Lightproducten en kinderen?

12-03-2008 11:20 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie weet of zoetstoffen etc kwaad kunnen voor kleine kinderen? Mijn zoon ( 13 mnd) krijgt in principe van mij alle gewone varianten, maar soms wil hij wel eens dingen proeven die ik eet /drink die dan light zijn. ( bijv lessini light siroop, halva jam, optimel). De kleine beetjes kunnen geen kwaad, maar ik vraag me dus af of kinderen dit mogen hebben?
tilalia2 schreef op 12 maart 2008 @ 15:02:

[...]

Omdat je van zoveel dingen kanker kan krijgen. Van je genetische aanleg. Van pech. Van voedsel. (aangebrand, rauw, etc) Van een tekort aan bepaalde voedingsstoffen (zie Japan, waar ze een duidelijk ander dieet hebben en ook duidelijk minder kanker krijgen).

En van ouder worden. Kanker is vooral een verouderingsziekte.

En zoetstoffen zijn zo ontzettend doorgetest en getest en getest, veel meer dan asbest toen dat net werd ontwikkeld.

Precies.

Iemand merkte hier eerder op dat (sommige) zoetstoffen laxerend zijn. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Je kinderen een zak suikervrije drop laten opeten is een minder goed idee. Dat zelf doen trouwens ook :) (Ik heb geen ervaring, een goede vriendin wel.)
Ach, als je een paar jaar laxeerpillen hebt geslikt, dan doet een fles cola light of een zak suikervrije drop je darmen niet meer zoveel ;-)
fleurtje schreef op 12 maart 2008 @ 15:20:

Ach, als je een paar jaar laxeerpillen hebt geslikt, dan doet een fles cola light of een zak suikervrije drop je darmen niet meer zoveel ;-)
juist :-P
En kanker.... Ach, alles is relatief. Toen mijn moeder opgegeten werd door de kanker, kwam ze erg aan door de medicijnen. Die ging dus ook over op light producten en werd grootverbruiker van zoetjes.
.
Veel magen en darmen krijgen last van zoetstoffen...

Ik geloof meteen wat je in je eerste alinea schrijft, maar gelukkig heb ik daar nooit last van gehad.
Tijdens mijn vorige zwangerschap kwam mijn man met allemaal enge stukjes aan over de gevolgen van aspartaam voor de ongeboren baby. Ik ben daarom overgegaan op gewone cola ipv light (en later water ivm maagzuur). Nu ik zwanger ben van de tweede ben ik al wat minder panisch voor "foute" dingen en drink ik nu met mate wel cola light.

Ik ben wel blij om te lezen dat die verhalen over aspartaam dus achterhaald zijn en een beetje niet erg is.

Mijn dochter geef ik het trouwens helemaal niet maar die krijgt ook nauwelijks producten met gewone suiker. In fruit etc. zit al genoeg.
Haha, lekker zo'n man!
De door de FDA goedgekeurde zoetstoffen zijn:

Aspartame

Saccharin

Acesulfame-K

Neotame

Sucralose

De FDA claimt dat er geen kanker gerelateerde effecten zijn bij normaal gebruik.

Toch zou ik heel voorzichtig zijn met die conclussie. Zoetstoffen zijn grotendeels niet natuurlijk, en de schadelijke effecten zijn heel moeilijk aan te tonen in clinische studies. Bovendien is het gebruik van zoetstoffen onnodig.
Lekker, cola light. Vind ik niet onnodig.
Sterker nog, tijdens mijn vorige zwangerschap kwamen er berichten naar buiten over dat kaneel schadelijk zou zijn tijdens de zwangerschap.

Heeft hij dus echt stennis staan schoppen bij mijn ouders over de drie pepernoten die ik at ;-).

Hij kon het niet waarderen dat ik het niet echt serieus nam.
Kreeft, jij praat onzin. Schadelijke effecten zijn best aan te tonen in studies. En al dan niet natuurlijk zijn heeft niets te maken met kankerverwekkend zijn, er zijn voldoende volstrekt natuurlijk stoffen die bijzonder kankerverwekkend zijn (of waarvan je ter plekke dood neervalt).
Miffy schreef op 12 maart 2008 @ 15:07:

[...]

Iemand merkte hier eerder op dat (sommige) zoetstoffen laxerend zijn. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Je kinderen een zak suikervrije drop laten opeten is een minder goed idee. Dat zelf doen trouwens ook :) (Ik heb geen ervaring, een goede vriendin wel.)

Mijn LIef heeft een keer gedachteloos een zak suikervrije pepermunt weg zitten schuiven tijdnes een rit van België naar Amsterdam. Vanaf Breda heeft ie elk tankstation maar net gehaald ;-)

(Terwijl ik hem nog gewaarschuwd had: Doe dat nou niet, je krijgt last van je darmen...) X-D
kreeft1 schreef op 12 maart 2008 @ 16:37:

De door de FDA goedgekeurde zoetstoffen zijn:

Aspartame

Saccharin

Acesulfame-K

Neotame

Sucralose

De FDA claimt dat er geen kanker gerelateerde effecten zijn bij normaal gebruik.

Toch zou ik heel voorzichtig zijn met die conclussie. Zoetstoffen zijn grotendeels niet natuurlijk, en de schadelijke effecten zijn heel moeilijk aan te tonen in clinische studies. Bovendien is het gebruik van zoetstoffen onnodig.

Mwah. Ik kan niettegen gewone suiker, ik krijg er migraine van. Ik lust toch best graag iets zoets, dus zoetstoffen zijn wel fijn. In mijn familie zit diabetes, en als de patienten niet de hele dag bij willen spuiten, maar wel zoet willen eten, kunnen zoetstoffen wel degelijk een oplossing zijn.

En voor wat betreft het niet kunnen aantonen van schadelijke effecten: dat kunnen ze van asbest ook, in klinische studies, en dat geloof je wel. Waarom zoetstoffen dan niet?
Blind Guardian schreef op 12 maart 2008 @ 14:10:

Maar wat is er toch mis met suiker?

Waarom moet er toch overal zoetstof in?
Je bent zo anti-zoetstof, waarom dan niet anti-suiker? Hoe 'gezond' denk je dat geraffineerde suiker is? Net zo goed of slecht als zoetstof.
Oh ja, nog wat: van suiker word je dik. En het is slecht voor je tanden.
Silvy schreef op 12 maart 2008 @ 19:55:

[...]

Je bent zo anti-zoetstof, waarom dan niet anti-suiker? Hoe 'gezond' denk je dat geraffineerde suiker is? Net zo goed of slecht als zoetstof.

Suiker is al beter dan zoetstof. Als ik suiker gebruik gebruik ik rietsuiker. Ik schrijf verder ook dat ik thee zonder suiker drink.

En ik heb het ook over water drinken. Wel alles lezen graag!
tilalia2 schreef op 12 maart 2008 @ 19:57:

Oh ja, nog wat: van suiker word je dik. En het is slecht voor je tanden.

Alles met maten. En nog nooit gehoord van tanden poetsen?

En als je voldoende beweegt en normaal eet is er niets aan de hand.
En het is gewoon vies. Er zit een vreselijke chemische smaak aan light produkten.
Blind Guardian schreef op 12 maart 2008 @ 20:07:

En het is gewoon vies. Er zit een vreselijke chemische smaak aan light produkten.

Dat is een kwestie van smaak! Ik vind gewone cola niet te drinken, van cola light drink ik zo'n 5 liter per week. Ik had trouwens al je postings gelezen hoor maar ik quotte toch echt jouw stukje over suiker. Jij vond en vindt suiker beter dan zoetstof maar daar is werkelijk geen enkel bewijs voor! Ja in jouw optiek wel maar geen enkele studie heeft dat nog bewezen hoor.

Je hebt het over gebruiken van rietsuiker maar gewone suiker zit werkelijk overal in! Je kan het zo gek niet bedenken en het zit erin dus ook jij krijgt het ongetwijfeld voldoende binnen.
Blind Guardian schreef op 12 maart 2008 @ 20:04:

[...]

Alles met maten. En nog nooit gehoord van tanden poetsen?

En als je voldoende beweegt en normaal eet is er niets aan de hand.

Als je twee keer per dag je tanden poetst, poets je de effecten van suiker niet weg. Zoetstoffen als xylitol beschermen je tanden tegen een zuuraanval, dat kan je van een gewone kauwgombal niet zeggen.

En ja, met een gezond eetpatroon met voldoende beweging word je niet snel dik. Maar dat lukt heel veel mensen niet, en dan is zoetstof een goed alternatief voor suiker.

En over smaak valt te twisten. Ik lust geen suiker meer. Ik lust wel chemisch gezoete dingen.
Silvy schreef op 12 maart 2008 @ 20:16:

[...]

Je kan het zo gek niet bedenken en het zit erin dus ook jij krijgt het ongetwijfeld voldoende binnen.
Als je een beetje etiketten kan lezen, is het heel goed mogelijk om suikervrij te lezen.
Zoetstof zorgt voor dezelfde insulinestoot als gewone suiker en dat speelt weer een rol bij overgewicht. Ik zou het dus niet geven aan een kind.

Hoe of wat kan ik niet zo goed uitleggen, google maar eens een beetje.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Ik heb nog liever suiker (dus de gewone suiker) in m'n eten en drinken dan zoetstoffen.

Maar dit word een eindeloze discussie waar ik geen zin in heb, want ik ben bijna de eenigste die er zo over denkt. Dus ik stop er mee.

Mijn mening is wel duidelijk!
Zoveel studie is er niet naar aspartaam gedaan voordat deze 'veilig' werd bevonden door de FDA. Sterker nog, de onderzoekende instanties hebben aangeraden om juist nog vérder onderzoek te doen, omdat ze nog geen conclusies konden trekken over de veiligheid. Maar de FDA vond het toen lang genoeg geduurd, en heeft geen verder onderzoek bevolen. De EU heeft dit zonder nadenken overgenomen van de FDA.

Veilig of niet, ik weet het niet. Maar ik neem zelf geen risico's.

Eén van de meest recente onderzoeken is te vinden op

http://www.ramazzini.it/fondazione/foundation.asp ,

een italiaans instituut dat veel onderzoek doet naar kanker. Die van 2005 bewees volgens de EU en de FDA niet dat aspartaam kankerverwekkend is, o.a. omdat ze de groepen te klein vonden. Ramazzini heeft toen verder getest en ze hebben juist een veel grotere populatie gebruikt en de resultaten zorgvuldig tegen elkaar afgezet. Dit onderzoek is in 2007 gepubliceerd, maar vooralsnog wordt er géén aandacht aan geschonken. Terwijl uit dit onderzoek blijkt dat aspartaam ver ónder de dagelijks aanbevolen hoeveelheid al kankerverwekkend blijkt te zijn.

Nogmaals, ik weet niet wat ik moet geloven. Maar suiker met mate is niet bijzonder ongezond, dus ik drink liever mijn sporadische glaasje cola met súiker dan met aspartaam. Ik test die troep liever niet uit op mijn lichaam.

Ik vind trouwens sowieso dat kinderen veel te veel snoep en zoetigheid krijgen. Wat is er mis met snoepjes op rantsoen en biscuitjes als koekjes? Ik vind dat de meeste volwassenen trouwens ook belachelijk veel frisdrank en vruchtensap naar binnen werken, maar ok, dat moet je ook zelf weten.

Ik drink vnl water en thee (zonder suiker ja) en af en toe lekker een glaasje níet light fris. Met af en toe bedoel ik: lang niet elke dag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven