Aan alle ouders

21-02-2008 15:47 308 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn god...Wat is er aan de hand met de jeugd van tegenwoordig?! Zelf ben ik (pas) 22 , maar ik erger me groen en geel aan wat ik om me heen zie gebeuren! Zo zit (lees: sta) ik net in de bus; de hele bus is gevuld met luidruchtige middelbare scholieren, er stapt een oudere dame in en niemand die ook maar aan biedt om op te staan!!?!!! Vervolgens staat er een Turks meisje voor me met haar mobieltje in de hand ongelofelijk slechte muziek te luisteren en de hele bus moest maar mee genieten. Toen ik haar zei dat ik het respectvoller zou vinden als ze oordopjes zou gebruiken kreeg ik een loflied aan Satan naar m'n hoofd... En ik ben echt geen racist, ik erger me er ook aan dat ik dat elke keer moet zeggen in een land als Nederland waar tolerantie geen grenzen kent, maar het zijn wel erg vaak de Turkse en Marokkaanse jongeren die muziek luisteren zonder oordopjes (en dan altijd die vreselijke rap muziek) en niet opstaan voor ouderen. Hiermee wil ik echt niet zeggen dat alleen zij dat doen of dat de hele gemeenschap dit doet, maar ik merk wel dat hier vaak een andere opvoeding aan de orde is. Ik ben zelf opgevoed met respect voor mijn omgeving en m.n. voor ouderen, maar dit zie ik niet meer terug in de jeugd van tegenwoordig. Ook die asociale jochies met de bomberjackies aan komen mij de neus uit! De hele dag loopt dat maar te kankeren en te schelden en te blowen voor mijn deur. Niet dat ik iets tegen blowen heb, ik hou zelf ook van een blowtje op z'n tijd. Maar je ziet mij niet bij een ander voor de deur staan te blowen om twee uur 's middags. Ik vraag me dan ook steeds meer af, loopt Nederland vol met weeskinderen? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat ouders dergelijk gedrag niet adresseren!!! Waar zijn alle ouders gebleven? Waar is het respect voor elkaar gebleven?!! Daarom wil ik hierbij alle ouders oproepen om uw kind nog eens goed uit te leggen wat respect is. Dat dit iets is wat van twee kanten komt, wat je geeft kan je terug verwachten (zowel goed als slecht). Ik wil ouders zeker niet oproepen om hun kinderen weer te slaan o.i.d. maar for god's sake... leer je kinderen respect te hebben voor een ander!!!

Bedankt voor uw tijd en begrip!

m.v.g.

Suzanne
En je betoog aan Shahla raakt kan noch wal. Enne, er is er hier maar eentje koppig en dat ben jij! Dat je dat zelf niet inziet is jouw makke....
ik koppig... Jij loopt al de hele tijd te zeiken dat IK loop te zeiken, shahla blijft maar hameren op hetzelfde punt... Ik ben misschien eigenwijs, dat ben ik zeker. Maar ik luister wel naar het punt van een ander en probeer het vanuit zijn perspectief te zien. Koppig is als je honderd keer met voorbeelden laat zien dat de jeugd agressiever wordt en mensen dit nog blijven ontkennen.
Maar even voor de duidelijkheid: Dit is echt mijn laatste post. Als je nu nog gaat lopen zaniken doe je het tegen jezelf, niet tegen mij

THE END
Jij mag graag het laatste woord hebben he? ;-)
Esuzy,

Wat mij opviel in een van je laatste posts is dat je vroeg aan een mede-treinreiziger of hij zn mp3 uit wilde doen omdat jij aan het leren bent. Misschien is je manier van vragen verkeerd? Sowieso kan je niet verwachten dat iemand zijn mp3 uit zet voor jou...Je kan vragen of hij het wat zachter wil zetten...

Verder kan ik mij ook wel irriteren aan de luidruchtigheid van de schoolkinderen in de tram. Maar om me daar nou zo over op te winden? Nee, ik verspil mijn energie liever aan wat anders. Ik denk ook niet dat het altijd met opvoeding te maken heeft. Die kinderen zijn aan het puberen, willen gehoord worden in een groep. Misschien gedragen ze zich met hun paps en mams erbij wel als heel voorbeeldige kinderen.
Perfectionisme is niet perfect...
esuzy schreef op 27 februari 2008 @ 14:05:

Maar even voor de duidelijkheid: Dit is echt mijn laatste post. Als je nu nog gaat lopen zaniken doe je het tegen jezelf, niet tegen mij

THE END
Heb je al tegen je eigen ouders geklaagd over hoe ze jou hebben opgevoed?
http://www.parool.nl/nieuws/2007/NOV/05/bin2.html

en durf nu nog meer eens te beweren dat de jeugd aangepakt dient te worden.
Traincha, pas maar op, als je dit soort dingen meldt word je als "lachwekkend" afgeschilderd hier! ;-)
Ach joh, meisje van 22 moet nog wat leren relativeren, moet nog leren dat ze niet het centrum van de wereld is, moet nog leren dat de rest van de wereld niet op haar is afgestemd. Komop, jullie hebben ook volwassen moeten worden
esuzy schreef op 27 februari 2008 @ 14:03:

ik koppig... Jij loopt al de hele tijd te zeiken dat IK loop te zeiken, shahla blijft maar hameren op hetzelfde punt... Ik ben misschien eigenwijs, dat ben ik zeker. Maar ik luister wel naar het punt van een ander en probeer het vanuit zijn perspectief te zien. Koppig is als je honderd keer met voorbeelden laat zien dat de jeugd agressiever wordt en mensen dit nog blijven ontkennen.
Koppig is als je met goede, onderbouwde argumenten komt en daar overheen gewalst of genegeerd wordt! Dat is geen discussieren, das iets roepen en vervolgens gaan lopen miepen als je tegengas krijgt....
Liv schreef op 27 februari 2008 @ 14:19:

[...]

Koppig is als je met goede, onderbouwde argumenten komt en daar overheen gewalst of genegeerd wordt! Dat is geen discussieren, das iets roepen en vervolgens gaan lopen miepen als je tegengas krijgt....
Nou, ik vind dat TO toch wel haar best heeft gedaan om iedereen van haar standpunt te overtuigen, en ze heeft daar zeker goede argumenten voor gegeven. dat jij het daar niet mee eens bent, oke dan kan. Maar ga dat geen miepen noemen. Ze heeft telkens geprobeerd om bij iedereen een tegenreactie te geven en kwam daarbij steeds met een goede uitleg. Ik vraag me af liv, of je echt alles hebt gelezen en dan echt goed gelezen bedoel ik. Ik zeg, en nu echt voor de laatste keer, dat het niet ALTIJD de schuld van de ouders of opvoeding is. Maar opvoeding KAN wel een grote rol spelen bij jongeren die asociaal of agressief gedrag vertonen. En ouders moeten hun kinderen LEREN om verantwoordelijkheid te nemen voor hun daden. Dat dat niet altijd lukt en dat andere factoren ook een rol spelen is logisch. Maarja, ook dat is al vaker gezegd...
Eensch met Phillipa
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ook al heeft Esuzy sommige dingen wat ongelukkig geformuleerd, mij is het wel duidelijk wat ze bedoelt en daar geef ik haar groot gelijk in. Ik vind dat een aantal personen erg koppig reageert en steeds maar blijft terugkomen op bepaalde uitspraken van haar die ze inmiddels al heeft bijgesteld/toegelicht. Ook al is ze pas 22, dat wil niet zeggen dat ze geen recht van spreken heeft of er nog niet over mee kan praten. Ik vind dat ze juist, ondanks haar jonge leeftijd, haar standpunt erg goed kan beargumenteren. En ik ben het met de meeste dingen die zij (en phillipa) zegt wel eens. Ik spreek uit eigen ervaring, wat ik meemaak op mijn werk onder andere.

De opvoeding die je krijgt als kind legt de basis voor de rest van je leven.

Door een goede opvoeding leer je je te hechten en zorgt dat je je goed en zeker voelt over jezelf. Je leert open te staan voor mensen en dingen, leert op een goede manier met mensen om te gaan en je aan te passen in allerlei situaties. Door een goede en liefdevolle opvoeding ben je tevredener met jezelf en daardoor wordt de kans op agressief gedrag kleiner.

Als een kind juist niet of niet goed wordt opgevoed, zal het volgens mij sneller problemen krijgen met anderen of zich agressief gaan gedragen.

Hier heb ik het natuurlijk niet over kinderen met een aangeboren aandoening of psychische stoornis. Laat ik daar duidelijk over zijn. En ntuurlijk gaan bij het kind op latere leeftijd andere zaken meespelen waardoor het evengoed nog op het slechte pad kan belanden, maar ik ben ervan overtuigd dat dat eerder gebeurt bij de kinderen die een mindere opvoeding hebben gehad.

Ik begrijp trouwens niet waarom al die voorbeelden van agressieve bejaarden erbij worden gehaald. Natuurlijk zijn er in elke laag van de bevolking agressieve mensen. Maar het gedrag van de jeugd vind ik wel heel hard, onverschillig en vaak ook gewelddadiger dan vroeger. En die gevallen waar Esuzy het over heeft, dus de rotzakken die overal schijt aan hebben en de boel vernielen en zomaar gaan schelden (ik heb het niet over het opstandige gedrag van een puber maar over echt asociaal gedrag) hebben naar mijn mening in hun jeugd toch wel iets gemist.
Liv schreef op 27 februari 2008 @ 10:10:

En je betoog aan Shahla raakt kan noch wal. Enne, er is er hier maar eentje koppig en dat ben jij! Dat je dat zelf niet inziet is jouw makke....
Liv, hoe kan je nou zeggen dat ze koppig is? Als ze overtuigd is van haar standpunt blijft ze daar natuurlijk bij. Dat heeft niks met koppigheid te maken.
Petrelli schreef op 27 februari 2008 @ 20:19:

[...]

Liv, hoe kan je nou zeggen dat ze koppig is? Als ze overtuigd is van haar standpunt blijft ze daar natuurlijk bij. Dat heeft niks met koppigheid te maken.
grapjas. als ik bij mijn standpunt blijf en daar argumenten voor aandraag, wordt ik nota bene door esuzy koppig genoemd! niet de boel gaan omdraaien he!
phillippa schreef op 27 februari 2008 @ 17:49:

[...]

Nou, ik vind dat TO toch wel haar best heeft gedaan om iedereen van haar standpunt te overtuigen, en ze heeft daar zeker goede argumenten voor gegeven. dat jij het daar niet mee eens bent, oke dan kan. Maar ga dat geen miepen noemen. Ze heeft telkens geprobeerd om bij iedereen een tegenreactie te geven en kwam daarbij steeds met een goede uitleg. Ik vraag me af liv, of je echt alles hebt gelezen en dan echt goed gelezen bedoel ik. Ik zeg, en nu echt voor de laatste keer, dat het niet ALTIJD de schuld van de ouders of opvoeding is. Maar opvoeding KAN wel een grote rol spelen bij jongeren die asociaal of agressief gedrag vertonen. En ouders moeten hun kinderen LEREN om verantwoordelijkheid te nemen voor hun daden. Dat dat niet altijd lukt en dat andere factoren ook een rol spelen is logisch. Maarja, ook dat is al vaker gezegd...

Ik vraag me af of jíj alles wel goed gelezen hebt. Zo te zien niet

Ik geef goede argumenten, maar TO gaat daar gemakshalve maar even niet op in.... Ik noem het dan miepen als ze zo wegrent ja.

Edit: oh ja, jij noemde ons "lachwekkend". Tja.... Jij miept dan wel niet, maar discussieren kun je ook niet
Oke, ze had jou niet koppig mogen noemen maar zij is dat evenmin. Zij geeft ook haar argumenten. Ik heb wel degelijk de hele discussie gevolgd en gelezen.

Je hoeft mij geen grapjas te noemen, ik noem jou ook gewoon bij je naam.
Ik noem jou grapjas, omdat je de boel omdraait (in de zin van: dat kun je niet serieus menen!)
En nu stop ik ook, want ik heb geen zin meer om in deze meta discussie mee te doen. Gaat nergens meer over
Ehm..het was toch echt Phillippa die de wending die het topic nam lachwekkend vond. Ze heeft jou niet lachwekkend genoemd. En ik dus al helemaal niet. Grapjas.

Maar goed, dit bewijst dus dat je echt niet leest.
Nou vooruit, laatste keer dan:

Petrelli: lees es heeeeel goed.....(ik verwar niemand, bewijst maar dat jíj dus niet kunt lezen)

Ach, ik kopieer maar even dan:

"Wel grappig trouwens hoe jullie nu met allerlei voorbeelden proberen aan te tonen dat ook bejaarden aso kunnen zijn"

Hoe moet ik dit dan volgens jou interpreteren?
phillippa schreef op 26 februari 2008 @ 22:08:

Tsja...als er ook zoveel volwassenen asociaal zijn, lijkt het me duidelijk van wie de jeugd het heeft. De jongeren krijgen dus het verkeerde voorbeeld van hun ouders en leren dus niet hoe het wél hoort.

Wel grappig trouwens hoe jullie nu met allerlei voorbeelden proberen aan te tonen dat ook bejaarden aso kunnen zijn..haha wel lachwekkend de wending die dit topic neemt.

Maar goed, ik zou niet meer reageren maar dat is moeilijk na die berichtjes van jullie.

Oja, ik zat gister in de tram en daar waren me toch een stel oudjes bezig! Shit zeg echt niet normaal hoe ze bezig waren, heel de tram had er last van. De chauffeur durfde er niks van te zeggen. Die bejaarden zijn gewoon véél erger dan die pubers :rolling:
Phillippa dus
Petrelli schreef op 27 februari 2008 @ 20:41:

Ehm..het was toch echt Phillippa die de wending die het topic nam lachwekkend vond. Ze heeft jou niet lachwekkend genoemd. En ik dus al helemaal niet. Grapjas.

Maar goed, dit bewijst dus dat je echt niet leest.
Die wending gaven Shahla en ik eraan en die werd lachwekkend genoemd. (mijn god, waarom leg ik dit eigenlijk uit...)
Beste Petrelli, ik beweer nergens dat jij dat zei, waarom wil je toch niet goed lezen?
Petrelli schreef op 27 februari 2008 @ 20:19:

[...]

En op dit bericht van JOU reageer ik met grapjas......(omdat jij hier de boel omdraait)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven