foliumzuur of multivitaminen?

22-02-2008 11:15 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net vanmorgen een test gedaan en jaweL: zwanger!!

Ik moet er nog een beetje van bekomen, maar ik dacht meteen aan foliumzuur want dat slik ik nog helemaal niet.

Wat kan ik het beste doen, een potje foliumzuur halen of zo'n potje met multivitamines speciaal voor zwangeren waar het al inzit? En welke zijn het beste of maakt dat allemaal niks uit qua merk enzo?

groetjes van een blije moederdevrouw!!
Hai, Gefeliciteerd!

Wat het beste is weet ik niet, maar ik heb zo'n multivitamine waar al foliumzuur inzit. Ook omdat ik moeite heb aan mijn fruittax te komen en daar zit lekker veel vitamine c bij in.
Maakt niks uit joh, welk merk. Bovendien, officieel ben je al te laat begonnen met slikken, zou me niet zo druk maken. Als het er al in zit bij die multivitaminen, is het toch lekker makkelijk?
Ik heb het gewoon helemaal nooit gebruikt. (Ok, 10 jaar geleden was het nog geen trend, en je eigen moeder heeft het denk ik ook niet gebruikt en jij bent toch ook gezond?) Ik at en dronk gewoon gezond. Dat is ook goed hoor.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Maar wel van harte gefeliciteerd natuurlijk ;-)
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik hecht er ook niet zo heel veel waarde aan hoor. De overheid wel, want ze willen het nu in het brood gaan stoppen.
Op één persoon maakt het qua kansberekening ook niet heel veel verschil. Op een hele bevolking wel.
Ik ben wel al van te voren begonnen met het slikken van foliumzuur. Maar in mijn familie heeft iemand een open rug, dus vandaar dat ik daar wel even extra voorzichtig mee was.

Dat van dat brood hoorde ik ook al ja.
De VitaalZwanger vitamines van de Kruidvat vond ik altijd wel een succes. Zit alles in, en ze zijn goedkoop.
Ha die heb ik ook!
De eerste keer heb ik foliumzuurtabletjes gekocht bij de etos, want die waren tenminste slikbaar qua formaat (kleintjes dus). Bij deze tweede zwangerschap kwam ik erachter dat het al in mijn multivitamine-bruistabletten zat, en daar zat geen vitamine A in, dus ik ben dit gewoon blijven gebruiken.
Ik zou multivitaminen voor zwangeren slikken, dat doe ik namelijk nu ook. Zit foliumzuur in en idd geen vitamine A, want dat is in te hoge dosis niet goed. En lekker veel paprika eten, zit het ook in.

Wat een onzin dat ze het nu ook in brood gaan doen, maar ja, daar zit wat in natuurlijk, hahaha
Ik hoop niet dat het doorgaat dat ze dat spul in het brood gaan doen. Krijg je straks nog ongemerkt een ontzettende overdosis binnen. (Door veel brood te eten)

Tssk, mogen we helemaal niet meer zelf weten wat we naar binnen werken aan vitamines en zuren op een dag?
Mwoah zal nog wel meevallen qua gevolgen hoor Tangerine :)

Wat voor problemen bij een overdosis

Overdosis vitamine A

1. Zwangere vrouwen moeten uitkijken met vitamine A, blijkt uit Amerikaans onderzoek. Aanstaande moeders die extra vitamine A slikten tijdens de zwangerschap, hadden een grotere kans op een baby met een aangeboren afwijking. Omdat in lever veel vitamine A zit, adviseren deskundigen om geen lever te eten tijdens de zwangerschap. Overigens blijkt uit Nederlands onderzoek van TNO Voeding dat 40 procent van de zwangere vrouwen zelfs minder dan 0,6 mg - de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine A - binnenkrijgt. Dus voor Nederlandse vrouwen die geen lever eten, zou een aanvulling juist geen kwaad kunnen. Ook niet zwangere vrouwen kunnen last hebben van een overdosis vitamine A. Dat kan leiden tot hoofdpijn, misselijkheid en duizeligheid.

2. Een toename van het risico op heupfractuur.

3. Een overdosis gaat gepaard met verlies van de eetlust, hoofdpijn, botpijn, droge huid, haaruitval en vermoeidheid

Overdosis vitamine B3

1. Dit kan bloedvatverwijding tot gevolg hebben.

2. Een overdosis veroorzaakt huidafwijkingen, diarree, gestoorde leverfunctie, een te hoog bloedsuikergehalte en jicht.

Overdosis vitamine B5

Diarree

Overdosis vitamine C

Dit beïnvloedt de opname van koper negatief en kan tot nierstenen leiden. (bewezen als flauwekul)

Overdosis foliumzuur

Hierdoor kon een eventueel tekort aan vitamine B12 moeilijker opgespoord worden. Tegenwoordig bestaan er nieuwe technieken waarbij dit wel mogelijk is.

Overdosis vitamine D

Een overdosis gaat gepaard met misselijkheid, braken, diarree, hoofdpijn en vermoeidheid. Dit wordt onder andere veroorzaakt door de afzetting van kalk op allerlei plaatsen in het lichaam waar het niet thuishoort, zoals in de nieren, hart en bloedvaten.

Vitamine E

Vitamine E moet niet in grote mate ingenomen worden als je bloedverdunners gebruikt omdat het, het bloedverdunnende effect van de medicijnen kan versterken.

Bronnen:

AVROgezondheidnl

e-gezondheid.be

Voedsel.net

Vetoplosbare vitamines worden moeilijker uitgescheiden, dus vitaminevergiftiging komt dan ook vrijwel alleen voor bij vet-oplosbare vitamines. Tekorten aan vitamines zijn vaak echter niet duidelijk, maar sluimerend. Pas in een laat stadium word je echt ziek.

Bron: Voedsel.net

Met teveel aan vetoplosbare vitamine krijg je dus accumulatie...
tangerine schreef op 22 februari 2008 @ 15:05:

Ik hoop niet dat het doorgaat dat ze dat spul in het brood gaan doen. Krijg je straks nog ongemerkt een ontzettende overdosis binnen. (Door veel brood te eten)

Tssk, mogen we helemaal niet meer zelf weten wat we naar binnen werken aan vitamines en zuren op een dag?

Ach aan zout zit al jodium toegevoegd en aan margarine vit. A, als die toevoegsels ons gezonder maken wat is daar dan tegen?

Ik ken nu een zwangere vrouw die het allemaal maar onzin vond van dat foliumzuur, maar nu heeft ze door een pretecho ontdekt dat het kindje een hazelipje heeft (en misschien wel geen verhemelte) zoiets vergeef je jezelf toch niet!

De normale hoeveelheid foliumzuur die we nodig hebben is ong. 200mg en dat is makkelijk te halen uit groente en dergelijke, maar als je zwanger bent heb je dus 400mg per dag nodig.
Als je zwanger bent wordt het ook aangeraden om vitamine D te slikken. Zelf slik ik al maandan Gravitamon (multivitamine tablet voor zwangeren) Helaas wil het zwanger worden nog niet zo lukken :(
Toetyfroety, als mij dat zou overkomen, zou ik geen seconde denken dat dat komt doordat ik geen foliumzuur geslikt zou hebben.
In principe moet je beginnen met foliumzuur als je zwanger wilt worden, dit tot volgens mij 8 weken. Ikzelf had het met de eerste zwangerschap niet gebruikt omdat ik dacht dat het allemaal onzin was. Ons zoontje is geboren met een gaatje boven zijn stuitje. Een overblijfsel an een openruggetje. De kinderarts is erbij geweest en hem onderzocht en vastgesteld dat het gaatje (diepvan binnen) dicht was. Hij zou er waarschijnlijk niks aan overhouden als hij zou gaan lopen. Het eerste jaar was dus wel spannend, gaat hij lopen of niet. Pas dan zouden ze hem verder kunnen onderzoeken. Toen we voor een tweede wilde gaan ben ik dus direct met foliumzuur begonnen en is de kinderarts meteen na de geboorte komen kijken. Ook zij heeft een plekje wat meer op een litteken lijkt, veel minder erg dus als onze eerste. Ze gaf wel aan dat het dankzij de foliumzuur was dat zij het in mindere mate heeft. Het is dus wel erg belangrijk om het te slikken! Ik weet niet of in een vitaminepil genoog foliumzuur zit. Je zou dan even op de verpakking moeten kijken hoeveel er per pil inzit. Bij ons zit trouwens een openruggetje niet in de familie.
Ik neem aan dat in een multivitamine speciaal om zwanger te worden en als zwangeren, toch genoeg foliumzuur zit. En zeker belangrijk. Waarom zou je het bewust niet slikken als is aangetoond dat het een open ruggetje voorkomt? Vergeten ok, maar bewust niet slikken???
fleurtje schreef op 24 februari 2008 @ 20:01:

Toetyfroety, als mij dat zou overkomen, zou ik geen seconde denken dat dat komt doordat ik geen foliumzuur geslikt zou hebben.
Vreemd!
Of denk jij dat de de meeste open ruggetjes en hazenlippen moeders hadden die geen foliumzuur slikten?

Ik geloof best dat foliumzuur slikken goed is, maar (net als bij de meeste dingen tijdens zwangerschap) hecht ik er niet al teveel waarde aan, sorry.
Als je multi vitaminen gaat slikken kijk dan wel of er extra ijzer in zit (sommige hebben dat voor bloedarmoede). Dit kan je enorm verstoppen.

Van foliumzuur kreeg ik trouwens wel heel mooie nagels.

Fleurtje, er staat meestal overal geschreven dat het open ruggetjes en hazenlippen kan voorkomen. Wil inderdaad niet zeggen dat het altijd voorkomen wordt.
ik heb even gegoogled, er worden per jaar in nederland 120 kinderen geboren met een open ruggetje, slikken van foliumzuur vermindert de kans hierop met de helft. (dus eerst 240 kinderen? dat lees ik er dan uit). Van alle kinderen die geboren worden is de kans op een kind met een open ruggetje dus niet zo heel groot, maar een kansvermindering van 50% vind ik dan wel weer groot. Maar goed, het is maar net hoe je erin staat, van een hele kleine kans naar een nog kleinere kans, is inderdaad niet zo'n groot risico, maar toch zou ik me voor me kop slaan als ik het niet had geslikt en een kind kreeg met een open rug. Ben beide keren wel pas begonnen na de positieve test. Dat dan weer wel. Ook raar van mij eigenlijk.
Oh, de helft scheelt toch wel.

Bij beide zwangerschappen stonden de potjes trouw en veelbelovend op de koelkast, maar ik heb het vaker niet geslikt dan wel, gewoon steeds vergeten. Ook nooit vóór de zwangerschap geslikt.
Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd wat dan de cijfers zijn in arme landen waar dit door grote groepen niet geslikt wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven