Werk & Studie alle pijlers

Waarom solliciteren/werken onder je niveau?

21-02-2008 17:38 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Regelmatig lees ik hier berichten van forummers die bijvoorbeeld HBO of zelfs WO hebben gedaan en dan werken op mbo-niveau als bijvoorbeeld als administratief medewerker.

Wat is voor deze forummers de motivatie om onder je niveau te gaan werken/solliciteren?

Heb zelf een WO opleiding gedaan en na mijn scritpie echt gericht op WO-(junior)functies gezocht/gesolliciteerd en nu een passende baan gevonden omdat ik niet voor minder wilde gaan Ik heb tenslotte niet voor niks gestudeerd.

Ik ben benieuwd
rider schreef op 22 februari 2008 @ 15:18:

[...]

Ik ook. Ik hoop dat er reacties zijn die zeggen "omdat het schandalig zou zijn om eerst je studie grotendeels door de belastingbetaler te laten financieren, en vervolgens ook nog een uitkering te ontvangen die bedoeld is voor mensen die niet KUNNEN werken, en niet voor mensen die zich te goed voelen."

Ja, ik ben heel benieuwd.

Wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen? Dit is jouw eigen mening ook, en je hoopt dat veel mensen het met je eens zijn?

De meeste mensen hier geven aan min of meer gedwongen te zijn een lagere baan te accepteren omdat het simpelweg niet lukt om een baan op het juiste niveau te vinden.

of snap ik nu gewoon niet wat je bedoelt?
Dat is ook meestal de reden. Zoals ik al zei, je krijgt echt niet zomaar meer een uitkering (zeker niet als je nog jong bent).

Ik ken ook wel mensen die hun vakgebied zoveel vonden tegenvallen (of zwaar vonden), dat ze wat anders zijn gaan doen. En daar hebben ze niet voor gestudeerd, dus werken ze op een 'laag' niveau.
Mijn reden is dat ik een nutteloze opleiding heb en ik geen nederlander ben. Ik heb eerst in mijn eigen richting gewerkt en werd er niet gelukkig van. Nu werk ik op MBO niveau en ben veel gelukkiger.
Kastanjetje schreef op 22 februari 2008 @ 15:28:

[...]

Wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen?

Wat ik hier mee wil zeggen is dat ik met veel plezier een flinke hoeveelheid belasting betaal, om studies te financieren, om mensen die het nodig hebben van een uitkering te voorzien, maar dat ik een licht gevoel van irritatie voel bij de klank van het openingsbericht. Iemand die zich te goed voelt voor werk "onder je niveau" omdat ze tenslotte niet voor niets gestudeerd heeft.

Ik heb groot respect voor mensen die desnoods een k-baan accepteren om maar niet op de zak van anderen te hoeven leven, en ik gun iedereen een geweldige baan. Maar ik kan geen spoor van respect opbrengen voor mensen die zichzelf te goed voelen voor werk dat niet toevallig aan hun maatstaven voldoet.
dat is ook een van de redenen dat ik onder mijn niveau ben gaan werken, banen op mijn niveau liggen helaas niet voor het oprapen. In een lagere functie wel. Nou dan liever geld verdienen en ervaring opdoen dan alleen maar solliciteren
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
voor sommige banen hoef je niet hoogbegaafd te zijn, maar heb je wel andere kwaliteiten nodig die lang niet iedereen met een hogere opleiding heeft.

ik heb bewust gekozen om niet verder te gaan in het vakgebied van mijn (hbo) opleiding.. daarna heb ik gewerkt in diverse functie van ongeschoold tot hbo niveau.. toevallig was de ongeschoolde baan wel de best betaalde, en ik had er enorm veel plezier in :)

het belangrijkste in mijn werk is dat ik er veel plezier in heb
Rider, dank je wel voor je toelichting. Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Maar goed, voor mezelf: ik heb de studie "op mijn niveau" al niet afgemaakt, omdat ik er geen klap aan vond. Véél te theoretisch en abstract. Ik vond de studie op zichzelf fantastisch, maar ik zag me al 40 jaar de wetenschappert uithangen en dáár had ik geen zin in. Ben dus een praktische opleiding gaan doen, en al met al nu werkzaam met iets dat ik geweldig leuk vind, dat prima bij me past, maar waar mijn intellectuele mogelijkheden misschien niet helemaal worden aangesproken. Ik kan het idereen aanraden, als je de kans hebt: doe waar je gelukkig van wordt, niet wat het beste betaalt of het meeste aanzien geeft.
En ook hier met Rider eens: doe vooral waar je gelukkig van wordt!

Overigens.... als een studie altijd rendement zou moeten opleveren, zouden studies waarbij de kansen op werk op niveau nihil zijn, wellicht verboden moeten worden. Dat is wat ik een beetje moeilijk vind aan de stelling die Rider eerder poneerde (dat je niet van een uitkering zou moeten profiteren na universitaire studie, maar een baan onder je niveau zou moeten zoeken. Daar ben ik het overigens wel mee eens).

Want ik vind niet dat studies verboden zouden moeten worden omdat ze wellicht niet het geld opbrengen wat er in gepompt wordt. Dat zou ik ten principale niet willen.
Ik vind dat opleidingen veel meer zouden moeten aansluiten op de arbeidsmarkt. Ik heb zelf als docent gewerkt op het HBO en het viel me op dat ze daar druk bezig zijn met studenten binnenhalen en laten afstuderen. Daar zit een financieringsplaatje van de overheid aan vast. Maar zou het niet veel beter zijn om opleidingen af te rekenen op het verdere resultaat: namelijk levert die studie daarna ook nog iets op?

Niet alleen de belastingbetaler investeert (zoals Rider schreef), maar ook als student investeer je tijdens je studie (bijbanen, studieschuld). Je investeert met het oog op de toekomst. Ik kan me het katergevoel dan wel voorstellen als je bent afgestudeerd en daar geen werk in kan vinden. Je studeert tenslotte niet voor 'bijstandsgerechtigde'.
Nog een heel andere reden: Naast een fulltime-baan, volg ik een fulltime-studie, vandaar dat ik heb gekozen voor een HBO-baan (met WO achtergrond). Deze baan kan ik mak-ke-lijk aan, en ik hoef me geen zorgen te maken dat ik targets niet haal etc. Voor mij is dit 'down-job-en' tijdelijk, dus tot ik m'n (tweede dus) WO heb afgerond.
Ik werk een stuk onder mijn studie niveau (mbo- baan bij hbo opleiding). Ik ben eerst begonnen met een baan die aansloot op mijn studie, maar daar zo'n slechte ervaring gehad dat ik na 6 maanden weg was, dat was eind 2005, arbeidsmarkt was niet super en eerlijk gezegd ben ik gewoon heel slecht in solliciteren. Uiteindelijk terecht gekomen bij mijn huide baan, wel aangenomen en eigenlijk een beetje gedaan onder het mom van "tot ik iets beters heb" maar eigenlijk is het me heel goed bevallen en begin ik nu (2 jaar later) pas wat meer te verlangen naar wat meer uitdaging en verantwoordlijkheden. Ik wil dit jaar gaan proberen binnen het bedrijf verder te komen en anders ga ik volgend jaar verder kijken.
Ik werk ook ' onder' mijn niveau. Het WO opleiding en zit nu in een functie waarvoor HBO gevraagd wordt, maar wat je met MBO ook wel kunt. Maar ik vind de term 'onder je niveau werken' altijd een beetje negatief klinken. Alsof je er te goed voor bent.

Ik ken mensen die toevallig niet het papiertje HBO hebben, maar die zo'n functie makkelijk aankunnen.Het klinkt wat lullig, maar ik heb de opleiding zuiver gedaan om aan te tonen dat ik het niveau heb. Ik werkte in de horeca en had daar een leidinggevende functie. Maar op een gegeven moment was ik me er te zeer van bewust dat als ik iets anders wilde, dit heel moeilijk zou worden zonder diploma. Ik heb toen bedrijfswetenschappen gestudeerd. Maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet het idee heb dat ik er nu zo ontzettend veel heb geleerd wat ik in praktijk kan gaan gebruiken. Ze zeggen ook dat je op de universiteit niet echt kennis leert, maar een manier van denken (maar zelfs dat gevoel heb ik niet echt). Nu klinkt het net alsof ik mezelf zo slim vind, maar dat is echt niet het geval.

Na een half jaar solliciteren (ondertussen werkte ik fulltime als wat tijdens mijn studie mijn bijbaan was), ben ik heel andere vacatures gaan zoeken. Mijn opleiding is gericht op een managementfunctie, maar zelf met mijn ervaring van voor mijn studie word je daarop als starter gewoon niet aangenomen. Ik werk nu 2 jaar als ondersteuner op de afdeling Hypotheek en Vermogen bij een bank. In de afgelopen tijd heb ik alle opleidingen voor mijn functie gevolgd (want ik wist niets van hypotheken) en inmiddels ook alle opleidingen voor adviseur. Alleen is er bij ons momenteel geen functie als adviseur vrij. Ik heb wel rondgekeken, maar de dichtsbijzijnde is voor mij dagelijks een uur enkele reis en hoewel het dezelfde organisatie is, is het een andere lokale vestiging en daar zit onderling gewoon heel veel verschil in. Daarom kies ik er nu voor om nog onder mijn niveau te werken, met wel de mogelijkheid om ook als adviseur een beetje ervaring op te doen. Omdat in een baan meer zaken belangrijk zijn dan alleen het niveau-kaartje wat eraan hangt.
Eens met rider.

De beste vriend van mijn ex heeft ook een HBO-studie gedaan en zit al maanden en maanden thuis, omdat hij geen baan in zijn vakgebied en op "zijn niveau" kan vinden. Fijn dat mijn belastingcenten naar dat soort lamzakken toe gaan!

Ik doe in de avonduren een HBO-studie waar ik bijna mee klaar ben en heb nu werk op MBO-niveau. Op die manier heb ik nu in ieder geval al bijna 3 jaar werkervaring in mijn vakgebied. Ik wil graag een andere baan, maar heb niet de illusie dat dat gelijk mijn droombaan zal zijn. In mijn vakgebied is gelukkig voldoende te vinden, maar er zijn ook genoeg mensen die een studie in die richting gedaan hebben. Dus als het nodig is, wil ik best nog een poosje "onder m'n niveau" werken (liever niet, natuurlijk, maar ik ga i.i.g. niet thuis zitten!).

Ookal is een baan onder je opleidingsniveau, je werkt in ieder geval wel aan je CV en verdient je eigen centen.
Kastanjetje schreef op 23 februari 2008 @ 19:19:

Overigens.... als een studie altijd rendement zou moeten opleveren, zouden studies waarbij de kansen op werk op niveau nihil zijn, wellicht verboden moeten worden. Dat is wat ik een beetje moeilijk vind aan de stelling die Rider eerder poneerde (dat je niet van een uitkering zou moeten profiteren na universitaire studie, maar een baan onder je niveau zou moeten zoeken. Daar ben ik het overigens wel mee eens).

Want ik vind niet dat studies verboden zouden moeten worden omdat ze wellicht niet het geld opbrengen wat er in gepompt wordt. Dat zou ik ten principale niet willen.
Dat zei ik ook niet hoor. Ik geloof er heilig in dat het de maatschappij en de economie ten goede komt dat we een brede academische wereld in de lucht houden. Ik vind het geweldig dat Nederland voorop loopt in de studies van Swahili (geloof ik) en dat bedoel ik niet sarcastisch.

Wat ik alleen zei was: niet eerst een studie doen op kosten van de maatschappij en dan ook nog eens in een uitkering gaan zitten zwatelen dat je niet "onder je niveau" wenst te werken, omdat je je te goed voelt omdat je zo retetrots bent op je bul. Fantastisch als je een leuke studie hebt gedaan, hoera als je nog iets wetenschappelijks hebt toegevoegd, en als je dan ook nog in die richting kan werken is dat het paradijs. Maar zo niet, dan ga je lekker hamburgers bakken bij McDonalds, en NIET parasieteren.

Uitkeringen zijn er voor wie niet kan werken, voor wie hulp nodig heeft, en die uitkeringen mogen fors omhoog, maar niet voor onwilligen die zichzelf te goed voelen.
Een studie volgen geeft geen garantie voor een baan. Is de realiteit niet gewoon dat je je na studeren moet bekwamen in iets nieuws, namelijk 'werken'. En dan bedoel ik werken voor je levensonderhoud en als eerste prioriteit en niet de bijbaan naast je studie.

Soms is dat meteen op je eigen vakgebied en soms bij de 'MC Donalds'. Is het niet als het brugklasser gevoel? Dan was je op de lagere school heel wat in de zesde klas en dan ben je ineens brugsmurf. Die fase was ook een beetje zuur voor sommige mensen.

Beter aan de slag dan in een uitkering zitten. Want daar leer je niet zoveel van. Okee omgaan met weinig geld, maar dat kon je al toen je studeerde toch?
Je moet natuurlijk wel het geluk hebben dat ze je onder je nivo willen aannemen. Als je met een universitaire studie op een mbo-baan solliciteert willen ze je liever niet omdat je dan "toch binnen twee maanden weg bent".

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven