Kinderen
alle pijlers
Aan alle ouders
donderdag 21 februari 2008 om 15:47
Mijn god...Wat is er aan de hand met de jeugd van tegenwoordig?! Zelf ben ik (pas) 22 , maar ik erger me groen en geel aan wat ik om me heen zie gebeuren! Zo zit (lees: sta) ik net in de bus; de hele bus is gevuld met luidruchtige middelbare scholieren, er stapt een oudere dame in en niemand die ook maar aan biedt om op te staan!!?!!! Vervolgens staat er een Turks meisje voor me met haar mobieltje in de hand ongelofelijk slechte muziek te luisteren en de hele bus moest maar mee genieten. Toen ik haar zei dat ik het respectvoller zou vinden als ze oordopjes zou gebruiken kreeg ik een loflied aan Satan naar m'n hoofd... En ik ben echt geen racist, ik erger me er ook aan dat ik dat elke keer moet zeggen in een land als Nederland waar tolerantie geen grenzen kent, maar het zijn wel erg vaak de Turkse en Marokkaanse jongeren die muziek luisteren zonder oordopjes (en dan altijd die vreselijke rap muziek) en niet opstaan voor ouderen. Hiermee wil ik echt niet zeggen dat alleen zij dat doen of dat de hele gemeenschap dit doet, maar ik merk wel dat hier vaak een andere opvoeding aan de orde is. Ik ben zelf opgevoed met respect voor mijn omgeving en m.n. voor ouderen, maar dit zie ik niet meer terug in de jeugd van tegenwoordig. Ook die asociale jochies met de bomberjackies aan komen mij de neus uit! De hele dag loopt dat maar te kankeren en te schelden en te blowen voor mijn deur. Niet dat ik iets tegen blowen heb, ik hou zelf ook van een blowtje op z'n tijd. Maar je ziet mij niet bij een ander voor de deur staan te blowen om twee uur 's middags. Ik vraag me dan ook steeds meer af, loopt Nederland vol met weeskinderen? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat ouders dergelijk gedrag niet adresseren!!! Waar zijn alle ouders gebleven? Waar is het respect voor elkaar gebleven?!! Daarom wil ik hierbij alle ouders oproepen om uw kind nog eens goed uit te leggen wat respect is. Dat dit iets is wat van twee kanten komt, wat je geeft kan je terug verwachten (zowel goed als slecht). Ik wil ouders zeker niet oproepen om hun kinderen weer te slaan o.i.d. maar for god's sake... leer je kinderen respect te hebben voor een ander!!!
Bedankt voor uw tijd en begrip!
m.v.g.
Suzanne
Bedankt voor uw tijd en begrip!
m.v.g.
Suzanne
donderdag 21 februari 2008 om 19:19
Oké, dan heet het respect. Waar is het respect voor de jongere dan als de oudere commentaar levert omdat de jongere níet is opgestaan. Of dat een jongere maar meteen op moet springen zodra een oudere de bus in komt zetten? Dat voelt dan toch wél als een verplichting. Respect bestaat in mijn opinie enkel bij de gratie van vrijwilligheid als het hierom gaat.
Het is mij: shaHla (Iranian version)
donderdag 21 februari 2008 om 19:20
Overigens vind ik het onzin dat je jeugd vroeger als brutaal werd gezien omdat ze naar Beatles luisterden. Ik geloof dat de punkers in de jaren 70 bepaald niet schattig waren en behoorlijke rellen schopten. En om van het drugsgebruik en in het rond neuken in de jaren 60 maar niet te spreken. Toen waren er ook gewone jongeren en jongeren die wat rebelser waren. Heb je nu nog, je hebt Londsdale jongeren en kutmarrokaantjes, maar ook hele normale pubers. En daarbij denk ik dat óók die Londsdalejongeren en kutmarrokaantjes best een normale opvoeding hebben gehad. Dat heeft er niet zoveel mee van doen. Er zal geen ouder zijn die zegt 'joh, val maar lekker anderen lastig met je muziek en scheld ze uit voor kankerhoer'. (op een enkele uitzondering na)
Echt, het gaat weer over, als die mensen zo oud en volwassen zijn als jij Esuzy is er niets abnormaals meer aan.
Ook die punkers en hippies kregen later voor het grootste gedeelte een normale baan/goldenretriever/3kinderen/een volvo. Tuurlijk zijn er een paar blijvend ontspoord, maar dat is een minderheid.
Ik vind jou juist helemaal geen respectvol persoon. Je zegt dat je het goede voorbeeld geeft, maar je zeurt alleen maar over anderen. Is muziek van anderen nou echt zó erg? Tuurlijk kan dat lastig zijn, maar leef en laat leven, en zo hoor je nog weer eens iets anders dat wat je zelf draait. Kijk maar eens hoe er gereageerd wordt als je zelf vriendelijk doet tegen die 'ontspoorde' jongeren. Valt reuze mee waarschijnlijk.
Echt, het gaat weer over, als die mensen zo oud en volwassen zijn als jij Esuzy is er niets abnormaals meer aan.
Ook die punkers en hippies kregen later voor het grootste gedeelte een normale baan/goldenretriever/3kinderen/een volvo. Tuurlijk zijn er een paar blijvend ontspoord, maar dat is een minderheid.
Ik vind jou juist helemaal geen respectvol persoon. Je zegt dat je het goede voorbeeld geeft, maar je zeurt alleen maar over anderen. Is muziek van anderen nou echt zó erg? Tuurlijk kan dat lastig zijn, maar leef en laat leven, en zo hoor je nog weer eens iets anders dat wat je zelf draait. Kijk maar eens hoe er gereageerd wordt als je zelf vriendelijk doet tegen die 'ontspoorde' jongeren. Valt reuze mee waarschijnlijk.
donderdag 21 februari 2008 om 19:26
Overigens zit er in mijn omgeving een gezin, 4 kinderen. Allemaal lieve, gezellige, goed opgevoede kinderen, leuke baan/studie, slimme mensen, leuke ouders, goede opvoeding gehad, leuk huis, alle kansen van de wereld en gewoon niets mee aan de hand.
En toch is 1 van die 4 kinderen totaal ontspoord, geen land mee te bezeilen, steeds in de gevangenis vanaf zijn 18e, schulden, altijd rotzooi, altijd ruzie, altijd vechten, altijd toestanden.
En tóch heeft hij leuke, nette, lieve ouders, en 3 broers en zussen die allemaal goed opgevoed zijn.
Dus zeg niet te snel dat het aan de opvoeding ligt, dat weet je namelijk niet.
En toch is 1 van die 4 kinderen totaal ontspoord, geen land mee te bezeilen, steeds in de gevangenis vanaf zijn 18e, schulden, altijd rotzooi, altijd ruzie, altijd vechten, altijd toestanden.
En tóch heeft hij leuke, nette, lieve ouders, en 3 broers en zussen die allemaal goed opgevoed zijn.
Dus zeg niet te snel dat het aan de opvoeding ligt, dat weet je namelijk niet.
donderdag 21 februari 2008 om 20:14
Schiet je ook erg veel mee op. Ouders altijd de schuld geven. Doet geen recht aan de meeste ouders die wél hun kinderen opvoeden.
Ik vind het ook erg prettig als ik niet in een wiebelige bus hoef te staan. Bovendien valt aan mij niet te lezen of te zien in hoeverre ik zelf goed lang kan staan. Om meteen met respectloos te gaan strooien, vind ik erg kort door de bocht en weer lekker snel geroepen. Nee, ik sta niet automatisch op voor elke bejaarde die de bus in stapt. Ook ik heb recht op een zitplek máár als ik zie dat iemand niet goed ter been is of uitlegt waarom diegene het nodig heeft dat die moet zitten, ben ik er niet te beroerd toe.
donderdag 21 februari 2008 om 20:18
Zucht..Het gaat ook niet over Surinamers, Antillianen, Libanezen, Afghanen, Brazilianen, Noren, Finnen.
Het ging erover dat Turken en Marokkanen voor de meeste mensen duidelijk te onderscheiden zijn. Verder niks, ik zie het verschil ook niet tussen een Antilliaan en een Surinamer (creools).
Maar laten we ophouden daarover, het voegt totaal niks toe aan dit topic.
donderdag 21 februari 2008 om 20:22
Negatief gedrag springt eruit. Dat valt op.
Als je met een andere "bril" op in dezelfde bus had gezeten, waren je mogelijk hele andere dingen opgevallen.
Zo zat ik een paar weken geleden wegens omstandigheden te grienen op een perron ( :bloos:) waar van die luidruchtige hiphophangjongeren stonden te weetikveelwatten. En notabene de meest asociaal ogende kwam naar mij toe om te vragen wat er was en of hij kon helpen. Zei nog "mevrouw" ook.
Van de week was ik bezig om teveel fietstassen op mijn nieuwe fiets te laden. Nieuw, dus het ging nogal heel erg onhandig. Mopsey stond erbij en keek ernaar. Of keek er eigenlijk niet naar, maar liep steeds weg. Kwam er een jong meisje bij me staan en vermaakte Mops, zodat ik mijn tassen kon regelen.
De benedenburen worden gek van de massa's kinderen die daar iedere dag aanbellen en netjes vragen of ze hun hond uit mogen laten.
Vorige week wilde Mopsey zelf haar kinder-boodschappenwagentje wegzetten, maar vergat het muntje dat erin zat. Dat werd haar nagebracht door een knul met pukkels die het haar teruggaf (knul was een jaar of zestien en ging door zijn knieën voor driejarige Mops).
Als ik rond drieën met de trein ga, en dat is regelmatig, wordt ik vaak met mijn buggy geholpen. Slechts zelden behoort die helpende hand bij een persoon ouder dan 35.
Zomaar even wat kanttekeningen, om aan te geven dat het gerust niet zo negatief is allemaal. Ook ik zie het allemaal soms wat somber in, en hou ik mijn hart vast als Mopsey naar het voortgezet onderwijs gaat (ooooh, laat het niet een dergelijke VMBO-school zijn), maar dergelijke denkbeelden zijn nooit helemaal vrij van een dosis selffullfilling prophecy.
Als je met een andere "bril" op in dezelfde bus had gezeten, waren je mogelijk hele andere dingen opgevallen.
Zo zat ik een paar weken geleden wegens omstandigheden te grienen op een perron ( :bloos:) waar van die luidruchtige hiphophangjongeren stonden te weetikveelwatten. En notabene de meest asociaal ogende kwam naar mij toe om te vragen wat er was en of hij kon helpen. Zei nog "mevrouw" ook.
Van de week was ik bezig om teveel fietstassen op mijn nieuwe fiets te laden. Nieuw, dus het ging nogal heel erg onhandig. Mopsey stond erbij en keek ernaar. Of keek er eigenlijk niet naar, maar liep steeds weg. Kwam er een jong meisje bij me staan en vermaakte Mops, zodat ik mijn tassen kon regelen.
De benedenburen worden gek van de massa's kinderen die daar iedere dag aanbellen en netjes vragen of ze hun hond uit mogen laten.
Vorige week wilde Mopsey zelf haar kinder-boodschappenwagentje wegzetten, maar vergat het muntje dat erin zat. Dat werd haar nagebracht door een knul met pukkels die het haar teruggaf (knul was een jaar of zestien en ging door zijn knieën voor driejarige Mops).
Als ik rond drieën met de trein ga, en dat is regelmatig, wordt ik vaak met mijn buggy geholpen. Slechts zelden behoort die helpende hand bij een persoon ouder dan 35.
Zomaar even wat kanttekeningen, om aan te geven dat het gerust niet zo negatief is allemaal. Ook ik zie het allemaal soms wat somber in, en hou ik mijn hart vast als Mopsey naar het voortgezet onderwijs gaat (ooooh, laat het niet een dergelijke VMBO-school zijn), maar dergelijke denkbeelden zijn nooit helemaal vrij van een dosis selffullfilling prophecy.
Wat wilde ik nou toch typen?
donderdag 21 februari 2008 om 20:24
Waarom lezen jullie niet goed? Ik zeg toch ook niet dat het bij elke ontspoorde jongere aan de opvoeding ligt? Dus de ouders die hun kinderen normaal opvoeden val ik toch helemaal niet aan? Ik vertel alleen maar wat ik zie op mijn werk en in mijn omgeving. Sorry als dat jullie niet aanstaat.
En dat voorbeeld van eowynn, tuurlijk zijn er uitzonderingen.
Ik snap echt niet dat jullie meteen maar aannemen dat ik het voor iedereen, en alle ouders zo bedoel. Dat heb ik nergens gezegd.
Ga maar eens op een middelbare school werken, dan piep je wel anders
En dat voorbeeld van eowynn, tuurlijk zijn er uitzonderingen.
Ik snap echt niet dat jullie meteen maar aannemen dat ik het voor iedereen, en alle ouders zo bedoel. Dat heb ik nergens gezegd.
Ga maar eens op een middelbare school werken, dan piep je wel anders
donderdag 21 februari 2008 om 20:25
ben ik helemaal met je eens, maar voor zover ik weet mochten leraren vroeger niet getutoyeerd worden en met de voornaam aangesproken. Mijn vriend komt uit Curacao en daar wordt grotendeels nog de lesstijl uit de jaren '50 gehanteerd. Hij was dan ook heel erg verbaasd toen hij zeven jaar geleden hier op school kwam door de manier waarop leerlingen hier met de leraren om gaan. Hij is gewend dat je tegen de leraar op kijkt; je hebt respect voor de persoon die jou wat probeert te leren, want daar heb je zelf ook wat aan. En je spreekt de leraar zeker niet aan met jij en al helemaal niet met de voornaam. Ik wil niet zeggen dat we terug moeten naar dit lessysteem, maar men had iig wel respect voor elkaar. En dat mis ik gewoon tegenwoordig. Dat mensen elkaar uit zichzelf helpen, uit zichzelf op staan voor een ander, etc. Het stoot mij dan ook eigenlijk tegen het lijf dat veel mensen hier daar zo fel op reageren. Ik zie echt niet in wat er zo slecht is aan een wereld met meer respect voor elkaar.
donderdag 21 februari 2008 om 20:29
Het is idd maar net hoe je er tegenaan kijkt.
Ik had een keer met een vriend afgesproken in de stad, moest nog even pinnen. Kom bij de pinautomaat, is daar een groep hip-hop hangjongeren aan het rondhangen, bij die automaat. Ik vroeg netjes of ik er even tussendoor mocht. Die jongen kijkt me aan en zegt 'jongens, even aan de kant, deze mevrouw moet erbij.
(mevrouw....ik was 22..... '
Ik gepind en ik naar de kroeg.
Komt die vriend 15 minuten te laat aan en zegt 'ja, ik moest nog pinnen, maar bij de pinautomaat hier vlakbij hing zo'n groep criminelen, dus dat was te gevaarlijk en ik ben naar die andere gelopen.....'
Ik had een keer met een vriend afgesproken in de stad, moest nog even pinnen. Kom bij de pinautomaat, is daar een groep hip-hop hangjongeren aan het rondhangen, bij die automaat. Ik vroeg netjes of ik er even tussendoor mocht. Die jongen kijkt me aan en zegt 'jongens, even aan de kant, deze mevrouw moet erbij.
(mevrouw....ik was 22..... '
Ik gepind en ik naar de kroeg.
Komt die vriend 15 minuten te laat aan en zegt 'ja, ik moest nog pinnen, maar bij de pinautomaat hier vlakbij hing zo'n groep criminelen, dus dat was te gevaarlijk en ik ben naar die andere gelopen.....'
donderdag 21 februari 2008 om 20:33
Klopt Esuzy, op school is er nog maar weinig respect voor de leraar. Sowieso u zeggen is er al niet meer bij, voornaam zeggen doen ze bij mij op school gelukkig niet. Ik word altijd mevrouw of juffrouw genoemd.
Maar owee als je iets zegt of doet waar ze het niet mee eens zijn. Dan verandert het al snel in vuile slet of tyfuswijf. Of je krijgt een beuk in je gezicht (is hier echt wel eens gebeurd). En die kinderen worden hooguit een dagje geschorst.
Nee, het onderwijs van de jaren 50 was zo gek nog niet
Maar owee als je iets zegt of doet waar ze het niet mee eens zijn. Dan verandert het al snel in vuile slet of tyfuswijf. Of je krijgt een beuk in je gezicht (is hier echt wel eens gebeurd). En die kinderen worden hooguit een dagje geschorst.
Nee, het onderwijs van de jaren 50 was zo gek nog niet
donderdag 21 februari 2008 om 20:36
Maar nu hebben we het ineens over vooroordelen. Als er ergens een groepje hangjongeren staat dan zal het wel gevaarlijk zijn. Dat vind ik ook grote flauwekul.
Maar ik vind wel dat de jeugd wat respectvoller mag worden, en ik bedoel dus niet iedereen, maar alleen het deel wat zich asociaal gedraagt. (lijkt wel of ik het er steeds bij moet zetten, straks komt er weer iemand zeggen dat hij zo'n lieve buurjongen heeft en dat niet iedereen asociaal is)
donderdag 21 februari 2008 om 20:37
ik vind het niet meer dan normaal dat als je ergens last van hebt (en zeker van irritante muziek in een volle bus)je dat gewoon moet kunnen zeggen en dan een normale reactie terug moet kunnen verwachten (dat heet dus respect)maar blijkbaar moet je alles maar pikken anders kun je nog een klap tegen je harsens verwachten ook!
En opstaan voor een ouder iemand is ook niks mis mee,natuurlijk heb ik als jongere ook recht op een zitplaatsje,maar iemand die oud is,is lichamelijk gewoon minder goed ter been (en dan bedoel ik een duidelijke bejaarde,geen vrouw of man van 56)Ik kan je vertellen dat het overigens ookniet leuk is als je als hoogzwangere bv in een overvolle bus staat en er niemand voor je opstaat (ik bedoel vallen is dan niet zo gezellig zeg maar..)
Ik vind trouwens dat dit niks te maken heeft met of je een zuurpruim bent of niet, ik moet zeggen,ik zie liever iemand die respect belangrijk vind dan zo'n kind in de bus die overal het schijt aanheeft en je afblaft omdat je vraagt of ze geen oordopjes kan gebruiken.
En opstaan voor een ouder iemand is ook niks mis mee,natuurlijk heb ik als jongere ook recht op een zitplaatsje,maar iemand die oud is,is lichamelijk gewoon minder goed ter been (en dan bedoel ik een duidelijke bejaarde,geen vrouw of man van 56)Ik kan je vertellen dat het overigens ookniet leuk is als je als hoogzwangere bv in een overvolle bus staat en er niemand voor je opstaat (ik bedoel vallen is dan niet zo gezellig zeg maar..)
Ik vind trouwens dat dit niks te maken heeft met of je een zuurpruim bent of niet, ik moet zeggen,ik zie liever iemand die respect belangrijk vind dan zo'n kind in de bus die overal het schijt aanheeft en je afblaft omdat je vraagt of ze geen oordopjes kan gebruiken.
donderdag 21 februari 2008 om 20:41
Misschien communiceer je het niet goed, kan ook nog. Je schrijft zelf dat het over het algemeen grotendeels aan de opvoeding ligt als jongeren zich asociaal gedragen. Daarmee wek je wel de indruk dat als jongeren zich misdragen dat komt door de opvoeding van de ouders. Je wekt ook die indruk door te schrijven dat als een jongere ontspoord van wie de ouders nette fatsoenlijke mensen zijn die hun best hebben gedaan uitzonderingsgevallen zijn. Ontspoorde jongeren met ouders die hun best hebben gedaan zijn geen uitzonderingen. Cijfers heb ik niet voor je maar een uitzondering geeft aan: komt bijna nooit voor. Helaas komt het best vaak voor. Maatschappij, vrienden, karakter en persoonlijkheid speelt namelijk allemaal mee. Opvoeding telt mee, kun je niet uitvlakken maar heeft een minder grote rol in hoe iemand later functioneert dan jij schijnt te denken.
donderdag 21 februari 2008 om 20:47
Oke, dat van die uitzonderingsgevallen heb ik misschien niet goed geformuleerd, tuurlijk zijn er zat onspoorde tieners die wel een goede opvoeding hebben gehad. Maar wat ik een beetje irritant vind is dat mensen meteen met voorbeelden gaan strooien, zo van ik ken een gezin bladiebla..
Ik zie alleen dat veel asociale kinderen ook uit asociale gezinnen komen. Die nemen dus het gedrag van hun ouders over, ze weten niet beter omdat ze nooit een goed voorbeeld hebben gehad.
Dus vaak ligt het wel gewoon aan de opvoeding, daar blijf ik bij.
donderdag 21 februari 2008 om 20:47
Nou, nou, dat is weer het andere (meer extreme) uiterste. Als je bijvoorbeeld tien minuten in de stadsbus zit, vind ik het onzin om je rot te ergeren omdat iemand muziek luistert. Als je er nou uren in moet zitten, kun je er best wat van zeggen. Ik snap de commotie niet zo. Relax.
Grof reageren als iemand je vriendelijk aanspreekt, is ook weer niet nodig. Heb het zelf nog nooit meegemaakt trouwens als ik iemand vriendelijk iets vraag. Mimiek en de manier waarop je het brengt kan ook een dergelijke reactie uitlokken. Hoeft niet maar de kans is wel groter, lijkt me.
donderdag 21 februari 2008 om 20:49
Meen je dit nou echt? Ik vind helemaal niet dat we terug moeten naar vroeger. Dat respect voor ouderen, leraren was gebaseerd op angst vaak hoor. Als je niet gehoorzaamde kreeg je met de lat op je vingers. Zoveel meer respect was er vroeger niet, dat geloof ik echt. Het is hoe je er mee omgaat. Het u-zeggen is voor mij ook geen teken van respect. Of ze respect voor je hebben merk je aan andere dingen, niet zozeer in het u-zeggen of ja en amen knikken.
donderdag 21 februari 2008 om 20:54
Dat krijg je als je vaak hoort dat mensen meteen roepen 'ja, dat ligt aan die ouders'. Spreek de puber of jongvolwassene er op aan. Een prima leeftijd om onderhand zelf een keer verantwoordelijkheid te gaan dragen voor je gedrag en houding in de maatschappij.
En ik vind en blijf er bij dat vanaf een bepaalde leeftijd iemand zelf verantwoordelijk gehouden kan worden. Dan kun je niet meer schuilen achter je ouders en andere mensen hoeven niet meer te schermen met 'dat ligt aan die persoon zijn opvoeding'.
Als je zelf een jongere bent en je krijgt steevast te horen dat het aan je ouders ligt, waarom zou je zelf iets veranderen, het ligt toch niet aan jezelf dan?