Aan alle ouders

21-02-2008 15:47 308 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn god...Wat is er aan de hand met de jeugd van tegenwoordig?! Zelf ben ik (pas) 22 , maar ik erger me groen en geel aan wat ik om me heen zie gebeuren! Zo zit (lees: sta) ik net in de bus; de hele bus is gevuld met luidruchtige middelbare scholieren, er stapt een oudere dame in en niemand die ook maar aan biedt om op te staan!!?!!! Vervolgens staat er een Turks meisje voor me met haar mobieltje in de hand ongelofelijk slechte muziek te luisteren en de hele bus moest maar mee genieten. Toen ik haar zei dat ik het respectvoller zou vinden als ze oordopjes zou gebruiken kreeg ik een loflied aan Satan naar m'n hoofd... En ik ben echt geen racist, ik erger me er ook aan dat ik dat elke keer moet zeggen in een land als Nederland waar tolerantie geen grenzen kent, maar het zijn wel erg vaak de Turkse en Marokkaanse jongeren die muziek luisteren zonder oordopjes (en dan altijd die vreselijke rap muziek) en niet opstaan voor ouderen. Hiermee wil ik echt niet zeggen dat alleen zij dat doen of dat de hele gemeenschap dit doet, maar ik merk wel dat hier vaak een andere opvoeding aan de orde is. Ik ben zelf opgevoed met respect voor mijn omgeving en m.n. voor ouderen, maar dit zie ik niet meer terug in de jeugd van tegenwoordig. Ook die asociale jochies met de bomberjackies aan komen mij de neus uit! De hele dag loopt dat maar te kankeren en te schelden en te blowen voor mijn deur. Niet dat ik iets tegen blowen heb, ik hou zelf ook van een blowtje op z'n tijd. Maar je ziet mij niet bij een ander voor de deur staan te blowen om twee uur 's middags. Ik vraag me dan ook steeds meer af, loopt Nederland vol met weeskinderen? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat ouders dergelijk gedrag niet adresseren!!! Waar zijn alle ouders gebleven? Waar is het respect voor elkaar gebleven?!! Daarom wil ik hierbij alle ouders oproepen om uw kind nog eens goed uit te leggen wat respect is. Dat dit iets is wat van twee kanten komt, wat je geeft kan je terug verwachten (zowel goed als slecht). Ik wil ouders zeker niet oproepen om hun kinderen weer te slaan o.i.d. maar for god's sake... leer je kinderen respect te hebben voor een ander!!!

Bedankt voor uw tijd en begrip!

m.v.g.

Suzanne
Belletje trekken.... Woehahhaaaaaaa. Denk je nou echt dat het vroeger allemaal minder erg was? By the way, "vroeger" is voor jou 2002.
Ah, Shining, JIJ was het dus die mij voor mij op wilde staan.. Schande.. jeugd van tegenwoordig.. .twee grijze haren en je staat tegenwoordig al met een been in het graf voor jullie jongelingen...;)
Om een kort verhaal lang te maken...
Esuzy, ik snap je punt!
Nou jij werkt dan met hele verbitterde ouderen, want ik herken werkelijk helemaal niks in jouw verhaal. En ik heb toch echt 2 kindertjes.
weatherwax schreef op 21 februari 2008 @ 16:21:

Ah, Shining, JIJ was het dus die mij voor mij op wilde staan.. Schande.. jeugd van tegenwoordig.. .twee grijze haren en je staat tegenwoordig al met een been in het graf voor jullie jongelingen...;)
:-$ Sorry, ik dacht dat je al boven de zeventig was.
Eowynn_ schreef op 21 februari 2008 @ 16:12:

Alhoewel, vroeger had je ook al van die mensen die riepen 'waar moet dat toch héén met de wereld/de jeugd van tegenwoordig'. ;-)

Om daar een leuke aan toe te voegen in de 18de eeuw vond men de (toen nog) Hollandse jeugd veel te vrijpostig en ongemanierd. Deze discussie is dus echt van alle tijden.

Overigens als ik met mijn peuter en baby de trein in/uit wil en ik wordt geholpen dan is dat opvallend vaak door allochtone 20/30-ers dus waarschijnlijk komt het allemaal nog wel goed met de jeugd, zelfs (X-D) met de allochtone jeugd
Ik snap dat het irritant is als iemand met keiharde blermuziek naast je zit. Ik snap ook dat je er iets van zegt. Ik snap dan alleen niet zo goed waarom je dan het Turkse en Marrokkaanse er bij moet halen? Heeft toch geen toegevoegde waarde?

Trouwens bullshit dat zij altijd muziek keihard aan hebben staan...de hollanders kunnen er ook wat van, hoor!

Daarnaast vind ik het knap dat jij kan zien dat het meisje turks was, ik het verschil daartussen nooit zo. Je generaliseert wel, zeg.

Daar zou ik maar eens mee stoppen voordat je het over respect mag hebben!
anoniem_24540 wijzigde dit bericht op 21-02-2008 16:35
Reden: ff een s-je verwijderen
% gewijzigd
' Vroegah' was het heel normaal dat je op je 20-ste getrouwd was en al 1 of 2 kids had...

Hoe kan je dan van iemand die nu 22 is zeggen dat ie nog maar net uit de luiers is?

De mensen die dat zeggen lijken wel gefrustreerd over hun eigen leeftijd...
Ik snap het probleem wel waar TO mee zit, al zou ik het zelf anders omschrijven. Ik vraag me dan ook af of het probleem alleen bij de ouders ligt, of ook bij andere dingen.

Alleen: waarom moet er nou zo moeilijk gedaan worden over TO's leeftijd? Alsof je met je 22 jaar geen recht van spreken hebt. En zijn de forummers hier dan al zo oud, dat ze kinderlijk praten over iemand van 22 jaar?

Dat snap ik gewoon niet zo.
jellybean schreef op 21 februari 2008 @ 16:26:

Ik snap dat het irritant is als iemand met keiharde blermuziek naast je zit. Ik snap ook dat je er iets van zegt. Ik snap dan alleen niet zo goed waarom je dan het Turkse en Marrokkaanse er bij moet halen? Heeft toch geen toegevoegde waarde?

Daar zou ik maar eens mee stoppen voordat je het over respect mag hebben!
Precíes! Dat bedoelde ik dus ook.
weatherwax schreef op 21 februari 2008 @ 16:19:

Esuzy, mijn excuses dat ik je inderdaad niet respectvol benaderde door te zeggen dat je zelf net de luiers ontgroeid bent, maar jouw openingpost, die doen mij de haren rijzen.

Je bent NIET respectvol naar de lezers en reageerders op dit topic. Je richt je posting aan 'de ouders'. Ik ben een ouder. Maar ik herken mezelf en mijn kinderen helemaal niet in jouw post. Toch wordt ik door jouw er op aangesproken dat ik mijn kinderen respect moet bijbrengen. Wat weet jij van mijn opvoeding? Helemaal NIETS. En toch richt je je bericht aan mij. En aan anderen die reageren die mogelijk dezelfde reactie als ik hebben. Waarom zou ik naar jou toe empatisch en respectvol zijn als jij bij voorbaat mijn manier van opvoeden al bekritiseert?

Ik ben het met je eens dat dit idd misschien een verkeerde naam voor het topic was. Ik bedoelde ook helemaal niet dat ELKE ouder zijn kind verkeerd opvoed!!! Daarom snap ik dat ik daarom misschien mensen op de tenen trap en dat is helemaal niet mijn bedoeling! Ik probeerde juist te zeggen dat ik het jammer vind dat er zoveel kinderen zijn die duidelijk niet weten wat respect is. En ik richt mij niet tot een specifiek persoon, of tot een doelgroep of wat dan ook, maar juist op ouders in het algemeen. Ik vind het persoonlijk gewoon belangrijk dat kinderen weten wat respect is. Elk kind. En voor ouders die hun kinderen dat (al) bij hebben gebracht: mijn complimenten!!!

Het is dan ook niet mijn bedoeling dat iemand zich voelt aangesproken, punt één was voor mij gewoon dat ik even mijn ei kwijt moest, want mijn emmertje was nogal overgelopen na de scene in de bus (nog geen uur geleden) en ik snap dat het er daarom misschien wat vuriger uitkomt dan eigenlijk de bedoeling is en als ik het over een uurtje had geschreven was het misschien beter geformuleerd, maar nogmaals, moest gewoon even mijn ei kwijt, want ik wordt gek van dat (kleine) gedeelte van de jeugd die geen respect heeft voor zijn omgeving!
Ik voel me eerlijk gezegd niet erg aangesproken als ouder. Ik ben niet verantwoordelijk voor 'de jeugd van tegenwoordig' X-D
Wat een blasé verhaal, zeg. Dat je met je 22 jaren denkt dat je op een forum mensen moet "oproepen", godsammekrakepitte.

Het duurt niet meer zo heel lang totdat mijn oudste dochter jouw leeftijd bereikt. Als zij op die leeftijd dit soort teksten uit gaat kramen, dan heb ik er knap spijt van dat ik haar nooit eens lekker een pak slaag gegeven heb.

Een tip voor je: zeg eens "peer" met je pruimenbekje!
.
esuzy schreef op 21 februari 2008 @ 15:47:

Mijn god...Wat is er aan de hand met de jeugd van tegenwoordig?! Zelf ben ik (pas) 22 , maar ik erger me groen en geel aan wat ik om me heen zie gebeuren! Zo zit (lees: sta) ik net in de bus; de hele bus is gevuld met luidruchtige middelbare scholieren, er stapt een oudere dame in en niemand die ook maar aan biedt om op te staan!!?!!! Vervolgens staat er een Turks meisje voor me met haar mobieltje in de hand ongelofelijk slechte muziek te luisteren en de hele bus moest maar mee genieten. Toen ik haar zei dat ik het respectvoller zou vinden als ze oordopjes zou gebruiken kreeg ik een loflied aan Satan naar m'n hoofd... En ik ben echt geen racist, ik erger me er ook aan dat ik dat elke keer moet zeggen in een land als Nederland waar tolerantie geen grenzen kent, maar het zijn wel erg vaak de Turkse en Marokkaanse jongeren die muziek luisteren zonder oordopjes (en dan altijd die vreselijke rap muziek) en niet opstaan voor ouderen. Hiermee wil ik echt niet zeggen dat alleen zij dat doen of dat de hele gemeenschap dit doet, maar ik merk wel dat hier vaak een andere opvoeding aan de orde is. Ik ben zelf opgevoed met respect voor mijn omgeving en m.n. voor ouderen, maar dit zie ik niet meer terug in de jeugd van tegenwoordig. Ook die asociale jochies met de bomberjackies aan komen mij de neus uit! De hele dag loopt dat maar te kankeren en te schelden en te blowen voor mijn deur. Niet dat ik iets tegen blowen heb, ik hou zelf ook van een blowtje op z'n tijd. Maar je ziet mij niet bij een ander voor de deur staan te blowen om twee uur 's middags. Ik vraag me dan ook steeds meer af, loopt Nederland vol met weeskinderen? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat ouders dergelijk gedrag niet adresseren!!! Waar zijn alle ouders gebleven? Waar is het respect voor elkaar gebleven?!! Daarom wil ik hierbij alle ouders oproepen om uw kind nog eens goed uit te leggen wat respect is. Dat dit iets is wat van twee kanten komt, wat je geeft kan je terug verwachten (zowel goed als slecht). Ik wil ouders zeker niet oproepen om hun kinderen weer te slaan o.i.d. maar for god's sake... leer je kinderen respect te hebben voor een ander!!!

Bedankt voor uw tijd en begrip!

m.v.g.

Suzanne
Het is niet de jeugd van tegenwoordig. Dat is de jeugd vanaf het moment dat de eerste puber op de aarde rondliep. De jeugd is niet veranderd; jij bent veranderd, jij bent volwassener geworden. Wat je zegt hoor ik al sindsdat ik een puber was en ik ben geen jongedame meer.
jellybean schreef op 21 februari 2008 @ 16:26:

Daarnaast vind ik het knap dat jij kan zien dat het meisje turks was, ik het verschil daartussen nooit zo. Je generaliseerst wel, zeg.

Even off topic: los van het uiterlijk, kun je het ook direct aan de hoofddoek zien.
Durf het bijna niet te vragen, Fleurtje ;-) ....maar hoe zie je dat dan? En dan bedoel ik met name het verschil tussen de hoofddoek.
ik snap echt niet hoe mensen MIJ verbitterd kunnen noemen als ik juist het positieve in mensen naar boven wil brengen... Ik ben zelf juist erg positief ingesteld en probeer altijd iedereen te helpen in mijn omgeving die hulp nodig heeft. De ouderen bij wie ik werk zijn ook zeker niet verbitterd, integendeel, dat zijn juist hele lieve mensen die respect verdienen! En DAAROM vind ik het zo jammer dat ik in mijn omgeving zie dat ze dat niet krijgen. Daarom vind ik het ook zo jammer dat een gedeelte van de jeugd geen respect heeft voor zijn omgeving. Ik vind namelijk dat je dan ook weinig respect voor jezelf hebt, want je kan geen respect van een ander verwachten als je dat zelf niet ook niet over hebt voor een ander. En daarmee doe je dus jezelf tekort. Allemaal puur mijn mening. Een mening die ik zeker niet aan een ander op wil leggen, maar ik snap niet hoe iemand mij dan verbitterd kan noemen als ik graag zou willen zien dat iedereen respect heeft voor elkaar. Ik noemde de buitenlandse jeugd enkel omdat dat iets is wat ik om mij zie. Waarom zie ik dat om mij heen? Omdat ik in een omgeving woon waar veel allochtonen wonen. En dat vind ik juist hartstikke mooi, want ik geloof niet in grenzen op iets wat rond is; de aarde is van iedereen. Ik ben zelf dan ook kleurenblind als het om mensen gaat; het gaat mij om het innerlijk. Maar je kan niet ontkennen dat er geen cultuurverschil is m.n. t.o.v. de opvoeding. En nogmaals, ik wil niet de hele buitenlandse gemeenschap dogmatiseren, want 98% doet het hartstikke goed en is enkel een aanwinst in ons land! Het gaat mij om die twee procent die geen respect kent. Ik zie in mijn omgeving gewoon dat dat vaker marokkaanse jongeren zijn dan anderen. En dat kan ook heel goed zijn omdat er hier misschien meer marokkaanse jongeren op straat lopen dan nederlandse. Ik wil dus ook helemaal niet zeggen dat dat procentueel gezien meer is dan de nederlandse jeugd, ik zeg alleen dat ik dit vaker zie. Iedereen die wel is in mijn buurt in de tram heeft gezeten naar de markt zal begrijpen wat ik bedoel, want dan ben je de enige nederlander in de hele tram. Nogmaals, DAT maakt mij niet uit, het gaat mij om dat gedeelte wat zich niet weet te gedragen...
esuzy, die mensen die hier zo tegen jou mening ingaan zijn waarschijnlijk zelf de ouders van die kinderen waar jij het over hebt. Ik begrijp jou dus wel.
Ik weet wel wat je bedoeld...Ben zelf Marokkaanse en heb wel de opvoeding van mn ouders mee gekregen dat je tenminste een plaats aanbied aan oudere. En ik ergere me ook rot aan die rapmuziek, als iedereen luidhals zijn muziek smaak zou opzetten dan zou niemand meer op straat lopen.

Ben het niet met je eens dat het vooral Turkse/Marokkaanse jongeren zijn, zie het net zoveel bij autochtonen.

Vind de nieuwe opkomende generatie gewoon heel anders dan die van mij (25+), geen respect en verwend (weet wel dat het niet voor iedereen geld).
jellybean schreef op 21 februari 2008 @ 16:39:

Durf het bijna niet te vragen, Fleurtje ;-) ....maar hoe zie je dat dan? En dan bedoel ik met name het verschil tussen de hoofddoek.
Je kan het heel makkelijk horen: praten ze turks, dan zijn ze (driemaal raden) turks, spreken ze arabisch dan zijn ze (nog een keer raden) marokkaans... Moeilijk he?
Turkse vrouwen hebben hun hoofddoek vaak als dakje over hun voorhoofd, zo:http://weblog.tudelft.nl/media/users/mschenk/Image/hoofddoek.jpg

Marokkaanse vrouwen hebben hem meestal strakker op het hoofd, zo:

http://tbn0.google.com/images?q=tbn:eNZ1FIbHAyaJIM:http://images.vpro.nl/img.db%3F16468969%2B%2Bs(200)
esuzy schreef op 21 februari 2008 @ 16:44:

[...]

Je kan het heel makkelijk horen: praten ze turks, dan zijn ze (driemaal raden) turks, spreken ze arabisch dan zijn ze (nog een keer raden) marokkaans... Moeilijk he?
Of irakees, of egitenaar of yemeni of uit Argelië of uit Saudi Arabië of uit de Acher Hoek (kind van iemand uit Palestinië)
Je kunt het toch ook zien aan de manier van knopen?
lyss30 schreef op 21 februari 2008 @ 16:43:

esuzy, die mensen die hier zo tegen jou mening ingaan zijn waarschijnlijk zelf de ouders van die kinderen waar jij het over hebt. Ik begrijp jou dus wel.
Dat begin ik ook steeds meer te vermoeden... Er zijn wel erg veel mensen die zich voelen aangesproken... Niet alleen over de topic naam, maar m.n. inhoudelijk...
smurfi schreef op 21 februari 2008 @ 16:44:

Vind de nieuwe opkomende generatie gewoon heel anders dan die van mij (25+), geen respect en verwend (weet wel dat het niet voor iedereen geld).
Zo denken vorige generaties precies zo over ons hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven