Kinderdagverblijf en ziek kind

27-02-2008 14:26 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon was maandag een beetje hangerig, s avonds en s nachts een beetje verhoging en flink kwijlen etc( dus dacht tandjes). S nachts wat gespookt, dus s morgens in alle vroegte geprobeerd andere opvang te vinden, omdat ik geen ziek kind naar het KDV wil brengen. Geen andere opvang kunnen regelen, dus besloten werk te bellen en een dag vrij te nemen.

Echter zoon werd toen wakker, de vrolijkheid zelfve en de verhoging verdwenen. Dus toch maar naar het kdv. Daar gaven ze aan dat het goed was gegaan, aan tegen 1500 wat hangerig, maar hij had toen lekker bij de juf gezeten totdat ik hem kwam halen.

Gisteravond werd hij echter zieker. De koorts is opgelopen tot 40.5 en hij heeft de hele nacht hazeslaapjes (boven op mij) afgewisseld met niet te troosten huilbuien. Nu is hij weer een beetje opgeknapt. De koorts is gezakt, maar hij is nog wel hangerig. Morgen zou hij naar het kdv gaan, maar ik ben nu aan het regelen dat ik mijn dienst wissel en oma een stuk van de dag oppast.

Ik vind het zo moeilijk om te beslissen wanneer ik hem wel/ en wanneer ik hem niet breng. Vooral omdat ik in de ochtenden geen oma's achter de hand heb of andere oppas. Het komt er dan al snel op neer dat vriend of ik een dag vrij moeten nemen. Dit wil ik ook niet te pas en te onpas doen. Het KDv is vrij makkelijk, als kind zich redelijk voelt mag het altijd komen. Lukt het niet bellen ze. Vriend en ik werken beiden op nog geen 10 minuten fietsen van het KDV.

Ik vraag me af hoe snel andere moeders hun kind thuis houden van het kdv als het niet helemaal lekker is. Wat gebruiken jullie als richtlijn en hoe regelen jullie dat met jullie werk? Vrije dag? Zorgverlof en hoe gaat dat dan in zijn werk?
Petrokia schreef op 27 februari 2008 @ 16:07:

[...]

Elev, ik heb een vraag hierover. Ik heb zelf geen kinderen, maar verbaas mij er altijd over hoe lastig het schijnbaar is om oppas en opvang te regelen. Daar denk je toch van te voren over na als je kinderen krijgt? Hoe de noodopvang te regelen, want kinderen worden altijd ziek. Ik vind het echt vreemd dat de werkgever daar altijd maar voor op moet draaien. Ik zal wel allerlei moeders over mij heen krijgen. Maar het verbaast mij dat niemand een plan hiervoor heeft of 'bondjes' aangaat met vriendinnen die wel thuis zijn met hun kind. Ik zou nl wel een soort netwerk (al dan niet betaald) creeren om dit op te lossen. Mijn vraag is dus: waarom moet een werkgever dit oplossen en niet de ouders zelf?
Mijn werkgever hoeft dus niets op te lossen. Bovendien, zoals gister bijvoorbeeld, ik had wel oppas achter de hand, maar mijn kind voelde zich echt te ziek om naar haar te gaan. Hij wilde gewoon lekker thuis op zijn eigen bank hangen en in zijn eigen WC kotsen... Gelijk heeft 'ie wat mij betreft.
Als ze echt ziek zijn, dan neem ik gewoon vrij. Over koorts gesproken: toch wel grappig. Bij ons was het eerder namelijk zo dat als ze 38,5 of hoger hadden, ze inderdaad niet mochten komen. Tegenwoordig is het zo dat als ze koorts hebben, maar verder wel goed eten en een algehele levendige indruk maken, ze dan wel mogen komen, omdat koorts inderdaad zo kan zakken.

[...]

Elev, ik heb een vraag hierover. Ik heb zelf geen kinderen, maar verbaas mij er altijd over hoe lastig het schijnbaar is om oppas en opvang te regelen. Daar denk je toch van te voren over na als je kinderen krijgt? Hoe de noodopvang te regelen, want kinderen worden altijd ziek. Ik vind het echt vreemd dat de werkgever daar altijd maar voor op moet draaien. Ik zal wel allerlei moeders over mij heen krijgen. Maar het verbaast mij dat niemand een plan hiervoor heeft of 'bondjes' aangaat met vriendinnen die wel thuis zijn met hun kind. Ik zou nl wel een soort netwerk (al dan niet betaald) creeren om dit op te lossen. Mijn vraag is dus: waarom moet een werkgever dit oplossen en niet de ouders zelf?

Hier een moeder die idd over je heen valt.

Eigenlijk ook niet want zoals je schrijft heb je zelf geen kinderen en dus geen idee (dit bedoel ik niet zo lullig als het er staat:))

Mijn vrienden werken, mijn ouders werken, mijn man werkt en ik werk. Je kan geen 24 uurs netwerk opbouwen voor het geval dat..

En dus draait de werkgever er voor op. Die wist in mijn geval dat ik een kind had toen ze me aannam.

En idd heb je in nederland gewoon recht op kortdurend zorgverlof.

Dat neemt niet weg dat ik alles probeer om een andere oplossing te bedenken.

En man en ik hebben afgesproken dat we om en om vrij nemen als dochter ziek is.

En wat betreft de vraag van TO. Mijn dochter blijft thuis als ze zich beroerd voelt. Soms gaat ze dus met een beetje koorts naar de creche, want dan is ze gewoon vrolijk, maar ik heb haar ook wel eens opgehaald van het KDV omdat ze zich niet lekker voelde maar geen koorts had.

[...]

En daar is ie dan: de discussie werkende moeders vs niet-werkende moeders.
Vind het overigens wel stuitend te lezen dat je een kind met krentenbaard mag brengen!

Gelukkig voor jou maar ik zou niet blij zijn.

Bij ons moet een kind met luizen ook direct weer naar huis (gelukkig).
Wat voor discussie is dat dan?

Moet iedereen toch lekker zelf weten?

Alles is goed geregeld in de nederlandse wet dus iedereen kan naar behoeven opvoeden zoals hij of zij denkt dat het goed is...
Stuitend? Zozo. Ik had zelf ook krentenbaard, mijn man had ook krentenbaard. Had ik zeker ook niet moeten gaan werken en de hele familie 9 weken (want zo lang duurde het!) thuis moeten houden.

De luizen waren op vrijdag ontdekt en op maandag gingen ze weer naar de opvang dus die beesten waren al redelijk geëlimineerd.
Dilemma: wil ik een kind of niet?

Nee, ik ben er nog niet klaar voor, want ik moet eerst zorgen dat ik mensen bereid krijg voor het geval dat op mijn kind te passen.

Petrokia, jij denkt wel heel zwart/wit vind ik.

Mijn kinderen zijn gelukkig bijna nooit ziek. En ik heb toevallig werk dat ik vaak 's avonds kan inhalen.

Ik heb overigens wel gemerkt aan mezelf dat de twijfel wel/niet brengen bij verhoging (bij echte koorts is er geen twijfel natuurlijk) minder groot is naarmate kinderen ouder worden. Toen mijn kinderen baby waren twijfelde ik er ook wel eens zo over. Naarmate ze zelf beter kunnen aangeven hoe ze zich voelen, nam die twijfel af.

Overleg anders even met het kdv, want het beleid kan nogal wisselen zoals je ziet. Gelukkig doen ze hier niet moeilijk over waterpokken enzo. En ook niet over verhoging, als het kind maar mee kan komen met de groep ipv zielig op de bank hangt.

Zorgverlof: als het niet echt nodig was zou ik dat liever niet aan mijn werkgever vragen. Gelukkig kan ik het op andere manieren oplossen, misschien kun jij dat ook? Thuiswerken en dan ook nog 's avonds wat doen? Of in ieder geval 's middags gaan als oma is opgetrommeld? Dan ziet je werkgever ook dat je zieke kind niet als excuus geldt om niet te hoeven werken. Sommige werkgevers zijn daarover best wantrouwig is mijn ervaring.
neele schreef op 27 februari 2008 @ 16:19:

Vind het overigens wel stuitend te lezen dat je een kind met krentenbaard mag brengen!

Gelukkig voor jou maar ik zou niet blij zijn.

Bij ons moet een kind met luizen ook direct weer naar huis (gelukkig).

Vraagje dat zo bij me opkomt: hoe zit dat met de basisschool eigenlijk? Dan is er leerplicht en mag je je kind denk ik niet thuishouden wegens luizen, toch?

Jij zou niet blij zijn, maar als ik me probeer te verplaatsen in de ouder met het kind met krentenbaard. Ook niet fijn als je kind een paar weken niet naar de opvang kan, hoe regel je dat met je werk?
Pammie schreef op 27 februari 2008 @ 16:08:

Bij ons is geen enkele ziekte een probleem, ik mag ze altijd brengen. Wij hebben een periode met krentenbaard geworsteld, ook hartstikke besmettelijk. Dan had ik mijn kinderen weken moeten thuis houden. Net als gordelroos, luizen, Pfeiffer (ook besmettelijk).

Maar dit schreef je toch eerder?

En voel je je dan niet kut als een ander kind ook gordelroos, krentenbaard, luizen, pfeiffer ofzo krijgt?

Ik zou daar echt niet relaxed onder zijn. En niet als ouder die een gezond kind komt brengen en hoort dat Pietje gordelroos heeft maar ook zeker niet als ouder van een kind met een besmettelijk iets.
coravanmora schreef op 27 februari 2008 @ 16:27:

[...]

Vraagje dat zo bij me opkomt: hoe zit dat met de basisschool eigenlijk? Dan is er leerplicht en mag je je kind denk ik niet thuishouden wegens luizen, toch?

Jij zou niet blij zijn, maar als ik me probeer te verplaatsen in de ouder met het kind met krentenbaard. Ook niet fijn als je kind een paar weken niet naar de opvang kan, hoe regel je dat met je werk?

De basisschool waar mijn dochter volgend jaar naar toe gaat heeft als protocol dat een kind met luizen direct opgehaald dient te worden en pas weer mag terugkomen als ze weg zijn.

Idd zou ik niet blij zijn als ik een paar weken niet kon werken. Maar ik zou nog minder blij zijn als er opeens 5 krentenbaarden rondliepen op het KDV omdat ik zo nodig wel moest werken....
Tja, dat is het risico van een kdv en mijn zoon heeft ook krentenbaard gehad (aan zijn been) en daar hebben wij toen een of ander agressief zalfje voor gekregen. Als je de plek goed afdekt en er gewoon van af blijft is er niks aan de hand.
besmettelijke ziektes thuishouden?? de meest besmettelijke ziekte is verkoudheid.. Tja, dan kunnen ze de kinderopvang wel opheffen..

Bij ons is ziek: ziek, koorts kan daarbij voorkomen, maar koorts zonder ziek zijn, is gewoon brengen..

Spugen of diarree hoort gewoon bij kinderen bij periodes en als ze er niet ziek bij zijn, mogen ze gewoon komen...

Soms bellen ze wel, dat een van de twee koorts heeft, maar net rustig is gaan slapen is dat soms ook gewoon ter info.. Ik merk dat er wel een verschil is tussen hele jonge kinderen en wat ouder.. Tot een jaar of 1 was ziek zijn ook niet zo'n probleem, ze sliepen meer, maar verder konden ze redelijk mee. Bij 2 zijn ze eerder echt ziek en dan blijven ze gewoon thuis.. En dan kijken we naar de agenda's wie het best thuis kan blijven...
traincha2 schreef op 27 februari 2008 @ 16:32:

Tja, dat is het risico van een kdv en mijn zoon heeft ook krentenbaard gehad (aan zijn been) en daar hebben wij toen een of ander agressief zalfje voor gekregen. Als je de plek goed afdekt en er gewoon van af blijft is er niks aan de hand.

Dan is dat dus helemaal niet erg. Maar luizen is echt heel vervelend hoor! Gelukkig ben ik tot nu toe de dans ontsprongen maar een vriendin van me heeft ze al 3 keer op bezoek gehad en dat was een dagtaak. ALLES wassen, ALLE knuffels in de vriezer, shampoo's, kammen etc. etc.

Dat wil je iemand anders toch niet aandoen onder het mom :" risico kinderdagverblijf"?
Ok, daar heb je wel een punt. Mijn zoon had maar op 1 plek krentenbaard en niet over zijn hele lichaam.
Keuze voor deze werkgever is o.a. gemaakt vanwege de goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Waaronder 8 weken vakantie.

Vorig jaar bewust ook dichterbij werk gaan wonen.

Als het meisje niet lekker is, dan gaat ze het maar eerst even proberen op het KDV. Soms is afleiding voldoende om een kind lekker mee te laten doen. En anders sta ik na 5 minuten op de stoep om haar op te halen.

Mijn baas is zelf helemaal weg van kinderen en snapt als geen ander dat een kind voor gaat op alles. Deadlines hebben wij alleen rond de jaarafsluiting (en dan verwacht hij ook dat ik mijn prioriteiten even aanpas, dus werk voor op kind) en ook een minimale bezetting kennen we op mijn afdeling niet. Motto hier is: iedereen krijgt 40 vakantiedagen per jaar, dus iedereen moet ook de gelegenheid krijgen om die op te maken.

En natuurlijk is het ook geven en nemen. Als er een belangrijk overleg gepland staat, wordt er meer van mij verwacht dan wanneer dat niet het geval is. Dus in zo'n situatie zal ik ook eerder proberen om iets anders voor dochterlief te regelen.

Maar verder ben ik meestal degene die bij acuut ziek zijn vrij neemt: ik werk het dichtste bij, heb meer dan genoeg vakantiedagen en werk op een afdeling waar onverwachts vrij nemen niet tot bezettingsproblemen leidt.

Tuurlijk kán manlief wel vrij nemen. Maar die doet er anderhalf uur over om thuis te komen en moet altijd vervanging regelen. En hij heeft veel minder vakantiedagen.

Gaat het om langer ziek zijn, dan staan opa en oma klaar. Het is dus niet zo dat ik iedere keer dat mijn kind ziek is, een week vrij neem. Maar acuut ophalen bij KDV is voor mij nu eenmaal het makkelijks als ik het zelf doe,
Hier heeft papa wel een keer vrijgenomen, maar als zoon echt ziek is dan is toch echt alleen mama goed genoeg..

Thuishouden met koorts, tja, als een kdv kindjes aanneemt die met tandjes aan het stoeien zijn kan je ze wel konstant thuishouden. Hier zijn 5 van de 8 tandjes gepaard gegaan met koorts maar wel een vrolijk kind.
neele schreef op 27 februari 2008 @ 16:28:

[...]

Maar dit schreef je toch eerder?

En voel je je dan niet kut als een ander kind ook gordelroos, krentenbaard, luizen, pfeiffer ofzo krijgt?

Ik zou daar echt niet relaxed onder zijn. En niet als ouder die een gezond kind komt brengen en hoort dat Pietje gordelroos heeft maar ook zeker niet als ouder van een kind met een besmettelijk iets.

Gordelroos komt vrijwel niet voor bij kleuters, bovendien is het verwant aan het waterpokkenvirus en dus al besmettelijk vóór dat er iets te zien is. Zoonhad inderdaad een paar weken later waterpokken maar hij was de enige bij de gastouder die dat nog niet had gehad.

Krentenbaard zat niet op de gebruikelijke plaatsen (in het gezicht). Bovendien heerste er toen een ware krentenbaard-epidemie hier in het dorp. Als iemand anders krentenbaard had gekregen was dat sowieso niet te herleiden geweest van wie het was gekomen want zowat iedereen had het.

De luizen waren al onder controle, schreef ik net al.

En ook Pfeiffer heeft een incubatietijd. En ook Pfeiffer komt niet veel voor bij jonge kinderen en al helemaal niet zo heftig als mijn dochter het heeft gehad. Dan had ik haar de hele eerste helft van het schooljaar thuis moeten houden. Volwassen met Pfeiffer die het aankunnen mogen ook gewoon werken. Zie niet in waarom ik mijn kind dan thuis moet gaan houden.

Overigens overleg ik altijd met de gastouder (of wanneer nodig met de huisarts) of het ook verantwoord is met de andere kindjes. En ik waarschuw de andere ouders wanneer nodig (bijv. bij die luizen heb ik meteen iedereen gebeld die in contact was geweest met mijn dochter).

Ik voel er me niet kut over nee. Voelen andere ouders zich dan wel vreselijk schuldig als een ander kind waterpokken krijgt? Of luizen? Of krentenbaard? Of verkouden? Of buikgriep? Of de kotseritus? Komt bij mij toch ook ergens vandaan, wij waren echt niet de haard. Dit is nu eenmaal zo als ze klein zijn.
Ik vind die koortsregel ook een beetje vreemd hoor en ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet aan de koortsvrije dag heb gehouden. Als mijn zoontje op dinsdag (mijn vrije dag) toevallig 38.0 heeft, verder normaal en gezellig is en de volgende dag koortsvrij dan gaat hij gewoon naar het kdv.

Mijn vriend heeft een eigen bedrijf, dus hij kan nog wel eens wat spelen met begin- en eindtijden. Ik heb een keer een hele dag vrij genomen omdat hij niet weg kon en een keer een halve, zodat hij ook een halve dag thuis kon blijven. Je moet wat als je weinig opvangmogelijkheden in je omgeving hebt.

Daarnaast heb ik een ziek kind toch echt liever bij zijn ouders dan bij een oppas die hij minder goed kent.
Zoon is vandaag dus nog steeds ziek. Uiteindelijk heb ik met werkgever afgesproken dat ik om12.30 begin. Ik werk dan s avonds wat langer. Ik kijk straks met de werkgever of ik wat overuren opneem, vakantiedag of zorgverlof. S middags komt mijn schoonmoeder, die heeft haar sportclub afgebeld. Papa neemt inderdaad ook vaker vrij, maar hij heeft zich pas al "opgeofferd" toen ik zelf ziek was en niet voor ons ventje kon zorgen. Bovendien heeft hij net vandaag een 3 maandelijks overleg dat hij niet graag mist.

Overigens was het vandaag niet eens de vraag of hij naar het kdv kan. Het arme ventje is overduidelijk superellendig, en de koorts is nog hoger geworden. Over een uurtje kan hij terecht bij de huisarts.
Ik heb ook genoeg uren, maar kan die zomaar op elk moment opnemen. Ligt aan de bezetting die dag, als die krap is, moet ik toch komen. Dus als ik echt zeker wil weten dat ik thuis kan blijven bij mijn zieke kind, moet ik mezelf ziekmelden.
hier idem dito, het ligt ook aan de bezetting, maar ziekmelden stuit me tegen de borst. Ik ben geloof ik toch wel van eerlijk duurt het langst. Dus hoe lastig het ook is, ziek melden wil ik niet. ( zou geloof ik ook niet blij zijn als mijn collega's zich ziek melden als ze niet ziek zijn).
Petrokia, daar ben ik het mee eens: het is je eigen verantwoordelijkheid om een vangnet te regeen. Maar er is niemand die de hele week thuis zit te wachten tot ik misschien noodoppas nodig heb, en het kan heel goed zijn dat al je noodoppassen tegelijk niet kunnen. Of dat je noodoppas zelf een kind heeft, dat je niet wilt besmetten. En inderdaad, als ze ziek is stel ik wel wat meer eisen aan de oppas dan gewoonlijk, mijn buurmeisje van 16 (die natuurlijk ook niet overdag kan, maar dat terzijde) vraag ik dan niet. Als thisblijvende medemoeders niet in aanmerking komen, mijn ouders niet kunnen en al mijn kinderloze vriendinnen gewoon werken... Overigens was het de allereerste keer dat ik hier vrij voor vroeg, en begon mijn baas al uit te varen voor hij zelfs maar een collega gebeld had om in te vallen, dus er zijn ongetwijfeld werkgevers die empatischer zijn (en bijvoorbeeld wel beterschap wensen, als de discussie achter de rug is).
Bij ons is in principe de regel dat een kind met koorts niet naar de ko kan, maar ik weet niet vanaf welke temperatuur dat dan gaat. Ik heb haar 1 keer mogen halen, toen had ze ruim 39 graden koorts.

Wat betreft de verantwoording voor opvang, wij hebben ook geen vangnet. Daarbij wil ik een ziek kind het liefst zelf (of mijn vriend) in de gaten houden. Gelukkig is het op mijn werk redelijk goed te regelen, en ik houd daarvoor ieder jaar 2 weken verlof beschikbaar. (Hoewel er ook calamiteitenverlof geldt, maar daar heb ik tot nu toe geen gebruik van gemaakt). En mijn vriend kan ook redelijk gemakkelijk een dagje thuis blijven. Wij verdelen het dus op die momenten.
mmm interessante discussie, ben er zelf ook erg mee bezig.

Mijn meisje van anderhalf heeft bij het minste geringste koorts, die kan ook erg pieken dan, maar ook zo weer weg zijn. Ik heb haar nu 3 keer moeten opahlen en net zoveel keren thuis moeten houden (ze gaaat 1 dag per week, dus 6 weken)

Met 38.5 moet je ze komen halen. Op zich snap ik wel dat ze zon grens hebben, maar van de keren dat ik haar heb opgehaald is het 2 keer gebeurd dat de koorts thuis weg was, en ze vrolijk verder speelde. (het waren toen tandjes) Daar wordt ik dan weer kriegel van, want ook al had ze koorts. ze voelde zich ok.

Ze is sinds december de helft van de tijd niet geweest, ik kan die uren wel betalen.

Mijn werkgever vroeg ook 1 van de keren of ik niet een noodiets had gerelged. UUUHM NEE, de oppas is mijn regeling, en ik wil best in die situaties rondbellen, maar ik kan niet iemand een heel jaar stand by laten staan, voor het geval ze niet meer naar de opvang kan, een vangnet voor je vangnent.

Daar moesten we het nog maar eens over hebben zei ze...tsss.

In mijn geval is het helemaal lastig want ik werk in het onderwijs en kan buiten de schoolvakanties geen vrij vragen. 2 keer belden ze exact na mijn lessen, dus kon ik gewoon weg, maar die andere keer kreeg ik dus bovenstaande discussie. Man werkt op 1,5 uur afstand en heeft geen auto want gaat met het ov, dus kan haar niet thuis brengen.

Ik vind het erg lastig hoe ik hier tegen aan moet kijken. Ik snap het kdv, zeker als het iets besmettelijks is, aan de andere kant; je hebt hen toch geregeld als opvang voor je kindje, soms mogen ze van mij wel flexibeler omgaan met die regels.

Ik zou het bijvoorbeeld fijn vinden als ze zou kunnen blijven, maar dat ze het wel laten weten zodat ik direct na mijn lessen naar het kdv zou kunnen gaan.

Ik vind het erg vervelend dat ik nu soms dagen zit te stressen of ze op tijd beter is, wat haar temperatuur doet enzo. (voor haar is dat ziek zijn uiteraard nog het irritantst.)

Wat is de vrijdag dan heerlijk; dan komt oma HIER!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven