid zou waarschijnlijk ook graag aan de keukentafel aanschuiven voor een bakje thee en vertellen over wat ze die dag meegemaakt hebben, maar helaas is er nu eenmaal een groep waarvoor dat niet weggelegd is...
Om een kort verhaal lang te maken...
donderdag 21 februari 2008 om 16:10
De manier van formuleren is nogal ongelukkig gekozen, maar ik ben het wel eens met TO dat 'de jeugd van tegenwoordig' zich niet weet te gedragen.
Ik zat vorige week in de metro en die was afgeladen met scholieren, waarvan er een stel harde muziek luisterden (door elkaar heen, lekker irritant dus!), een stelletje meiden riep van de ene kant naar de andere kant van de coupé naar elkaar, het 'kanker-dit', 'tyfus-dat' was niet van de lucht. Ik zat me ook groen en geel te ergeren, maar ik durfde er niks van te zeggen. Bang dat ik een grote bek kreeg ofzo, kweetnie... wat dat betreft heb ik wel respect voor TO dat ze haar mond durft open te doen.
Ik zat vorige week in de metro en die was afgeladen met scholieren, waarvan er een stel harde muziek luisterden (door elkaar heen, lekker irritant dus!), een stelletje meiden riep van de ene kant naar de andere kant van de coupé naar elkaar, het 'kanker-dit', 'tyfus-dat' was niet van de lucht. Ik zat me ook groen en geel te ergeren, maar ik durfde er niks van te zeggen. Bang dat ik een grote bek kreeg ofzo, kweetnie... wat dat betreft heb ik wel respect voor TO dat ze haar mond durft open te doen.
donderdag 21 februari 2008 om 16:10
donderdag 21 februari 2008 om 16:11
ja, ik ben inderdaad opgefokt ja, ik zie het elke dag meer gebeuren in mijn omgeving en ik wil niet lullig doen, vroeger waren er idd ook etterbakkies die kattenkwaad uithalen, maar dit loopt tegenwoordig wel erg uit de hand. Waar het vroeger nog belletje trekken was, is het nu stoeptegels van bruggen over snelwegen heen gooien. De reacties hier stellen mij dan ook erg teleur! Nee, ik heb zelf (nog) geen kinderen inderdaad en natuurlijk wordt je dan wat losser dat snap ik zelf ook wel. Maar ik vind het nogal een loze opmerking om dan maar te roepen dat ik zelf ook maar net de luiers ben ontgroeid. Kom op zeg! Ten eerste ken je mij niet en ten tweede zegt leeftijd (tot op zekere hoogte) niets over levenservaring e.d.
Ik vind het gewoon erg jammer dat er niet meer mensen eens bij een oudere buurvrouw aanbellen om te vragen of ze misschien hulp nodig heeft met bijv. het buiten zetten van vuilnis. We zijn allemaal zo met onszelf bezig; iedereen is zo geindividualiseerd dat we vergeten zijn dat we in een SAMENleving wonen. DAT vind ik nou jammer!!! Lach is naar een ander, help een ander eens! Op een dag zul je die hulp zelf ook nodig hebben en dan zal je ook blij zijn als er is iemand is die vraagt of je misschien hulp nodig hebt, of die voor je opstaat zonder dat je dat moet vragen.
En kan iemand mij misschien uitleggen wat er mis mee is om meer sympathie en empathie voor elkaar te hebben? Daar wordt niemand minder van hoor!
Ik vind het gewoon erg jammer dat er niet meer mensen eens bij een oudere buurvrouw aanbellen om te vragen of ze misschien hulp nodig heeft met bijv. het buiten zetten van vuilnis. We zijn allemaal zo met onszelf bezig; iedereen is zo geindividualiseerd dat we vergeten zijn dat we in een SAMENleving wonen. DAT vind ik nou jammer!!! Lach is naar een ander, help een ander eens! Op een dag zul je die hulp zelf ook nodig hebben en dan zal je ook blij zijn als er is iemand is die vraagt of je misschien hulp nodig hebt, of die voor je opstaat zonder dat je dat moet vragen.
En kan iemand mij misschien uitleggen wat er mis mee is om meer sympathie en empathie voor elkaar te hebben? Daar wordt niemand minder van hoor!
donderdag 21 februari 2008 om 16:15
Ik heb mijn zoon van net 1 even goed een lesje geleerd! Hij heeft ook geen respect voor ouderen, flirt met oude dames, schreeuwt midden in de winkels en laat overals winden en boeren. Oja, hij blijft ook altijd zitten en zou nooit eens uit zich zelf opstaan (alhoewel hij dat wel steeds beter kan).
Maar ik begrijp wel wat je bedoeld hoor, ik denk alleen niet dat het iets is van deze tijd maar van alle tijden. Bovendien geldt het niet voor alle jeugd, maar alleen maar voor een kein deel (diegene die opvallen), bovendien maakt het geen ruk uit welke afkomst ze hebben. Alleen heb je nu zelf de leeftijd bereikt dat je je er aan gaat storen.
Ik hoop dat mijn zoon niet zo wordt, ik hoop dat hij geen donder gaat geven om kleding, mobieltjes en harde muziek. Maar ja, dat weet ik pas over een jaar of 15(?)
Maar ik begrijp wel wat je bedoeld hoor, ik denk alleen niet dat het iets is van deze tijd maar van alle tijden. Bovendien geldt het niet voor alle jeugd, maar alleen maar voor een kein deel (diegene die opvallen), bovendien maakt het geen ruk uit welke afkomst ze hebben. Alleen heb je nu zelf de leeftijd bereikt dat je je er aan gaat storen.
Ik hoop dat mijn zoon niet zo wordt, ik hoop dat hij geen donder gaat geven om kleding, mobieltjes en harde muziek. Maar ja, dat weet ik pas over een jaar of 15(?)
donderdag 21 februari 2008 om 16:16
Hm, 20 jaar geleden hoefden wij wat mijn moeder betreft ook niet op te staan voor "dames" die persé met de "scholierenexpresse" mee wilden rijden.
Nu in 2008 sta ik zelf in de bus keurig op voor "mensen op leeftijd" en "ouders met een baby (in de maxicosi)", WILLEN ze niet. Pffffffffffffffffffffffff.
Dat ik Moppekind op schoot neem bij drukte vinden ze blijkbaar al genoeg.
Nu in 2008 sta ik zelf in de bus keurig op voor "mensen op leeftijd" en "ouders met een baby (in de maxicosi)", WILLEN ze niet. Pffffffffffffffffffffffff.
Dat ik Moppekind op schoot neem bij drukte vinden ze blijkbaar al genoeg.
donderdag 21 februari 2008 om 16:18
donderdag 21 februari 2008 om 16:19
Esuzy, mijn excuses dat ik je inderdaad niet respectvol benaderde door te zeggen dat je zelf net de luiers ontgroeid bent, maar jouw openingpost, die doen mij de haren rijzen.
Je bent NIET respectvol naar de lezers en reageerders op dit topic. Je richt je posting aan 'de ouders'. Ik ben een ouder. Maar ik herken mezelf en mijn kinderen helemaal niet in jouw post. Toch wordt ik door jouw er op aangesproken dat ik mijn kinderen respect moet bijbrengen. Wat weet jij van mijn opvoeding? Helemaal NIETS. En toch richt je je bericht aan mij. En aan anderen die reageren die mogelijk dezelfde reactie als ik hebben. Waarom zou ik naar jou toe empatisch en respectvol zijn als jij bij voorbaat mijn manier van opvoeden al bekritiseert?
Je bent NIET respectvol naar de lezers en reageerders op dit topic. Je richt je posting aan 'de ouders'. Ik ben een ouder. Maar ik herken mezelf en mijn kinderen helemaal niet in jouw post. Toch wordt ik door jouw er op aangesproken dat ik mijn kinderen respect moet bijbrengen. Wat weet jij van mijn opvoeding? Helemaal NIETS. En toch richt je je bericht aan mij. En aan anderen die reageren die mogelijk dezelfde reactie als ik hebben. Waarom zou ik naar jou toe empatisch en respectvol zijn als jij bij voorbaat mijn manier van opvoeden al bekritiseert?
Om een kort verhaal lang te maken...
donderdag 21 februari 2008 om 16:19
Even voor de duidelijkheid, dat wordt vaak gezegd zie ik, ik moest gewoon even mijn ei kwijt. Ik werk zelf met ouderen (en ik studeer) en ik zie constant hoe respectloos zij worden behandeld. Natuurlijk geef ik zelf het goede voorbeeld, het zou een beetje vreemd zijn als ik hier A zeg en vervolgens B doe. Act as you preach zeg ik altijd. Ik zie gewoon steeds vaker in mijn omgeving dat de jeugd verhard en gevoelloos wordt; dat veel van de jongeren niet meer weten wat respect is. En ik wil niet de hele jeugd dogmatiseren en zoals ik al eerder zei: het is niet alleen de buitenlandse jeugd, zeker niet, de Nederlandse jeugd doet dit net zo goed. Het valt mij alleen op dat dit VAKER m.n. marokkaanse jongeren zijn. En ik weet ook dat je dit alleen mag denken en niet hardop zeggen (schijnbaar) en ik ben ook geen Wilders aanhanger of dat soort onzin; ik zeg gewoon wat ik zie, niet meer, niet minder. Ik vind het jammer dat het zoveel mensen voor de hoofd staat dat er iemand is die graag een betere samenleving zou willen... vind ik ook erg jammer trouwens...
Ik verwacht niks, het zou alleen leuk zijn al is er maar 1 ouder die is met zijn kind gaat praten dat het goed is om dingen voor een ander te doen. Dat siert je als persoon en je wordt er zelf niet minder op
Ik verwacht niks, het zou alleen leuk zijn al is er maar 1 ouder die is met zijn kind gaat praten dat het goed is om dingen voor een ander te doen. Dat siert je als persoon en je wordt er zelf niet minder op