Meer vergoedingen IVF en ICSI

13-03-2008 10:07 300 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig worden 3 pogingen vergoed. Mijn nicht is gelukkig eindelijk zwanger via IVF. De laatste pogingen heeft zij echter zelf betaald en kunnen betalen. Had zij dit niet gekund had zij nooit kinderen gehad. Dit gegeven vind ik zo erg. Zo oneerlijk. Ik snap wel dat je niet oneindig door kan gaan maar 3 is wel erg weinig. Tel erbij op als een ontdooing niet goed lukt waardoor er geen terug plaatsing kan plaats vinden telt wel als poging.
En nu? Discussie is?
Ik vind het zelf al heel wat dat het uberhaupt kan. En je kunt niet doorgaan met vergoeden totdat totdat het lukt. Je kunt niet alles hebben in het leven. Oneerlijk is dat wel. Maar er is wel meer oneerlijk.
Ja Eowynn, dat vind ik ook. Hoe lullig ook.
Helemaal met Eowynn eens!! Het leven is per definitie oneerlijk en er zijn ook grenzen aan de maakbaarheid ervan.

Dat weten -en accepteren- lijkt mij een betere (levens)houding, dan 'I want it all and I want it now!!!'
Het vergoeden van 3 pogingen is al heel mooi en is een weloverwogen keuze: de kans dat het lukt wordt iedere keer kleiner en de pogingen worden iedere keer zwaarder. Op deze manier worden mensen tegen zichzelf beschermd. Al is het heel moeilijk om te weten dat je maar '3 kansen hebt' om ooit kinderen te krijgen.
Eowynn_ schreef op 13 maart 2008 @ 10:16:

Ik vind het zelf al heel wat dat het uberhaupt kan. En je kunt niet doorgaan met vergoeden totdat totdat het lukt. Je kunt niet alles hebben in het leven. Oneerlijk is dat wel. Maar er is wel meer oneerlijk.

op zich ben ik het hier heel erg mee eens ! je kan niet blijven doorgaan

maar wat er ook in de openingspost staat, een behandendeling waarbij de embryo niet goed ontdooit is en dus niet kan worden teruggeplaatst, dat dat ook gezien word als een "poging" vind ik wel zuur!
Pauline65 schreef op 13 maart 2008 @ 10:20:

Helemaal met Eowynn eens!! Het leven is per definitie oneerlijk en er zijn ook grenzen aan de maakbaarheid ervan.

Dat weten -en accepteren- lijkt mij een betere (levens)houding, dan 'I want it all and I want it now!!!'

I want it all and I want it now ...

vind ik een beetje een misplaatste opmerking.

ik hoef geen spetterende cariere ik hoef geen groot huis, ik hoef geen maatje 36, ik hoef geen twee auto's voor de deur, ik hoef geen vette bankrekening, ik hoef de lotto niet te winnen, en ik wil geen verre reizen maken.

bovenstaande heb ik allemaal niet en ik jaag deze doelen ook niet na.

ik wil een gezin.

net als menig ander .....
Waarom wordt de kans dat het lukt steeds kleiner ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Yamuna: ik hoef geen spetterende cariere ik hoef geen groot huis, ik hoef geen maatje 36, ik hoef geen twee auto's voor de deur, ik hoef geen vette bankrekening, ik hoef de lotto niet te winnen, en ik wil geen verre reizen maken.

bovenstaande heb ik allemaal niet en ik jaag deze doelen ook niet na.

ik wil een gezin.

net als menig ander .....

Dit kan ik me zo goed voorstellen en daarom vind ik het gewoon oneerlijk.
Oneerlijkheid hoort nou eenmaal bij het leven, en je krijgt geen garanties helaas. Ik vind het ook afschuwelijk voor mensen die geen kinderen kunnen krijgen en ze heel graag willen.

Ik vind het idd ook wel zuur dat een mislukte ontdooing als poging wordt gezien, dat zou van mij wel anders mogen. Maar het houdt een keer op.

En een gezin willen, ja ik kan me dat heel goed voorstellen. Dat is inderdaad iets heel anders dan een spetterende carriere/groot huis of mere van dat soort dingen.

Gezondheid is net zo iets, heel vanzelfsprekend en simpel voor de meeste mensen, totdat je het niet hebt. Er zijn genoeg mensen die graag gezond zouden willen zijn, maar dat niet zijn. Dat is ook oneerlijk. Maar het hoort erbij.
Maar het is een feit dat meer mensen niet ongewild kinderloos blijven als het aantal vergoedingen van pogingen om hoog gaat. En ja ergens moet je stoppen. Helemaal mee eens. Alleen 3 is erg weinig. Zeker omdat mislukte ontdooingen ook als poging worden berekend.
Ik denk dat het ook niet onverstandig is om gewoon te accepteren dat het leven niet maakbaar is. Wat is het voordeel van het feit dat minder mensen ongewild kinderloos blijven? Behalve voor die mensen?
Mislukte ontdooiingen tellen NIET mee als poging, maar worden toegeschreven aan de poging waaruit de ontdooiing plaatsvindt..............als je begrijpt wat ik bedoel. ;-)
In België worden kosten uitgespaard door steeds maar één embryo terug te plaatsen, daardoor heb je namelijk niet de medische kosten van een tweeling. Van dat geld laten ze mensen 6 x IVF doen. Zoiets zou in Nederland toegepast kunnen worden voor extra pogingen met ingevroren embryo's, denk ik.

Maar ik vind wel dat er inderdaad een eind moet zijn.
blijfgewoonbianca schreef op 13 maart 2008 @ 11:22:

Waarom wordt de kans dat het lukt steeds kleiner ?

Volgens mij is uit onderzoek gebleken dat als het in die drie keer niet lukt, de kans klein is dat het wel lukt als je doorgaat. En dan wegen de kosten niet op tegen de baten, zeg maar.

of zoiets
Oh, is dat zo Mjan? Ik dacht nl. ook dat elke poging waarbij hormonen gebruikt worden, en een embryo wordt teruggeplaatst, telde als een poging.
Eens met Eowynn...
wen schreef op 13 maart 2008 @ 12:15:

Oh, is dat zo Mjan? Ik dacht nl. ook dat elke poging waarbij hormonen gebruikt worden, en een embryo wordt teruggeplaatst, telde als een poging.
Idd
Maar ontdooien en terugplaatsen kan in eigen cyclus, dus telt niet altijd mee. Overigens is het gangbaar in Nederland om 1 embryo terug te plaatsen, simpelweg omdat tweelingzwangerschappen grotere kans geven op complicaties. En twee embryo's betekent niet automatisch 2 keer zoveel kans, als er 1 loslaat, kan het de andere meenemen.
mjan schreef op 13 maart 2008 @ 12:14:

[...]

Volgens mij is uit onderzoek gebleken dat als het in die drie keer niet lukt, de kans klein is dat het wel lukt als je doorgaat. En dan wegen de kosten niet op tegen de baten, zeg maar.

of zoiets

Als het na 3 keer niet gelukt is, is de kans redelijk aanwezig dat er iets hapert waar de medische wetenschap nog geen weet van heeft. Net zoals ze maar moeilijk kunnen achterhalen waarom sommigen zo onfortuinlijk zijn om miskraam op miskraam te krijgen.

Overigens praat ik dan over 3 vollédige pogingen, dus niet afgebroken door overstimulatie, te vroeg gesprongen follikels, géén zaadjes, géén embryo's, etc.. Ik vind er wel wat voor te zeggen om de grens daarom te leggen bij 3 volledige pogingen...
In de openingspost wordt het woord 'oneerlijk' gebruikt.

Waarom? Is het nou zo oneerlijk dat mensen zonder kinderen blijven, na veel IVF pogingen? Is het niet al waanzinnig dat deze techniek bestaat?

Oneerlijk vind ik meer het feit dat kinderen aan de andere kant van de wereld doodgaat aan iets, waarvan hier de inentingen van de grond zijn te rapen.
Het is in die zin 'oneerlijk' dat iemand met veel poen "meer kansen heeft" of iig meer pogingen kan ondernemen. Je hebt helemaal gelijk met je opmerking, als je 'oneerlijk' in dát perspectief plaatst...
( ter info: er zijn al een paar discussies hierover geweest.)

Maxem: ja, het is idd oneerlijk. En het zou haar ook veel pijn gedaan hebben als ze nooit een eigen kindje zou hebben gehad. Ik zit zelf volop in het verwerkingsproces hiervan.

Aan de andere kant...het leven is niet eerlijk. Never,nooit.

ikzelf worstel elke dag met dat principe. verstandelijk weet je het, emotioneel zegt het wat anders. Ik ben zelf altijd iemand die de 'verstandige' keuzes maakte. nu verwijt ik mezelf soms dat ik meer emotionele keuzes had moeten maken. Dan had ik misschien wel dat kindje gehad,wat ik zo graag wilde. Aan de andere kant...dan had mijn leven er heel anders uitgezien. Beter? misschien . Slechter? Misschien. je kunt niet naar een andere dimensie verhuizen om te kijken wat er gebeurd zou zijn bij 'what if..'.

wat me wel opvalt is dat als je je verstandelijk op stelt ' ja, ik kan geen kind krijgen, maar ja.. ik moet het accepteren en het is nou eenmaal zo , dus ik wen er maar aan ' men gelijk de rode loper voor je uitleg. Dat is pas de goede weg, you go girl..!!

Ik vraag me dan af.. is dat zo? ik ben namelijk de verbinding tussen verstand en gevoel kwijt geraakt in mijn proces. En ik kan je vertellen..leven zonder een emotie te voelen is niet prettig. Je overleeft op je verstand, maar je bent leeg, voelt jezelf leeg.

Ik denk dat je alles met mate moet doen. Dus met mate je verstand gebruiken en ja...dan is 3 pogingen mooi. Drie kansen op het geluk. En als dat mislukt, dan is dat ff slikken. Oneerlijk? misschien. Maar het leven is niet eerlijk. Nooit. Never.

het is fijn omte denken dat 'je oogst wat je zaait' maar.. je bent van zoveel dingen afhankelijk, het weer, de omgeving, de bodem waarin je zaait, en vooral...geluk. toeval. het lot.

Ze is zwanger, en dat is voldoende. dat MOET voldoende zijn. Pakweg 50 jaar geleden zou ze net als ik zijn geweest. Nu is ze dat niet. En ik denk dat ze daar heel dankbaar voor mag zijn. Kijk naar het positieve: het is gelukt. Denk niet aan het negatieve: het is oneerlijk. Want zo is het leven.
Op de site van Freya:

'Een cryo-behandeling wordt gezien als onderdeel van de IVF-behandeling waarin zij zijn ontstaan. Dit geldt voor de 1e, 2e en 3e IVF-behandeling. Binnen een poging kan dus meer keren een implantatie plaatsvinden van embryo's die uit dezelfde fase in het laboratorium zijn ontstaan zonder dat er sprake is van een nieuwe poging.'

Maar het zou kunnen zijn dat als je dar weer hormonen bij gaat gebruiken, het als poging telt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven